Miten lastevaatteita pitäisi hankkiä? Pojat 9v ja 7v
Järjestelin tuossa lastenvaatteita ja minä HUKUN niihin. Molemmilla pojilla on sekä shortseja että polvihousuja 10kpl, farkkuja/pitkiä housuja 10 kpl... Ja nuo eteisen kengät ovat raivostuttavia.
Lapset kuitenkin aina kulkevat niissä yksissä ja samoissa, niissä mieluisissa. Yli puolet kaikista vaatteista on aina liikaa.
Otan vastaan kaikki vanhat vaatteet mitä saan (tämä ei kyllä ole paljoa, mutta tarkoitan, että en ole kranttu). Ostan työkaveriltani vaatteita. Aina, kun jotain tulee vastaan hyvässä alessa, otan mukaani.
Pitäisikö vaihtaa tyyliä? Ottaa lapsi mukaan kauppaan ja ostaa hänelle juuri ne kengät, mitkä itse haluaa. Sitten niistä lukemattomista kengistä pääsisi eroon, "jotka ei tunnu kivalta jalassa".
Huoh. Jotain pitää tehdä...
Kommentit (18)
helpompaa on saada ne pojat siihen ruudun ääreen kuin kauppoja kiertelemään.
Itse tilaan paljon netistä lapsille, en tosin kenkiä tms.
Saan tutultani vaatteita paljon.
Meillä on yhdellä lapsella noin neljätkymmenet shortsit. Yksiäkään en ole ostanut itse. Huh. Hukumme shortseihin. Niiden käyttöaika on todella vähäinen kesällä.
jos netistä vielä tilaa, niin sitten asuntokin pitää vaihtaa isompaan...Sehän on ihan summamutikassa touhua.
Ei minun ongelmani ole se, ettei pojat suostuisi pitämään jotain vaatetta ulkonäön osalta. Kyllä he laittavat päälle minkä väristä vain. Ongelma on se istuvuus.
Istuvuutta voi vähän aavistella, kun vaatetta kääntelee ja vääntelee, arvioi väljyyttä ja kuminauhoja. Kuvaruudusta se on vaikeaa.
ap
joiden mitoitus on tiedossa. Todella harvoin joudun palauttamaan tai vaihtamaan.
5
tänä päivänä käydä kaupoissa ostamassa vaatetta. Ei tulis mieleenkään lähteä lasten kanssa vaatekauppaan. Nettikaupoista tilaamalla pääsee niin paljon nopeammin ja halvemmalla ettei mitään järkeä käydä kaupassa. No ehkä kenkäkaupassa mut muuten.
on joka vaatteesta ilmoitettu tarkat mitan.
Juuri tilasin Bodenilta pojalle ensimmäistä kertaa housuja. Mittasin vaan pojan laatikosta parit housut. Sitten poika itse valitsi mallin ja värin netistä ja minä tarkistin koot ja tilasin. Ja hienosti toimi. Meidän pojalla on kaapissaan vain 6 housut (sisältää myös urheilu- ja juhlahousut) ja kaikkia käytetään. Vaikka ostankin useimmat uutena oikealla hinnalla, ei meidän vaatevaraston hinta varmasti olen sen kalliimpi kuin niillä, joilla puolet on ylimääräisiä
että kun löytää hyvän merkin, niin sitten voi siihen turvautua.
Mitäs nettisivua ja merkkiä suositteletta keskipituisille, mutta pitkäraajaisille ja keskipainoisille pojille?
ap
Meillä poikia on kolme ja kaikki kropaltaan ihan erilaisia, ts yksi on langanlaiha, toinen lihaksikas jne. Kaikilla on omnalaisensa maku, yhtä hupparia ja farkkuja pidetään (tai siis yksi pitää farkkuja, yksi verkkareita, kolmas tavallisia housuja!) ja loput lojuu kaapeissa. Vaatteita on ihan silmittömät määrät! Ostelen tarjouksesta ja kirppareilta, tosin viime vuosina olen ostanut vain uutta. Lapset kuluttavat housut puhki hetkessä, paitsi tietsytsi ne, joita ei pidetä ollenkaan. Paitaosasto siirtyy aina seuraavalle, jolle ne eivät kelpaa ja taas ostetaan uusia... Hullun touhua!
Minulla on 8-vuotias tyttö, jonka kohdalla tajusin joskus vuosi sitten, ettei ole mitään järkeä ostaa a) häneltä kysymättä vaatteita ja b) ostaa paljon samankokoisia vaatteita. Hän haluaa valita itse (äidin suostumuksella) vaatteensa ja pitää muutamia vaatteita paljon. Suurin osa pysyy vaatekaapissa. Ainakaan kalliita vaatteita ei kannata ostaa ja kiukutella lapselle, kun hän ei niitä pidä.
6-vuotias poikani on tähän asti laittanut päälle kaiken, mitä olen ostanut. Nyt on muutaman kerran tullut jyrkkää palautetta eli pikkuhiljaa siirryn varmaan hänenkin kanssaan ostamaan vaatteita yhdessä. Tosin juuri äsken, yksin kotona ollessani roikuin useamman tunnin netissä lastenvaatekauppoja selaten ja tilasin aika paljon vaatteita. No, kun ne oli niin ihania... Sen tyyppisiä vaatteita en tilannut, mistä on selkeästi tullut sanomista. Tunsin kaikki merkit ennestään, joten tiesin millaisia niiden hinta-laatu -suhde ja mitoitukset ovat. Kaikki vaatteet olivat yksikköhinnoiltaan hyvin kohtuullisia, joten konkurssia ei tule, vaikka kaikki eivät olisikaan lapsen makuun. Huutonetissä menevät kaupaksi, kun ovat kuitenkin muuta kuin markettimerkkejä.
Nettikauppoja on miljoona. Kuinkahan paljon vaatteet saavat maksaa? Minkätyylisiä ja -laatuisia vaatteita etsit?
Mitäs nettisivua ja merkkiä suositteletta keskipituisille, mutta pitkäraajaisille ja keskipainoisille pojille? ap
Ostan vain tarpeeseen ja tiedän lasten mieltymykset. Usein ovat kaupassa mukanakin, mutteivät aina. Eiköhän ap:n ongelma ole nimenomaan tuo järjetön hamstraus alelaareista. Harvoin niistä mitään kivaa löytää.
ELi vaikka näkisin mitä kivaa, tiedän että varsinkin 4 v on niin kranttu, että jos vaate ei ole tietyn värinen tai mallinen, se jää käyttämättä. En jaksa aamuisin tapella vaatteista, tulee vaan paha mieli kaikille, siksi ostan mieleisiä vaatteita. Ja todellakin yleensä esim. paidoista on käytössä max 5 eri trikoopaitaa, farkkuja tarvii yhdet koska meillä käytetään paljon hameita (niitä on sitten useampia), sortseja en täksi kesäksi hanki varmaan lainkaan, koska niitä ei viime vuonna käytetty. jne. mietin tarkkaan mitä kannattaa ostaa.
Ostan vain tarpeeseen ja tiedän lasten mieltymykset. Usein ovat kaupassa mukanakin, mutteivät aina. Eiköhän ap:n ongelma ole nimenomaan tuo järjetön hamstraus alelaareista. Harvoin niistä mitään kivaa löytää.
tyttö on kohta 9 ja poika 6. Uusia normaalihintaisia vaatteita ei osteta ikinä, siis ei ikinä.. Kenkiä sentään joskus ja ne on sovitettava.
Muuten ostan lapsille kirpparilta, huutiksesta käytettyjä tai uusia, tuttavilta ja sukulaisilta saadaan.. Niistä lapset on aina löytäneet lempparivaatteet ja harvalukuiset oharihankinnat laitan eteenpäin. Lahjaksi saavat myös aika paljon vaatetta, mutta ei niistäkään kaikki ole mieleisiä.
Ymmärrän toki ap:n tilanteen, mutta meillä on varmaan sopeutuvaisemmat lapset kun eivät sit pahasti ronklaa vaatteiden kanssa. Tai sit ne vaan osuu niin hyvin kohdalleen..
kohta 4 lasta ja on pakko ostaa vain sitä mitä tosiaan tarviivat,itsekkin sorruin aiemmin ostelemaan alesta/kirpparilta yms tarjouksista mitä sattuu,mutta nyt esim.3 shortsit riittää kesäksi ja ostan ennemmin 30e maksavan laadukkaan lapselle mieluisan paidan kun 10kpl halpoja 5e paitoja jotka jää käyttämättä=)
Poikien kanssa ollut aivan samanlaista täälläkin, poikia 3. Yleensä ovat käyttäneet vain lempivaatteitaan, ja kengillehän ei kerta kaikkiaan voi mitään, niitä kun on niin moneen tarkoitukseen. Siinä vaiheessa, kun kengännumero alkaa kaikilla olla yli 40, olo on jo toivoton.
Iltatähtenä on pieni tyttö, ja käytänkin tilaisuutta nyt samalla myös markkinointiin. Tyttöjen vaatteet ovat niin vieneet mennessään, että netissä on nykyään ystävättären kanssa tyttöjen vaatteisiin keskittynyt kauppa osoitteessa www.annakitten.com.
ja itse ensin suorittaa alkukarsinta, jonka jälkeen jäljellä on ehkä kaksi vaihtoehtoa, jotka molemmat myös sinä äitinä ja maksajana kelpuutat. Kun saa itse valita niin voipi olla kivempaa. Ja kun eivät lapset ja varsinkaan poikalapset, viihdy kaupoissa niin kannattaa varmaan hankkia kerralla enemmän. Ja palkita ehkä pillimehulla....
mutta olen jo parin vuoden ajan ostanut heille vain vaatteita, jotka he itse valitsevat. Ikää tytöillä on 8 ja 6. Eli en ostele mitään, jos tytöt eivät ole mukana (poikkeuksena tästä vain sukat, pikkarit, sormikkaat ym. pikkusälä).
Käymme vaateostoksilla 2-4 kertaa vuodessa, usein keväällä ja syksyllä. Käyn etukäteen läpi tyttöjen vaatekaapit ja pohdin, mitä he tarvitsevat. Sitten menemme kauppaan/kauppoihin ja annan lasten itse valita esim. kolmet housut, kolme paitaa jne. Toki katson vähän päältä, että laatu ja tyyli ovat kohdillaan, eli ihan mitä tahansa en heille ostaisi.
Ulkoiluvaatteiden ja kenkien kanssa olen käyttänyt enemmän "määräysvaltaa", koska haluan ehdottomasti ostaa korkealaatuista tavaraa. Mutta silloinkin valittavia vaihtoehtoja on usein pari-kolme.
Kenkien ostossa lasten mukanaolo on oikeastaan välttämätöntäkin, jotta varmasti saadaan hankittua hyvin istuvat kengät.
Matkalla on vain kaksi ongelmaa:
Miten saan pojat kauppaan. Lahjominen taitaa olla ainoa tapa.
Ja toisekseen - miten saan itse pidettyä näppini kurissa enkä ostelisi kaikkea mahdollista? En voi jättää ottamatta kun hyvää saa halvalla! En voi sanoa ei kiitos, kun joku tarjoaa vaatetta.
ap