Miten rauhoittua, kun paniikki iskee sos. tilanteessa?
Ihan käytännön vinkkejä siis? Olen itsekin mm. lukenut aiheesta aika paljon, mutta silti niitä tilanteita vaan tulee. Se ei ole kivaa, kuten kaikki saman ongelman omaavat varmaan tietää :/
Kommentit (24)
Entä jos siedätyshoito onkin jotain ihan muuta kuin se sosiaalinen tilanne? Esim.joku pelottava asia mihin luulet, ettet kykene? Minulla nämä pelottavat asiat olivat mm.laskuvarjolla hyppäämistä jne. Eikä kyllä jännitä enää mikään.
Minä en mene ollenkaan tilanteisiin,mistä ei voi halutessaan lähteä pois.
Hankaliin tilanteisiin mulla 10mg Diapam,vuodessa menee n.15 kpl
Kun tilanne tulee,siinä ei "viisaat" neuvot auta.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 19:55"]
Minulla auttanut siedätyshoito. Tahallaan mennyt vaan väkisin jännittäviin tilanteisiin. Olen myös kertonut asiasta avoimesti ihmisille ja se on laukaissut tilannetta. Tuo siedätys kuitenkin paras, olen voittanut itseni niin etten olisi ikinä uskonut pystyväni sellaiseen ja nykyään tuntuu, että pystyn mihin vaan. Tsemppiä!
[/quote]
Minulla auttoi myös nimenomaan siedätyshoito. Äitiysloman jälkeen kun palailin kodin rauhasta työelämään, oli erittäin vaikeita tilanteita. Ajattelin, että en ikinä selviä tästä. Minulla jännityskohtaukset liittyivät aina kahvihetkiin, tuntui etten saa palaakaan alas, kädet tärisee jne. Joskus jätin ottamatta kokonaan sen takia. Sitten ajattelin, että en voi alkaa välttelemään tilanteita, tulta päin vain. Ystäville pystyin kertomaan, ja se helpotti. Jokaisesta selvitystä tilanteesta sain voimia lisää. Nyt on jo muutama vuosi kulunut, ja silloin tällöin isossa porukassa ja uusien ihmisten kanssa voi palata "se tunne" hetkeksi, mutta koitan unohtaa ja ajatella muita asioita. Muistakaa olla armollisia itsellenne! Kaikenlaisia tallaajia tänne mahtuu, kaikkien ei tarvitse olla terästä... :)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 19:55"]
Minulla auttanut siedätyshoito. Tahallaan mennyt vaan väkisin jännittäviin tilanteisiin. Olen myös kertonut asiasta avoimesti ihmisille ja se on laukaissut tilannetta. Tuo siedätys kuitenkin paras, olen voittanut itseni niin etten olisi ikinä uskonut pystyväni sellaiseen ja nykyään tuntuu, että pystyn mihin vaan. Tsemppiä!
[/quote]
Itselläni siedätyshoito ei ole auttanut vaan pahentanut asioita. Itsensä pakottaminen tilanteisiin ei auta, sillä tällöin jännittävä tuntee mokaavansa jatkuvasti vain pahemmin ja pahemmin, ja siitä seuraa loputon kierre. Jos lääkkeet eivät auta, ei auta mikään muukaan.