Ei enää koskaan karitsanpaistia pääsiäisruuaksi! Sitkeää paskaa!
Kommentit (43)
pitää jostakin lihalaadusta, mutta jos karitsanpaisti on sitkeää, on kokki kyllä itse sitä paskaa. Minä en ymmärrä, mikseivät ihmiset opettele ruuanlaittoa. Vähänkö parantaisi elämänlaatua kun osaisi tehdä ruokaa!
että jos jokin ruokalaji maistuu hirveältä omassa suussa, kyse on vain siitä että et osannut valmistaa sitä oikein! ;)
t. se paska kokki
Mulla on sellanen juttu että joka kerta kun mä yritän syödä lammasta mulle tulee pieni karitsa mieleen ja en vaan saa alas sitä ruokaa.
Monen tekemään olen yrittänyt pureskella ja sen olen huomannut että osalla on muraa ja osalla sitkeetä, mutta mulle sinänsä ihan sama kun en siitä lihasta tykkää ja en sitä pysty syödä.
Enää en edes yritä tutustua kyseiseen ruokaan.
Oli sekä maukasta että mehevää. Tein runsaan marinaadin, jossa oli mm. minttua, chiliä ja valkosipulia, ja paistoin sopivaksi. Tuli mehevää ja mureaa.
Mutta lampaan suhteen mun ainakin piti todeta se, että se liha ja miten se on laitettu, vaikuttaa ihan hirveästi: anopin halpa tarjouslammas on ihan yök, on ollut joka vuosi. Itse eka kertaa laittama (olen oikein hyvä liharuokien laittaja, mutta lammasta en ole laittanut koskaan, koska olen uskonut että se on aina pahaa ja kamalaa) karitsa oli ihan järjettömän hyvää.
Kannattaa oikeasti kokeilla esim. karitsan sisäfilettä, siinä voi karista ennakkoluulot aika nopsaan.
että jos jokin ruokalaji maistuu hirveältä omassa suussa, kyse on vain siitä että et osannut valmistaa sitä oikein! ;)
t. se paska kokki
Molemmat hyviä ja mureita.
Joko ostamasi liha oli huonoa tai et osannut valmistaa oikein...
Mutta jos se AP:n sanojen mukaan oli sitkeä paskaa, niin silloin se oli kyllä väärin valmistettu. Itse tein luutonta karitsanpaistia, marinoin, paistoin pinnan umpeen kuumalla pannulla ja sitten uuniin. Mureaa, mehevää ja maukasta, ei juuri edes veistä tarvinnut...
että siitä joko tykätään tai ei, toiset ( kuten minä) oppii syömään sitä.
Lammas siis aikuinen elukka maistuu usein vaikka päällään seisoisi tunkkaselle, siihen tosiaan kanattaa tehdä kunnon marinadi ja pitää siellä muutaman päivän. Karitsa taas on maultaan lempeämpi, mutta sitäkään ei missään tapauksessa saa paistaa kokokypsäksi lähinnä medium - olisi oikeampi,silloin siihen ei jää sitä "villasukan" makua. Lammason kuin riista jos peuran pyllyn paistaa läpikypsäksi se maistuu maksalle, mutta oikein kypsytettynä se on hyvää.
Lampaaseen totuttelu kannattaa aloitella karitsan fileillläja tosiaan ei missään nimessä saa paistella harmaaksi..
Nythän on kohta pääsiäinen niin voi nostaa vanhan ketjun ylös.
Hirveesti ihmiset kehuu että paistelkaa sisäfilettä niin tulee hyvää.
No ihan varmasti tulee, sisäfile ja paisti ihan vaan hiukan erinlaista purtavaa. Koittakaa sisäfileillä kehujat laittaa ruokaa joskus myös ruhon ns. huonommista/halvemmista osista.
Elukan kuin elukan sisäfileet maailman helpoimpia valmistaa.
Tee ruoka vaikka sorkista ja jos siitä saat taivaallisen hyvää niin krhu sitten vasta itseäsi.. Ja muuten saa niistäkin hyvää sapuskaa.
kun valmistaa lammasta, kannattaa poistaa kaikki rasvakohdat lihan pinnasta, muutoin tulee villasukkaa. Onnistun tuon neuvon avulla joka kerta, vaikken todellakaan ole mikään kovin kummoinen kokki muutoin. :)
Ja karitsan kanssa tosiaan kannattaa olla tarkkana, ettei kuivahda liikaa.
Kauppahallista karitsan paistin. Liotan suolavedessä 5 päivää kunnes marinoin ja seuraavana päivänä n. 6 h uunissa.
Jumalaisen hyvää. mutta kun on kunnon lihaa ja tekee ajan kanssa, ei voi epäonnistua.
tehdä vain sellaista ruokaa mitä osaa valmistaa!!!
Ja meheviä karitsankyljyksiä. Törkeen hyviä!
Pitää jättää reilusti sisältä punaiseksi.
Mies kyllä tykkäisi mutta muut ei.
lammas on kuin villasukaa...minkäs teet
ei jää sitkeäksi ja maistuu paremmin. Eilen kokeilin lidlin pakastetta, toimi. Tänään pirkan kokeilussa.
karitsn sisäfile tosiaan on eri asia kuin paisti. Vain noin sormen vahvuisia ohuita luikareita, jotka kypsennetään hyvin nopeasti kuumala pannulla paistaen. Jos sellaseen on saanut paistomittarin laitettua, niin on jo aika taikuri.
kaveri tarjosi savulammasta, maku oli kyllä ihan kiva, mutta ne kalvot, eipä ollut kovin esteettistä ruokailua.