3v:n esinahka ei mene yhtään taaksepäin ja usein sanoo että pippeliin sattuu. Normaalia?
Minulla on isompikin poika mutta en muista hänen yhtään valitelleen että pippeliin sattuisi. Mietin voiko johtua kireästä esinahasta joka ei liiku vielä yhtään taaksepäin eikä pippelin päätä voi edes nähdä.
Kommentit (22)
Kannattaa käydä lääkärissä jos valittaa kipua. Tulehtuu herkästi eikä parane, yleensä, ilman paikallista lääkehoitoa. Meille myös suositeltiin istumakylpyjä, eli ammeeseen tai matalaan sankoon lämmintä vettä ja sinne istumaan = ) Leikkausta eivät mielellään tee pienille, koska tilanne yleensä korjaantuu iän karttuessa.
Kyllä se nahka sinä päällä ihan lölleröä on, mutta yhtään pippeliä ei tule näkyviin. Mietin juuri että aamuisin kun tosiaan "jäkistelee" niin en ole kiinnittänyt huomiot sattuuko silloin. Se olisikin ikävää jos se sattuu ja ties millaisia muistijälkiä siitä saattaisi jäädä nuoruuteen ja aikuisuuteen että se jäykistely on huono juttu.
ap
Ja tuo kipukin jäpittelyn yhteydessä on normaalia.
Ja tuskin siitä mitään muistijälkiä jää jotka haittaisivat isompana. Eiköhän ne hormonit siinä vaiheessa voita mennen tullen jotkut muistijäljet...
jos pojan antaisi olla paljon ilman housuja niin että ite sitä venyttelisi huomaamatta samalla kun räpläilee pippeliään. Nyt kesällä on helppo olla ilman housuja kun kotonakin on taatusti tarpeeksi lämmin ainakin näillä helteillä.
Mä en ole ikinä vetäny poikien esinahkoja mihinkään suuntaan eikä ole tulehduksia ollut. Antakaa niiden olla, niinkuin joku muukin täällä joskus sanoi!
Eikä kenenkään esinahkoja olla taakse vedetty.
Ei ihme että teijän lapsilla pippelit tulehtuu!
Onko teille neuvola vartavasten sanonu että seinahka pitää vetää taakse ja pestä?
Meillä lapset vauvasta lähtien on ollu kiinnostuneita pippeleistään muttei mitään esinahkojen vetämistä ole ollut.
Koskaan ei myöskään ole tarttenut pojista pissanäytteitä ottaa niin sitäkään kautta ei asia ole tuttu.
mutta esim. neuvolasta saatavissä MLL:n lastenhoito-oppaissa sanotaan, että n. 2-vuotiaasta alkaen esinahka tulee varovasti vetää taakse pesun yhteydessä. Ja tällöin sen pitäisi siis periaatteessa myös liikkua.
saa vetää taakse poika ITSE kun siihen kykenee. Älkää missään nimessä nyt menkö ronkkimaan pienten vehkeitä, siitä ainakin tulehduksen saa jos ei muuta. Pesujen yhteydessä voi varovasti raottaa, mutta ei missään nimessä "vetää taakse", ei hitto... Ja kylpy on oikein riittävä puhdistuskeino pienille pippeleille tai vesipaljussa istuskelu.
Ja tämän ohjeen olen saanut lastenkirurgilta, joka niitä värkkejä operoi tarpeen mukaan.
No mää uskon siihen että olis jo muna tulehtunu jos ei pestäisi riittävästi!
Aika jännä että neuvolassa asiaa ei ole koskaan mitenkään käyty läpi, ei tollanen pesu ole tullut puheeksi koskaan yhdenkään lapsen kohdalla tai kenelläkään ole muna jo tippunut kun ei olla eskaria alettu vetään taakse pesun yhteydessä. :)
20
Pieni hinta mielenrauhasta ja siitä, että lapsi mahdollisesti saa tarvitsemaansa hoitoa! Meidän pojalle tuli ihan yllättäen tuo bxo. Ei ollut valitellut mitään oireita ja koska pikkupojan esinahkaa ei saa edes liikutella juurikaan, niin ei oltu huomattu, että pissareikä oli miltei kuroutunut umpeen. Ensimmäinen huomattu oire oli se, kun tuli verta pissatessa ja sattui. :O
Siitä lähdettiin suoraan lekurille ja eka lekuri epäili ihan vain tulehdusta ja määräsi jotain silmätulehdustippoja. Eivät auttaneet ja seuraava lekuri kirjoitti kortisonivoidetta. Ei auttanut ja kolmas lääkäri katsoi kerran ja sanoi, ettei mitkään tipat tai tahnat auta, kyseessä on bxo. Kiireellinen lähete suoraan leikkaukseen.
Leikkauksessa oli tarkoitus katsoa, missä kunnossa terska ja esinahka ovat. Oli tarkoitus poistaa vähän esinahkaa ja irrotella mahd. kiinnikkeitä, jotta terska pääsee esiin ja esinahka liikkumaan. Leikatessa kävi ilmi, että koko julmetun esinahka oli arpeutunut kiinni terskaan ja se piti irrottaa kokonaan. Poika siis ympärileikattiin tyystin ja leikkaus oli rajumpi kuin mitä se pieni nahan nipsaisu ja jokusen kiinnikkeen irrottaminen olisi ollut.
En tiedä, olisiko poika päässyt sillä "kevyemmällä" leikkauksella, jos vaiva olisi huomattu aiemmin. En tiedä, miten pitkään arpeutumista oli tapahtunut. Sen tiedän, että pikkupojan pippeli on niin arvokas, että jos on pienintäkin huolta, niin kannattaa mennä näytille ja tarvittaessa vielä useammallekin lekurille.
Vähän väliä tulehtuu ja sanoo että sattuu.Ollaan käyty lääkärissä, mutta ei sille mitään tehdä ainakaa tässä vaiheessa.
voi olla vaikka bxo tai muu vaaraton, mutta leikkausta kaipaava vaiva.
Vähän väliä tulehtuu ja sanoo että sattuu.Ollaan käyty lääkärissä, mutta ei sille mitään tehdä ainakaa tässä vaiheessa.
on toistuvia tulehduksia ja kireä esinahka? Miehelläni on leikattu 3 vuotiaana tästä syystä.
Pojalla siis on kireä esinahka, eikä oikeastaan liiku mihinkään.Jonka lääkärikin totesi, mutta samaan hengenvetoon vaan totesi että seurataan.
Esinahka irtoaa kiinnikkeistään itsekseen, ja se saattaa välillä sitten sattua. Meillä poika oli neljän vanha kun käytin lääkärissä kipujen vuoksi. Oli silloin juuri tuo irtoamisvaihe päällä. Lääkäri selitti hyvin tarkasti mitä siinä pippelissä nyt tapahtuu, ja että on siitä on kasvamassa isojen poikien pippeli. Piirsi oikein paperille ja näytti pojalle :D Ai että oli ylpeä poika kun oli kasvamassa isojen poikien vehje!
Pikkuveljellä sen sijaan on ollut aika liikkuva nahka vauvasta asti, eikä tuollaista erillistä irtoamisvaihetta ollut havaittavissa.
Neuvolassa tuota seurataan, mutta jos olet huolissasi asiasta, käytä lapsi omalla lääkärillänne. Se on pieni vaiva, jos sillä saa huolen pois. ON kuitenkin sekin mahdollisuus että esinahka on liian ahdas, mutta sen ei pitäisi kyllä oireilla noin varhain.
Noinkin moni valittelee, etta sattuu. Mutta eihan se mitaan jos lasta sattuu, paa-asia ettei ymparileikata! Seurataan, seurataan...
tuli bxo aikuisena. Se leikattiin. Oli kamalan kivulias. Yleensä se tulee pikkupojille.
saa alkaa vetämään taakse? tai pitää?
Jo ihan pieniltäkin vetämään taaksepäin ennen pissanäytteiden ottamista. Tämä oli ohje, että sen verran vedetään, kun menee ja sitten pestään. Eipä se nyt niin vaarallista ole :) Vetävätpä itsekin (3-vuotiaat), kun sitä vehjettä on niin kiva räpeltää ja tutkia. Mutta ei siis meilläkään sieltä terskaa näy yhtään.
Jossain sanottiin, että neljä tulehdusta vuodessa olisi se raja, että harkitaan leikkausta. Meillä on vain muutaman kerran esinahka punoitellut päästään, Basibactilla hoidettiin.
saa alkaa vetämään taakse? tai pitää?
Ei meilläkään tule mitään sieltä esille, kun on sellainen superpieni reikä vaan päässä, mutta muuten se nahka kyllä liikkuu.
Jos ei tosiaan yhtään liikahda, niin soittaisin kyllä neuvolaan tai lääkärille asiasta. Ja kipua voi tosiaan aiheuttaa, jos pojalla vähän "jäykistelisi", mutta pippeli ei pääse liikkumaan siellä esinahan sisällä, jos nahka on kiinni terskassa tms.