Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alle 13-vuotiaat lapset ja FB!

Vierailija
11.03.2010 |

Ovatko teidän alakouluikäiset lapset mukana Facebookissa? Eikö siellä ole 13-vuoden ikäraja?

Olen itse mukana ja toissapäivänä löysin poikani luokkakaverin FB:sta... ja poika on just täyttänyt 9 vuotta ja on tokalla!!! Oli valehdellut ikänsä sinne. Tänään löysin tämän pojan kaverin sieltä myös. Tiedän että poikani luokkakaverin vanhemmat eivät ole itse mukana FB:ssa, mutta pojan isoveli on.

Mitä ajattelette tällaisesta?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annattteko todella lapsillenne luvan väärentää henkilötietonsa? Netti on täynnä pelejä, miks just farmvilleä ym. pitäis päästä pelaamaan? Antaisitteko 15-vuotiaan männe väärillä papereilla baariin, jos aikoo vaan kuunnella musiikkia? Sama asia..

Vierailija
2/28 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä hakenut ketään alaikäistä, mä etsin kavereita itselleni ja erään aikuisen kaverin sivulla huomasin tämän pojan nimen. Ei se nyt niin vaikeaa ole siellä löytää tuttuja (alaikäisiäkin). Eritoten kun näitä "kyläläisiä" etsiskelee niin helposti sieltä pompahtaa nuo alle 13-vuotiaatkin:).

ap

Vierailija
4/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ei alamittaisia noihin palveluihin. 9-vuotias on ihan urpo arvoimaan haittoja ja hyötyjä, ei sillä että se 13-vuotiaskaan vielä tajuaisi mistään mitään. Facebookissa on paljon aikuista väkeä, eikä se ole lasten paikka. Pelejä voi pelata muuallakin.

Vierailija
5/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne vanhemmat voinu antaa sen luoda oman fb profiilin, itse tiedän vanhempia, jotka luovat profiilin oman lapsensa nimellä...

Vierailija
6/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 8 v ja 10 v ovat myös kinuneet omaa facebooktiliä, mutta olen sen kieltänyt. Saavat pelata niitä pelejä mun nimellä.

Ne niiden kaverit jotka ovat facebookissa ovat siellä juurikin sitä varten että pelaavat niitä pelejä (jotka eivät todellakaan ole mitään K-13 pelejä...).

Eli en ajattele mitään kamalaa.

Vierailija
7/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole lasten paikka tosiaankaan, niille on omat juttunsa. Joskus pitää vaan malttaa odottaa. EIhän aikuisuudessa ole mitään tavoiteltavaa, jos kaiken saa aina nyt ja heti!

Vierailija
8/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne vanhemmat voinu antaa sen luoda oman fb profiilin, itse tiedän vanhempia, jotka luovat profiilin oman lapsensa nimellä...

Satun tietämään että tämän pojan äiti on ihan urpo mitä tulee tietokoneisiin. Hän ei käytä niitä koskaan saati että osaisi luoda tilin sinne! Epäilen että pojan isoveli (13v) on sen sinne luonut.

Vierailija
9/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole lasten paikka tosiaankaan, niille on omat juttunsa. Joskus pitää vaan malttaa odottaa. EIhän aikuisuudessa ole mitään tavoiteltavaa, jos kaiken saa aina nyt ja heti!

mutta en oikein haluaisi ilmiantaakaa. Ajattelin josko kertoisin tämän pojan äidille. En usko että hän tietää yhtään mitä hänen poikansa iltapäivisin tekevät yksinään kotona koulun jälkeen! Äiti on usein töissä iltamyöhään ja isä, no, en usko että hän niin paljon välittää.

ap

Vierailija
10/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 8 v ja 10 v ovat myös kinuneet omaa facebooktiliä, mutta olen sen kieltänyt. Saavat pelata niitä pelejä mun nimellä.

Ne niiden kaverit jotka ovat facebookissa ovat siellä juurikin sitä varten että pelaavat niitä pelejä (jotka eivät todellakaan ole mitään K-13 pelejä...).

Eli en ajattele mitään kamalaa.

Olen huomannut myös näitä 9-10-vuotiaita lapsia FB:ssa ja jotkut heistä ovat kyllä ihan asiattomien ryhmien jäseniä tai asioiden faneja. Helppo on vanhempien uskoa, etteivät lapset tee muuta kuin pelaavat Farmvilleä, mutta jos vähänkään paremmin tunnette FB:ta niin tiedätte, että sen kautta voi törmätä ihan millaisiin juttuihin tahansa - testeihin, ryhmiin, kuviin jne.

Ikärajat on ikärajoja ja niihin on omat syynsä. Kyllä meillä niitä noudatetaan.

Vierailija
11/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika on aina ollut super-luotettava kaiken tällaisen suhteen. Ei avaa tietokonetta ilman lupaa eikä katso tv:täkään iltapäivisin muuta kuin luvan kanssa ollessaan kipeänä.

Kaikilla meidän pojan kavereilla on myös omat vanhemmat kaverina. Mä katson myös joka kerta kun käyn itse FB:ssä että poika ei ole ottanut uusia kavereita ilman mun lupaa. Farmville on se juttu siellä, ja se on musta pelinä ihan OK.

Vierailija
12/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaikki" 12v on FB:ssä, enkä näe siinä mitään pahaa. Hyvä olis että vanhemmat olis kaverina niin näkee mitä kirjoittelevat.

Mun mielestä turhaa nipottamista

Vierailija
13/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaikki" 12v on FB:ssä, enkä näe siinä mitään pahaa. Hyvä olis että vanhemmat olis kaverina niin näkee mitä kirjoittelevat. Mun mielestä turhaa nipottamista

hieman eri asia kuin 9v? Vai oletko siitäkin eri mieltä? Ehkä annetaan sitten 3-vuotiaidenkin olla mukana kun kerta 9-vuotiaatkin saavat olla? Sekin turhaa nipottamista?

Miksi jotkut pitävät kaikkia sääntöjä nipottamisena?

Vierailija
14/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhe tavallaan.

t.10

Vierailija
15/28 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan enää luota ammattilaisiin, jotka ovat näitä ikärajoja olleet asettamassa? Vai ettekö pysty lapsianne vastustamaan, sanomaan heille että yksinkertaisesti on olemassa asioita, joita ei voi vielä tehdä? Kun on kaiken saanut, ei uskalla mitään kieltää??? Lapset ja nuoret tekee vanhemmiltaan salaa asioita jokainen. Se on tottasen tosi. Houkutus ajatua FB:ssä väärille sivuille tai ajatua sinne minne ei haluakaan mennä, on suuri. Ja vahinko myös. Minä ilmiantaisin kyllä - ja kertoisin myös kouluun, että ko.asian olen huomannut. Koulu on hyvä paikka jutella isompana porukkana myös näistä asioista. Omasta koulustani tuli opettajilta juuri tästä samasta asiasta tiedote, kun lapset oli jopa pyytäneet omaa opettajaa kaverikseen fb:ssä.

opettajilla on muutakin tekemistä kun vahtia teidän pilttejenne netissä touhuamista. Noita ammattilaisia nyt on aivan joka lähtöön yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Vanhemmat vastaavat lapsistaan ja tuntevat omat lapsensa parhaiten ja ovat myös päteviä asettamaan rajat se ei kuulu myöskään naapureille.

Vierailija
16/28 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukauden päästä 13v täyttävää ei vähempää voisi kiinnostaa koko Feissari. Käy aina joskus olan yli kurkkaamassa että "ai sä oot feissaris" mutta ei ole ollut kiinnostunut oman profiilin luomisesta. Minusta 13 on aivan ehdoton alaikäraja, omasta puolestani voisi olla korkeampikin. Jos lapsi luo profiilin kun ikänsä puolesta voi sen tehdä, en aio hyväksyä kaveripyyntöä häneltä tai hänen kavereiltaan. Omat kaverini ovat kaikki aikuisia ja jutut sen mukaisia, en halua että lapseni lukee sieltä kuinka äiti on ottanut perjantaikännit kun hän itse on pois kotoa.

Joutavaa ajanhukkaa koko Feissari muutenkin, luulisi lapsilla(!) olevan parempaakin tekemistä.

Vierailija
17/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan enää luota ammattilaisiin, jotka ovat näitä ikärajoja olleet asettamassa? Vai ettekö pysty lapsianne vastustamaan, sanomaan heille että yksinkertaisesti on olemassa asioita, joita ei voi vielä tehdä? Kun on kaiken saanut, ei uskalla mitään kieltää???

Lapset ja nuoret tekee vanhemmiltaan salaa asioita jokainen. Se on tottasen tosi. Houkutus ajatua FB:ssä väärille sivuille tai ajatua sinne minne ei haluakaan mennä, on suuri. Ja vahinko myös.

Minä ilmiantaisin kyllä - ja kertoisin myös kouluun, että ko.asian olen huomannut. Koulu on hyvä paikka jutella isompana porukkana myös näistä asioista. Omasta koulustani tuli opettajilta juuri tästä samasta asiasta tiedote, kun lapset oli jopa pyytäneet omaa opettajaa kaverikseen fb:ssä.

Vierailija
18/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään ymmärrä tuollaista lepsuilua. Eikö se nyt ole selvää, että jos rekisteröityessä pitää huijata synnyinvuosi, niin siinä on jotain pielessä? Miten te perustelette lapsillenne yhtään mitään sääntöjä kun ette pysty tällaisistakaan pitämään kiinni?

Ei FB:ssä tarvitse mennä kuin katsomaan niitä testejä kun törmää jo ihan uskomattomiin juttuihin. Ihmettelen, kuinka vähän nykyvanhemmat haluavat suojata lapsiaan pahoilta asioilta.

Eikö kukaan enää luota ammattilaisiin, jotka ovat näitä ikärajoja olleet asettamassa? Vai ettekö pysty lapsianne vastustamaan, sanomaan heille että yksinkertaisesti on olemassa asioita, joita ei voi vielä tehdä? Kun on kaiken saanut, ei uskalla mitään kieltää???

Lapset ja nuoret tekee vanhemmiltaan salaa asioita jokainen. Se on tottasen tosi. Houkutus ajatua FB:ssä väärille sivuille tai ajatua sinne minne ei haluakaan mennä, on suuri. Ja vahinko myös.

Minä ilmiantaisin kyllä - ja kertoisin myös kouluun, että ko.asian olen huomannut. Koulu on hyvä paikka jutella isompana porukkana myös näistä asioista. Omasta koulustani tuli opettajilta juuri tästä samasta asiasta tiedote, kun lapset oli jopa pyytäneet omaa opettajaa kaverikseen fb:ssä.

Vierailija
19/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuka änkee kaverini kaveriksi? Tai just noita testejä, ihan älyttömiä juttuja jotkut. Aika aikuinen saa kyllä olla, että FB:ssa pärjää että jo löytyy hitusen päättelykykyä.

Mä en oikein ymmärrä nykyvanhempia (tai osaa heistä). Jotenkin he kohtelevat pieniä lapsiaankin aikuisina eivätkä uskalla asettta rajoja eivätkä kieltää heiltä mitään. Mitä he pelkäävät? Että lapsi suuttuu?

Vierailija
20/28 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmvilleä, tai petvilleä, ootte niuhoja, ite haukutte tosi törkeesti täysin vieraita ihmisiä ja laps ei saa pelata facebookissa, musta teillä on likanen mieli.