Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi NIMIÄISET eivät merkkaa sukulaisille mitään, kaste vain? :(

Vierailija
10.04.2010 |

Meillä on kaksi lasta, joita ei ole kastettu, vaan vietimme molempien syntymän jälkeen nimiäisiä. Emme kuulu kirkkoon, mutta tietenkin halusimme järjestää lapsille kauniit tervetulojuhlat, joihin myös satsasimme kunnolla. Sukulaisemme tulivat paikalle kun heidät kutsuttiin, ja juhlat sujuivat mukavassa hengessä.

Jokin aika sitten siskoni sai esikoisensa, ja hänet aiotaan kastaa. Nyt vasta huomaan sen mielettömän eron, joka sukulaisteni suhtautumisella on nimiäisiin ja ristiäisiin. Voi sitä hössötyksen määrää erityisesti äitini puolelta! Aivan kaikesta, sanoista ja teoista tulee hyvin selvästi erille, että nyt vasta suvussa on OIKEAT vauvajuhlat, sellaiset kuin pitääkin.

Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta?

Kommentit (211)

Vierailija
181/211 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin tuhlaajapoikavertaus :)

tulee käymään rippikoulun aikuisena.

Näin ainakin on ollut minun tuttupiirissä niiden kohdalla, joiden vanhemmat hurjina taistolaisvuosina erosivat kirkosta ja pitivät lapsetkin pois kirkon piiristä.

Ihmeellistä, että heidän lapsensa ovat halunneet "tapakristityiksi" ja nämä rituaalit silti itselleen.

Vierailija
182/211 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huomattava osa niistä jotka aikoinaan kävivät riparin (ja ovat nyt n. 30 v) ovat eronneet kirkosta. Tosin suurin osa tutuistani on biologeja, siinä ehkä vähän syytä ;)

tulee käymään rippikoulun aikuisena.

Näin ainakin on ollut minun tuttupiirissä niiden kohdalla, joiden vanhemmat hurjina taistolaisvuosina erosivat kirkosta ja pitivät lapsetkin pois kirkon piiristä.

Ihmeellistä, että heidän lapsensa ovat halunneet "tapakristityiksi" ja nämä rituaalit silti itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/211 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä kastetuista tulee eroamaan kirkosta heti kun voi. Lienee sekin sitä johdatusta.

Vierailija
184/211 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meinasin sitä, että vanhempien valinnat ei aina jatku lapsille. Ja hyvä niin. Joskus toki tekevät sen siksi, että haluavat protestoida vanhempiaan vastaan.

Moni kirkosta eronnut liittyy kirkkoon takaisin keski-ikäisenä ja toisin päin.

Se, joka muisteli tuttujensa menneen rippikouluun aikuisena.

näistä kastetuista tulee eroamaan kirkosta heti kun voi. Lienee sekin sitä johdatusta.

Vierailija
185/211 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli itseasiassa tosi hyvä vertaus. Itsekin ajattelisin näin. Mun puolesta jokainen saa kutienkin pitää sellaisia juhlia kuin haluaa (eikä siitä kai alunperin ollutkaan kyse), mutta juhlan pitäjä ei myöskään voi määrätä, miten vieraan tulee suhtautua juhliin. Etenkin tällaisiin, joilla ei ole sellaista kristillistä perintöä kuin kasteella.

Tuo vauvajuhla- tai syntymäjuhla-nimitys olisi taas eri juttu, jos sitä syntymää on tosiaan tarkoitus juhlia eikä nimeä. Siihen voisi jo asennoitua toisin.

Vierailija
186/211 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki kutsutut tulivat paikalle, kivat pienet juhlat. Siitä ei sen enempää, mut täytyy sanoa että jos joku kutsutuista olisi kieltäytynyt tulemasta paikalle siksi että me päätimme pitää nimiäiset ristiäisten sijaan, niin kaikki kanssakäyminen olisi loppunut siihen. Mun ymmärrys ei olisi ikinä riittänyt siihen että ystävä tai sukulainen ei olisi tullut, olisiko mun pitänyt jotenkin kunnioittaa tollasta päätöstä? Ihan käsittämätöntä moukkamaisuutta, onneksi ei ikinä tullut edes mieleen että noin kävisi, eikä onneksi niihin ystäviin eikä sukulaisiin kuulu tollasia hirviöitä!

Vierailija
187/211 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni näistä nimiäislapsista tulee käymään rippikoulun aikuisena.

Voi olla, että omatkin lapseni haluavat rippileirille, ja sekin on ok. Toisaalta vaihtoehtona on myös protuleiri. Ehkä sivistävintä niin kirkkoon kuulumattomille kuin kuuluvillekin olisi käydä molemmat leirit. Tai sitten kaikkien leirien merkitys vähenee. Ruotsissa enää 30 prosenttia ikäluokasta käy rippileirin.

Vaikea ennustaa tulevaisuuteen. Mielenkiinnolla odotan. Kiinnostavaa on myös nähdä, miten itse reagoin ja miten tuttavat reagoivat lastensa vakaumukseen, jos se poikkeaa omasta vakaumuksesta.

Meidän perheessä kirkosta eroamiseen ei liity mitään hurjia tunteita. Emme vain usko Jumalaan, joten emme myöskään koe luontevaksi kirkkoon kuulumista. Kaikenlaiset uskonnot ja niihin liittyvät tavat ovat mielenkiintoisia - ja niistä on ehkä tullut hankittua tietoa ja keskusteltua liikaakin lasten kanssa...

Vierailija
188/211 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni näistä nimiäislapsista tulee käymään rippikoulun aikuisena.

Eihän se mitenkään kiellettyä ole? Eikä sitä varmaan kenenkään vanhemmat vastusta vaikka eivät kuuluisi itse kirkkoon. NÄINHÄN SEN NIMENOMAAN PITÄISI MENNÄ. Eli aikuisena, kun on tarpeeksi kykyä ajatella itse ja tehdä valintoja omien mietintöjensä ja tuntemustensa perusteella, valitsee sen tien mikä tuntuu itsestä oikealta.

Eikä niin, että se perustuu johonkin tapaan tai siihen kun on lapsesta saakka kerrottu, että näin asia on ja näin sinun pitää tehdä.

Eikö raamatussakin kastettu vain aikuisia? Jeesuskin kastettiin vasta aikuisena Johanneksen toimesta.

Kaikissa yhteisöissä ei edes hyväksytä lapsikastetta vaan nimenomaan vanhempana kastetaan jolloin kaste perustuu oikeasti siihen, että yksilö on tehnyt oman valintansa uskosta eikä vain hänen vanhempansa.

Vierailija
189/211 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välejä poikki niihin, jotka ei tulleet.

Aika ahdistavat välit sinulla tuttuihisi ja sukulaisiisi.

Ateismissa suvaitsevaisuus kukkii.

ja kaikki kutsutut tulivat paikalle, kivat pienet juhlat. Siitä ei sen enempää, mut täytyy sanoa että jos joku kutsutuista olisi kieltäytynyt tulemasta paikalle siksi että me päätimme pitää nimiäiset ristiäisten sijaan, niin kaikki kanssakäyminen olisi loppunut siihen. Mun ymmärrys ei olisi ikinä riittänyt siihen että ystävä tai sukulainen ei olisi tullut, olisiko mun pitänyt jotenkin kunnioittaa tollasta päätöstä? Ihan käsittämätöntä moukkamaisuutta, onneksi ei ikinä tullut edes mieleen että noin kävisi, eikä onneksi niihin ystäviin eikä sukulaisiin kuulu tollasia hirviöitä!

Vierailija
190/211 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki välien poikki pistämisestä oli tooooooooooodella kaukainen esimerkki, mun kaveri ja sukulaispiireissä arvostetaan juhlia kuin juhlia, omien mielipiteiden vuoksi juhliin ei jätetä menemättä. Jos joku mulle tärkeä ihminen pitää juhlat vaikka kukkapenkin kuolemalle, niin sinne menen, vaikka itse ajattelisin mitä. Ahdistavaa olisi se että täytyisi miettiä et ai niim, se ei varmaan tuu ku aattele sillain ja sit sille ei voi sanoo noin kun se varmaan loukkaantuu...Huh huh mitä juttuja täällä.

Vierailija
191/211 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuot lahjat merkkipäivinä jne?

Meillä oli valittu lapselle siviilikummit, joista toinen juonsi tilaisuuden. Hän piti kauniin puheen ja julkisti lapsen nimen. Eräs vieraista lausui runon ja toinen esitti lapselle säveltämänsä laulun kitaran säestyksellä. Lisäksi tilaisuudessa luettiin lapsen saamat onnittelukortit. Ohjelmaosuuden jälkeen vuorossa oli kahvittelua ja seurustelua.

Vierailija
192/211 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsilla on nimet syntymästä asti, eikä niitä olla pihdattu keneltäkään ja heitä on niillä nimillä kutsuttu heti.

Kastejuhla ei ollut ainakaan meille siis mikään nimenantojuhla, vaan herkkä tilaisuus, jossa lapsi otettiin osaksi seurakuntaa. Vaikka emme syvästi uskovaisia olekaan, oli tällä tilaisuudella meille tärkeä merkitys ja sen mukaiset juhlat.

Minun mielestäni nimiäiset on jotenkin teennäiset juhlat, jos totta puhutaan..

Vierailija
193/211 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on nimiäinen? Näitä vihervasurijuttujako?

no mikä v...u on 'vihervasuri'?

Täällä vaan aikuiset ihmiset nimittelevät toisiaan. .. huh huh.

Vierailija
194/211 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastaneet minua. Minulle annettiin nimi kun synnyin ja tein samoin omien lasteni syntyessä. En ymmärrä nimäishässäkkää, mielestäni se on valtavirran kastamistavan matkimista.

Olen silti sitä mieltä, että vain moukka ei kunnioita toiselle ihmiselle tärkeää juhlaa.

Vierailija
195/211 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kunnioittanut siviilivihkimistämme ja nimiäisiämme. Kaikki ovat pukeutuneet juhlavasti ja käyttäytyneet hyvin. Enkä ymmärrä, miten asiat voisivat muuten ollakaan! Yhtä lailla meidän perhe kunnioittaa sukulaisten uskonnollisia juhlia ja käyttäytyy juhlissa hyvin.

Juhla on aivan yhtä hyvä ja tärkeä oli se sitten uskonnollinen tai uskonnoton! Jos ei osaa arvostaa uskonnotonta juhlaa, kannattaa pysähtyä miettimään omia ennakkoluulojaan. Tuonpuoleisesta en tiedä mitään, mutta tässä maailmassa meistä jokaisella on oikeus juhliin!

Vierailija
196/211 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiäisissäkin saa käyttää valkoista mekkoa lapsella, jos haluaa! Sitä ei kukaan kiellä eikä se ole keneltäkään pois. Ihme, että ette halua kieltää siviilivihittäviltä morsiuspukua.

Raamattu ei taida säätää mitään vauvojen ristiäisvaatetuksesta - saati sitten, että vauvan valkoinen mekko tai hääpuku olisi jossakin merkitty vain kristittyjen yksinoikeudeksi!

Vierailija
197/211 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiäiset

Kauneimmat nimenantojuhlat maailman suloisimmalle vauvalle

Onnistuneet perhejuhlat rakennetaan aineksista, jotka sopivat viettäjiensä maailmankuvaan. Yhä useammat vanhemmat haluavat antaa lapsensa aikanaan valita katsomuksensa itse.

Jopa 8 000 suomalaislasta vuodessa saa nimensä ilman kirkollista kastetta. Nimenantojuhlassa eli nimiäisissä lapsi liitetään symbolisesti perheeseensä, sukuunsa, ystäväpiiriin ja koko ihmiskuntaan.

Pakollista kaavaa juhlalle ei ole, vaan tilaisuus voidaan rakentaa niin romanttisen röyhelöiseksi, arvokkaan viralliseksi tai hilpeän leikkimieliseksi kuin perhe haluaa. Kastekummien asemesta lapselle voidaan nimetä siviilikummi(t), joille tietenkin annetaan kaunis kummitodistus, joista yksi kappale jää lapselle itselleen.

Lämpimiä sanoja, sulosäveliä, kukkaseppeleitä ja kynttilöitä, isojen sisarusten lupauksia tai nimikkopuun istutusta - siinäpä monien unohtumattomien nimiäisten aineksia... Tietoa ja apua juhlan järjestämiseen saa palvelukeskus Pro-Seremonioilta sekä käsikirjasta Perheen omat juhlat.

Vierailija
198/211 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuushan on, että suurin osa uskonnollisista rituaaleista on alkujaan pakanallisia. Ihmiset ovat aina matkineet ja ottaneet mallia toisiltaan, ja ilmeisesti siitä on ollut hyötyä.

Uskoisin, että kaikista kulttuureista löytyy jonkinlaisia riittejä ainakin vauvan syntymän, nuoren aikuistumisen, avioliiton ja kuoleman kunniaksi. Lisäksi juhlitaan vuodenkiertoon liittyviä taitekohtia. Nämä juhlat tai riitit voivat olla uskonnollisia tai uskonnottomia.

Aika kohtuuttomalta tuntuu vaatimus, että uskonnottomien pitäisi lopettaa juhliminen, koska he eivät usko korkeampiin voimiin. Usko ja juhlat ovat eri asioita. Nautitaan juhlista ja kunnioitetaan toistemme vakaumuksia!

Vierailija
199/211 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on nimiäinen? Näitä vihervasurijuttujako?

Muistat sitten seuraavan kerran joutuessasi keskusteluun aiheesta.

Vierailija
200/211 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana "joulu" on vanhan pakanallisen talvipäivänseisauksen juhlan nimi. Nimitys on siis täysin pakanallinen. Silti kristityt käyttävät samaa nimitystä omasta uskonnollisesta Jeesuksen syntymän juhlastaan - eivätkä ole keksineet juhlalle omaa uskonnollista nimeä.

Voi olla, että "kummi" on alun perin tarkoittanut kristillistä kummia. Nykyään sanan merkitys on laajentunut. Esimerkiksi kehitysyhteistyössä kummit (Plan, World Vision, Pelastakaa lapset) maksavat köyhässä maassa asuvalle lapselle ja tämän yhteisölle rahaa. Suuri osa suomalaisesta mieltää kummin ennen kaikkea lapsen aikuiseksi ystäväksi - uskonnollinen merkitys on jäänyt vähemmälle. On ihan normaalia, että sanojen merkitykset muuttuvat ja laajenevat.

Siviilikummi on siis varsin hyvä ja kuvaava sanavalinta! Valitkaa vain rohkeasti kummeja myös uskonnottomille lapsille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi