rintamaito huoneen lämmössä, säilyvyys?
kaverini sanoi että 10 tuntia voi pitää pöydällä. mistä kunnon tiedon voisi saada, en löydä googlesta..? itse olen luullut ettei hirmu kauan saisi pitää, mutta mulla onkin oma vasta vatsassa.
Kommentit (9)
Ja muistan tämän kyllä lukeneenikin jostain imetysoppaasta.
En säilyttäisi kymmentä tuntia missään nimessä noin.
Yritän löytää sulle lähteen.
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…
Sanotaan että 6-10 tuntia eli muistikuvani vähän heitti.
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…
Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin.
ajattelin vaan että jos joskus? tarvii yöksi pullon viereen.. jostain syystä? 4 tunnin heitto on kyllä aika paljon.
joka tapauksessa aina "tuoretta" maitoa, vaikkei se varmaan nyt pahaksi heti menekään..
kyllä varmaan jaksat yöllä kävellä keittiöön asti, ei se vauva sillä aikaa nälkään kuole.
joka tapauksessa aina "tuoretta" maitoa, vaikkei se varmaan nyt pahaksi heti menekään..
kyllä varmaan jaksat yöllä kävellä keittiöön asti, ei se vauva sillä aikaa nälkään kuole.
vaikka meillä on keittö ylhäällä ja makkasri toisessa päässä taloa.
mutta minulle kävi näin;
Luovutin maitoa sairaalaan. Linja-auto vei maitoni kolmesti viikossa n. tunnin ajomatkan päähän josta taksi haki vieden sairaalaan maitokeittiöön.
Äidinmaitoni ei ollut paksatettuna, vaan laitoin matkahuollosta saamiini psteriileihin pulloihin kertyneet maidot, eri päivien eri pulloihin, Saman päivän maidot sai laittaa samaan..
Kerran maitokeittiöstä soitettiin illallan. klo 18.30. Taksi oli unohtanut hakea maitoni linja-autoasemalta, ja keittiö sai sen noin myöhään.
Pullot olivat kylmästä jääkaapista laitettu ohjeen mukaisesti sanomalheteen käärittynä siihen aikaan käytössä oleviin puulaatikoihin. Kaksi pulloa meni aina yhteen laatikkoon. Ei ollut styroxia.
maitokeittiöstä kerrottiin, että ottavat aina kun maito tulee näytteet, ja niin nytkin. Sanoi että maitoni on aivan puhdasta ja käyttökelpoista keskosillekin, joten saan myös maksun viivästyksestä huolimatta. Minulla oli tapana pitää tyhjät korkilliset pullot valmiiksi kylmänä jääkaapissa. Kylmensin maidon lypsyastiassa pitämällä sitä kylmässä vedessä puhtaassa kulhossa, varoen ettei vettä mene sekaan... ja sitten kaadoin tyhjään kylmään pulloon. Kun laitoin lisää saman päivän maitoa, kylmensin taas ensin lypsyastiassa ennen sekoittamista edellisiin.
Sanottiin edelleen että jos hygieniasta on pidetty huolta, kuten olin tehnyt, niin äidinamitom säilyy hyvin tuntejakin, Sehän oli nyt todettukin.
Mutta ap jos maito on jätetty lypsämisen jälkeen lämpimänä noinkin pitkäsksi aikaa, ei takeita ole sen turvallisuudesta, jolloin minä ainakin heittäisin sen pois.
Jos maito on lypsetty hygienian ollessa Ok bakteerittomaan astiaan ja jäähdytetty, uskaltaisin antaa vaikka kuuden tunnin automatkan jälkeen, matkahan voi olla Lappiiin asti ja ruokaa tarvitsee.
Kaikkien ruoka-aineiden nopea jäähdyttäminen estää bakteerien kasvun, maito on mm. erittäin sopiva ja ihanteellinen bakteerien kannalta niiden lisääntymiselle.
että tunnin verran säilyy ja samaa sääntöä olen pitänyt kotona lämmitetyn maidon kanssa (sekä rintamaito, että korvike).