onko muille käynyt neuvolassa näin---->vauva huume testeihin:(
odotin esikoistani ollessani 24v no tuli ensimmäinen neuvola ja menimme sinne miehenkanssa. täti kysyy oletteko koskaan KOKEILLEET huumeita. vastasin siihen että joo no kyllä sitä joskus tuli 15 vuotiaana mutamankerran KOKEILTUA pilveä. no asiaa ei sen koomin käsitelty ja neuvolakortiin merkittiin kohtaan huumeidenkäyttö ennen raskauta ei
no muutimme ja neuvola vaihtui..
menimme kättärille kun oli ennenaikaisia supistuksia ja hoitaja kysyy mitne tämä teidän huumeidenkäyttö? oltiin ihan ihmeissäme et niin mikä?
no papereihin tämä nevola akka ekassa neuvolassa oli merkinnyt humeidenkäyttö ennen raskauta kyllä vaika korttiin laittoi ei.
no kun lapsi syntyi tuli lastenlääkäri ja tarkasti vauvan ja totesi että otetaan huume seulat. olin ihna ihmeissäni ja annoin toki luvan koska en todellakaan mikään narkkari ole tai ole ollut.
tämä meidän uusi neuvolantäti uudessa neuvolasa lupasi siten tuhota nämä tallaiset tiedot ja nyt niitä ei enään missään onneksi näy. eikä seuraavan lapsen kohdalla asiasta ole mitään kyselty.
Kommentit (30)
ihan rehellisesti kerroin, että muutaman kerran olen pilveä kokeillut ja isä myönsi myös että oli joitakin huumeita kokeillut.. Minun kokeiluista oli jotakuinkin vuosi.. Lääkärintarkastuksessa (raskausaikana) lääkäri jotain vielä kysäisi, mutta ikinä ei otettu pissanäytettä tms.. Eikä todellakaan leimattu!
mutta mitä sitten tapahtuu?
Suomen lainsäädäntö on kai aikalailla sellainen että biologisilla vanhemmilla on suurin sanavalta lastensa suhteen, eikä niitä niin vaan helposti voida pois ottaa.
Esim. lapsi voidaan sijoittaa toiseen perheeseen vain bio-vanhemman luvalla. Ja lupaa tämä omasta mielestään hyvä äiti tai isä ei anna, vaan lapsi joutuu laitokseen.
Mulle ei muuten tehty audit-testiä neuvolassa. Ainoa mitä kysyttiin oli että kuinka monta annosta alkoholia juon "normaali" viikkona, eli sellaisena jolla ei ole juhannusta tai vappua... Huumeista kysyttiin vain että käytänkö vai en? Ei mitään että olenko koskaan maistanut.
myös lapsen isästä oli sitten niissä papereissa merkintä..luki tyylin näin..
äiti ****** kokeillut käyttää huumeita isä ******** käyttää huumeita!
kyllä se vähän pahalta tuntui kun tollaista lukee mitä ei olla edes:(
-ap-
Aloin odottaa esikoistani 27-vuotiaana. Olin tuolloin ollut kuusi vuotta täysin raitis. Sitä ennen olin nuoruudessani käyttänyt sekä laillisia että laittomia päihteitä varsin reippaasti. Neuvolassa mietin hetken mitä vastata päihdekyselyyn. Päätin olla mainitsematta menneisyydestäni yhtään mitään, ja olen varma että se oli ainoa oikea ratkaisu.
Jos olisin kertonut totuuden olisin aivan varmasti saanut ainoastaan leiman otsaani ja joutunut samalla tavoin kaikenlaisiin turhiin testeihin. Rehellisyys ei todellakaan aina kannata.
täysin olen normaali ihminen kera vaikean lukihäiriön.
-ap-
Hän oli KOKEILLUT huumeita joskus 20 v. sitten, ja joutui äitiyshuollon silmätikuksi.
Mutta eipä tuo vielä mitään: arvatkaa millainen rumba siitä syntyy, jos jollakin lapsen sukulaisista on HIV.
Mieheni on hiv+, ainoa seuraus tästä oli testis raskauden aikana+ vauvan testaus syntymän jälkeen. Tarpeetonta kai sanoa, että omat testini olivat koko ajan negoja. Mielenkiintoisinta oli, ettei tämä viesti ollut saavuttanut synnytyssairaalaa lainkaan...
Siis, tarkentaisin edellistä viestiäni:
Tietoa miehen positiivisuudesta ei oltu välitetty sairaalalle, vaikka ei sillä olisi ollut merkitystäkään vauvan tai hoitohenkilökunnan kannalta, koska minähän synnyttäjänä olisin ollut riski mikäli olisin ollut positiivinen.
Ja meillä on kolme tervettä lasta, mies on aivan oikea biologinen isä.
Moi kaikille,
seurannan tarkoitus on se että syntyvä lapsi olisi terve ja ettei hänen elämäänsä jäisi pysyviä vaikutuksia äidin päihteiden käytön takia. Päihteet voivat olla alkoholi, nikotiini, kannabis, lääkkeet tms. Syntymätön lapsi ei tee valintoja, valinnat ovat äidin ja isän.
Mikäli äidillä on vahva riippuvuus mihin tahansa on syytä miettiä onko hän sopiva vanhemmaksi ja että aiheuttavatko hänen käyttämänsä päihteet/kemikaalit vaurioita vauvalle. Näistä kyselyistä ei jää "rikollista jälkeä" mihinkään järjestelmään. Tarkoitus on turvata syntyvälle lapselle hänelle kuuluvat oikeudet normaaliin elämään.
Moni päihteiden käyttäjä ei sovellu vanhemmaksi, erityisesti mikäli hän ei pysty pitämään riippuvuuttaan kurissa edes raskausaikana.
Asiaan on helppo ratkaisu: Vastatkaa kysymykseen että ei, en ole koskaan kokeillut huumeita. Näin ei tarvitse pahoittaa mieltään huumeseuloista tai tyhmistä ihmisistä.
Omasta mielestäni säästin kaikilta paljon vaivaa ja veronmaksajilta rahaa, kun en suotta kertonut nuoruuden mietojen huumeiden käytöstä. Maksaahan ne testit ja seulatkin, ja olisivat olleet minun kohdallani täysin tarpeettomia.
23