Ettekö tee lapsille toista lämmintä ateriaa alkuillasta?
Päivällä syödyn lounaan lisäksi siis.
Meillä on 1- ja 2-luokkalaiset ja teen heille ruuan klo 17 aikaan, mutta selvästikään muilla perheillä ei ole tällaista käytäntöä. Lasten kaverit pyörivät tuntikausia meillä, iltapäivästä iltaan asti eikä kukaan koskaan soita/hae heitä kotiin syömään. Ihmettelen oikeasti, että onko tosiaan näin yleistä, että perheen kesken ei syödä alkuillasta tai että edes lapsille ei ole ruokaa tarjolla. Eikö ole suositeltavaa, että kasvaville lapsille on kaksi lämmintä ateriaa päivässä? Vai olenko ihan väärässä?
Myönnän, että minua ärsyttää noiden "hyvin yksinään pärjäävien" lasten nurkissa pyöriminen siksikin, että olen itse hoitovapaalla ja tuntuu, että saan tässä vahtia ja ruokkia muidenkin lapset. Myös siitä saa jatkuvasti sanoa, että ei tulla nenä ruokapöydän reunalle tuijottamaan kun me syömme vaan odotetaan lastenhuoneessa. Omatkaan lapset eivät syö kunnolla kun kaverit hoputtavat kyljessä.
Kommentit (95)
neuvoo tehkää kattilallinen soppaa tai iso läjä makaroonilootaa niin ei tarvii joka ilta ruokaa erikseen vääntää ja koululapset lämmittää jo itsekin sapuskat niin ei tarvitse nälkäisinä kyläillä.
kunhan mieskin on ehtinyt kotiin. Lapselle annan yleensä jotain välipalaa tms. pientä, kun tullaan kotiin klo 17. Sen jälkeen lapsi on kavereittensa kanssa ja syödään vasta illalla. Kotiintuloaikakin on klo 19 lapsella.
neuvoo tehkää kattilallinen soppaa tai iso läjä makaroonilootaa niin ei tarvii joka ilta ruokaa erikseen vääntää ja koululapset lämmittää jo itsekin sapuskat niin ei tarvitse nälkäisinä kyläillä.
Täällä kaikilla lapsilla on tapana mennä kotiin syömään alkuillasta - ainoastaan ruoka-ajat vaihtelevat. pari naapuria näyttää syövän päivällisen viideltä, meillä se on seitsemältä.
En tunne yhtään perhettä jossa ei syötäisi päivällistä yhdessä. Ja päivällinen käsittääkseni on juuri sitä, mitä toiset tarkoittavat sanoessaan "lämmin ruoka". Vaikka se olisikin esim. ruokaisa salaatti (joka ei siis tarkkaan ottaen ole lämmintä).
äitejä, isiä jotka ei lapsistaan välitä. Kaupassa kerran näin kun isi osti lastensa kanssa kaljaa ja tupakkaa ja lapset kyseli jotain ruokaa... tuli sääli.
Mä olen töissä päivisin, kotona vasta viiden jälkeen. Lapset ovat syöneet edellisen päivän ruokaa tai sitten jotain einestä. Meillä lapset menee koulun jälkeen suoraan kotiin tekemään läksyt ja samalla syövät. Sen jälkeen saavat lähteä ulos tai kavereille tai sitten meillä tulee kavereita.
Kyllä mä soitan ja kysyn missä mun lapset on? Jopa yläluokkalaiselle. Mutta kun mä olen itse töissä niin mä olen vaan tyytyväinen siitä että mun lapsilla on tekemistä ja kavereita, ei tartte yksin olla. Mun mielestä se on kavereiden vanhempien vastuulla kotiin laittaminen jos siltä tuntuu että liikaa nurkissa notkuu. Meillä lapset ainakin nuorimmat kuuden aikoihin kotiin, mulle se on ihan ok, jos se jotain vanhempaa harmittaa että niin myöhään saavat kyläillä, niin ajakoon ulos.
Niin, ja sitten tehdään se ruoka kun olen kotona että aika myöhäseksi menee valitettavasti, mutta kyllä meidän lapset syö!
syödä samaa ruokaa vai nähä nälkää?
kavereillekin ,jos sattuu kylässä silloin olemaan. Meillä ei kavereita kuitenkaan jatkuvasti ole.
mulle se on itsestäänselvyys, että lapset saa 2 lämmintä ateriaa päivässä. ja niin meillä syö aikuisetkin saman verran.
varmaan nuo lasten vanhemmat ajattelevat, että lapset saavat syödä samalla teillä kun muutkin syövät? pitäisihän tuollaisesta etukäteen sopia.
jälkeen. Joskus menee myöhäisemmäksikin. Mies pääsee töistä viideltä ja riippuu haenko hänet ja käydäänkö kaupassa tmv.
Mutta tosiaan kaikissa perheissä ei tehdä. Esimerkiksi omassa lapsuudenkodissa ei ollut virallista lämmintä ateriaa illalla vaan lapsena meille lämmitettiin jotain pöydän kulmalle, parhaimmillaan viikonlopun ruokaa ja joskus joku Saarioisten pizza tai lihapiirakka. Vanhemmat eivät itse syöneet mitään kunnolla vaan mutustivat leipää kahvin kanssa.
joka pvä, n. klo 18-19. Mutta tarjoan kyllä meillä kylässä olevillekin, lapsille ja aikuisille, toisin kuin ap, se on minusta peruskohteliaisuutta. Toisaalta en antaisi lasten kaverien "pyöriä" meillä joka ikinen jumalan päivä, hulluksihan siinä tulisi; max. pari kertaa viikossa riittää ihan hyvin. Eli ehkä se ap:n ongelma on tuo vierailujen rajoittamattomuus, ei niinkään tuo ruoka?
tai edes joka pv kahta lämmintä ruokaa. Ruuan lämpötilalla kun ei ole merkitystä sen täyttävyydelle yms.
syödä samaa ruokaa vai nähä nälkää?
joka voi olla myös esim munakas ja salaattia tai itsetehtyä - toki usein myös ihan "lämmin ruoka", mutta usein lapset ei jaksa toista ruokaa.
Oletteko pihejä vai epäkohteliaita? En voi kuvitella sikamaisempaa käytöstä kuin että vieraat joutuvat nälkäisinä katselemaan kun isäntäväki syö. Hyi mitä opetatte lapsillennekin.
syövät kaksi lämmintä ateriaa päiväss.
Mies ja minä yhden.
Meillä ei ole koskaan syöty toista ateriaa klo 17, koska ruoka ei ole koskaan ollut valmista silloin.
Nykyisin meilä syödään noin 18-20. Taaperon kanssa tietysti mennään hänen rytminsä mukaisesti.
Aika moni asia selviää siten!
Mä ainakin kysyn vaikka mitä jos joku askarruttaa esim. monelta sun pitää mennä kotiin? eikö ole kotiintuloaikoja? pitäiskö sun mennä kotiin syömään? onko sun vanhemmat vielä töissä? monelta ne pääsee? jne.
Yksinkertaista!
Paitsi että taapero saa tietty kaikki 5 ruokaansa oikeina aikoina. Hänen rytminsä mukaisesti.
Yleensä me syömme aamupalan silloin hän lounaan.
Ja päivällisine silloin hän syö päivällisen.
Näin siis vkl ja lomilla.
noin klo 18 aikaan ja silloin kaverit saavat lähteä pääsääntöisesti kotiin.
pyrimme silloin olemaan koko perhe kiireettömästi koolla.
Sääntönä on isommilla lapsilla joilla on jo harrastuksensa,että arkipäivistä(5),kolmena pitää olla paikalla.
Toimii ja luulen että lapsetkin nauttivat.
pienempien,eskari-ikäisten kaverit siis saavat lähteä meiltä pois kun käymme pöytään.
Voisitko kokeilla samaa myös teillä?
tehdään kyllä ruoka lautaselle jääkaappiin odottamaan tai ruuaksi on jääkaapissa jotain einestä mutta mitään yhteistä ruoka-aikaa ei ole vaan jokainen käy syömässä kun haluaa. No eiväthän lapset malta mennä omatoimisesti syömään vaan kärvistelevät päivän nälässä ja lämmittävät ruokansa vasta illalla. Ei minulla ole varaa ruokkia koko pihan poikia vaan komennan kaverit kotiinsa meidän ruokailun ajaksi, tosin yleensä jäävät pihalle notkumaan siksikin ajaksi. Muutaman kerran olen näitä poikia ruokkinut ja kaikki meillä syötävä peruskotiruoka on yök. Esim. Potut ja jauhelihakastike. Kuulemma syövät eines pitsoja, jotain pakastekinkkurullia, lämpimiä voileipiä ja lihiksiä. Nämä siis n. 10-vuotiaita.