Miten nopeasti saitte synnytyksen jälkeen mahanne normaaliksi?
Synnärille jäi 8kg ja päällä on vielä 18kg ja synnytyksestä 2kk :/
Jumpannut olen ja tehnyt vatsoja joka päivä mutta tää pallo ei oikein tahdo lähteä mihinkään saatika sitten nuo kilot... Miten muilla?
Kommentit (26)
Olen jostain lukenut, että ensimmäisinä kuukausina ei kannata hirveästi tehdä situpeja, koska silloin maha voi jäädä pömpöksi... liittyi johonkin lihakseen, jonka piti palautua rauhassa. Sori sekava selitys, ehkä joku, joka asiasta enemmän tietää, osaa selittää tarkemmin.
Itsellä synnytyksestä takana puoli vuotta, kilot laski raskautta edeltäviin lukemiin täyimetyksen seurauksena kun lapsi oli 4-5kk ja maha alkaa olla suht koht normaali, vasta nyt olen ajatellut, että voisi alkaa kunnolla vatsalihaksia treenailla kiinteämmäksi.
puoli vuotta, kun vanhat vaatteet ei sopineen ollenkaan. Ja voi jeesus, miten mä tein niitä vaunulenkkejä! Ja imetin koko ajan! Sitten yhtäkkiä kahessa kuukaudessa laihduin niin, että olin hoikempi kuin ennen raskautta.
Tokan jälkeen olen laihtunut tasaisemmin. Mutta _niin_ hitaasti! Olen täälläkin käynyt itkemässä, kun en laihdu, enkä jaksa liikkua yhtään. Nyt sitten panen molemmat mukulat päiväuniaikaan tuplarattaisiin ja käyn reilun puolen tunnin lenkin. Nuorempi (1,5 v) nukahtaa aina, vanhempi (3 v) melkein aina. Mutta hänkin sitten edes on paikallaan ja lepää. Aamupäivällä on pakko antaa lasten liikkua puistossa tms. joten itelle ei tuu liikuntaa. Illalla on sitten niin kiva olla koko perheenä kotona, etten oo saanut aikaiseksi aloittaa liikuntaa. Mutta nää päivittäiset vaunulenkit kyllä tehoavat. Hitaasti, mutta varmasti :) Nyt nappi ja napinreikä ovat jo melko lähellä toisiaan! Ens syksynä mahdun varmaan niihin vaatteisiin, joita käytin lasten välissä.
Mutta eihän se maha ihan entiselleen välttämättä palaudu. Vaatteet siis kyllä mahtuu, mutta vähän enemmän tursuaa housunkauluksesta yli. Aika monelta sukulaiselta oon kuullut, että nuorena mahakin palautuis paremmin? Ootteko muut kuulleet tällaista?
Mutta nyt kahden lapsen jälkeen nää kilot ja mahanahan näkö ei niin haittaa. Mulla on kyllä seksikkäämpi ja itsevarmempi olo nyt kuin 25-vuotiaana lapsettomana.
ja kiloja on vielä reilu kymmenen jäljellä. Jotenkin kummasti läski vaan tuntuu kiinteytyneen tai vaihtaneen paikkaa, kun vanhat farkut ovat kyllä jo sopivia. Aika yksilöllistähän tuo kai on; toisilla ei mene palautumiseen kauaakaan, ja toisilla kestää vuosi. No worries. :)
Mulla on n.8kk, eikä maha ole vieläkää palautunut kunnolla (kolmas raskaus), vaikka olen vatsoja tehnyt.
Ja mun käsitys on että kropalle pitää antaa muutama kk aikaa palautua, eikä alkaa tekeen liian nopeasti noita vastalihastreenejä.Ilmeisesti vatsalihasten väliin voi jäädä rakoja tms.Muistelisin näin lukeneeni..
Kilot karisivat puolessa vuodessa lasten syntymän jälkeen, mutta maha pömpötti tosiaan tuon kaksi vuotta viimeisestä synnytyksestä. Olen luonnostanikin sen mallinen, että maha pömpöttää vähän, ja raskauksien myötä piirre korostui. Nyt kun kuopus on lähemmäs kolmevuotias, mahani on omasta mielestäni hyvän näköinen. Entistä "tytönmahaa" siitä tuskin enää tuleekaan. :)
ja kaikki kaverini tässä vaiheessa ekan jälkeen saivat kilonsa takaisin.. itseä niiiiiin nyppii :/
Pituutta 168 ja paino oli ennen raskautta 56 ja nyt 74 pyörii vaan eikä tipu sitten millään.
t.ap
Vatsa venyi niin paljon ensimmäisestä raskaudesta, ettei se palautunut vuodessa takaisin. Sitten olinkin uudestaan raskaana ja vatsa venyi entistä enemmän. Kolmannen raskauden jälkeen vatsallani ei ole enää mitään väliä. Raskausarpien takia en kuitenkaan voisi enää käyttää bikinejä, joten ihan sama. Vatsalihakset ovat hyvät, nahka roikkuu.
Kirurgille sitten, kun ei lapsia ole tullut kymmeneen vuoteen.
ettei se massu kellään ihan ennalleen palaa.
mullekin tuli raskauden aikana vain 11kg ja koko 11 kiloa myös jäi synnärille, mutta vatsa on kuitenkin ihan eri näköinen kuin ennen lasta, iho on vähän venähtänyt kuitenkin ja vaikka hoikka ja pienikokoinen olen niin "ylimääräinen" nahka menee masussa makkaralle :(
mulla ainakin imetys vei kilot mennessään, en laihduttanut ollenkaan. tosin huolehdin terveellisestä ruokavaliosta ja herkut minimiin. (tai niin minimiin kun pystyin :D)
kerran-viisi viikossa lenkillä säiden ja jaksamisen mukaan.
viimeisestä raskaudesta siis aikaa jo yli 3 vuotta, eikä maha edelleenkään entisissä mitoissa, ei taida palautua koskaan.
aina pitänyt tehdä töitä et vatsa näyttäis hoikalta (treeniä) ku keskivartalo ollu tasapaksu. Ekan raskauden jälkeen vatsa palautui nopeammin mutta vain seistessä se näytti suht hoikalta mut ku makoili vaik kylellään ni inhottavasti roikkui se maha. Ja tulin raskaaksi uuestaan 4.5kk päästä :O eli ei koskaan ehtiny kunnolla palautua enkä tiä oisko palautunutkaan. Nyt toka synnytyksestä on reilu 2kk ja ainaki vielä on niin iso maha et ei kehtaa pitää ku sellasia paitoja mis maha ei näy. Teen kyl syviä vattalihaksia ahkerasti, urheilen muutenki ja syön terveellisesti. Huoh. Miksei sitä voinut olla silloin nuorempana tyytyväinen vatsaansa kun se oikeasti oli ihan hyvä?
samannäköiseksi en ole saanut sitä vieläkään.. siis sellaiseksi kuin se oli ennen kolmea lasta =))
Itse imetin vuoden ja se karisti kaikki raskauskilot, mitään ylimääräistä en jumpannut... Vuosi siihen meni ja taas olen timmi itseni! Toki lisäksi liikuin jonkin verran vaunujen kanssa (ehkä 2 km päivässä) ja söin paljon mutta terveellisesti! Nauttikaa niistä ensimmäisistä kuukausista "pehmeinä uusina äiteinä" timminä kyllä sitten taas kerkiää olemaan. Nauttikaa älkääkä stressatko!
... kuin kiloja karistavasti. Luin aikoinaan jostain lohdukseni, ja sain sen sitten käytännössä todetakin, että imetys pitää itsessään hormonitoimintaa myös sillä lailla yllä, että mahakaan ei välttämättä asetu vielä imetysaikana omille sijoilleen. Mullakin raskauskilot kyllä sinänsä hävisi imetyksen ja vaunulenkkien myötä, mutta pömppis säilyi sitkeästi vielä jonkin aikaa imetyksen loputtuakin. Imetin perättäisiä lapsiani kumpaistakin 13kk ja vasta vuosi nuoremman imetyksen loppumisesta oli kehon malli taas suht entisellään. Jumppaamista en harrastanut missään vaiheessa, eli uskon kyllä tuohon hormoniväitteeseen...
Kroppa palautui normaaliin kuosiin vasta imetyksen päätyttyä, vaikka kilot lähtivät jo monta kuukautta ennen!
... kuin kiloja karistavasti. Luin aikoinaan jostain lohdukseni, ja sain sen sitten käytännössä todetakin, että imetys pitää itsessään hormonitoimintaa myös sillä lailla yllä, että mahakaan ei välttämättä asetu vielä imetysaikana omille sijoilleen. Mullakin raskauskilot kyllä sinänsä hävisi imetyksen ja vaunulenkkien myötä, mutta pömppis säilyi sitkeästi vielä jonkin aikaa imetyksen loputtuakin. Imetin perättäisiä lapsiani kumpaistakin 13kk ja vasta vuosi nuoremman imetyksen loppumisesta oli kehon malli taas suht entisellään. Jumppaamista en harrastanut missään vaiheessa, eli uskon kyllä tuohon hormoniväitteeseen...
ekan jälkeen maha oli heti ennallaan,siinä raskaudessa kiloja tuli 13kg jotka jäi laitokselle(olin viikon sairaalassa),tokan kaa samoin heti ennallaan,mut kiloja jäi ehkä 6 ylimäärästä(mut siis maha ei pömpöttäny/roikkunu yhtään)ja kilot lähti siinä imetyksen aikana(13kk),kolmannessa raskaudessakaan ei sitä löysää tullu mahaan,pikkusen pömpötti kahden päivän ajan ja taas jäi muutama kilo ja ne on kyl lähteny nyt,vauva 10kk ja imetän edelleen.mä oon miettiny tätä ja luulen johtuvan siitä et oon aina tehny vatsalihaksia paljon ja mulla on olluki hyvät vatsalihakset.nyt en oo kyl tehny moneen vuoteen..
esikoinen on nyt 23v, paino oli sama, 56kg, kotiin lähdettäessä 4pv synnytyksestä kuin ennen raskautta.
mutta mulla oli viikossa ennallaan. Vatsa oli pieni koko raskauden ajan, kilojakin tuli vain 10 kg.