Miksi NIMIÄISET eivät merkkaa sukulaisille mitään, kaste vain? :(
Meillä on kaksi lasta, joita ei ole kastettu, vaan vietimme molempien syntymän jälkeen nimiäisiä. Emme kuulu kirkkoon, mutta tietenkin halusimme järjestää lapsille kauniit tervetulojuhlat, joihin myös satsasimme kunnolla. Sukulaisemme tulivat paikalle kun heidät kutsuttiin, ja juhlat sujuivat mukavassa hengessä.
Jokin aika sitten siskoni sai esikoisensa, ja hänet aiotaan kastaa. Nyt vasta huomaan sen mielettömän eron, joka sukulaisteni suhtautumisella on nimiäisiin ja ristiäisiin. Voi sitä hössötyksen määrää erityisesti äitini puolelta! Aivan kaikesta, sanoista ja teoista tulee hyvin selvästi erille, että nyt vasta suvussa on OIKEAT vauvajuhlat, sellaiset kuin pitääkin.
Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta?
Kommentit (211)
Vapaat kristityt eivät kasta vauvoja, vaan Suomessa luterilaisuus lapsikasteineen on erittäin vahva perinne.
ainahan lapset on kastettu ja nimi annettu kasteessa... Joopa joo! Varsinkin vanhemmat ihmiset kuten äitini, ajattelevat, että kasteessahan se nimi annetaan. Harva siinä ajattelee kasteen TODELLISTA merkitystä. Vielä nykyäänkin nimi pantataan omana tietona kasteeseen asti, mietipä vain.
Ymmärtäisin tämän kastejutun arvostuksen, jos isovanhemmat olisivat todella uskonnollisia, mutta jos eivät niin pinttynyt tapa, kuten monella mammalla täällä av:llakin.
Me olemme myös pitäneet nimiäiset ja vielä kolmannet tulevat. Veljeni tuskin saavat/hankkivat lapsia (toinen joka tapauksessa ei ja toinenkin ilmeisesti vain jos eroaa nyksästään, mikä epätodennäköistä), joten meillä isovanhempien on tyytyminen tähän.
Miten voit vain kylmästi olettaen todeta toisten juhlista, että 'mitään virallista ohjelmaa ei ollut, taisitte itse vain nimen kertoa...' ?
Ihmettelen suuresti näitä joitakin kapeakatseisilta ja jopa suvaitsemattomilta vaikuttavia kommentteja asiaan liittyen.
Itse odotan esikoistamme, laskettu aika on kesäkuun alussa. Me vanhemmat emme kuuluu kirkkoon ja aikomuksenamme on täten myös järjestää nimijuhlat - ohjelmaltaan sellaiset kuin itse haluamme. Tähän kauniiseen ja arvokkaseen seremoniaan ei pappia tarvita. Haluan, että lapseni saa vapaasti itse valita uskonto- ja seurakunnan mihin aikoinaan niin halutessaan liittyy. Olkoon se sitten esim. buddhalainen tai vaikka tämä meidän evankelis-luterilainen. Tuntuu ahdistavalta ja hölmöltä, että lapsi automaattisesti kastetaan ja liitetään ev.lut. seurakuntaan vain siksi, koska se nyt on suomalaisten perinteiden mukainen tapa.
Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Ja nuoria vielä (oletan)! Ymmärrän, että vanhemmilla sukupolvilla on kasvatuksen ja kokemustensa kautta erilainen suhtautuminen näihin asioihin, mutta nykyajan nuorilla vanhemmilla pitäisi jo olla enemmän avarakatseisuutta.
Tottakai ristiäiset on tärkeämpi tilaisuus, on pappi ja kaikki... Nimiäisissä taisitte itse vain sen nimen kertoa, ei mitään virallista ohjelmaa ollut, kunhan vaan sukulaiset tulivat kuulemaan vauvan nimen. SE on se ero. Kerran nyt kysyit.
(Lainaus vielä lisäksi edelliseen)
joiden mielestä kastejuhla on vain nimenantojuhla. Miksi sitten ap rinnastaa nämä kaksi juhlaa samanarvoisiksi? Eikö se ole juuri hyvä, että ap:n sukulaiset ymmärtävät kastejuhlan arvon ja merkityksen? NImiäiset on tosiaankin vain nimenantojuhla, ei sen enempää, kun taas kastejuhla voi sen nimenantamisen lisäksi olla juuri sitä mitä sen on tarkoituskin olla. Onko siis ihme, että sukulaiset arvostavat sen korkeammalle, kuin pelkän nimenantojuhlan?
että usein niistä yritettään tehdä ristiäiset ilman pappia. Jos lasta ei haluta kastaa, niin miksi sitten vietetään juhlat, missä suurin osa elementeistä on kuten ristiäisissä. Keksikää sitten niihin juhliin jotain sellaista, ettei yleisö luule olevansa ristiäisissä, joihin ei kuitenkaan tule pappia. Säälittävimmät nimiäiset oli sellaiset, joissa vauvalla oli jopa kastemekko päällä. Vannotaan niin omaa uskonnottomuuttaan ja sitten laitetaan KASTEmekko, kristillisyyden symboli päälle. WHAT?
meil oo kumpaakaa... eikä haittaa yhtään.
ja mulle ihan sama mitä kukaki ajattelee.
vauvahan on omani,eikä mikään näyttelyesine:)
ei ole muillakaa ollu mitää.siis 4 lasta yhteesä
...jos nyt nimiäisten kohdalla voi edes perinteestä puhua.
Mekään emme mieheni kanssa aio kastaa tulevaa lastamme vaan järjestää nimiäiset, mutta on myönnettävä, että ainakin tässä vaiheessa miellän itsekin ristiäiset jokseenkin arvokkaammaksi tilaisuudeksi.
Meillä on kaksi lasta, joita ei ole kastettu, vaan vietimme molempien syntymän jälkeen nimiäisiä. Emme kuulu kirkkoon, mutta tietenkin halusimme järjestää lapsille kauniit tervetulojuhlat, joihin myös satsasimme kunnolla. Sukulaisemme tulivat paikalle kun heidät kutsuttiin, ja juhlat sujuivat mukavassa hengessä. Jokin aika sitten siskoni sai esikoisensa, ja hänet aiotaan kastaa. Nyt vasta huomaan sen mielettömän eron, joka sukulaisteni suhtautumisella on nimiäisiin ja ristiäisiin. Voi sitä hössötyksen määrää erityisesti äitini puolelta! Aivan kaikesta, sanoista ja teoista tulee hyvin selvästi erille, että nyt vasta suvussa on OIKEAT vauvajuhlat, sellaiset kuin pitääkin. Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta?
Hihhulismi on piintynyt syvään joihinkin...
myötätuntoni sinulle. Meidän lapsemme nimiäiset olivat meille elämämme kallisarvoisin juhla, johon olimme panostaneet todella paljon. Itkin juhlan jälkeen 3 päivää - yksi sukulainen ei tullut paikalle, yksi rupesi laulamaan tilaisuudessa virsiä ja puhumaan kirkkoon kuulumisesta (olimme eronneet kirkosta monia vuosia aiemmin). Olin äärettömän loukkaantunut. Itse en ikimaailmassa menisi pilaamaan toisten ristiäisiä, vaikken niistä tilaisuuksista pidäkään. Elämäni tärkeimmästä juhlasta jäi ikävät muistot. Uskomatonta, että sukulaisille voi olla kirkkoon kuuluminen isompi asia kuin lapsen syntymän juhliminen.
kaikki johtuu siitä, että ei niitä teidän sukulaisia teidän lapset jaksa niin paljon kiinnostaa. Kaikille merkkaa yleensä lähinnä oma napa ja sen jatkeet eli omat lapset. Älkää odottako sen enempää, niin ei tarvitse pettyä.
lahjojen kerjuu. Vietetään ne juhlat, että saadaan lahjoja. Miksei muuten voisi vaan viettää
uuden vauvan tervetuliais juhla? ehkä pelätään, että jää hopeat ja muut arvotavarat saamatta ja vieraat tulevat vaan kukkien kanssa. En oikein näe mitään muuta syytä juuri noille nimiäisille.
nimiäisvauvalle vaaditaan suvun perinne kastemekkoa jotta vauva ei erottuisi joukosta
Kylläpä on tämän kirjoittajalla arvomaailma. Lahjojen vuoksi??? Oletko hyvin köyhä vai mistä tuollainen tuli mieleesi? Eikö sinulla ole lapsia, joiden kunniaksi on ihana järjestää juhlia? Kyllä meillä nimiäiset oli nimenomaan se vauvan tervetuliaisjuhla. Ja paljon kauniimpi juhla kuin yhdetkään ristiäiset joissa olen ollut.
"
lahjojen kerjuu. Vietetään ne juhlat, että saadaan lahjoja. Miksei muuten voisi vaan viettää uuden vauvan tervetuliais juhla? ehkä pelätään, että jää hopeat ja muut arvotavarat saamatta ja vieraat tulevat vaan kukkien kanssa. En oikein näe mitään muuta syytä juuri noille nimiäisille.
"
onko suvulle ees pakko ilmottaa jos saa vauvan:D
ei ole!
meillä ei edes tiedä kaikki sukulaiset,enkä itekkää tiiä kaikkia sukulaisiani.vitut niistä:D
Erityisesti mietin sitä, miksi ei-uskovainen ihminen ei voisi kunnioittaa ei-kristillistä nimenantoa yhtä paljon kuin kristillistä. ap
Siksi kun ei ole olemassa mitään kristillistä nimenantoa! Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että kasteessa lapsi otetaan srk:n jäseneksi, eikä se ol mikään "kristillinen" nimenantotilaisuus, hyvänen aika sentään!
Ja minustakin on lähes rienaavaa kastaa lapsensa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen jos ei edes Jumalaan usko. Mielummin sitten nimiäiset. Ei se kaste tosiaankaan ole mikään söpö leikki.
Kylläpä on tämän kirjoittajalla arvomaailma. Lahjojen vuoksi??? Oletko hyvin köyhä vai mistä tuollainen tuli mieleesi? Eikö sinulla ole lapsia, joiden kunniaksi on ihana järjestää juhlia? Kyllä meillä nimiäiset oli nimenomaan se vauvan tervetuliaisjuhla. Ja paljon kauniimpi juhla kuin yhdetkään ristiäiset joissa olen ollut. "
lahjojen kerjuu. Vietetään ne juhlat, että saadaan lahjoja. Miksei muuten voisi vaan viettää uuden vauvan tervetuliais juhla? ehkä pelätään, että jää hopeat ja muut arvotavarat saamatta ja vieraat tulevat vaan kukkien kanssa. En oikein näe mitään muuta syytä juuri noille nimiäisille.
"
Eikö sitten ristiäisiä voisi myös pitää pelkästään lahjojen takia??? Nykyäänhän ne ei monelle tarkoita sitä alkuperäistä ollenkaan.
Meille nimiäiset oli nimenomaan nimen julkistamista varten, jolloin myös toivotettiin vauva tervetulleeksi sukuun. En edes odottanut mitään lahjoja, eikä niitä kukaan tuonutkaan. Meillä ei edes valittu mitään siviilikummeja. Kyseiseen juhlaan osallistujat tulevat kyllä pysymään lastemme elämässä ilman kummiuttakin.
ja me pidettiin nimiäiset 3 vkoa lapsen syntymän jälkeen eli heti kun olin sen verran toipunut, et jaksoin järjestää ne.
Mikä on nimiäinen? Näitä vihervasurijuttujako?
Nuo ovat tuttuja tilanteita meille uskonnottomille ihmisille. Tyypillisesti meidän vanhempamme kuuluvat kirkkoon ja kastetoimitus kuuluu siihen maailmaan. Anna suvun vain rauhassa arvostaa kastajaisia, se kuuluu tähän murrosvaiheeseen.
Kirkolle kaste on aina ollut keskeinen jäsenhankinnan muoto, mitä ei tulla ajatelleeksi, niin paljon tunteita liittyy tuohon hetkeen.
Itse sitten osaat toimia arvokkaasti ja tasapuolisesti kun sinun lapsesi saavat lapsia. Siihen mennessä ehkä puolet kansasta kuuluu kirkkoon ja kastajaiset vähemmistön pikantti erikoisuus.