Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansku-äiti kuoli seitsemännen synnytykseen

Vierailija
21.07.2010 |

Vanhoillislestadiolainen Ansku oli opetettu luottamaan Jumalaan, ja lapset on otettava vastsaan niin plajon ja niin tiheästi kuin niitä Herra nataa. Hänelle uskoteltiin seuroissa että ehkäisy on synti.

Kuolinilmoitus:

http://karsoft.fi/ansku/Ansku_kuolinilmoitus.pdf

Kommentit (208)

Vierailija
61/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Seppo Lohen ajatuksia ehkäisystä

Eli ehkäisykiellon TODELLINEN syy onkin se että liikkeen jäsenmäärän lasku huolestuttaa MIESjohtajia. Ja naisille vaan uskoteltiin että Jumala on niin määrännyt että ehkäisy on syntiä...

Lohi on todennut saman myös MTV3:ssa

”Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä.” (Seppo Lohen haastattelu MTV3, 24.7.2002.)

Toisin sanoen, vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen olemassaolo ja kasvu on sen varassa, että hedelmällisyysiässä olevat naiset sitoutuvat alistumaan edelleenkin ehkäisykieltoon.

Vierailija
62/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohen kommentti: "Jos tässä asiassa kanta muuttuu, kuolema on lestadiolaisen liikkeen padassa ja koko liike sammuu."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ehkäisykiellon TODELLINEN syy onkin se että liikkeen jäsenmäärän lasku huolestuttaa MIESjohtajia. Ja naisille vaan uskoteltiin että Jumala on niin määrännyt että ehkäisy on syntiä...

Lohi on todennut saman myös MTV3:ssa

”Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä.” (Seppo Lohen haastattelu MTV3, 24.7.2002.)

Toisin sanoen, vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen olemassaolo ja kasvu on sen varassa, että hedelmällisyysiässä olevat naiset sitoutuvat alistumaan edelleenkin ehkäisykieltoon.

Vierailija
64/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä siis omassa rauhanyhdistyksessäsi täysin vapaa julkisesti arvostelemaan SRK:n lausuntoja ja viime vuoden julkilausumaa ehkäisystä ?

jos ilmoitat sielä että sinun mielestäsi lausunnto ei velvoita ketään uskovaista vaan jokainen voi itse ratkaista tarpeiden mukaan asian, seuraisiko siitä jotakin sinulle henkilökohtaisesti?

Kiitos ystävällisestä vastauksetasi!

Vierailija
65/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ehkäisykiellon TODELLINEN syy onkin se että liikkeen jäsenmäärän lasku huolestuttaa MIESjohtajia. Ja naisille vaan uskoteltiin että Jumala on niin määrännyt että ehkäisy on syntiä... Lohi on todennut saman myös MTV3:ssa ”Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä.” (Seppo Lohen haastattelu MTV3, 24.7.2002.) Toisin sanoen, vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen olemassaolo ja kasvu on sen varassa, että hedelmällisyysiässä olevat naiset sitoutuvat alistumaan edelleenkin ehkäisykieltoon.

Sairastahan tämä on. Perusteet hataria vaikka vl olenkin.

Ehkäisykielto ei perustu Raamattuun. Se on siis vain maallinen kielto.

Jos vl naiset ryhtyisivät vastustamaan sitä yhteisvoimin, se murrettaisiin ja osoitettaisiin että se on perusteeton.

Eihän jumalanlapsia tehdä synnyttämällä, vaan lähetyskäskyn mukaan sananjulistustyöllä.

Pystyvätkö vl naiset murtamaan väärän opetuksen tässä asiassa? Saavat varmana miehensä mukaan.

Vierailija
66/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunausta sinulle ja perheellesi!

Vierailija
67/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julkisesti puhuisin niin minua pidettäisiin epäuskoisena. Ei julkista kritiikkiä sallita. Olen vaikeassa elämäntilanteessa ja meillä on tilapäinen ehkäisy käytössä ja tiedän että tätä ei kaikki hyväksy. Moni on joutunut vastaavassa tilanteessa kovaan keskusteluun jossa heitä ei ole pidetty uskovaisina. Se on erittäin rankkaa ja siihen tilanteeseen itse en tahdo. Minulle riittää että minulla on matkaystäviä joiden kanssa voin asiaa jakaa. Ja enhän muutenkaan ole tilivelvollinen koko seurakunnalle, ainoastaan Jumalalle.

Vierailija
68/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehkä mä jotenkin toivon saavani edes yhden ihmisen mielipiteen muuttumaan.

Olen 29v lestadiolainen nainen, 4 lasta. Tuttavapiiriinii kuuluu paljon perheellisiä ihmisiä. Kaikki, joiden kanssa olen tästä ehkäisyasiasta jutellut, ovat samaa mieltä kanssani siitä. Lapset otetaan vastaan Jumalan lahjoina MUTTA jos perheen isän tai äidin terveys on vaarassa, ehkäisyä tulee käyttää. Eikä siihen tarvitse keneltäkään "johtohenkilöltä" hakea lupaa.

Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että ihmiset joiden mielestä ehkäisy on aina väärin, ovat aika lailla vähemmistössä. Samoin ne, joiden mielestä ehkäisyn käyttöön tulee hakea joltakin toiselta lupa. Eli tapaukset, joista täällä puhutaan, ovat marginaalisia. Kumma juttu vaan, että jokainen ei-vl tuntuu tietävän jonkun lestadiolaisen joka henkensö uhalla synnyttää ja jonka mies on jo valmiiksi katsonut itselleen uuden vaimon. Sairasta. Mistähän syystä minä, joka elän elämääni tämän yhteisön keskellä, en tiedä näitä tapauksia ollenkaan? Vaikka elän paikkakunnalla jossa ry:llä jäseniä on lähes 700? Ja vaikka olen keskustellut monen lestadiolaisen perheen kanssa ehkäisyasiasta ja monen perheen vaikeasta tilanteesta?

Sanottakoon vielä että mielestäni Hautamäen, Lohen ja muiden kommentit siitä, miten ehkäisy on aina synti, ovat täysin vääriä. Olen sanonut tämän myös julkisesti eikä minua ole ruvettu katsomaan kieroon enkä ole joutunut minkään seurakunnan eteen tästä mielipiteestäni. Sitä en tiedä, miksi nämä miehet tällaisia kommentteja ovat antaneet. Mutta sen tiedän, että aivan yhtä hyvä tai huono uskovainen olen näiden herrojen kanssa.

Vierailija
69/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä käytetään tällä hetkellä ehkäisyä miehestäni johtuen. Niin uskomattomalta kun kuulostaakin, niin mieheni on kahden viimeisen lapsen jälkeen ollut todella masentunut ja kuormittunut siitä vastuusta, mitä lapset ja perhe tuovat. nuorimmaisen lapsen kohdalla tämä masennut meni aika pahaksi, joten katsoimme parhaaksi pitää taukoa lasten tulosta. Toivon että joskus vielä meille vauva tulee, mutta koska, sitä en tiedä. Mieheni toivoo myös samaa, mutta hänen henkinen terveytensä ei uutta lasta kestä, ainakana tällä hetkellä. Nuorimmaisemme on nyt 1,5 vuotta.

Vierailija
70/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julkisesti puhuisin niin minua pidettäisiin epäuskoisena. Ei julkista kritiikkiä sallita. Olen vaikeassa elämäntilanteessa ja meillä on tilapäinen ehkäisy käytössä ja tiedän että tätä ei kaikki hyväksy. Moni on joutunut vastaavassa tilanteessa kovaan keskusteluun jossa heitä ei ole pidetty uskovaisina. Se on erittäin rankkaa ja siihen tilanteeseen itse en tahdo. Minulle riittää että minulla on matkaystäviä joiden kanssa voin asiaa jakaa. Ja enhän muutenkaan ole tilivelvollinen koko seurakunnalle, ainoastaan Jumalalle.

Sydämellinen kiitos ajatuksistasi ja kokemustesi jakamisesta. Jumalan siunausta ja kaikkea hyvää sinulle! t. Eräs vl-liikkeen e-asian tähden jättänyt sisar.

Vierailija
71/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös olen paljon, paljon keskustellut tästä asiasta lestadiolaisten kanssa ja yhden, huom Yhden, olen kuullut olevan sitä mieltä, että ehkäisy ei ole sallittua missään tilanteessa. Hän oli yhden lapsen äiti.

En ymmärrä alkuunkaan näitä keskusteluja tällä palstalla, että vl-miehet alistavat naisia, pakottavat synnyttään jne... Tiedän monta vl-miestä jotka ovat sairastaneet/sairastavat masennusta. Muutamassa perheessä ovat molemmat, osassa vaimo on terve kuin pukki, mutta mies väsynyt. Tiedän myös sen, että miehen vuoksi on käytetty ehkäisyä. Meillä on nyt se tilanne, että alunperin ehkäisyä käytettiin minun terveyden vuoksi, nyt kun minä olisin ihan valmis vauvan tuloon, mies ei jaksa väsymyksensä alta edes ajatella vauvaa. Meidän kummankaan terveydentila/väsymys ei ole edes johtunut lapsiasiasta, ihan muusta.

Mainitsenpa sen että olen puhujien ja jopa teologien kanssa keskustellut tästä asiasta, eikä minua ole tuomittu vaan juuri näin on neuvottu olevan oikein. Elämää elävää kunnioittaen, lähimmäistä rakastaen.

Hautamäen eräästä lehtikommentista kysyin häneltä itseltään ja siinäpä oli toimittaja vähän fiksaillut tekstiä. Kannatta varmasti uskoa kaikki mitä lehdet kirjoittaa.

vl-nainen

mutta ehkä mä jotenkin toivon saavani edes yhden ihmisen mielipiteen muuttumaan. Olen 29v lestadiolainen nainen, 4 lasta. Tuttavapiiriinii kuuluu paljon perheellisiä ihmisiä. Kaikki, joiden kanssa olen tästä ehkäisyasiasta jutellut, ovat samaa mieltä kanssani siitä. Lapset otetaan vastaan Jumalan lahjoina MUTTA jos perheen isän tai äidin terveys on vaarassa, ehkäisyä tulee käyttää. Eikä siihen tarvitse keneltäkään "johtohenkilöltä" hakea lupaa. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että ihmiset joiden mielestä ehkäisy on aina väärin, ovat aika lailla vähemmistössä. Samoin ne, joiden mielestä ehkäisyn käyttöön tulee hakea joltakin toiselta lupa. Eli tapaukset, joista täällä puhutaan, ovat marginaalisia. Kumma juttu vaan, että jokainen ei-vl tuntuu tietävän jonkun lestadiolaisen joka henkensö uhalla synnyttää ja jonka mies on jo valmiiksi katsonut itselleen uuden vaimon. Sairasta. Mistähän syystä minä, joka elän elämääni tämän yhteisön keskellä, en tiedä näitä tapauksia ollenkaan? Vaikka elän paikkakunnalla jossa ry:llä jäseniä on lähes 700? Ja vaikka olen keskustellut monen lestadiolaisen perheen kanssa ehkäisyasiasta ja monen perheen vaikeasta tilanteesta? Sanottakoon vielä että mielestäni Hautamäen, Lohen ja muiden kommentit siitä, miten ehkäisy on aina synti, ovat täysin vääriä. Olen sanonut tämän myös julkisesti eikä minua ole ruvettu katsomaan kieroon enkä ole joutunut minkään seurakunnan eteen tästä mielipiteestäni. Sitä en tiedä, miksi nämä miehet tällaisia kommentteja ovat antaneet. Mutta sen tiedän, että aivan yhtä hyvä tai huono uskovainen olen näiden herrojen kanssa.

Vierailija
72/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jopa puhujien ja teologien kanssa keskustellut asiasta...

Miksi?

Vierailija
73/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tekemällä maailmanloppu saadaan nopeasti aikaiseksi. Missään päin maapalloa ei ole suotavaa hankkia itselleen kymmentä jälkeläistä. Maapallo ei sitä kestä.

Onko tämä näkökulma ollut vl-liikkeessä/lahkossa/kultin piirissä esillä?

Ehkäpä tuo onkin Jumalan tarkoitus!?

Vierailija
74/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieliin ja käytökseen. Saattaa olla että nuoret vl-naiset suhtautuu ehkäisyyn myönteisemmin kuin ne jotka ovat jo yli kolmenviiden.

Ehkäisymyönteisiä kannanottoja on tullut esiin vasta viime vuosina joidenkin vl-uskovien taholta.

Asia on niin että mitä pienestä lapsesta asti on saarnattu oikeaksi on sitä vaikea muuttaa. Nämä muutokset tapahtuu hitaasti.

Mielestäni Raamatun sanoma on tehdä opetuslapsia saarnaamalla Jumalan valtakunnasta kaikille kansoille, ei siellä missään käsketä lisääntymään holtittomasti.

Jos joku tukee Raamatulla ehkäisykieltoa laittakoon sen kohdan tänne niin luen sen mielelläni.

Vierailija
75/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon linkin Seppo Lohen haastattelusta. Luulenpa että ymmärsitte tuon pätkän tahallanne väärin!

Lohi tarkoittaa, että jos lähdettäis yleisesti sille tielle että ehkäisy hyväksytään kaikissa tilanteissa, usko sammuisi=vl:t olisivat kuoleman padassa.

Ei hän tarkoita että ehkäisy on kielletty sen vuoksi että liikkeelle tulee jäseniä. Pah! Tuon jälkeen tulisi joukkokato!! Minua oikeasti ihan naurattaa että joku edes voi ajatella syyn olevan tuo!

Olavi Voittonen suviseurojen avajaispuheessa sanoi, että "yksi uskon perusasioita on, että luottaa Jumalaan ja hänen johdatukseensa." Tuossa asiassa ei ole olemassa välimuotoja. On vain 100% luottamus Jumalaan, niin kuin lapsella vanhempiinsa, tai sitten sitä ei ole.

"Lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta". Saamme siis lapsellisesti luottaa Jumalan johdatukseen.

t. vl-äiti, 7 lasta

Vierailija
76/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoillislestadiolaisuus kokisi hengellisen kuoleman alkaessaan hyväksyä ehkäisyn yleisesti, ei ollut kyse jäsenmäärästä. Vaikka luulenpa että jäsenmääräkin romahtaisi, sillä silloin koko liikkeeltä menisi pohja ja uskottavuus.

Vaikea selittää sitä tunnetta sydämessä ja sielussa, kuinka asiat nivoutuvat yhteen.

Vierailija
77/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ihan kauniisti ja raamatullisesti sinä yrität selittää "parhain päin". Muistelen että "kuolema padassa" onviittaus tiettyyn vanhan testamentin kohtaan jossa joukko oli menossa tuhoon. No oli miten oli, siitä ei pääse mihinkään että S. Lohi lausui MTV:n uutisissa täysin selkeästi että ilman ehkäisykieltoa liike loppuisi jo 50 vuodessa.

Lisäksi Päivämiehessä on tästä näkökulmasta kirjoitettu takavuosina aika usein. "Siioni kasvaa sisältäpoäin."

Oikeastihan jumalanlapsia ei synnytetä biologisesti vaan hengellisesti, sananjulistuksen kautta...siis Raamatun mukaan.

Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille jotka uskoivat hänen nimeensä. He eivät ole syntyneet verestä, eivät lihan tahdosta eivätkä MIEHEN tahdosta vaan Jumalasta. Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me katselimme hänen kirkkauttaan, sellaista kirkkautta kuin ainosyntyisellä Pojalla on Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Joh. 1:12-14.

Vierailija
78/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskustellut heidän kanssa paljon muistakin asioista. Pidän keskustelemisesta. Tykkään tutkia ja pohtia monia asioita. Keskustelemalla erilaisten ihmisten kanssa saa monia mielenkiintoisia näkökulmia, sekä teologeilta löytyy vahva teologinen tuntemus.

190

Olet jopa puhujien ja teologien kanssa keskustellut asiasta... Miksi?

Vierailija
79/208 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin oman tekstini ja siitä saattoi ehkä saada kuvan, että olen puhujien tai teologien kanssa keskustellut sen vuoksi, että antavatko he siunauksensa meidän ehkäisylle. Siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran keskustelin puhujaveljen kanssa, olimme ehkäisseet jo puolitoista vuotta.

190

Olet jopa puhujien ja teologien kanssa keskustellut asiasta... Miksi?

Vierailija
80/208 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minnan" tapaus sitten? Uskonyhteisö sulkee silmät ja korvat, nainen saa kärsiä yksin. Oma perhekin hylkää.

Miehet tuotakin balettia pyörittävät ja määräävät miten pitää ajatella ja olla!

Jos hyväksikäytetty nainen ei edes uskalla irtautua hylkäämisen, lapsenuskon ja pelon takia, silloin ollaan sairailla poluilla!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi