Käsittämätöntä, jos miehen pitää "antaa lupa" naisen sterilisaatioon!?!
Olen täältä lukenut useammastakin ketjusta, joissa on puhuttu sterilisaatiosta, että tarvitaan jonkinlainen lupa mieheltä vaimonsa sterilisaatioon. Tai nimi paperiin, tms.
Meilläkin esimerkiksi minä olen menossa sterilisaatioon heti kun vaan 30 v. tulee täyteen, vaikka mieheni ei pidä ajatuksesta yhtään ja toivoisi vielä yhtä lasta.
Joo-o, helppohan se on miesten sanoa, prkl!
Olen minäkin sanonut miehelle, että okei, tehdään vaan se yksi lapsi lisää, mikäli mies oksentaisi raskausajasta ensimmäiset 3 kk koko ajan, pyörtyilisi vähän väliä, olisi koko ajan tautisen väsynyt, sitten oksentelusta toivuttuaan kärsisi selkäkivuista, liitoskivuista, supisteluista, närästyksestä, suonenvedoista, jatkuvasta heräilystä yöllä, kömpelöstä ja ahdistavasta olosta..
sitten ne synnytystuskat, ja varsinkin siitä toipuminen, ja virtsanpidätysongelmat (mulla jo nyt aika paha tilanne jumpasta huolimatta, on päästävä HETI vessaan kun pissahätä iskee tai tulee housuun, en uskalla kuvitellakaan mitä se olisi vielä yhden lapsen jälkeen!)
Sitten imetykset, yövalvomiset, huutavan penskan kanniskelu, ikuinen kakkapyykki, kotona kökkiminen ainakin äitiysloman ajan...
Samalla kun mies nukkuu autuaasti yönsä hyvin (omaa hyvät unenlahjat, mä taas olen niin herkkäuninen että ei olisi mitään helpotusta vaikka mies hoitaisi huutavaa vauvaa yöllä, pyörisin koko ajan sängyssä hereillä kuitenkin) ja käy normaalisti töissä eli ei joudu vahtimaan lapsia, pesemään kakkapyllyjä, siivoamaan sotkuja, tappelemaan syömisen/pukemisen/nukuttamisen yms. kanssa.
Siis aivan käsittämätöntä, jos sterilisaatioon tarvitaan miehen lupa?! Millä vuosituhannella oikein eletään?
Kommentit (10)
hänen oli omaa sterilisaatiotaan varten pyydettävä vaimon lupa.
Ottakaa itse selvää älkääkä uskoko kaikkea mitä väitetään.
mutta sen verran on pakko todeta, että mielestäni miehen olisi parasta pitää tässä asiassa suunsa kiltisti supussa ja tyytyä vaimon päätökseen.
sillä tehän olette naimisissa oletetusti kuolemaanne asti, joten et sinä voi etkä saa yksin päättää perheenne lapsilukua. Päätöksen on oltava yhteinen.
Jos puolisoilla ei ole yhteisymmärrystä sterilisaation tarpeesta, niin on paljon todennäköisempää, että sterilisaatiota kadutaan myöhemmin ja halutaan purkuleikkaukseen.
sillä tehän olette naimisissa oletetusti kuolemaanne asti, joten et sinä voi etkä saa yksin päättää perheenne lapsilukua. Päätöksen on oltava yhteinen.
Jos mies on jääräpäisesti sitä mieltä, että haluaa vielä lisää lapsia, ja mä vähintään yhtä jääräpäisesti sitä mieltä, etten halua.. niin kumpi sitten päättää?
Eikö se nyt ole naisen päätös kuitenkin loppupeleissä, nainenhan se on, joka sitä lasta kantaa, synnyttää, imettää, kärsii vaivat ja todennäköisesti kantaa päävastuun hoitamisestakin.
silloinhan miehelle annettaisiin oikeus päättää vaimonsa ruumiista, eihän se voi olla mahdollista?
Nainen ei todellakaan tarvitse miehen lupaa sterilisaatioon, mutta asiasta on hyvä keskustella yhdessä.
meidat molemmat kutsuttiin siihen keskusteluun. Mina en paassyt, eika siita tullut mitaan ongelmia. Eli mieheni olisi voinnut valehdella, etta on minulta "lupa".
Ei siihen tarvita miehen lupaa. Lukekaa sterilisaatiolaki niin selviää tämäkin asia eikä tarvitse tietämättömien kuulopuheisiin uskoa.