Mitä tehdä, onko joku murtautunut meille?
Oltiin aamupäivä kyläilemässä lasten kanssa, tultiin kotiin ja talon ovi oli selällään, jätin lapset pihaan ja kurkkasin sisälle, ei ketään. Koira oli tallessa keittiössä portin takana mutta käyttäytyi oudosti. Päästin koiran irti ja se juoksi ylös mikä sekin oli outoa, ylhäälläkään ei ketään ollut, tutkin koko talon läpikotaisin. Mitään ei ole kai kadonnut, olen nyt tunnin tutkinut tavaroita. Ovessakaan ei jälkiä näy. Soitin miehelleni töihin eikä hän usko mitään tapahtuneen, olen kuulemma itse unohtanut oven auki. Olen ihan varma etten unohtanut, muistan miten kokeilin että avaimet ovat laukussa, sitten tuli mieleen tarkastaa vielä kahvinkeitin ja koitinkin ovea mutta olin jo painanut sen lukkoon joten kurkistin vaan viereisestä ikkunasta ettei keittimen valo palanut, eli ovi oli taatusti lukossa. Kehtaanko soittaa poliisille jos jälkiä ei ole ja todisteena on vaan minun muistikuvani oven lukitsemisesta sekä vauhko koira joka tosiaan säntäsi yläkertaan vaikka normaalisti tervehtii meitä häntäheiluen ja on nyt siitä lähtien nuuskinut ympäri kotia ja tuijottanut ovelle, ihan omituinen. Osaisipa se puhua..mua niin ahdistaa!
Kommentit (23)
Mä soittaisin vasta sitten kun huomaisin, että jotain kadonnut. Tuskin poliiseja muuten kiinnostaa...
tuskin on murrosta kyse. Mutta jos epäilyttää, asennuta turvalukko oveen. Eivät tule toiste. Ja erilaisia kodin hälytyspalveluita markkinoidaan myös: antaisiko se mielenrauhaa?
että joku kertoi kerran tutustaan, että yhtäkkiä oli luottokunnalta soitettu, että korttia käytetty oudosti tms. ja tosiaan, kotona muulloin kuin matkoilla säilytetty luottokortti oli hävinnyt. Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi, että heille oli mitä ilmeisemmin jossain vaiheessa murtauduttu ns. "jälkiä jättämättä"...Että tarkistathan kortit, tunnusluvut; eihän niitä vaan ole missään kirjoitettuna...?
Telkat ja läppärit, korut, rahat,lääkkeet. Yksi kaappi oli kyllä ovet selällään, en tiedä olisinko sen muka itse auki jättänyt ja miehen työpöytää on siirtynyt paikaltaan seinän edestä mutta en tiedä siitäkään onko se nyt tapahtunut nyt. Soitan kai varulta poliisille? Koirani tuntien olen kyllä itse varma että jotain on tapahtunut ja ajatuskin puistattaa.
niin soittaisin kyllä poliisille ja kysyisin heidän mielipidettään. Jos samalla alueella jollekin muullekin on käynyt jotain vastaavaa, niin osaavat sitten reagoida.
Näyttääkö mikään kotona siltä, että olisi pengottu jotain tai koskettu johonkin?
vaikka mitään ei olisikaan hävinnut. Poliisit voivat sitä paitsi nähdä sellaisia merkkejä murrosta, joita itse et tunnista. Ihan vakuutusturvan vuoksi jo, tee ilmoitus.
myöhemmin kadonneeksi tai naapurustossa tapahtuu murtoja tms. Poliisilla olis tällöin ainakin tietoa milloin on alettu liikuskelemaan jne. Ehkä teillä koira on säikäyttänyt kävijän tiehensä
tallessa? Entä onko jotain sellaisia papereita kadonnut, joissa on perheen jäsenten sotuja? Niitä voi käyttää hyvin pikavippien nostamiseen...
Voisiko olla mahdollista, että jokin toinen ovi on teillä jäänyt lukitsematta ja siitä on menty sisään ja pääovesta ulos ja siksi pääovi oli auki?
Esim. lukkoseppä ja poliisi osaa mennä lukosta kuin lukosta sisään jälkiä jättämättä. Mun tuttuni on lukkoseppä ja sanoi, että ei ole tullut vielä vastaan yhtään lukkoa mistä hän ei olisi päässyt tiirikoimalla sisään. Samoin poliisit kävi juuri meidän vuolralaisen kämpässä, tiirikoivat itsensä sisään kun vuokralaisella kaikki avaimet, mitään jälkiä ei jäänyt.
Ainakin mun kotipaikkakunnalla romanian romanit teki murtokeikkoja viime kesänä tosi tiuhaan. Tai ei ne varsinaisia murtoja ollut, koska meniät lukitsemattomista ovista öisin sisään vaikka asukkaat nukkui, varasti lompakoita. Ja sitten hiljaa etupvesta menivät ulos ja ovi jäi aina sepposen selälleen auki...
Jos miehen tietsikkapöytä on siirtynyt, onko joku tietsikan osa hävinnyt?
menee sisään ja pöllii kamaa, kyseessä EI OLE MURTO! Eli vakuutuksesta ei tule sentin senttiä vaikka koko kämppä olisi tyhjennetty.
Kokemusta on...
vaikka mitään ei olisikaan hävinnut. Poliisit voivat sitä paitsi nähdä sellaisia merkkejä murrosta, joita itse et tunnista. Ihan vakuutusturvan vuoksi jo, tee ilmoitus.
teillä ovi takalukossa? Nimittäin takalukitsemattoman oven olen itse joskus lapsena saanut rautalangalla auki, kun jäi avaimet kotiin...
JOs ovi on lukitsematta ja "kutsumaton vieras" menee sisään ja pöllii kamaa, kyseessä EI OLE MURTO! Eli vakuutuksesta ei tule sentin senttiä vaikka koko kämppä olisi tyhjennetty. Kokemusta on...
Ap on satavarma että on lukinnut oven, enkä epäile yhtään. Oven lukitseminen on niin automaattinen toiminto, että jos sen vielä erikseen muistaa, niin varmasti oli ovi lukossa.
Siellä on ollut kaksi tyyppiä, toinen tietsikkapöydän kimpussa ja toinen siellä avonaisella kaapilla.
Jostain syystä koira ei ole heti herännyt, kun ovi on avattu, mutta pian sen jälkeen, esim. puheeseen. Kun koira on näyttänyt itsensä, "vieraat" ovat luikkineet pikaisesti tiehensä, eivätkä siis ehtineet saada mitään mukaansa.
Mrs Marple, joka on joutunut 2 kertaa murtojen kohteeksi, ja eka epäilyttävä merkki on ollut koiran käytös.
Vai onko joku toinen ulko-ovi voinut olla lukitsematta ja siitä on menty sisään, sitten siitä lukitusta etuovesta on tultu ulos ja jätetty se auki?
Ihmettelen suuresti jos joku uskaltaa tänne tulla, tosin aluksi saattaa näyttää siltä että aitaus pidättelee koiraa mutta koiran noustessa porttia vasten huomaa että se pääsee yli halutessaan, koira on hyvinkin voinut tulla aitauksesta ja mennä rinne takaisin. Se ei ole vieläkään rauhoittunut vaan tutkii levottomana paikkoja ja vahtii ovea, pelästytti minut raapimalla saunan ovea jota en ollut tajunnut tarkistaa, no ei sielläkään ketään ollut. Kaikki näyttäisi olevan edelleen tallessa, kortteja ei kotona ole. Mies saa tutkia omat paperinsa kun tulee.
On toinenkin ovi, lukossa sekin ja iso katolta humahtanut lumikasa talven jäljeltä vielä oven edessä. No ei tullut mieleen heti soittaa poliisia ja jäädä ulos. Ap.
soittaisin poliisille ja kysyisin neuvoa. Ja olisi ainakin tieto heillä sitten, että teillä on näin käynyt, jos tapauksia tulee lisää tai myöhemmin ilmenee että teiltäkin jotain puuttuu.