Jos perheessä on vain yksi lapsi niin tulee mieleen että
- lapsi oli vahinko
- vanhemmat pettyivät vanhemmutteen, ei ollutkaan kivaa ja tämän takia ei halua enempää lapsia
- lapsen hankkiminen oli virhe, ei olisi pitänyt tehdä sitä, nyt meni elämä ihan pilalle
- lapsi on riesa, ei enää mitään omia juttuja kerkeä tehdä
Jos se lapsi on niin ihana kuin väitetään niin tottahan sitä sitten lisääkin haluttaisiin!
Eli säälin kyllä ainoita lapsia vaikka joskus syynä onkin ettei vaan saada lisää vaikka haluttaisiin. Tai sitten on erottu ja ei oo ketään jonka kanssa uusi lapsi hankkia... No niitä yksinäisiä yh lapsia säälin vieläkin enemmän. Lapset on onnellisimpia laumassa.
Kommentit (128)
- lapsi oli vahinko
Ei varsinaisesti. Ei yritetty, mutta ei ehkäistykään. Tulkoon kun tulee.
- vanhemmat pettyivät vanhemmutteen, ei ollutkaan kivaa ja tämän takia ei halua enempää lapsia
Tämäkin väärin. Kivaa on ollut, lapsi helppo lapsi (ei koliikkia, ei allergioita, ei flunssaa pahempia sairauksia). Tykkään vanhemmuudesta, on ihanaa olla äiti.
- lapsen hankkiminen oli virhe, ei olisi pitänyt tehdä sitä, nyt meni elämä ihan pilalle
Ei todellakaan. Nyt elämä on sitä, mitä toivoinkin.
Miksi ei? Onhan lapsella isäkin ja lisäksi parikymmentä muuta sukulaista, jotka innoissaan olisivat ottamassa hoitoon. Ei vaan kauhean usein ole ollut tarvetta jättää.
Olen jo aika nuoresta asti tiennyt, etten halua kuin yhden lapsen. Enkä ole mielipidettäni muuttanut. Välillä tuntuu suorastaan pahalta, kun ajattelen, että tulisi toinen. Ei kiitos meille, tämä elämä tuntuu hyvälle, enkä ikinä vaihtaisi sitä monen lapsen äidin elämään.
Provohan tämä tietysti on, mutta ihan hyvin ap on saanut keskustelua aikaan.
nimenomaan yhden lapsen vanhemmat ovat onnellisimpiä??? juu ei ainakaan tuo ap:n lista pidä paikkaansa. Monta lasta sulla ap on kun noin vituttaa? Se tämänpäivän pakollinen trendikäs kolme?
arvostelevat toisten ihmisten ratkaisuja (sen enempää asiasta tietämättä siis) tähän tyyliin:
"
- lapsi oli vahinko
"
Tai yleensäkään pohtivat muiden valintoja heti negatiiviseen sävyyn. Täytyy olla itselle itsetunnossa vikaa. Vielä muotoillaan aiheesta viesti av:lle, jotta saisi muutkin mukaan lynkkaamaan kaikki luuseri-yksilapsiset.
Ja oikeasti - syitä voi olla monia, kuten ihan vaan että se ainokainen on niin ihana ja täydellinen ja elämä sellaisenaan niin hyvää, ettei tahdota sen enempää lapsia pakkaa sotkemaan, ihan ymmärrettävää ja EI KUULU MEILLE!
Voikun meidän lapsi tulee kärsimään kun jää ainoaksi!
Haluaisin lisää, mutta tuskin tulen saamaan, viime vuonna syntynyt tyttö onkin ihmelapsi.
nimenomaan yhden lapsen vanhemmat ovat onnellisimpiä??? juu ei ainakaan tuo ap:n lista pidä paikkaansa. Monta lasta sulla ap on kun noin vituttaa? Se tämänpäivän pakollinen trendikäs kolme?
Monet taitavat olla kateellisia niiden päätöksille, jotka ovat ihan järjen avulla päättäneet tehdä vain yhden! Tuskin kukaan katuu päätöstään! Yhden lapsen perheet ovat onnellisia ja ap:tä vain harmittaa!
että yritetään saada yksilapsiset vanhemmat näyttämään itsekkäiltä!!!!
Kaikki eivät vaan pidä aikatauluttamisestä, kaaoksesta, päiväkoti-elämästä, varalllisuuden huolehtimisesta, stressaamisesta...
Mikssi tehdä lapsia enemmäni kuin 1, kun ei niille näytä kovinkaan monella äidillä riittävän aika! Lapset heti vaan päiväkotiin ja äiti töihin ,koska on "pakko". Ja" meidän mussukat on niin ihania,en vaan näe niitä koskaan".
Minä olen ainokainen ja minulla on ihan normaalit ihmissuhdetaidot.
Äitini on kertonut että olin niin paljon kipeänä vauvana, etteivät he olisi millään jaksaneet toista lasta.
Olen toki kovasti kaivannut aina sisaruksia, mutta minkäs teen kun en asialle ole mitään koskaan voinut.
Kaverillani on vain yksi lapsi, on ilmoittanut etei ikinä tule lisää. Hän on puhtaasti kyllä sellainen, että rakastaa omaa aikaansa ja itseään niin paljon, ettei halua enää ikinä lapsia.
On sellaisiakin naisia, jotka ovat esim synnytyksessä menettäneet kohtunsa eivätkä voi tulla raskaaksi.
Sitten on sellaisia jotka ovat esim keinohedelmöityksellä saaneet lapsen jne.
Tämä kirjoitus ei ole ap:lle joka ilmiselvä provo, vaan niille jotka nyt ajattelevat että a-haa, ap:n kirjoituksissa selvästi perää.
Hyvät ihmissuhdetaidot omaava ihminen omaa myös kyvyn tuntea empatiaa. Ap ei selvästi kykene olemaan empaattinen.
Tunneäly on yksi osa älykkyyttä.
Tämän päivän maailmassa on erittäin fiksu ratkaisu tehdä vain ja ainoastaan se yksi.
Yhdelle saa annettua enemmän monella tasolla,
henkisesti, emotionaalisesti ja rahan kannalta myös fiksu ratkaisu.
Ei täällä Suomessakaan yliopistot ikuisesti ole ilmaisia, saas nähdä!
Onnea vaan teille monilapsiset perheet!
on laskenut, että jos lisääntyyminen jatkuu tätä vauhtia, niin sadan vuoden kuluttua täällä maapallolla ei riitä kuin seisomapaikkoja jokaiselle.
Haluaisin ehkä toisenkin lapsen. (huom.lapsen, en vauvaa) vauva-aika on kamalaa ja raskausaika on kamalampaa ja adoptoida en tahdo.
Ja minulla oli helppo vauva joka nukkui hyvin en silti pitänyt vauva-ajasta. Nyt kun lapsi on taapero niin on jo vähän mukavempaa kun ymmärtää jonkin verran, ymmärrän itsekin enemmän mitä lapsi tarkoittaa jne.
Vauvakuumetta minulla ei ole koskaan ollut.
lähipiiristäni:
1 lapsi vain siksi koska synnytys oli todella vaikea=jäi synnytyspelko--
1 lapsi vain siksi että toista ei ole kuulunut yrityksistä huolimatta--
Jotenkin tuli ap mieleen tästä vertauksesta.
HArvinaisen näköalatonta tekstiä...
Entäs sitten iltatähdet? ITse olen sellainen ja takuulla ollut yhden lapsen asemassa. Teilaatko kaikki kolmi- tai viisilapsisetkin perheet, joissa on hännänhuippu?
ENtäs ne parit jotka eivät vain tule enää raskaiksi? Entäs minä joka erosi henkisesti sairaasta miehestään (tuli ilmi vasta myöhemmin)? Yksinkö olisi pitänyt tehdä toinen lapsi jonkun yhdenyönhoidon kanssa, jotta esikosta ei tulisi hirviö?
Puusilmäistä touhua. Ajattelemin sallittu myös avllä....
lapsi oli ja ei ollut vahinko. minun ei pitänyt tulla raskaaksi... niinpä niin... kun sitten tulin, niin tottakai lapsi pidettiin.
eka puol vuotta oli aivan hirveetä aikaa. lapsi syntyi keskosena ja siitä(kin) johtuva lääkärirumba, lääkkeet, jumpat, ruokailun tärkeys jne. meinasivat viedä järjen. synnytys oli kammottava kokemus josta jäi traumat vuosiksi eteenpäin ja kärsin masennuksesta pitkään. lisäksi mahdolliset tulevat raskauteni olisivat riskiraskauksia suvussa kulkevan istukan toimintahäiriön vuoksi. ei kiitos. en enää istu itkemässä keskoskaapin vieressä.
en siis tule saamaan toista lasta, jos ei totaalista ihmettä tapahdu. toinen munasarjani on kokonaan lopettanut toimimisen, ja toinen toimii niin heikoilla höyryillä, että ei kait tässä mitään pelkoa raskaaksitulosta enää ole :)
Niin ja yksi lapsi on ekoteko!
Tabuasia, mutta hyvin totta.
syitä on monia:)
ja oli lapsia 1 tai useampia niin ne kaikki on rakkaita.
minulla on 4 lasta ja minulla on kaksiosainen kohtu tai kaksi kohtua,en ole saanut asiaan selvyyttä.
mutta periaatteessa minun pitäisi olla lapseton mutta nyt minulla on 4 lasta:D
ja olen onnellinen kaikista.
nuorin on 2kk ja vanhin 16v:)
ja itse olen vasta 33.
viimeisin lapsi syntyi sektiolla ja siinä leikkaava lääkäri tokaisi että tääl on 2 kohtua.nuorempana jossain tutkimuksissa sanottiin ett kaksiosainen kohtu.mutta sen kummemmin asiaa ei ole minulle selvitetty...
ap:n mietinnät. Ei pidä yleiestää tollaisia. Mä olen toivonut toista lasta jo yli 4 vuotta, MUTTA se syy miksi sitä toista ei ole yritetty on toi mies! Se ei halua toista, kun on päästy vauva-ajoista jo ohi..mitä en kyllä ymmärrä, kun hän itse oli aina töissä ja minä hoidin sen vauvan..samoinhan se menisi toisenkin kanssa.
alkoholistien, huumeidenkäyttäjien, väkivaltaisten ja lapsiaan hyväksikäyttävien vanhempien lapsia. Ihan tosi!
Hanki pliis vähän sisältöä elämääsi..
nämä asiat yhden jälkeen, eikä pungettuaan maailmaan useampaa ipanaa, joita ei sitten jaksa hoitaa. Montakos vahinkoa ja elämänsä pilannutta lasta ap:lla itsellänsä on?