Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä kaipaan (häät&lapset)

Vierailija
26.04.2010 |

Ikuinen aihe, mutta nyt kaipaan mielipiteitä.

Olemme nuoria ja häät ovat reilu vuoden päästä ja nyt jo mietimme millaiset häät tulee olemaan.

Olemme miettineet, ettemme haluaisi lapsia paikalle koska nuorisolla on tarkoitus lähteä jatkoille ravintolaan vielä myöhemmin, emmekä halua yli 30 1-5vuotiasta lasta mukaan.

Itselläni on häiden aikaan melkein 5v lapsi, kuten myös miehelläni, he tulevat olemaan moriusneitoina ja sisarukseni jotka ovat tuolloin 12 ja 8v ja he olisivat ainoat, jotka tulevat paikalle.

Kuinka nyt muotoilla asia, ettei lapsia haluttaisi paikalle (sylivauvat tietenkin asia erikseen)

Miten reagoisitte kun kuitenkin 4 lasta ovat paikalla

Kommentit (219)

Vierailija
41/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävillämme oli hurjasti pieniä lapsia ja jos kaikki olisivat lapsensa juhlaan tuonee, olisi meno ollut kaaottista. Emme halunneet kuitenkaan kieltää lasten juhliin tuomista, sillä halusimme, että ratkaisun tekevät vanhemmat itse. Mietimme aluksi leikkihuonetta jossa olisi ollut palkkaamamme lastenhoitaja. Idea oli hyvä, mutta toteutukseen ei sitten jäänytkään rahaa. Ja tilatkin tuohon oli aika huonot.

Teimme sitten niin, että muotoilimme kutsuun asian niin, että lapsetkin ovat tervetulleita, mutta toivoisimme, että vanhemmat jatkaisivat juhlia kanssamme aina yöhön asti. Tämä tehosi. Juhliin tuotiin vain kaksi lasta (todellisuudessa lapsia olisi ollut yli 20 kpl) Toinen lapsista oli vastasyntynyt ja toinen 3vuotias haettiin hoitoon ruokailun jälkeen. Omat lapsemme olivat juhlissa myös ruokailun yli, jonka jälkeen lähtivät hoitoon. Aivan mahtavat aikuisten juhlat saimme viettää siis illalla :)

Vierailija
42/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmetellään, missä lapset oppivat käyttäytymään, jos eivät pääse perhejuhliin. Itse olin lapsena yksissä häissä - pääosa sukulaisista ja perhetutuista oli mennyt jo naimisiin ennen syntymääni. Seuraava hääbuumi tuli vasta, kun olin yli 15-vuotias. En usko, että häiden kaltaisella harvinaisella kokemuksella on kovinkaan paljon tekemistä lapsen käyttäytymisen kannalta. Juhlia on paljon muitakin ja jos perhe haluaa opettaa lapselleen juhlakäyttäytymistä, voi niitä juhlia järjestää itsekin.

Joku kirjoitti, että suurin osa ei tällaista valikointia vieraiden kesken ymmärrä ja nurisee siitä. Tämä ei taatusti pidä paikkaansa. Suurin osa ihmisistä, ainakin niistä jotka minä tiedän, osaa kunnioittaa kutsujan (oli tämä sitten hääpari, synttärisankari tai joku muu) toivetta. Mutta aina on riski, että tuttavapiiriin kuuluu joku nurisija, joka ei ymmärrä ja hyväksy vaan päivittelee ja valittaa toisten valintoja. Näitä on aina, mutta ei nyt sentään suurin osa ihmisistä ajattele ja toimi näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä häät jos mitkä ovat perhejuhlat ja perheissä nyt tuppaa olemaan eri ikäisiä jäseniä. En siis ymmärrä tätä nykyistä trendiä sulkea lapset pois juhlista. Tietenkin ymmärrän, että tila ja raha rajoittavat kutsuttujen määrää, ja esim. kaukaisempien sukulaisten lasten kutsumatta jättäminen voi olla ihan perusteltua, varsinkin jos ovat jo niin vanhoja, että pärjäävät hyvin hoidossa/itsekseen.

Esimerkkinä voin kertoa, että olin todella pöyristynyt, kun kutsu häihin, joissa mieheni oli best manina saapui: lapset toivottiin jätettävän kotiin. Meillä oli tuolloin 6 kk ikäinen vauva,häät alkoivat jo klo 12:00 ja kaikki potentiaaliset hoitajat menossa häihin. Minä en siis voinut osallistua häihin ollenkaan. Puolen vuoden ikäistä vielä rintaa saavaa vauvaa ei voi jättää ihan kenelle tahansa hoitoon. Minun mielestä tämä oli todella ajattelematonta ja moukkamaista. Edes miehelleni ei oltu etukäteen asiasta vinkattu/selitelty mitenkään. Myös hän oli tästä loukkaantunut, mutta annoimme asian olla.

Toinen esimerkki taas on hyvin tyylikäs: ystäväni meni naimisiin niin, että kirkossa päivällä oli vain lähisuku ja illalla illallinen ravintolassa. Jo tämä sulkee pienet lapset pois ja hoitajakin on huomattavasti helpompi saada illaksi, kun lapset nukkuvat. Paikalla oli vain muutama vähän vanhempi lapsi, jotka lähtivät pian illallisen jälkeen nukkumaan.

Toivoisinkin siis, että tässä jätettäisiin harkintaa myös vanhemmille ja asia hoidettaisiin muutenkin tyylikkäästi.

Vierailija
44/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoria ollaan, mutta lapset lähes kouluiässä. Pitäkää häät erikseen ja bileet erikseen.

Vierailija
45/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni kukaan!!

Lapseni täyttää nyt 4v kuten myös mieheni lapsi täytti 4v.

Reilu vuoden päästä molemmat ovat 5 vuotiaita...

Kaksi muuta lasta jotka tulevat paikalle ovat SISARUKSENI jotka ovat kouluiässä...

Miksi pitäisimme häät erikseen ja bileet erikseen??

Vierailija
46/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne tarvii sitten niitä lapsia vähän "rentouttamaan" tunnelmaa. Kaikki muu on sitten keskenkasvuisten teinien biletystä

Ei mielestäni kukaan!!

Lapseni täyttää nyt 4v kuten myös mieheni lapsi täytti 4v.

Reilu vuoden päästä molemmat ovat 5 vuotiaita...

Kaksi muuta lasta jotka tulevat paikalle ovat SISARUKSENI jotka ovat kouluiässä...

Miksi pitäisimme häät erikseen ja bileet erikseen??

Vierailija
47/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että monet eivät pääse häihinne koska eivät saa lastaan hoitoon. On myös sellaisia ihan pienen lasten äitejä jotka eivät vielä edes halua jättää lastaan hoitoon (imettävät jne).

Sitten on tapauksia jossa kaikki mahdolliset hoitajatkin on kutsuttu samoihin häihin (mummot jne) jolloin jonkun on vaan jäätävä kotiin vaikka mikä olisi.

Lapset ovat elämän tosiasia, ei niitä voi sivuuttaa, eikä ihmisiä joilla on lapsia voi unohtaa. Oppikaa elämään näiden tosiseikkojen kanssa. Ei nekään äidit jotka ovat jättäneet lapsensa hoitoon ja päässeet lapsettomiin häihinne lähde jatkoille, koska heidän on joka tap palattava kotiin noihin aikoihin ja vapautettava hoitajansa.

Kaikki haluaisivat tulla lapsettomiin häihin, myös ne joilla on lapsia. Se vaan ei ole mahdollista. Sen takia tällainen järjestely vituttaa heitä.

Paras ratkaisu olisi järjestää lapsille "lapsiparkki" häiden ajaksi, jolloin vanhemmat voivat juhlia rauhassa kanssanne ja kaikki ovat iloisia.

Vierailija
48/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevat lapset erikseen.

Lisäksi uskon, että nuorissa varsinkin monet lähtevät jatkoille.

Monilla nuorilla tuntuu olevan hoitajia lapsillensa

Vierailija
49/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketkä kutsutaan enkä todellakaan ymmärrä näitä "jos MINUN lapsiani ei kutsuta, niin MINÄ en saavu. Jokainen järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa. Serkkuni piti häät, joihin kutsuttiin lapsia vanhempiensa painostuksesta vaikka itse ei ikinä hanki lapsia eikä lapsista todellakaan pidä. Ei sitten ollut juhla onnistunut hänen kannaltaan, kun lapset metelöivät kirkossa ja riehuivat juhlapaikassa ja vanhemmat vaativat, että saavat laulaa karaokea... Joillekin häät on perhejuhla, toisille aikuisten juhla. Ei näihin ole mitään yleismaailmallista kaavaa, jota pitäisi noudattaa.

Itse olin viime kesänä ystäväni häissä, joihin oli kutsuttu sukulaisten lapset sekä kummilapset ja kaason lapset. Omaa poikaani ei ollut kutsuttu eli siis kutsussa oli vain minun ja mieheni nimi. Ymmärsin sen muuten ihan hyvin, mutta kun kolmella ystävällä oli imetettävä lapsi, jäi kutsuvieraiden lapsista kutsumatta ainoastaan minun poikani ja erään toisen ystävän 2 lasta (kolmas oli kummilapsi). Mielestäni 3 lasta ei olisi ollut kovin kummoinen lisä mutta hääpari päättää. Harmitti vielä se, että itse jouduin hoitamaan kaason lapsia koko illan (olivat siis siellä keskiyölle asti) ja tämä myös minulle sanottiin. Harmitti vaan, kun oma poika ei saanut tulla mutta silti juhlat menivät sivu suun kun piti hoitaa lapsia... Ilman tätä hoitovelvollisuutta häät olisivat olleet ihan ok minun puolestani.

Vierailija
50/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vain vetänyt änkyräkännit, niin ei olisi tarvinnut ketään hoitaa.

Vierailija
51/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin neutraali. Mielestäni ihminen, joka ei ymmärrä eroa hääparin omien lasten ja sisarusten (lapsi-ikäisiä) ja vaikkapa serkun tai kaverin lasten välillä, on niin yksinkertaisen pökkelö ja moukka ja itsekäs, että toivon ettei hän ole minun kaveripiirissäni.

Vierailija
52/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsemme (1v) oli mummolassa hoidossa, mutta läsnä vihkimisessä.

Siis mummo (toisen vihittävän äiti) ei pääse juhlimaan lainkaan? Eritt outoa.

Vierailija
53/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravintolaan jatkoille.

Vierailija
54/219 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joidenkin mielestä häät on aikuisten biletysjuhlat ravintolassa, ja on selvää,että lapset ei sinne sovi. Toisille taas häät on koko perheen juhla, johon kutsutaan kaikenikäisiä.

Vierailija
55/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

TARVITSE lähteä jatkoille vaan HALUAMME lähteä jatkamaan vielä iltaa ravintolaan.

Ne jotka ei enää ravintolaan halua/voi tulla on meille ihan ok.

Tiedän kuitenkin monta jotka kyllä lähtevät.

ap

Vierailija
56/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sinun pitäisi ymmärtää nyt hääjuhlan merkitys ja suunnitella vielä hiukan tuota kutsumista.

Miksi et voi kutsua kaikkia ja kutsussa kertoa, että hääjuhla kestää esim. klo 22:00 asti. Paikkakin voisi tosiaan olla sellainen, että eitarvitse minnekään ravintolaan lähteä. Jos alkoholia nautitaan kohtuullinen määrä niin miten lasten paikalla oleminen siihen vaikuttaa ?.

Asian voi hoitaa sivistyneesti eikä ravintolassa roikkuminen ole hääjuhlan pääteemoista. En usko, että sinulla lapsiperhetuttavat lisääntyy kovin paljon tämän johdosta... jos sillä nyt väliä on.

Vierailija
57/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja milloin siirrymme ravintolaan juhlimaan.

Mukavaa samalla päästä kavereiden kanssa ulos myöskin ja meidän porukka nyt sattuu viihtymään eräässä yökerhossa johon lopulta suuntaamme.

Melko sama asia kuin hääpari poistuisi jossain vaiheessa hääyötä viettämään.

Ei sieltä paikasta edelleenkä TARVITSE lähteä ravintolaan vaan haluamme ja ystävillemme tämä on ok, tiedän sen.

Ja ei se alkoholin nauttiminen vaikuta kutsutaanko lapsia vai ei, vaan edelleen se että 30 lasta tuo hulinaa ihan kiitettävästi ja tätä emme juhliltamme halua.

Tähdennetään vielä, että vieraina on suurin osa 18-30 vuotiaita plus ne sukulaiset, keiden kanssa olemme olleet paljonkin tekemisissä.

Moni tuntuu ajattelevan, että jokainen hääjuhla on sukulaisia täynnä ja perinteisiä leikkejä, meillä näin ei tule olemaan.

ap

Vierailija
58/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäisessä viestissähän oli näin: "(...)koska nuorisolla on tarkoitus lähteä jatkoille ravintolaan vielä myöhemmin, emmekä halua yli 30 1-5vuotiasta lasta mukaan."

Tämähän karsii ilman muuta lapselliset pois, koska eihän yökerhoihin muutenkaan viedä lapsia. Eli ei ole mitään kunnon syytä lasten porttikiellolle itse hääjuhlaan kuin se, että oikeasti hääparia närästää muiden kakarat. Hyvä, että tuli selväksi... :D

ja milloin siirrymme ravintolaan juhlimaan.

Mukavaa samalla päästä kavereiden kanssa ulos myöskin ja meidän porukka nyt sattuu viihtymään eräässä yökerhossa johon lopulta suuntaamme.

Melko sama asia kuin hääpari poistuisi jossain vaiheessa hääyötä viettämään.

Ei sieltä paikasta edelleenkä TARVITSE lähteä ravintolaan vaan haluamme ja ystävillemme tämä on ok, tiedän sen.

Ja ei se alkoholin nauttiminen vaikuta kutsutaanko lapsia vai ei, vaan edelleen se että 30 lasta tuo hulinaa ihan kiitettävästi ja tätä emme juhliltamme halua.

Tähdennetään vielä, että vieraina on suurin osa 18-30 vuotiaita plus ne sukulaiset, keiden kanssa olemme olleet paljonkin tekemisissä.

Moni tuntuu ajattelevan, että jokainen hääjuhla on sukulaisia täynnä ja perinteisiä leikkejä, meillä näin ei tule olemaan.

ap

Vierailija
59/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain vaiheessa kirjoitin, että aloituksen muotoilin huonosti.

Jos haluat ilmaista asian niin, että meitä närästää muut kakarat niin ole hyvä.

Nätimmin sanoisin: emme halua 30 lasta paikalle, koska meistä ei olisi se hulina mukavaa mitä heistä syntyy.

ok?

ap

Vierailija
60/219 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola on tekosyy lapsien karsimiseksi.

Ei ravintolan/yökerhon ja siellä notkumisen takia tarvi lapsia juhlista karsia. Sitä paitsi, viihteelle pääsee kaveriporukan kanssa vaikka heti seuraavana vapaa-iltana... vaikka joka viikonloppu sen jälkeenkin loppuelämän ajan.

Hääjuhla on ainutkertainen, arvokas tilaisuus ja mm. ystävien ja sukulaisten läsnäolo lapsineen tekee tilaisuudesta ikimuistoisen. Ei siihen mitään perinnettä ja leikkejä tarvita vaan pelkkä heidän läsnäolo. Eikä siteet siitä ainakaan vahvistu jos syrjit lapsia tuolla tavalla.... joku muistaa asian varmasti vuosien jälkeen.

Ei sen puoleen, minun "häissäni"(arkipäivä) oli vain kymmenkunta ihmistä... kaduttaa joskus ettemme pitäneet kunnon isoja häitä. Kesä ja paljon vieraita :).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän