Olenko ihan "hysteerinen" kun en haluais jättää alle 1v lasta mummolaan yökylään?
Meillä on viisi lasta, joista nuorin on nyt 9kk ja kun oltais menossa miehen kanssa lomailemaan niin nuorin olis 10kk. Kaksi nuorinta on vuoden ikäerolla ja tämä on tosiaankin välillä ollut todella rankkaa eikä olla miehen kanssa oltu aikoihin missään kaksin.
Nyt mies on jo jonkin aikaa puhunut, että ois kiva päästä jonnekin kaksin ja on alustavasti varannut matkan (tuo on mahdollista vielä perua) ja oltais 5päivää erossa lapsista. Lapset hoitaisivat mieheni vanhemmat. He ovat lapsille ennestään tutut, mutta eivät ole heidän kanssaan olleet koskaan yötä. Miehen vanhemmat tulisivat kuitenkin meille, koska nuorin nukkuu tosi huonosti missään muualla kun kotona niin minimoitais ainakin se, ettei isovanhemmat joudu älyttömiä valvomaan. Miehen vanhemmat itse tarjoutuivat ja toisaalta ei kehtais kieltäytyäkään ja toisaalta tuntuu pahalta jättää erityisesti nuorin.
Kommentit (88)
ikinä voisi jättää noin moneks yöks!!! Yö per ikävuosi, oli sitten yökylässä tai muuten van erossa vanhemmista (äidistä) !!!
mutta itse en olisi voinut tuon ikäistä jättää, joten en pidä sinua hysteerisena. Meillä lapsi oli reilu 1 v kun oli ensimmäisen kerran yökylässä ja sen jälkeen oli vielä kaksi kertaa 1-2 vuotiaana, nyt reilu 2 enkä ehkä kahdeksi yöksi jättäisi vieläkään, tai max kahdeksi.
Olisiko teidän mahdollista ottaa vaikka useampi yhden yön vapaa? Tai ainakin kokeilla ensimmäisen kerran yhtä yötä.
Jos olette todella väsyneitä, ymmärrän kyllä että vanhempien jaksaminen on lastenkin hyvinvoinnin kannalta tärkeää, mutta pystykö itse nauttimaan noin pitkästä matkasta?
voi olla erossa kuin on lapsella ikävuosia. En jättäisi alle 1-vuotiasta yökylään, viiden päivän eroa en missään tapauksessa. Ettekö voisi odottaa ja olla sitten vaikka minilomaa 1-2 yötä kylpylässä tms? Voi olla tosi rankkaa isovanhemmillekin ja lapsille ihan varmasti.
voi olla erossa kuin on lapsella ikävuosia. En jättäisi alle 1-vuotiasta yökylään, viiden päivän eroa en missään tapauksessa. Ettekö voisi odottaa ja olla sitten vaikka minilomaa 1-2 yötä kylpylässä tms? Voi olla tosi rankkaa isovanhemmillekin ja lapsille ihan varmasti.
Ymmärrän kyllä, että ahdistaa ajatus jättää pieni, mutta jos isovanhemmat ovat lapsille tuttuja ja kaikki lapset ovat samassa paikassa niin oikeesti mikä on ongelma?
Me jätettiin meidän 7v, 3v, 1v 10kk ja 8kk minun vanhemmille kun lähdettiin viikoksi lomalle. Hyvin oli mennyt eikä nuorimmat unohtanut meitä kun nuorimmalla oli minun paita, jossa äidin haju. Meidän lapset oli kylläkin mummolassa.
jättäis.en kellekkään muullekkaan!!!
minkä takia pitäiskään.ei mulla ole tarvista jättää.voin olla 24/7 vauvan kans.nukkuukin kainalossani.
Se, että äiti ja isä pääsee viettämään aikaa toistensa kanssa vähäksi aikaa, vai se että äiti ei jätä alle vuotiasta isovanhempiensa kanssa kotiin, kun pelkää lapsen siitä jotenkin vioittuvan? Eikö parisuhde ole kuitenkin perheen peruspilari?
eli ei minun mieheni ainakaan oleta vaan tietää, koska näin olen itse sanonut.
Niin siis kaksi nuorinta ei ole ollut yökylässä, isommat ovat olleet, muttei ihan näin pieninä.
Miehen vanhemmat ei siis ole mitään ikäloppuja vaan molemmat ihan työelämässä vielä ja muutenkin varsin hyvässä kunnossa.
Jos meillä ei olis nuorinta, niin lähtisin kyllä miehen kanssa lomalle, mutta nyt tuo hieman mietityttää kun nuorin on vielä pieni.
ap
että naisilla on tarve päästä eroon lapsistaan? Ihan kuin miehet ajattelisi, että perheessä on erikseen nainen ja sillä joko mies tai lapset, molempien kanssa ei yksinkertaisesti ole elämää.
Viisi yötä on liikaa tuon ikäiselle olla erossa kummastakin vanhemmasta. Ja kyllä, tämä pohjautuu ihan asiantuntijoiden näkemyksiin.
Lähtekää nyt yhden tai kahden yön kylpyläreissulle tai vastaavalle ja suunnitelkaa rauhassa pidempää matkaa puolen vuoden - vuoden päähän.
Onhan se ihan kiva, jos parisuhdetta pääsee hoitamaan, mutta ei se ihan oikeasti sille pienelle vielä mitään merkkaa. Sille pikkuiselle merkkaa tässä vaiheessa vain ja ainoastaan kiintymysside.
Jos pieni on sellainen, ettei vanhemmastaan halua olla erossa niin sitten ei olla, ja samaten jos jompikumpi vanhemmista aistii, ettei juttu pienelle ihan ok ole, niin sitten häntä ei yökyläilemään laiteta.
täysin oikeassa. Erityisesti minulla, mutta myös miehellä on univelkaa ja niitä ei meidän normi arjessa pysty vähentämään vaikka yrittäis. Lisäksi parisuhteen hoito on jäänyt retuperälle viime aikoina, mutta en tietenkään oleta, että yksi loma ihmeitä tekis ja tiedetään molemmat, että myös arjessa ois sitä suhdetta hoidettava.
Tietysti parisuhde on perheen tukipilari ja tämän takia olen järkisyistä loman kannalla, vaikka täällä (ja lähipiirissä) monet tuntuvat olevan sitä vastaan. En aio tehdä päätöstä näiden vastausten perusteella, halusin vain tietää mitä mieltä muut ovat.
Taidan kuitenkin olla ainakin näiden vastausten perusteella lähes ainoa sen suhteen, että loma olisi ok.
Eksyin tänne tänään ekaa kertaa netissä seikkaillessani enkä tiedä miten täällä yleensä asioihin suhtaudutaan.
ap
Se, että äiti ja isä pääsee viettämään aikaa toistensa kanssa vähäksi aikaa, vai se että äiti ei jätä alle vuotiasta isovanhempiensa kanssa kotiin, kun pelkää lapsen siitä jotenkin vioittuvan? Eikö parisuhde ole kuitenkin perheen peruspilari?
ja sekin oli isälleen ja syy oli se et mä jouduin sairaalaan...
Et ei tulis mieleenkään jättää alle 1v:tä vapaaehtoisesti yöksi.
Jos sinusta tuntuu, että pystyt olemaan erossa 5pv, ja että nuorimmaisesi persoona on sellainen, että pystyy olemaan äidistä erossa 5pv, niin mene lomalle miehesi kanssa. Uskon, että nuorin ikävöi teitä vanhempia vähemmän, kun saa olla kuitenkin kotona ja omien sisarusten kanssa.
Mutta toisaalta itse en olisi tuossa iässä etenkään meidän kuopusta jättänyt 5yöksi kenenkään muun kuin ehkä mieheni hoiviin. Hän oli koko ekan vuoden erittäin äidin perään (jota tosin on vieläkin ja ikää jo 2v½kk). Toisaalta esikoisemme olisi varmaan pärjännyt tuossa iässä aivan hyvin mumminkin hoivissa 5pv ellei olisi ollut vielä tuossakin iässä niin tissiriippuvainen:)
Eli lasten luonteillakin on kovasti eroa. Meidän kuopus oli yksin mummilassa yötä vasta nyt hiljakkoin, kun taas esikoinen oli jo 1v6kk iässä viikon yksin mummilassa. Esikoinen on edelleen aina valmis yökyläilyihin (nyt 6v.), mutta luulenpa että meidän kuopus ei tule tuossa asiassa olemaan yhtä reipas...
sen aikaa, mitä loma kestää, ei kannata lähteä. Loma menee ihan hukkaan, jos siellä ollessasi stressaat pienen pärjäämisestä, ei se silloin rentouta eikä voitele parisuhdetta.
Toinen juttu on, että en usko, että meidän lasten kummatkaan isovanhemmat pärjäisivät edes yhtä viikonloppua VIIDEN lapsen kanssa, vaikka ovat melko terveitä ja virkeitä 60+ ikäisiä. Jaksamisen ja huomiokyvyn terävin kärki vain on pois ja tarve omille levähdyshetkille niin suuri, että jos heidän vastuulla olisi viisi lasta viisi päivää, aivan varmasti sattuisi jotain ikävää.
Mutta jos ap sinua ei häiritse ero kuopuksesta ja uskot akkujen latautuvan lomalla ja isovanhempien pärjäävän, niin senkun menet. Jokainen on oman tilanteensa paras asiantuntija.
Eivät ole koskaan pitäneet yötä näitä kahta nuorempaa, mutta päivän ovat kaikki lapset olleet välillä isovanhemmilla ja se on sujunut hyvin. Mieheni vanhemmat ovat siis "vasta" anoppi 53v ja appiukko 56v.
Mutta tämä päätös minun on loppupeleissä tehtävä mieheni kanssa.
ap
sen aikaa, mitä loma kestää, ei kannata lähteä. Loma menee ihan hukkaan, jos siellä ollessasi stressaat pienen pärjäämisestä, ei se silloin rentouta eikä voitele parisuhdetta.
Toinen juttu on, että en usko, että meidän lasten kummatkaan isovanhemmat pärjäisivät edes yhtä viikonloppua VIIDEN lapsen kanssa, vaikka ovat melko terveitä ja virkeitä 60+ ikäisiä. Jaksamisen ja huomiokyvyn terävin kärki vain on pois ja tarve omille levähdyshetkille niin suuri, että jos heidän vastuulla olisi viisi lasta viisi päivää, aivan varmasti sattuisi jotain ikävää.
Mutta jos ap sinua ei häiritse ero kuopuksesta ja uskot akkujen latautuvan lomalla ja isovanhempien pärjäävän, niin senkun menet. Jokainen on oman tilanteensa paras asiantuntija.
Useimmilla ihmisilla se paniikki lasten jattamisesta hoitoon vaikka isovanhemmille muutamaksi yoksi on sita omaa "mitenkahan ne parjaa, onkohan siela kaikki kunnossa, onkohan niilla meita kauhea ikava" -stressia.
Ihan hyvaa se todellakin tekee vanhemillekin valilla levata ja ladata pattereita, sittenhan sita jaksaa olla taas paljon parempi aiti/isi kun on saanut tuulettua ja nukkua yonsa ! Ja lapsia hemmottelee silla valin isovanhemmat joilla ei ole pinna ylikirealla.
Vauvasta voi tehda vahan etukateen paivakirjaa ja tarkat ohjeet hoitajille, kuten myos muistakin lapsista. Ja joka paiva voi sitten sielta lomalta soittaa kuulumisia.
Miettikaa rauhassa ! :-)
jos haluaa levätä ja ladata pattereita? Outoa ajatella, että lapset vie energiaa, mutta puoliso ei.
Ihan samanlainen neuvolan suositus kuin vaikka kiinteiden aloituksessa on suosituksia tai imetyksessä. AInahan suosituksista voi poiketa mutta kyllähän niiden taustalla on tutkittua tietoa. Ja tietenkään seurauksia ei tule 100%:lla varmuudella, mutta ihan samalla tapaa jos lähdet suunapäänä juoksemaan 6-kaistaisen moottoritien yli on hyvinkin mahdollista että jotain käy tai sitten saattaa olla että ei käy. Se on sitten jokaisen omassa harkinnassa millaisia riskejä oman lapsen kohdalla haluaa ottaa.
että naisilla on tarve päästä eroon lapsistaan? Ihan kuin miehet ajattelisi, että perheessä on erikseen nainen ja sillä joko mies tai lapset, molempien kanssa ei yksinkertaisesti ole elämää.