Kirjoituspyyntö kaikille 4-12-vuotiaan lapsen vanhemmille!
KIRJOITELMAPYYNTÖ
VANHEMPIEN KASVATUSUSKOMUKSET LAPSIEN HEMMOTTELUA KOSKIEN
Kirjoita vapaamuotoisesti uskomuksistasi, ajatuksistasi ja kokemuksistasi hemmotteluun liittyen.
Olen Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen opiskelija ja olen tekemässä Proseminaari-tutkielmaa vanhempien kasvatususkomuksista lapsen hemmottelua koskien. Käsittelen hemmottelua enimmäkseen lapselle tavaroiden hankkimisen näkökulmasta. Aihetta ei ole kovin paljon tutkittu, joten olen erittäin kiitollinen jokaisesta saamastani kirjoitelmasta!
Koetko hemmottelevasi lapsiasi ja jos, niin millä tavoin hemmottelet?
Kuvaako palkitseminen ja/tai sallivuus lasta kohtaan kuinka hyvin hemmotteluasi?
Mitä ajatuksia, uskomuksia ja mielipiteitä hemmottelu sinussa herättää?
Vaikuttaako hemmotteluun tai kasvatustoimintaasi ylipäänsä kirjoitettu kasvatukseen liittyvä tieto, aikaisemmat kokemukset kasvatuksesta vai lähipiirisi kanssa käydyt keskustelut?
Vaikuttaako hemmottelutoimintaasi sosiaalinen taustasi tai varallisuus ja jos niin millä tavoin?
Vertaatko toimintaasi tuttaviesi harjoittamaan lasten hemmotteluun tai heidän suhtautumiseen hemmottelua koskien?
Koetko hallitsevasi kuinka hyvin hemmottelua vai vaikuttaako siihen myös jollain tavoin lapset tai nyky-yhteiskunta (esim. kuluttamisen korostaminen)?
Kysymyksiin ei ole pakko kaikkiin vastata, vaan niiden on tarkoitus johdattaa kirjoituksen tekoa. Tyylillä tai tekstin pituudella ei ole väliä, joten kirjoitus saa olla hyvin vapaamuotoinen. Kaikki vanhemmat vaan rohkeasti ja avoimen mielin kirjoittamaan! Vanhemmillekin tällainen pienimuotoinen kasvatukseen liittyvä pohdiskelu on varmasti hyödyllistä ja antoisaa.
Saamani tekstit käsittelen täysin luottamuksellisesti. Kirjoitelmat tulevat vain minun käyttööni, eikä tekstejä voi tunnistaa lopullisesta raportista. Minulta voi kysyä lisätietoa tutkielmasta.
Toivon saavani tekstisi 27.4. 2010 mennessä. Liitä mukaan sukupuolesi (jos ei tule ilmi muuten), ikäsi ja lapsen ikä/ lasten iät.
Kirjoitelman voi lähettää sähköpostilla: joona.j.laitinen@jyu.fi
Ystävällisin terveisin Joona Laitinen