MIKSI MUKA OMIA LAPSIA EI SAA PUSSATA SUULLE?
Ja pientä gallupin tynkää: Pussaatko suulle vai et?
Pussaan.
Kommentit (51)
http://www.poliklinikka.fi/terve-suu/artikkelit/6146246
Vaikea sitä on silti estää. Itselläni eka reikä vasta 19v, mutta kuitenkin reikiä tuli..huoh..
Sekä miehen että mun lapsuudenkodeissa on pussattu suulle aina ja niin meilläkin nyt. Lapsia 5 8-15 vuotiaat eikä kellään ole reiän reikää hampaissa vaikka mulla on.
Itselläni on niin paljon ollut aina reikiä ettei ole aiheellista ottaa sylkinäytettä -on varmana karies!
Mutta se on otettu lapsiltani: eikä he ole saaneet bakteeria.
Ja hammaslääkärini on väittänyt ettei se tartu samaa lusikkaakaan kuin päivittäin käyttämällä: siis sylkikontakti tarttee olla pitkältä ajalta.
Ja silloinkin hygienian riittämätön: meillä on lapset käyttäny hampaitte pesun lisäksi joko purkkaa tai hammaspastilleja.
suomessa on niin hyvät hammaslääkärit,että voi hoitaa sitten jos saa jonkun pöpön!
Syynä kariesbakteeri, sekä se että suulle pussaaminen viittaa liikaa seksuaalisuuteen. Opetetaa lapsille että vain äiti ja isä pussaa toisiaan suulle, lapsia sitten poskille.
pussailtiin useinkin suulle, mutta kun lapsilla alkoi olla vatsatauteja (ihan vaan kerran vuodessa), en enää vatsatautikammoisena ihmisenä uskalla lapsia juurikaan suulle pussailla, kun pelkään, että lapsella on just alkamassa vatsatauti ja se tarttuisi mulle. Ihan hullua, mutta kun on fobia niin on fobia. Karieksen tarttumista en pikku suukoilla pelkää tartuttavani, mutta samalla lusikalla en ole koskaan lasten kanssa syönyt jne. Nykyään kuitenkin pussaan eniten poskille, otsaan yms. mutta joskus harvoin myös suulle, kun ne suupusut on myös niin ihania!
karieksen takia. mieli kyllä tekis kun on niin suloinen olento!
Jo se on kumma, etteivät vanhemmat enää uskalla osoittaa lapsilleen hellyyttä jonkun harmittoman pöpön pelossa. :(
karieksen takia. mieli kyllä tekis kun on niin suloinen olento!
Ei tartu karies.
Lasten ja aikuisten hampaat pysyvät kunnossa säännöllisellä hoidolla, oli sitten kariesta tai ei. Ja onko sekään nyt katastrofi, jos joskus pitää paikara hammas?!
suomessa on niin hyvät hammaslääkärit,että voi hoitaa sitten jos saa jonkun pöpön!
Tuskimpa..miksi ei voi ennaltaehkäistä eikä sitten hoitaa, kun on myöhäistä. Ei tajuu..
Karies on pienin paha nykymaailmassa, jossa lapset voivat pahoin mm. siksi, että vanhemmat eivät enää osaa ja uskalla osoittaa AITOA ja SPONTAANIA välittämistä/rakkautta. Äidin ja lapsen väliset suusuukot kuuluvat vanhemmuuteen, poskisuudelmat vaikkapa Ranskaan, minun puolestani.
- eikä ole karies tarttunut! Mulla ja lapsen isällä molemmilla paljon reikiä (mulla paikattu eka 6-vuotiaana), mutta eipä ole karies tarttunut lapseen pussailemalla. Saman lusikan käyttöä on vältetty ja vältetään, mutta sekin välillä lipsahtaa, eikä jakseta hampaita pestä lapselta kuin iltaisin... Xylitolia on kyllä otettu aika pienestä lähtien ruokailujen jälkeen, ehkä se sitten on pelastanut.
Aika outoa musta, jos tosiaan joku välttelee pussailua karieksen takia, eihän sen lapsen kanssa kuitenkaan mitään kielareita tms. "limailua" harrasteta.
En tartuta kariesta.Ja miksi pitäisi pussata suulle (kulttuurihommat erikseen)?
kuin muut ovat edellä antaneet ymmärtää. Meidän esikoisella ei nimittäin ollut 2-vuotistestissä kariesta eikä reikiä. Pidämme myös kaikki erittäin tarkan huolen, ettemme tartuta. MUTTA muksu oli kaivellut mummon (huom. kuivan) hammasharjan laukusta noin 2,5-vuotiaana ja järsinyt sitä aikansa. 3-vuotistarkastuksessa olikin sitten 4 reiänalkua, vaikka hampaat oli harjattu hyvin ja säännöllisesti. Ei ollut kiva homma ei. Eka reikä paikattiin 4-vuotiaana, muut alut onneksi kovettuivat.
Mutta karieksen varmaankin tartutat ja voit katua sitä, jos lapsen hampaat lahoaa suuhun...
kuule elämäni aikana ole ollut montaa reikää.. Eikä ole lapsillanikaan vielä ollut yhtään ~6-vuotiaita ovat.
Huomaan muuten joskus jos on jotain flunssia tms. liikenteessä en pussaile suulle. Myönnän kyllä, että nyt olen vähäisemmässä määrin (lapset kasvaneet) pussaillut suulle..Mutta eipä ole pieneen mieleenikään tullut, että karies sellaisesta aikuis/lapsi pususta tarttuu. ap
seksuaalinen hellyydenosoitus, että revi siitä.
suulle pussaaminen viittaa liikaa seksuaalisuuteen.
rakkauden ja välittämisen osoitus... Kun kunnolla aletaan hommiin (siis seksiin johtaviin hommiin) sitten SUUDELLAAN, ei pussata. ap
Uskon kariesbakteerin tarttuneen jo muutenkin, esim kun lapsi työntää sormensa ensin minun suuhun (tapahtuu ihan ilman lupaani), sitten omaansa. Luulen että siinä tarttuu paljon todennäköisemmin. Ja meillä halutaan kuitenkin ELÄÄ eikä kulkea desinfiointipyyhkeet toisessa kädessä.. Pussailustakin lapsi itse päätti, vauvana en pussaillut suulle, mutta taaperona lapsi itse alkoi näin tehdä, en ole kieltänyt.