Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit saa 7000e/kk ja kotiäiti 400e/kk

Vierailija
03.04.2010 |

Tuntuu ihan helvetin epäreilulta koska raskasta työtä lapsenhoitokin on. Lääkäri pääsee joskus kotiinkin äiti on töissä 24 tuntia vuorokaudessa.

Aliarvostettua kotiäitien työ kai pitäis vaan viedä lapsi tarhaan hoidettavaksi ja maata itse päivät sohvalla.

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhteiskunnan kannalta on aina parasta, että ihmiset tekevät töitä kuin ovat elätteinä.

Periaatteessa juu, kenenkään ei ole pakko tehdä lapsia. Mutta kun niitä lapsia on, niin yhteiskunnalle tulee kalliimmaksi hoitaa lapset päiväkodeissa, kuin maksaa äideille(tai isille) siitä, että hoitavat kotona.

Vierailija
102/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi kaikkien tarvitse lääkäreiksi alkaa tai saamaan 7000e, pienemmälläkin pärjää. Mutta sekin pitää olla, että pidempää koulutelusta vastuullisemmasta työstä pitää saada parempi palkka. Kuinka moni haluaisi kouluttautua vuosia ja tehdä vasuullista hommaa, jos puistotyöntekijä saa sen saman? Jos taasen lääkäri saisi 1600e ja puistotyöntekijä 800e, työtön 800e, niin kuinka moni viitsisi alkaa raatamaan puistossa, jos kotona maaten saa saman?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä menisi omaa mielipidettä sanomaan faktatietona, jos se ei sitä ole.

Vierailija
104/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä syy on se että lääkärillä on opintovelkoja. Opintovelat on maksettava. Mitään muuta syytä en näe.

Kaikilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta opiskella vaikka kuinka haluaisivat, koska he ovat heikkomielisiä.

Onko oikein perustella heikkomieliselle se että "opiskelin vuosia ansaitakseni tämän kaiken"?

Ei ole. Myös heikkomielinen olisi halunut opiskella mutta hänen älynlahjansa eivät riittäneet. Se on ehdottomasti väärin. Vaadimme samansuuruista palkkaa kaikille.

Tämä on se lähtöviiva miltä lähdetään. Emme tyydy armonpaloihin.

Vierailija
105/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai niitä hommia on työssäkäyvällä illalla _vähän_ vähemmän. Mutta eikö se just ole kotiäidin työtä, että päivällä hoidetaan lapset ja niistä syntyvät sotkut? Eli että laitetaan astiat koneeseen/tiskataan, imuroidaan ruokaillessa tulleet sotkut jne.? Työäiti tekee sitten toisenlaista hommaa omalla työpaikallaan. Vai mitä ylimääräistä sotkua siinä päivällä tulee, mikä on niin ylivoimaista? Samalla tavalla työssäkäyvän äidin pitää pestä pyykit (jota muuten ihan samalla tavalla oli väki kotona tai pois kotoa) töiden jälkeen ja ruokailun jälkeen siivota jäljet.

Mä olen ollut 4 vuotta kotiäitinä ja sen jälkeen töissä, enkä tosiaankaan ymmärrä sitä valitusta että kotiäitinä on niin rankkaa.

Vierailija
106/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo lopetettu ja kaatunut omaan mahdottomuuteensa.

Huono tekosyy että lääkäri on opiskellut monta vuotta hyvä syy on se että lääkärillä on opintovelkoja. Opintovelat on maksettava. Mitään muuta syytä en näe.

Kaikilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta opiskella vaikka kuinka haluaisivat, koska he ovat heikkomielisiä.

Onko oikein perustella heikkomieliselle se että "opiskelin vuosia ansaitakseni tämän kaiken"?

Ei ole. Myös heikkomielinen olisi halunut opiskella mutta hänen älynlahjansa eivät riittäneet. Se on ehdottomasti väärin. Vaadimme samansuuruista palkkaa kaikille.

Tämä on se lähtöviiva miltä lähdetään. Emme tyydy armonpaloihin.

Vierailija
107/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoileva kehari, joka hädintuskin on päässyt persuskoulusta läpi, opiskelee politiikkaa, viljelee sivistyssanoja, "aistii" ja osaa jopa kirjoittaa juchen. Ilmeisesti tää pieni kehitysvamma on niin minimalistisen pieni, että se vie ainoastaan toisen g:n "agressiivisuudesta".

Hei riistäjä nilkki. MuutaYhdysvaltoihin, minä olen aktiivisesti sähköpostiyhteydessä Pohjois-Koreaan. Se ei ole puhtaasti kommunistinen valtio. Juche on eri asia. Opiskelisit vähän. Mutta eihän sinun tarvitse opiskella kun raha virtaa. Opiskelit vain tarpeesi mukaan.

Olen vapaa yksilö päättämään siitä missä minä asun ja missä kävelen. Odotan innolla sitä hetkeä kun koetat voimakeinoin siirtää minut P-Koreaan. Katsotaan miten käy.

"vastasin agressiivisesti agressiiviseen viestiin jossa minut tahdottiin poistaa kotimaastani"

Vierailija
108/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoileva kehari, joka hädintuskin on päässyt persuskoulusta läpi, opiskelee politiikkaa, viljelee sivistyssanoja, "aistii" ja osaa jopa kirjoittaa juchen. Ilmeisesti tää pieni kehitysvamma on niin minimalistisen pieni, että se vie ainoastaan toisen g:n "agressiivisuudesta".

Hei riistäjä nilkki. MuutaYhdysvaltoihin, minä olen aktiivisesti sähköpostiyhteydessä Pohjois-Koreaan. Se ei ole puhtaasti kommunistinen valtio. Juche on eri asia. Opiskelisit vähän. Mutta eihän sinun tarvitse opiskella kun raha virtaa. Opiskelit vain tarpeesi mukaan.

Olen vapaa yksilö päättämään siitä missä minä asun ja missä kävelen. Odotan innolla sitä hetkeä kun koetat voimakeinoin siirtää minut P-Koreaan. Katsotaan miten käy.

"vastasin agressiivisesti agressiiviseen viestiin jossa minut tahdottiin poistaa kotimaastani"

En siivoile enkä tee töitä. Itseasiassa en ole maksanut veroja tälle valtiolle pätkääkään työn muodossa.

Peruskoulu on vielä kesken. Olen 7 luokalla.

Ehkä saan pk:n joku päivä loppuun, ehkä en.

Ammattia en kykene koskaan itselleni opiskelemaan koululaitosten vaikeuden takia. Kehitysvammani on niin lievä etten saa edes sairaseläkettä. Sitä silti odotellessa nostan sosiaalitukea hyvällä omalla tunnolla.

On hauska huomata miten kapitalisteilta ei heru sääliä kehitysvammaisille. Päinvastoin he teilaavat jokaisen erilaisen hyvin julmalla kielenkäytöllä.

En ole hyvä kirjoittaja (vammani syystä), mutta olen kovasti yrittänyt saattaa äidinkielen kurssini päätökseen.

En voi mitään huonolle ulosannilleni. Olenhan kehari ja halveksittu toisinajattelija teidän silmissä.

Kommunistinen Suomi saattaisi motivoida minua paremmin työnhakuun ja suorittamaan pk opinnot loppuun. Sillä kommunismi perustuu aitoon tasa-arvoon. Nyt ponnisteluistani ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
109/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitajilla yms. mutta ei näy palkassa mitenkään!

Lääkäreillä sentään on vastuu toisen ihmisen hengestä.

Mun mies kestittää asiakkaita kosteilla lounailla firman piikkiin, puhuu puhelimeen ja neuvottelee, ja saa 9500 euroa kuussa. Työaika 9-16, tosin joskus kyllä iltatöitä.

Minä vaihdan kolmen lapsen paskavaipat (vanhin tosin alkaa olla kuiva pian), siivoan, pyykkään, silitän miehen paidat, teen ruuan, ylipäätään pyöritän meidän kotia ja palkka siitä aika mitätön, lapsilisätkin kun ohjataan lasten tileille ja rahastoihin. Odotan innolla sitä että pääsen alipalkattuun työhöni, tulee sentään vähän enemmän rahaa. Kampaajalla oon käyny 1,5 v sitten koska en raaski kun omaa rahaa ei ole. Jotenkin nöyryyttävää ois pyytää mieheltä.

Vierailija
110/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin pitäisi olla kutsumusammatti, ei niin että opiskellaan lääkäriksi palkan takia.

Suomessa on paljon muitakin vuosia kouluttautuneita mutta ei heidän koulutuksen pituus näy palkassa.

Ei onneksi kaikkien tarvitse lääkäreiksi alkaa tai saamaan 7000e, pienemmälläkin pärjää. Mutta sekin pitää olla, että pidempää koulutelusta vastuullisemmasta työstä pitää saada parempi palkka. Kuinka moni haluaisi kouluttautua vuosia ja tehdä vasuullista hommaa, jos puistotyöntekijä saa sen saman? Jos taasen lääkäri saisi 1600e ja puistotyöntekijä 800e, työtön 800e, niin kuinka moni viitsisi alkaa raatamaan puistossa, jos kotona maaten saa saman?

Vierailija
111/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole lähelläkään 10 000 euroa, se on paljon vähemmän kuin lääkäreiden keskimääräinen palkka.

Miksei esim dippainsinöörejä jotka tienaavata 10.000 e / kk?

Vierailija
112/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka hyvin tienaava ja pärjäävä muka tietäisi elämästä mitään. Kaikilla se vaan on omanlaisensa.

Vierailija
113/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä kysymyshän on puhtaasti siitä, miten paljon joku siitä työstä on valmis maksamaan. Se kertoo, minkä arvoista se työ käytännössä on. Työ, jota harvempi osaa tehdä, on arvokkaampaa kuin työ, joka sujuu lähes kaikilta. Nykyään ei voi kenellekään tulla yllätyksenä se, mikä on jonkun työn palkkataso.

Lääkärin pitäisi olla kutsumusammatti, ei niin että opiskellaan lääkäriksi palkan takia.

Suomessa on paljon muitakin vuosia kouluttautuneita mutta ei heidän koulutuksen pituus näy palkassa.

Vierailija
114/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vain kuvittelevat että "lääkärin palkka on kohtuuttoman suuri". Siis ihmiset kuvittelevat, että lääkäri tienaa moninkertaisesti sen, mitä lääkäri todellisuudessa tienaa ja pitävät tätä mielikuvaansa liian suurena.

Lääkäriliitto teki ennen edellistä lääkärilakkoa kyselyn, jossa se kysyi ihmisiltä mm. kahta asiaa:

1) Onko lääkäreiden palkka sopiva?

2) Kuinka suuri lääkäreiden palkan pitäisi olla?

Vastaukset olivat surullisuudessaan jopa koomisia. Nimittäin suuri osa ihmisistä vastasi kohtaan 1, että lääkäreiden palkat ovat liian suuria. Kuitenkin kohtaan 2 he merkitsivät summia, jotka olivat SUUREMPIA kuin se, mitä lääkäriliitto lakolla vaati.

Tämän julkisuuspelin lääkärit ovat siis hävinneet aikoja sitten: Oli lääkäreiden palkka mikä tahansa, niin ihmisten mielikuvissa se on aina liian suuri, koska ihmiset nojaavat kuvitelmiinsa eivätkä todellisuuteen. Media heittää bensaa liekkeihin revittelemällä muutamien huippuansioihin päässeiden lääkäreiden tuloilla, jotka ovat todellisuudessa yritystoiminnan voittoja yksityisyrittäjyydestä, eivätkä liity millään tavalla julkisen sektorin lääkäreiden todellisiin palkkoihin.

Hoitajat ovat kieltämättä onnistuneet julkisuuspelissä paljon paremmin: heidän palkkansa ovat ihmisten mielestä aina liian pieniä ihan riippumatta siitä mitä ne todellisuudessa ovat.

Todellisuus on jo tällä hetkellä se, että aloitteleva sairaalalääkäri tienaa jo nyt sairaalassa vähemmän kuin pitkään töissä ollut sairaanhoitaja. Jos sairaanhoitajien palkkoja korotetaan reilusti, kuten ihmiset haluaisivat, niin ne ovat kohta suuremmat kuin lääkäreiden palkat. Siitä taas seuraa todennäköisesti se, että monikaan ei viitsi tehdä huomattavasti suuremman vastuun sisältävää lääkärintyötä, kun paljon pienemmällä vastuulla pääsee sairaanhoitajan hommissa samoille ansioille.

Puhumattakaan tietysti vaikkapa paperityöläisistä. Opiskeluaikana osa kurssikavereista ei edes halunnut lääkärin sijaiseksi kesälomalla, koska paperitehtaassa tienasi niin paljon paremmin...

Vierailija
115/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä menneisyydessä, hyvänä esimerkkinä lentäjä. Ammatti ei ole kovinkaan vaativa mutta vanhan ajan glamour on siinä pysynyt ja palkka sen mukainen.

sillä kysymyshän on puhtaasti siitä, miten paljon joku siitä työstä on valmis maksamaan. Se kertoo, minkä arvoista se työ käytännössä on. Työ, jota harvempi osaa tehdä, on arvokkaampaa kuin työ, joka sujuu lähes kaikilta. Nykyään ei voi kenellekään tulla yllätyksenä se, mikä on jonkun työn palkkataso.

Vierailija
116/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sukulaiseni on lääkäri ja tienaa 7000e kuukaudessa. Heillä kaikki on kallista huonekaluista ruokiin ja matkustavat koko ajan ja elävät leveästi.

Kun ensimmäinen lapsi syntyy tulee varmaan järkytyksenä miten pienet tuet on ja millaista elämä on oikeasti. Kotiäitinä tekee oikeasti raskasta työtä surkealla palkalla ilman vapaata.

En ole kateellinen säälin enemmän pariskuntaa jolle raha on kaikki kaikessa ja jotka eivät tiedä oikeasta elämästä mitään ja paljon siihen lapseen kuitenkin menee rahaa. Sitten ei enää matkustella.

ap

Ja minä säälin äitiä joka pitää kotona lastensa kanssa oloa työnä.

Vierailija
117/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunituoreen lääkäreiden virkaehtosopimuksen mukaan terveyskeskusläääkärin lähtöpalkka on 2458,99 € kuussa, siihen tulee jonkin verran lisiä päälle. Sairaalalääkärin lähtöpalkka on 2940,81 € ja se on todellakin kokonaispalkka perustyöajan työstä, johon lisiä saa vain ylityöllä. Erikoislääkärin palkka sairaalassa on 4006,93 € ja siihen pitää siis olla erikoislääkärin tutkinto, väitöskirja ja yleensä yli 10 vuoden työkokemus.

Sairaanhoitajien TES:n mukaan sairaanhoitajan lähtöpalkka 1.1.2010 lähtien on 2100,39 €.

Molemmissa ammateissa on kutakuinkin samat kokemuslisät (max 2 kpl a 5%, eli yhteensä 10%), mutta lääkäreillä kokemuslisät taitavat tulla myöhemmin. Myös vuosilomaedut, työaika jne. ovat samat. Ilta- ja viikonlopputyö on hoidettu sillä tavalla eri lailla, että lääkäreillä ilta- ja viikonlopputyö tulee pääsääntöisesti ylityönä normaalin päivätyön päälle (=työtunteja huomattavasti enemmän), kun taas sairaanhoitajat ovat vuorotyössä, eli iltaisin ja viikonloppuisin tehtävät työtunnit tehdään perustyöajalla ja silloin ei vastaavasti olla arkipäivinä töissä. Myös takapäivystyskorvauksissa (puhelimen kanssa kotona päivystäminen) on eroja, eli sairaanhoitaja saa kotipäivystyksestä 50% normaalista tuntipalkastaan, kun lääkäri saa uusien korotusten jälkeenkin vain 19-36% ajankohdasta ja päivystyspisteestä riippuen.

Näiden faktojen jälkeen ei voi kuin ihmetellä sitä, kuinka hoitajia pidetään niin hirveän pienipalkkaisina ja lääkäreitä valtavan suuripalkkaisina. Jos palkkaero on 840 € kuussa, niin mitä niiden palkkojen mielestänne pitäisi olla, jotta ne olisivat oikeudenmukaiset?

Vierailija
118/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteen opiskelija tienaa lääkärintyössä 2296,67 € kuussa työpaikasta riippumatta.

Vierailija
119/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

realiteettipläjays, 94! Kiitos siitä.

Vierailija
120/139 |
04.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erikoislääkäri ja pian valmistun toisenkin alan el:ksi. Vuositason KOKONAISpalkkani on jotain 40 ja 50 tuhannen välissä.

Pidän työstäni ja haluan kehittyä siinä. Siihen ei kuitenkaan pelkkä (kahden alan) erikoislääkäriys alallani riitä, ja siksi osallistun monivuotiseen lisäkoulutukseen (ei el-koulutus siis!), joka maksaa minulle noin 5000 euroa. Lisäksi työhöni liittyen (ammattitaidon kehittämistä toisella tavalla) olen toisessa monivuotisessa prosessissa, jonka vuosikustannukset ovat n. 9000 euroa (kokonaikustannus vähintään 50 000).

Pelkkä palkka ei siis kerro ammatin materiaalisesti rikastuttavasta vaikutuksesta välttämättä mitään.

Samalla tavalla naisen työssäkäynti ei tarkoita sitä, että kotona sillä aikaa joku hoitaisi kaikki ne "kotiäidin" työt. Ainakaan meillä kuusihenkisen talouden työt eivät hoidu itsestään. Nykyään, kiitos haluni kehittää ammattitaitoni, kun ei ole enää varaa käyttää siivoojaakaan. Arvaatte myös varmaan, että tässä tilanteessa lapsilisät ovat meidän perheelle enemmän kuin tarpeen, hyvätuloisuudesta huolimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme