Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ettekö tee lapsille toista lämmintä ateriaa alkuillasta?

Vierailija
29.03.2010 |

Päivällä syödyn lounaan lisäksi siis.

Meillä on 1- ja 2-luokkalaiset ja teen heille ruuan klo 17 aikaan, mutta selvästikään muilla perheillä ei ole tällaista käytäntöä. Lasten kaverit pyörivät tuntikausia meillä, iltapäivästä iltaan asti eikä kukaan koskaan soita/hae heitä kotiin syömään. Ihmettelen oikeasti, että onko tosiaan näin yleistä, että perheen kesken ei syödä alkuillasta tai että edes lapsille ei ole ruokaa tarjolla. Eikö ole suositeltavaa, että kasvaville lapsille on kaksi lämmintä ateriaa päivässä? Vai olenko ihan väärässä?

Myönnän, että minua ärsyttää noiden "hyvin yksinään pärjäävien" lasten nurkissa pyöriminen siksikin, että olen itse hoitovapaalla ja tuntuu, että saan tässä vahtia ja ruokkia muidenkin lapset. Myös siitä saa jatkuvasti sanoa, että ei tulla nenä ruokapöydän reunalle tuijottamaan kun me syömme vaan odotetaan lastenhuoneessa. Omatkaan lapset eivät syö kunnolla kun kaverit hoputtavat kyljessä.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivällinen klo 16-17, ja niin syödään kaikkien lasten kavereillakin. En taida juuri tuntea ketään jolla näin ei olisi.

Vierailija
42/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alankomaissa lapset syö ensimmäisen lämpimän ruuan illalla kuudelta. Lounasaikaan syödään voileipiä, myös päiväkodeissa. Hyvin pärjää noinkin, tottumiskysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun saan päivittäin edes yhden lämpimän aterian väsättyä.

Vierailija
44/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivällinen klo 16-17, ja niin syödään kaikkien lasten kavereillakin. En taida juuri tuntea ketään jolla näin ei olisi.

Tulen töistä Helsingin keskustasta kotiin Espooseen noin klo 17-17.30.

Päivällinen tehdään silloin. No nyt tunnet jonkun, joka ei tarjoa päivällista klo 16!

Vierailija
45/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana tehdä isot satsi ruokaa kerralla ja sitä syödään niin kauan kuin sitä riittää. Esim. eilen tein ison makaronilaatikon ja sitä syödään niin monella ruokailukerralla kuin sitä on. Olen tämän tavan oppinut äidiltäni ja minusta se tekee päivittäisin ruokahuollon paljon helpommaksi kuin se, että tekisi kaksi eri lämmintä ruokaa päivässä. Lapset osaavat itse lämmittää ruokansa mikrossa, ei ongelmaa. Jos en ole kotona vielä, kun iltapäiväruuan aika on, niin homma toimii silti eikä tarvitse stressata. Tämä tapa on myös taloudellinen, ei meidän perheessä tulisi kuuloonkaan keitellä kahta lämmintä ruokaa päivässä, rahaa palaa tuhottomasti. Ja kyllä, meillä syödään monipuolisesti ja terveellisesti. Ei juurikaan eineksiä ja joka ruualla on myös kasviksia mukana. Käyttäkää ihmiset maalaisjärkeä, älkääkä tehkö kaikkea aina vaikeimman kautta :)

Vierailija
46/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin jonkinlaista rajaa voi ja pitääkin kyllä vetää siinä miten teillä saa kyläillä.

Vierailija
47/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei halua samaa syödä peräkkäisinä päivinä

samaten nopeasti syntyviä laatikoita, keittoja, pastakastikkeita on vaikka kuinka paljon (puolivalmisteista) - esim. pastan keittää + kastike siihen 10 minuutissa

Mulla on tapana tehdä isot satsi ruokaa kerralla ja sitä syödään niin kauan kuin sitä riittää. Esim. eilen tein ison makaronilaatikon ja sitä syödään niin monella ruokailukerralla kuin sitä on. Olen tämän tavan oppinut äidiltäni ja minusta se tekee päivittäisin ruokahuollon paljon helpommaksi kuin se, että tekisi kaksi eri lämmintä ruokaa päivässä. Lapset osaavat itse lämmittää ruokansa mikrossa, ei ongelmaa. Jos en ole kotona vielä, kun iltapäiväruuan aika on, niin homma toimii silti eikä tarvitse stressata. Tämä tapa on myös taloudellinen, ei meidän perheessä tulisi kuuloonkaan keitellä kahta lämmintä ruokaa päivässä, rahaa palaa tuhottomasti. Ja kyllä, meillä syödään monipuolisesti ja terveellisesti. Ei juurikaan eineksiä ja joka ruualla on myös kasviksia mukana. Käyttäkää ihmiset maalaisjärkeä, älkääkä tehkö kaikkea aina vaikeimman kautta :)

Vierailija
48/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhan saan jotakin leipää lasten nokan alle kasattua iltapäivällä niin se on ihan hyvä. Olen hyvä äiti sitten jossakin toisessa kohtaa. Ruokailu ei kiinnosta mua tippaakaan.

Vierailija
49/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla on myös lasten kotiintuloaika. Kyllä sun ap pitää itse pystyä sanomaan niille kavereille että menkään kotiinne jos et halua että ne ovat silloin kun teillä syödään.

Vierailija
50/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan tehdä joka päivä sellaista ruokaa mistä riittää koko kulmakunnalle. Eikä olisi kiva itse odotella kotona valmiin ruuan kanssa ja sitten lapsi tulisi kotiin ja sanoisi, että on jo syönyt muualla.

Täällä taitavat puolustella sellaiset äidit, jotka toivovat, että oma kakara kävisi norkoilemassa ruokansa naapurista ettei vaan itse tarvitse tehdä mitään. Meillä noita lapsia tunkee aina kesällä pihallekin, jos grillaamme siellä. Ehkä sitä voisi kuitenkin myös sille omalle kullanmurulle sanoa, että voi lähteä kotiin silloin kun kaverin perheessä aletaan syömään.

Vierailija
51/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivässä. klo. 11.30 ja 16.30-17.30 aikaan. samaa ruokaa yleensä syödään kuin lounaallakin (olen siis kotiäiti) tai sitten jotain nopeaa tai valmisruokaa kuten pakastepinaattikeittoa ja munia toisena ruokana jos jotain eri sapuskaa mieli tekee

Vierailija
52/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei oo ikinä tullut mieleen että jos on vieraita ruoka-aikaan kylässä niin ei annettaisi ruokaa. Kuulostaa aivan karsealta! Jos teille tulee omia vieraita niin juotteko itse kahvit ja käskette kaverin siksi aikaa olkkariin odottelemaan?

Itse kun olin lapsi niin suurinpiirtein joka toinen päivä olin parhaallaa kaverilla ja hän joka toinen päivä meillä, ja kyllä aina siellä syötiin missä oltiin. Ja näin oon kyllä ajatellut omienkin lasten kanssa toimia. Saa sitten lähettää meidän penskan kotio jos ei kerta ruokaa riitä tarjota, meillä kyllä aina riittää kavereillekin.

Vierailija
53/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos saman lapset ovat jatkuvasti ruoka-aikaan norkoilemassa nurkissa, niin siinä menee se raja- ei yhdellä äidillä voi olla koko kulmakunnan lapsien ruokintavelvollisuutta, ei todellakaan!

Vierailija
54/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes jossain määrin, muuten kyse on hyväksikäytöstä.

Ellei vartavasten halua ruokkia vierasta lasta joka päivä hyvää hyvyyttään.

Vierailija
55/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaikki ovat kotona. Vieraat lapset lähetän kotiin paljon aikaisemmin. Täytyyhän lasten saada rauhoittua tehdä läksyjä ja viettää aikaa myös sisarustensa kanssa.

Olen kotona, mutta mitään ip-kerhoa enkä ruokaa rupea tarjoilemaan muuta kuin sovitusti kyläileville lapsille jotka asuvat vähän kauempan en naapureille.

Vierailija
56/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurustosta juoksevat kavereillaan, nytkin on kolme poikaa mellastamassa meillä. Kohta syödään, ja jos ei heidän tartte mennä viideksi kotiin, niin leikkivät sen aikaa pojan huoneessa. Mikäli alkaisin ruokkia koko kylän, saisin tehdä sitä joka päivä, nimittäin näitten kavereitten kotiin ei ole oikein koskaan kaverit tervetulleita :(

Välipalaa saatan antaa, jos haluavat, mutta pääsääntöisesti koulun jälkeen tehdään läksyt ja sit vasta kavereitten kans ulos tai kaverille. Jos n. klo 13/14-17 on kaverin kanssa, niin kyllä siinä vaiheessa jo ihan hyvin joutaakin kotiin.

Mitä tulee kahteen lämpimään ruokaan niin joo, meillä tosiaan syödään n. klo 17-18 päivällinen yhdessä.

Vierailija
57/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei oo ikinä tullut mieleen että jos on vieraita ruoka-aikaan kylässä niin ei annettaisi ruokaa. Kuulostaa aivan karsealta! Jos teille tulee omia vieraita niin juotteko itse kahvit ja käskette kaverin siksi aikaa olkkariin odottelemaan?

Silloin on KUTSUTTU kylään. Se on eri asia kuin se että lasten kavereita tulee ja menee.

Ei tulisi mieleenkään olettaa, että omalle lapselle tarjotaan kaverilla ruoka. Olen aina sanonut, että tullaan kotiin syömään.

Vierailija
58/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kutsuu kylään ruoka-aikaan eikö olekin kohteliasta tarjota myös vieraille? Yllätysvieraat on tietysti eriasia. Lasten kavereille ja heidän vanhemmilleen voi ja pitääkin mainita asiasta jos esim.ruoka-aine allergioita on.

etteivät nuo nurkissa pyörivät kakarat ole mitään vieraita joita on kutsuttu kylään vaan todellisia riesoja.

Jos ap lopettaa tuon ip kerhon niin ehkäpä ne lapset siirtyvät seuraavaan paikkaan kyläilemään, vaikka teille.

Vierailija
59/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kutsuu kylään ruoka-aikaan eikö olekin kohteliasta tarjota myös vieraille? Yllätysvieraat on tietysti eriasia. Lasten kavereille ja heidän vanhemmilleen voi ja pitääkin mainita asiasta jos esim.ruoka-aine allergioita on.

etteivät nuo nurkissa pyörivät kakarat ole mitään vieraita joita on kutsuttu kylään vaan todellisia riesoja.

Jos ap lopettaa tuon ip kerhon niin ehkäpä ne lapset siirtyvät seuraavaan paikkaan kyläilemään, vaikka teille.

Höh, kauheeta jos pitää lapsia "riesoina" eikä aikuinen voi sanoa että menkää kotiin. Ehkä noiden lasten vanhemmat on ajattelemattomia kun eivät huolehdi omiaan kotiin mutta ei kai niitä lapsi kuulu siitä nälässäpitämällä rangaista?

Vierailija
60/95 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on asia erikseen jos on kutsuttu vartavasten joku kaveri kylään, vaikkapa kauempana asuva jonka koukkaan koululta mukaan samalla kun haen omani, silloin toki tarjoan. Mutta nämä pihakaverit joiden kanssa lapseni päivittäin ulkona touhuaa..jos meidän verannalla istuu viisikin poikaa omien lisäksi kortteja vaihtamassa kun pyydän omiani syömään tai grillataan kesäisin ulkona niin en herranen aika ala ruokkimaan vaan pyydän menemään kotiinsa vaikka yleensä menevät vaan kadulle odottelemaan. Kyllä meidän perhe oikeasti menisi konkurssiin ja minä saisin hermoromahduksen jos koko joukkoa ruokkisin!