Jahas, taidettiin sit aiheuttaa (ainakin av:n mukaan) lapsillemme traumoja...
Lueskelin tuossa noita ketjuja, joissa kiistellään saako/voiko n. 1v jättää yökylään ja miten pitkäksi aikaa.
Me oltiin reilu 2kk sitten viikon pituisella häämatkalla, meidän lapset oli tuolloin 1v 1kk, 2,5v ja 4,5v. Lapset olivat minun vanhemmillani hoidossa.
Ei minulle ois tullut mieleenkään, että tuosta vois olla haittaa, koska molemmat isovanhemmat ovat lapsille tuttuja, koska ollaan tekemisissä paljon keskenämme. Minä olen itsekin ollut pienenä hoidossa kun vanhempani lomailivat ja ekan kerran olin ollut 11kk ikäisenä isovanhemmillani 5päivää. Myös myöhemmin noin kerran tai kaks vuodessa ja yleensä viikon verran. Minulle ainakaan noista ole mitään traumoja jäänyt. Me kyllä lomailimme perheenäkin, mutta vanhempani halusivat käydä kaksin lomalla kerran tai kaks vuodessa ja siitä asti kun muistan niin minusta oli kiva päästä aina tuollon mummolaan.
Kommentit (149)
Normaalit ihmiset menee ensin naimisiin ja hankkii lapset vasta sitten.
muutenkaan kovin sensitiivisiä vauvan tunnetarpeille ja läheisyyden kaipuulle? Luulisi tuollaisen suhtautumistavan vauvan ikävälle ja tunteille näkyvän myös muussa vuorovaikutuksessa vauvan kanssa.
40% suomalaisista lapsista on kiinnittynyt turvattomasti vanhempiinsa, joten epäluottamuksen tunne vanhempaa kohtaan on aika tavanomaista eikä ole yhteydessä vain selvästi päihde- tai mielenterveysongelmista tai perheväkivallasta littyviin perheisiin.
NIIN traumatisoitunut, että lähtee VAPAAEHTOISESTI mummolaan ja vieläpä mökillekin mummolan väen kanssa. :D Näillä hyvillä suhteillahan ei tietenkään ole mitään tekemistä sen kanssa, että mummolan väki on alusta asti ollut mukana lapsen arjessa ja rakkautta on edellen ilmassa puolin ja töisin. Minusta on ihanaa, että tuollainen 10-vuotias rokkipoika lähtee innosta vinkuen mummolaan. :)
muutenkaan kovin sensitiivisiä vauvan tunnetarpeille ja läheisyyden kaipuulle? Luulisi tuollaisen suhtautumistavan vauvan ikävälle ja tunteille näkyvän myös muussa vuorovaikutuksessa vauvan kanssa. 40% suomalaisista lapsista on kiinnittynyt turvattomasti vanhempiinsa, joten epäluottamuksen tunne vanhempaa kohtaan on aika tavanomaista eikä ole yhteydessä vain selvästi päihde- tai mielenterveysongelmista tai perheväkivallasta littyviin perheisiin.
harkitsee noin pitkää eroa noin pienestä, ei voi olla kiintymyssuhde paras mahdollinen alunperinkään.
Lasten kanssa eläessä kannattaa tulla ajatelleeksi moniakin asioita. Ja ennenkaikkea opetella katsomaan maailmaa lasten näkökulmasta.
Eli synninpäästöä en sinulle tarjoa, vaikka sitä säälittävästi toivotkin.
Peesi. Mielestäni on selvää, että sellaisella joka
muutenkaan kovin sensitiivisiä vauvan tunnetarpeille ja läheisyyden kaipuulle? Luulisi tuollaisen suhtautumistavan vauvan ikävälle ja tunteille näkyvän myös muussa vuorovaikutuksessa vauvan kanssa. 40% suomalaisista lapsista on kiinnittynyt turvattomasti vanhempiinsa, joten epäluottamuksen tunne vanhempaa kohtaan on aika tavanomaista eikä ole yhteydessä vain selvästi päihde- tai mielenterveysongelmista tai perheväkivallasta littyviin perheisiin.
harkitsee noin pitkää eroa noin pienestä, ei voi olla kiintymyssuhde paras mahdollinen alunperinkään.
Olin 5 päivää työmatkalla, kun lapsi oli 3,5-vuotias. Lapsi oli sen aikaa normaalisti kotona isän kanssa ja päiväkodissa päivät. Reagoi selvästi lähtööni, oli ollut levoton ja kitisevä. Ehkä jos olisi ollut esim. mummolassa, olisi tsempannut (kuten yleensäkin on vieraskorea) tai mummo ei olisi huomannut eroa tavalliseen.
kun tilanne olisi ollut entistä hankalampi lapselle. Tai mahdollisesti reaktio olisi tullut vasta vanhempien palattua.
Minusta pakolliset työmatkat, jossa jompi kumpi vanhemmista on pakosta poissa muutaman päivän ovat ihan eri asia kuin huvikseen lasten jättäminen hoitoon, kun vanhemmat lähtevät lomailemaan keskenään.
40% suomalaisista lapsista on kiinnittynyt turvattomasti vanhempiinsa, joten epäluottamuksen tunne vanhempaa kohtaan on aika tavanomaista eikä ole yhteydessä vain selvästi päihde- tai mielenterveysongelmista tai perheväkivallasta littyviin perheisiin.
itsemurha-alttiuteen jne.
700 000 suomalaista käyttää mielenterveyslääkkeitä.
itsemurha-alttiuteen jne.
Meidän ihan normaalit lapset (neuvolan ja lääkäreiden mukaan) ovatkin kehitysvammaisia, kun eivät vierastaneet mummoa vauvana. :)
maailmassa! Siellähän jätetään lapset mummon hoiviin pitkiksi ajoiksi pienestä pitäen jaada jaada. Unohtuu että suomalaisen käsitys tutusta ja usein tavattavasta mummosta on kerran kuussa. Jossain etelä-euroopassa kerran päivässä.
ja hankkii lapset vasta sitten.
otehdä asioita erilailla, eikä toimia kuin kloonit. On kiva tehdä asioita eri järjestyksessä kuin kaikki naaupurit, on kiva saada enemmän lapsia kuin kaksi ja on kiva ostaa joku muu lemmikki kuin kultainennoutaja. Jatkakaa te kloonit vaan elämäänne "normaaleina".
että väittivät lasten kärsivän isin tupakoinnista, vaikka isi tupakoi vain ulkona, ja tuli vasta sen jälkeen nukkumaan vauvan viereen.
On se vaan mainio paikka tämä av, täällä kun tuomitaan normaalit ihmiset! Ai niin ja valitettiin, että vauva traumatisoituu, kun viedään se puolivuotiaana TÄYSIN PÄTEVÄLLE pph:lle hoitoon koko päiväksi. Kiintymyssuhteet, mitä ne on?
Mutta jo maantieteellinen välimatka tämän usein estää. Ei mummu voi olla _vauvalle_ "tuttu", jos häntä tavataan kerran kuussa.
Ei etelä-Euroopassakaan mummu aina välttämättä ole lähellä, mutta toki siellä perheen käsite on laajempi ja sukuyhteys yleisesti ottaen tiiviimpi.
Ja sit joku vastaa että mutta entä muualla maailmassa! Siellähän jätetään lapset mummon hoiviin pitkiksi ajoiksi pienestä pitäen jaada jaada. Unohtuu että suomalaisen käsitys tutusta ja usein tavattavasta mummosta on kerran kuussa. Jossain etelä-euroopassa kerran päivässä.
että väittivät lasten kärsivän isin tupakoinnista, vaikka isi tupakoi vain ulkona, ja tuli vasta sen jälkeen nukkumaan vauvan viereen. On se vaan mainio paikka tämä av, täällä kun tuomitaan normaalit ihmiset! Ai niin ja valitettiin, että vauva traumatisoituu, kun viedään se puolivuotiaana TÄYSIN PÄTEVÄLLE pph:lle hoitoon koko päiväksi. Kiintymyssuhteet, mitä ne on?
tässä on av mammat ollut oikeassa. Tai ei se lapsi sinäänsä kärsinyt ole, mutta kätkytkuoleman-riski on tutkitusti suurempi jos vauva nukkuu perhepedissä jossa nukkuu myös tupakoiva vanhempi.
otehdä asioita erilailla, eikä toimia kuin kloonit. On kiva tehdä asioita eri järjestyksessä kuin kaikki naaupurit, on kiva saada enemmän lapsia kuin kaksi ja on kiva ostaa joku muu lemmikki kuin kultainennoutaja. Jatkakaa te kloonit vaan elämäänne "normaaleina".
ja protestoimme tavallisuutta vastaan. Teimme neljä lasta ja pidimme sitten vasta häät ja menimme häämatkalle ja hommasimme rotikan. Emme hoida lapsia itse kun kotimammat on niin tavallisia. Hoidatamme lapset mummolla ja lähdimme maailmanympärysmatkalle häämatkan merkeissä.
Ihanaa olla niin erilainen.
niin tosiaan sitä traumatisoitumístahan ei voi kukaan muu oikeen luotettavasti arvioida, mutta ehkä teidän lapsille käy sitten niinkuin minulle että aikuisena miettivät miksi perusturvallisuuden tunne on jotenkin vajaa. Minäkin olen kasvanut ns hyvässä perheessä ja rakkautta olen saanut, mutta ollessani alle vuoden ikäinen äitini oli viikot toisella paikkakunnalla ja minä isän kanssa. Tätä tapahtui jonkin aikaa ennenkuin koko perhe päätti yhdessä muuttamaan samalla paikkakunnalle. Itse usein ahdistuin valtavasti aikuisena kun kumppanini ei ollut kanssani ja minut valtasi tunne, ettei häntä enää ole olemassa. Ja tämä tunne nousi varmasti siitä, että silloin pienenä minulla ei vielä ollut kykyä käsittää että rakas äiti on olemasssa vaikka en häntä näekkään moneen päivään. No, terapiassahan näitä sitten voi aikuisena käsitellä .
ei lapsi automaattisesti tarivtse äitiä, vaan yleisesti ottaen jonkun läheisen ihmisen. Siihen käy myös ottoäiti tai vaikkapa isä.
emme ostaneet turvaistuimia vaan annamme lasten hillua takapenkillä vapaana. Isäntä polttaa autossa ihan vain protestiksi tavallisuutta vastaan.
Olemme niin onnellisia kun voimme olla erilainen perhe, joka osaa ajatella omilla aivoillaan, eikä elä massan mukana.
otehdä asioita erilailla, eikä toimia kuin kloonit. On kiva tehdä asioita eri järjestyksessä kuin kaikki naaupurit, on kiva saada enemmän lapsia kuin kaksi ja on kiva ostaa joku muu lemmikki kuin kultainennoutaja. Jatkakaa te kloonit vaan elämäänne "normaaleina".ja protestoimme tavallisuutta vastaan. Teimme neljä lasta ja pidimme sitten vasta häät ja menimme häämatkalle ja hommasimme rotikan. Emme hoida lapsia itse kun kotimammat on niin tavallisia. Hoidatamme lapset mummolla ja lähdimme maailmanympärysmatkalle häämatkan merkeissä.
Ihanaa olla niin erilainen.
sait varmaankin niistä lääketieteellisistä pätevistä sossun papereista?