Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ihan "hysteerinen" kun en haluais jättää alle 1v lasta mummolaan yökylään?

Vierailija
15.04.2010 |

Meillä on viisi lasta, joista nuorin on nyt 9kk ja kun oltais menossa miehen kanssa lomailemaan niin nuorin olis 10kk. Kaksi nuorinta on vuoden ikäerolla ja tämä on tosiaankin välillä ollut todella rankkaa eikä olla miehen kanssa oltu aikoihin missään kaksin.

Nyt mies on jo jonkin aikaa puhunut, että ois kiva päästä jonnekin kaksin ja on alustavasti varannut matkan (tuo on mahdollista vielä perua) ja oltais 5päivää erossa lapsista. Lapset hoitaisivat mieheni vanhemmat. He ovat lapsille ennestään tutut, mutta eivät ole heidän kanssaan olleet koskaan yötä. Miehen vanhemmat tulisivat kuitenkin meille, koska nuorin nukkuu tosi huonosti missään muualla kun kotona niin minimoitais ainakin se, ettei isovanhemmat joudu älyttömiä valvomaan. Miehen vanhemmat itse tarjoutuivat ja toisaalta ei kehtais kieltäytyäkään ja toisaalta tuntuu pahalta jättää erityisesti nuorin.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään on vallalla se käsitys, että äidin pitäisi heti lapsen synnyttyä kyetä elämään omaa elämää ja vauvan on heti alettava itsenäistyä ja pärjättävä ilman äitiä.

niin sehän toki tarkoittaa myös sitä, että lapselta odotetaan itsenäistymistä varhain. Ehkä nämä asiat ei kuiteskaan korreloi keskenään??

kirjoitin vähän epätäsmällisesti. Ihan vaan kommentoin tätä yleistä elämänmenoa, enkä juuri ap:n tilannetta. Näitä palstoja lukiessa vaan on tullut tuollainen käsitys.

Vierailija
42/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ymmärtävinäni, että nuorin tai nuorimmat vielä heräilevät öisin. Ja kyllä meillä ainakin on niin, että nuo kuusi lasta vie enemmän energiaa kun mieheni.

jos haluaa levätä ja ladata pattereita? Outoa ajatella, että lapset vie energiaa, mutta puoliso ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on väärin jättää noin pientä 5pv:ksi, mutta kaipaa täältä nyt sitä "oikeutusta" matkalleen..

ikinä,ikinä,IKINÄ en jättäisi.

meillä vanhempi oli ensimmäistä kertaa yön mummulassa 1v10kk, yhden yön. seuraavan kerran 2v11kk, kaksi yötä. nuorempi on kohta vuoden, eikä ole vielä ollut.

Vierailija
44/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan voisi olla viittä päivää erossa noin pienestä lapsesta.

Vierailija
45/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vois ikimaailmassa jättää noin pientä, en vaikka ois miten tutut hoitajat! Kyllä noin pienen paikka on äidin lähellä!

Vierailija
46/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 4-vuotiaalle jotain ilmeistä haittaa siitä, että hän ei ole yli vuorokautta hoidossa? Vuorokauden siis on ollut molemmissa mummoloissa ja käy kavereilla ja kerhoissa ilman äitiä. Minä oletan, että lapsi viestii itse, jos kokee tarvetta olla usemman yön mummolassa tms. Onko se jotenkin lapselle epäedullista? Onko ote liian tiukka jos lapsi ei ole pidempiä aikoja hoidossa kerrallaan?

mutta omaa tunnetta pitää kuunnella ja koska se sanoo ettet halua jättää pienintä, pitäkää lyhyempi loma. Ei kai tuon mittainen loma ole ainoa vaihtoehto? Priorisoi itse. Toisaalta sanot että se tekisi hyvää. Itse en nauttisi tuollaisesta lomasta ollenkaan. Esikoinen on4, ja olen niin hysteerinen hänen perusturvallisuudesta, etten yli vuorokaudeksi jätä.

Ei se neljävuotiaan perusturvallisuus nyt niin vain horju ;-) En nyt sano, että ehdoin tahdoin pitäisi matkalle lähteä, mutta kannattaa nyt vähän jo alkaa otetta hellittämään.. Ainakin ajatuksen tasolla ;-)

Vierailija
47/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 4-vuotiaalle jotain ilmeistä haittaa siitä, että hän ei ole yli vuorokautta hoidossa? Vuorokauden siis on ollut molemmissa mummoloissa ja käy kavereilla ja kerhoissa ilman äitiä. Minä oletan, että lapsi viestii itse, jos kokee tarvetta olla usemman yön mummolassa tms. Onko se jotenkin lapselle epäedullista? Onko ote liian tiukka jos lapsi ei ole pidempiä aikoja hoidossa kerrallaan?

mutta omaa tunnetta pitää kuunnella ja koska se sanoo ettet halua jättää pienintä, pitäkää lyhyempi loma. Ei kai tuon mittainen loma ole ainoa vaihtoehto? Priorisoi itse. Toisaalta sanot että se tekisi hyvää. Itse en nauttisi tuollaisesta lomasta ollenkaan. Esikoinen on4, ja olen niin hysteerinen hänen perusturvallisuudesta, etten yli vuorokaudeksi jätä.

Ei se neljävuotiaan perusturvallisuus nyt niin vain horju ;-) En nyt sano, että ehdoin tahdoin pitäisi matkalle lähteä, mutta kannattaa nyt vähän jo alkaa otetta hellittämään.. Ainakin ajatuksen tasolla ;-)

En tarkoittanut, että lasta pitäisi hoitoon jättää, mutta ei nyt kuitenkaan kannata hysteerisesti pelätä (kuten itse sanoit) lapsen perusturvallisuuden puolesta, jos joskus joutuisikin jättämään hoitoon esim. pariksi päiväksi.

Vierailija
48/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin sanaa hysteerinen, koska apkin käytti sitä. En siis oikeasti pidä itseäni hysteerisenä vaan ihan ajattelevaisena ja fiksuna ihmisenä, joka odottaa lapsen kypsymistä eikä itse ole se, joka päättää lykätä lapsen pidemmäksi aikaa hoitoon. Perusteletko vielä, miksi pitäisi ajatuksen tasolla hellittää, kun lapseni elää ihan normaalia 4-vuotiaan elämää?

En tarkoittanut, että lasta pitäisi hoitoon jättää, mutta ei nyt kuitenkaan kannata hysteerisesti pelätä (kuten itse sanoit) lapsen perusturvallisuuden puolesta, jos joskus joutuisikin jättämään hoitoon esim. pariksi päiväksi.

Vierailija
49/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viiden yön häämatka kun lapset 4v. ja 9kk. Lapset meni tutuille isovanhemmille. Stressasin kyllä etukäteen kovastikin, mutta tiesin kuitenkin että aina kaikki sujuu ja lapset pärjää rakastavassa hoivassa.

Häämatkamme oli ihana ja nautin siitä täysin siemauksin ja lapset olivat pärjänneet loistavasti!!!! Nuorimmainenkaa EI unohtanut meitä ja nauroi ja tuli suoraan syliin kun menimme heitä hakemaan.

Vierailija
50/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin sanaa hysteerinen, koska apkin käytti sitä. En siis oikeasti pidä itseäni hysteerisenä vaan ihan ajattelevaisena ja fiksuna ihmisenä, joka odottaa lapsen kypsymistä eikä itse ole se, joka päättää lykätä lapsen pidemmäksi aikaa hoitoon. Perusteletko vielä, miksi pitäisi ajatuksen tasolla hellittää, kun lapseni elää ihan normaalia 4-vuotiaan elämää?

Itse kuitenkin elän mielummin ihan rauhallisin mielin ja silti lapseni elävät ihan tavallista elämää.

Vierailija
51/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätän itse asiassa itsenikin olemalla tätä mieltä, ensin ajattelin "ei missään nimessä", mutta kun luin viestisi ja myöhemmät kommenttisi huolella, niin MENKÄÄ IHMEESSÄ!

Vaikka kuopus on pieni, niin

a) hän ei joudu hoitoon, vaan on omassa kodissa, jonne tutut mummu ja vaari tulevat häntä hoitamaan

b) oman perheen jäsenistä on paikalla 5/7 - vain isä ja äiti puuttuu. Kyllä sen täytyy muutamaksi päiväksi riittää, että paikalla on mummu ja vaari + kaikki sisarukset.

Ota lomasta kaikki irti ja nauti miehesi kanssa, se tekee hyvää koko teidän perheelle!

Vierailija
52/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatella, että isovanhemmat tulevat hoitamaan lapsia heidän omaan kotiin ja vanhemmat ovat myös kotosalla, mutta tekevät omia juttujaan eli käyvät esim. lenkillä, uimassa, syömässä, leffassa, teatterissa jne. mistä sitten itse pitääkin. Isovanhemmat hoitavat lapset ja kodin. Vanhemmat voivat olla kotoa pois päivät ja illalla vietetään aikaa yhdessä koko perhe isovanhempien kera. Yöherätykset hoitaisi myös isovanhemmat. Tai sitten vanhemmat voisi mennä ihan vaikka oman kaupungin tai lähikaupugin hotelliin yöksi.

Its pahimpaan yövalvomisaikaan olin supertyytyväinen, kun äitini tuli meille lapsia hoitamaan ja miehen kanssa saatiin "vapaat kädet" tulla ja mennä. Silti oltiin lasten luona ja saatavilla koko ajan. Ja miehen kanssa saatiin nukkua yöt rauhassa niin kauan kuin unta riitti. Se oli ihanaa lomaa! Ei kait sitä tarvitse tuossa elämän vaiheessa mitään superhienoja ulkomaanmatkoja, kunhan saa vähän hengähtää arjesta.

Vierailija
53/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää nyt yhden tai kahden yön kylpyläreissulle tai vastaavalle ja suunnitelkaa rauhassa pidempää matkaa puolen vuoden - vuoden päähän.

Vierailija
54/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole koskaan kuullut tällaisesta "jälleennäkemisen riemu"-ideasta kehityspsykologiassa (tai millään muullakaan psykologian osa-alueella). Kertoisitko kuka tällaista on esittänyt ja millä perusteella?

Se on kyllä totta, että kiveen hakattua, kokeellisesti todistettua faktaa vauvan ja ensisijaisen hoitajan eron vaikutuksista ei ole. Epäsuoraa todistusaineistoa eron haitallisuudesta on kyllä, ja tosiaan asiantuntijoiden suositukset ovat sitä vastaan. Itse en uskaltaisi ottaa riskiä eron haitallisuudesta, vaikka varmaa tietoa ei olekaan.

Mutta jos jätetään huomiotta eron vaikutukset sinänsä, niin tässä tapauksessa siis huonosti nukkuva 10-kuinen, joka ei ole koskaan ollut yötä erossa äidistään, jätettäisiin äkkiä 5 yöksi ilman äitiä ja isää...melkoista shokkihoitoa.

"muistisääntö", ihan validi sellainen. Se perustuu nykyiseen psykologiseen tutkimustietoon lapsen kehityksestä. Äidin (tai vauvan ensisijaisen hoitajan, joka yleisimmin taitaa olla äiti) ja lapsen välillä tosiaan on symbioottinen side, ja äiti toimii lapsen tunteiden tasaajana ja kannattelijana. Tämä side alkaa yhden vuoden iässä asteittain "löystyä". Alle yksivuotias ei voi pitää sinua mielessään montaa vuorokautta, vaan vauva kokee poislähtösi hylkäämisenä. Ehkei se nyt mitään vakavia seurauksia aiheuta, mutta tietynlainen trauma se silti on, ja luottamuksen sekä turvallisuuden tunteen palauttaminen sen jälkeen vie aikansa.

on niitä muitakin näkemyksiä asiasta, toisten suuntausten mukaan erot ädistä nimenomaan parantavat suhdetta, sillä lapsi kokee jälleen näkemisen riemun ja luottaa äidin olemassaoloon jatkossa vaikka äiti ei lähellä olisikaan. Kannattaa lukea psykologiaa enempi kuin vain yhden psykologin suuntaukset!

Vierailija
55/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan em. psykologia täysin. Asiantuntija kyllä tietää!

Vierailija
56/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pakko sanoa että mun mielestä on jotain häikkää lapsi-äitisuhteessa jos pystyy nauttimaan lomasta erossa vauvasta.

Vierailija
57/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 10-kuinen lapsi enkä jättäisi häntä edes yhdeksi yöksi. Joku jo kirjoittikin, mutta se ikävuosi / yö on suositus. Eli alle vuodenikäiselle ei yksikään yö erossa lähivanhemmasta tee hyvää.

Voisitko ehdottaa miehellesi hiukan erilaista kahdestaanoloa? Vaikka kerran viikossa yhdessä syömään? Tai loppukesästä yhden yön matka esim. la aamusta su iltaan jollain mökillä tai hotellissa.

Vierailija
58/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta äidin siis pitäis olla lasten kanssa 24/7 eikä koskaan sais lomailla, voi tsiisus!

Ap lähtekää ihmeessä! Lapset kyllä pärjäävät enkä usko, että traumatisoituvat. Eivät meillä ainakaan ole traumatisoituneet, vaikka ovat olleet erossa meistä vanhemmista ekan kerran 9-11kk iässä ja me ollaan oltu viikko lomalla. Nyt kolme lastamme ovat jo teinejä eikä näy mitään traumoja.

Mut pakko sanoa että mun mielestä on jotain häikkää lapsi-äitisuhteessa jos pystyy nauttimaan lomasta erossa vauvasta.

Vierailija
59/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä näyttää menneen aikamoiseksi tappeluksi

Olen tänne jo kirjoittanut, että järjellä ja itsekkäästi ajateltuna loma olisi meidän perheelle parhaaksi. Tunnetasolla olen eri mieltä, vaikka tiedän, että lapset ovat hyvässä hoidossa isovanhempien kanssa ja luultavasti pystyn kyllä nauttimaan lomasta, kun tiedän lasten olevan hyvissä käsissä.

Sinä joka totesit, että teette lomat perheenä, koska miehesi joutunut jäämään aina mummolaan lapsuudessaan. Me lomailemme kyllä perheenäkin, mutta aiemminkin ollaan aina välillä lähdetty lomalle kaksin, mutta edellisestä kerrasta on iäisyys.

ap

Vierailija
60/88 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 5 päivää matkoilla kun lapsi oli 9 kk ja tosi hyvin meni. Oli ihanaa päästä vapaalle vauva-arjesta ja saada olla muutakin kuin äiti. Me vietiin itse asiassa lapsi yökylään ekan kerran kun hän oli 4 kk. Parisuhde kukoistaa, äiti näyttää hyvältä ja lapsi on tyytyväinen napero. :)

Tämä on jokaisen perheen oma ratkaisu. Mutta turha siten valittaa kun parisuhde ei toimi ja itse näyttää valaalta ja elämä ketuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi