( . )TAMMIMASUJEN MA-SU ( . ) VKO 4
*Onnea vauvan saaneille ja sitä noutamaan lähteneille!!*
Mies lähti tunti sitten töihin ja tietenkin mullakin piti aamiaista nousta syömään, kun niin alko kurnimaan.. Rupesin sitten vauvalle kutomaan villasukkaa, nyt on varsi valmiina. Sitten aattelin huovuttaa tuohon päkiään pienet vaaleanpunaiset sydämet, Novitan sivuilla oli malli. Mutta tuohan tuleekin niin nopsaan... Kunhan vaan jaksais tehdä molemmat valmiiksi, kun on taipumusta mulla jättää kesken nuita.. Korillinen keskeneräisiä käsitöitä löytyy, että olis mistä valita mitä tekis mutta aina pitää alottaa uus. Yks äitiysloman tavoite oli ennen vauvan syntymää saada edes osa nuista valmiiksi, mutta heikolta näyttää... No mutta joo, meni taas asian viereen. Mutta jee! Meidän kaikkien vauvat saa marttojen kutomat villasukat siitä hyvästä, että syntyvät juuri tänä vuonna!!
Asiasta viidenteen. Sitä piti tänne tulla kirjottamaan, että minkälainen se *limatulppa* oikein on? Kun äsken pyyhkiessäni tuli semmosta kirkasta limaa, niinku olis räkää ollu. (anteeksi sanavalinta) Ja aika monta kertaa piti pyyhkästä että loppu... Olisko ollu sitä kuuluisaa limatulppaa?? Vai toiveajattelua? Vai viikkojen flunssa valunu alas? :D Selässä on vähän semmonen menkkamainen tunne ja muutenkin vähän etova olo. Etova olo on ollu kyllä jo useamman päivän.. Tietenkin tämä alkaa nyt syntymään, kun miehen kanssa sovittiin että viikonloppuna, kun sillä on niin kiirettä töissä. Tai sitten tämä menee yli, kun olen päättänyt synnyttää tammikuussa, enkä missään nimessä helmikuussa. Joku ihme päähänpinttymä mulla. Ja huomenna vasta, kun horoskooppi vaihtuu vesimieheen enkä kaurista aikonut tehdä. (äiti on kauris). Murphyn laki. Se tulee joko tänään tai sitten helmikuussa. Mutta mieluummin tänään!! :D
Anteeksi aamuturinat ja taas tämä omanapaisuus.. Näyttää tulleen meikäläisellä tavaksi, mutta se tässä tilassa sallinettakoon :D
Semmosta piti vielä kysästä, että kun tein eilen vauvalle toiset hahtuvabökät, niin kun niihin tuli haaroväliin sauma, niin kuinka ilkeä sitten käytännössä on? Vaikka tuleehan sinne kyllä harso ym muuta "krääsää" väliin, mutta painaako? Suunnittelin kyllä jo itse ohjeen nuille housuille, kun tuo ohje minkä eilen tein ei oikein hyvältä tuntunu.
Tänään neuvola, jos jotain uutta ja ihmeellistä ilmenee, niin tietenkin sitten tulen uudemman kerran teitä ilostuttamaan. Muuten *Ihanaa maanantaipäivää isomahaiset ja mahastaan jo eroon päässeet kohtalotoverit!*
Hömppä ja typy 38+3
Kommentit (146)
*Onnea vauvautuneille!!*
Kiva, kun hiljaisen vuodenalun jälkeen voi joka viestissä onnitella jotain :) Täällä siis itse vielä olen, yhtenä kappaleena. Äiti tuli aamulla kaveriksi siivoamaan ja siinä se päivä sitten vierähtikin. Nyt kiiltää kaapit. Itse tosin olen melko poikki, jalat kipeät ja supistelee. Limatulppaa(?) tullut melko vähän tänäänkin, yhdessä välissä oikein tulvahti housuihin ja ulkomuodosta päättelin että sitä se taisi olla..
Huomasin tuossa aamupäivällä paitaa vaihtaessa, että maha on "valahtanut" alas. Äiti myös sanoi, että ihan selvästi oli laskeutunut. Istuminen alkaa olemaan hankalaa ja ylösnoustu kans, kun painaa ja vihloo. Totta tuolla alakerrassa jotain tapahtuu.. Toivottavasti!
Siskon 5v poika oli sanonut jokin aikaa sitten, että vauva syntyy 22 päivä ja "sitten se on elossa". Ylihuomista odotellessa... Itse tosin toivon ettei just sillon syntyis, kun 5 vuotta sitten 22.1 mulle tehtiin keskenmenon vuoksi kaavinta. Olis jotenkin outoa sinä päivänä synnyttää, mikä aiheutti niin paljon ahdistusta..
Mutta pitää alkaa lepäilemään ja sitten saunaan. Aattelin, että voiko tehdä kahta ilman kolmatta ässää, mutta tuskin sekstailla tänään jaksan. Tai mistä tuota tietää. Mies kyllä ollu jo 15 tuntia töissä, että sillä ei välttämättä ihan ensimmäisenä seksi mielessä ole...
Hömppä ja typy 38+4
Ensinnäkin onnea kaikille vauvan syliin saaneille ja jaksamisia teille muille vikoihin päiviin massun kanssa.
Lelun synnytys oli siis 10.01 ja nyt vihdoin pystyy istumaan sen verran että jaksan muutaman rivin näpytellä koneella.
Lapsivedet menivät heti aamulla. Soitin sairaalaan ja sieltä kehoitettiin tulemaan illalla osastolle jos mitään ei siihen mennessä tapahdu. Luulin muuten että kun lapsivedet menevät niin ne ovat sitten menneet mutta yllätys olikin että sitä tulikin runsaasti koko ajan synnytykseen asti. Illalla osastolla kerrottiin että synnytys käynnistetään seuraavana aamuna. Joskus 0030 aloin laskemaan että kipuja tuli noin 5min välein. En oikein tajunnut että ne olivat supistuksia. Kävin kysymässä pitääkö tehdä jotain ja minua kehoitettiin odottelemaan aamuun kunnes lääkäri tulee ja synnytys käynnistetään. 0400 kävin juttelemassa hoitajalle ja olin huolissani ehtiikö mies ollenkaan sairaalaan. Edelleen sain kehoituksen odottaa aamuun. 0600 en kestänyt enää kun ravasin koko ajan vessassa vaihtamassa sidettä tuon lapsiveden tulon takia ja matkalla sängyn ja WC.n välillä pitelin seinistä kiinni. Silloin hoitaja ehdotti että otetaanko vaikka sydänkäyrää. Käyrää hetken kuunneltuaan teki sisätutkimuksen ja totesi että olen 6-7cm auki. Siinä kiireesti soittamaan mies paikalle ja minut kärrättiin synnytys saliin. 0700 pääsin sitten synnytys saliin ja kymmeneltä poika oli imukupin avulla ulkona. Vauhdikas synnytys sinänsä mutta yö yksin osastolla tajuamatta mitä tapahtuu oli kurjaa. Joitain repeämiä tuli ja episiotomia haava plus toistakymmentä tikkiä ovat kipeitä mutta kaikki unohtuu nopeasti kun katselee tätä tyytyväistä nyyttiä.
Lelu ja poika 10pv
kirjotti ihan asiaa. Eli tosiaan voi tulla supistuksia mitä äiti ei edes tunne ja silti käyrä piirtää komean kukkulan jossa huippu esim.120 ja toisaalta voi tulla turkasen kipeä supistus ja lukema voi olla vaan 35. Eli riippuu kuin kireellä remmi on ja myös siitä missä kohtaa vatsaa se supistusanturi on joka mittaa sitä painetta. mulla kun vauva on selkä mun vasemmalle niin jos anturin laittaa niin, että se on tossa mun oikealla puolella missä on paljon "tyhjää" eli kädet ja jalat niin siitä saattaa piirtää huomattavasti huonomman kukkulan. Yskäsystä, aivastuksesta, oksentamisesta tulee sellasia pikasia piikkejä ylöspäin. Myös jos synnyttäjällä on maallista hyvää vatsalla myös paljon niin sillon piirtää melko huonosti supistuksia. Otin iteltäni käyrää viikolla 34 niin piirty komeen näkösiä supistuksia n.5min välein, mut en tuntenut niitä lainkaan. et sellanen se supistusanturi. eli summa summarum se luku mihin se nousee ei kyllä annan kovinkaan kummosta kuvaa supistuksen kivusta. Pääasia, minkä takia halutaan tietää ylipäänsä että tuleeko supistuksia on se, että nähdään miten se vauva reagoi omalla sydänäänikäyrällä siihen supistukseen. Eli kätilöitä ei juurikaan kiinnosta nouseeko se luku 30 vai 125 asti =).
Täällä voidaan hyvin, tänään taas ravintolakeikka kavereiden kanssa päivällä. Mun äiti on ihan järkyttynyt ku kuuli, että käyn 3-4 kertaa viikossa ulkona lounaalla, mut muistutin, että se on vaan tätä yhden kuukauden iloa ja sit se vähäks aikaa jää ;-). Ja sitä paitsi ei se lounasaikaan ulkona syöminen niin hurjan kallista oo, eri asia olis istua a la cartessa illat pitkät!!
Onnea vaan taas kaikille synnyttäneille!!
Pantsa
Taas pitkästä aikaa kirjoittelen vaikka monta kertaa päivässä käyn lukemassa teidän viestejä. Täytyy sanoa että voisin samaistua niin monen teidän kirjoitteluun kaikkine vaivoineen ja turhautumisineen.
Tänään on la eikä juuri mitään merkkiä että vauva olisi syntymässä lähipäivinä. Kivuliaita supisteluja on silloin tällöin ja vauva painaa lantioon, mutta mitään säännöllisiä supisteluja ei ole ollut. Ei myöskään limatulppaa ole näkynyt. Tosin valkovuoto on ollut kellertävämpää kuin aiemmin. Ei ole mitään hajua siinä.
Olen kyllä vihreä kateudesta niin kuin moni muukin on täällä kirjoittanut. Olisi jo ihanaa saada oma nyytti syliin. Nukkumiset on menneet enemmän päin per***tä... aiemmin riitti että kävi pari kertaa wc:ssä. Nyt on välillä tunnin välein käytävä vessassa ja nyt parina yönä olen herännyt 04:30-05:00 aikaan enkä ole enää saanut unta. Lonkkia särkee öisin ja kylkeä saa vaihtaa jatkuvasti...huoh meidän kaikkien kirjoitukset alkaa olemaan melkoista valittamista :D
Ehkä se meille kuitenkin suodaan.
Onko ketään muu miettinyt sellaista...kun mulla on jotenkin sellainen pelko että kun pitää ponnistaa vauvaa ulos...saattaisi pissaa tulla samalla kätilön päälle :)... toivottavasti ei näin kävisi..
No ei muuta kuin supistuksia kaikille niitä kaipaaville!!! Myös mulle :)
Ja sitä piti kommentoida, että tänään on tullut varmaan 10 puhelua että joko on syntynyt....ei ei ei ei ei OLE :)
Lila82+vauva 40+0rv
Ärsyttää itseäkin tämä jatkuva ärtymys, mistä ei näköjään loppua tule. Tuntuu että täällä on kolme kersaa kotona, joista yhdestä on päiväsaikaan vapautus mutta iltaisin melkeinpä enemmän haittaa... (siis miehestä puhun tässä). Kämppä on taas niinkuin hävityksen kauhistus, esim kukaan muu kuin minä ei hoida tiskejä eikä edes ruoanjätteitään pois pöydästä, ja mukavahan se on minun tuonne lattianrajaan tiskikonetta täyttää 10 kertaa päivässä X-( Päivisin on melkoinen rumba lasten kanssa, kun pitää ulkoilla, laittaa ruokaa, laittaa päiväunille ym. joten tuntuu ettei tässä kunnossa ehdi juuri muuta tehdä! Kyllä se silloin joutaisi iltaisin autella...
Ja mies potee tuota lihasrevähdystään kyljessä, kävi tänään lääkärissä ja sai terveen paperit, olisi kiitollinen mutta kuulemma pahempi vaan kun ei mitään löytynyt.
Mutta se siitä, takaisin raskausaiheiseen valitukseen...
Olen huomannut, että nukun pelkästään toisella kyljellä kunnes herään vessaan tms. eli kyljen kääntäminen ei kertakaikkiaan enää onnistu :o Sitten kun käännän (puutunutta) kylkeä toiselle, niin en yleensä enää saa unen päästä kiinni. Nice. Siinä on sitten kokovartalojumi valmiina, kun koko yön könnää vain toisella puolella...
Noista supistuskäyristä, eka synnytyksessä synnytysvastaanotossa kätilö kysyi, että huomaanko ollenkaan että minulla on supistuksia. Ne eivät olleet kipeitä, mutta piirtyivät selvästi käyrille. Kun en niihin reagoinut, niin kätilö totesi että synnytys ei ole selvästikään käynnissä ja passitti osastolle. Vaan olihan se käynnissä, hyvinkin, ja vauva syntyi samana iltana. Synnytyksen kesto laskettiin alkamaan siitä kun aloin tuon käyrittelyn jälkeen sitten itse huomata että supistaa. En tosin varmaan olisi sitä vielä edes huomannut ellei kätilö olisi sanonut.... Toisella kertaa supistuksia oli ollut selvästi jo 3 tuntia kun tulimme sairaalaan, mutta ne tuntuivat vain alamahalla mutta lätkät olivat ylämahalla - olikohan 20 isoin lukema minkä kone näytti! Kohdunsuu oli 3-4cm auki ja vauva syntyi tuosta kolmen tunnin päästä. Synnytyksen aikana silloin ei supistuksia mittailtukaan, ainoastaan kätilö kävi langattomalla lätkällä kuuntelemassa vauvan sydänääniä. Nyt taas kun olen pari kertaa ollut käyrillä niin supistukset on olleet korkeintaan 35 luokkaa, mutta olen ne selvästi tuntenut. Eli aika tavalla taitaa olla laitteista ja paikasta kiinni... Täällä tulevassa paikassa on nyt tosi uudet laitteet, jotka rekisteröi sydänäänet, supistukset ja liikkeet suoraan tietokoneelle. ei siis tarvitse enää painella nappia kun tuntee liikkeet. Silti en välittäisi olla niihin koneisiin sidottuna koko synnytyksen ajan...
No niin, mutta jos malttaisi taas lopettaa tältä illalta. Mies on lapsia nukuttamassa, sen jälkeen katsotaan eilinen uutishuone netti-tv:stä - joku ilo meillä tv:ttömilläkin ;)
Ah, huomenna olis neuvolakin taas...
eikkuli 39+4 eikä merkkiäkään muusta kuin raskauden jatkumisesta...
Eli lauantaiaamuna 17.1.2009 meidän prinsessa päätti tulla maailmaan rv 40+5.Mitat ovat 3500g ja 52 cm!Aivan ihanan suloinen tapaus =)
Torstaista asti synnytystä käynnisteltiin ja lopulta pe-la yönä alkoi tapahtumaan.Sairaalassa olin siis jo valmiiksi ja osastolta lähdettiin kohti synnytyssalia.Tulen myöhemmin kertomaan tarkemmat tapahtumat,niitä meinaan riittää...
Palsta tökkii ihan pirusti, joten täälläkin sen takia varmaan hiljasta vai ootteko muut synnyttämässä? :) Lootuskukkanen taitaa ainakin olla, kun ei eilenkään kuulunut mittään..
Täällä yritetään elää tätä päivää.. Nyt on iskenyt jopa paniikki, et eihän siihen tapahtumaan voi olla kuin kolme viikkoo ja uskoisin, et kahden viikon sisään mäkin sen palkinnon saisin, joten eipä tässä hätää.. jännittää meinaan synnytys hurjana!
Vauvaohjelmaa katselin faktalta ja siinä oli äiti, jolle oli tehty välilihan leikkaus ja toisen lapsen pää jäi sit jumiin kireyden takia.. piti sitten tehä uudestaan leikkaus ja mua rupes jännään, et onko toi nyt sit huono ollut, kun mulle on tehty.. meneeköhän tää synnytys sittenkin vielä kaameemmaks.. kääk :/
*Pantsa* asiantuntijana, jos viitsii vastata.. Ja miks muuten sanotaan, et repeymä paranee paremmin kuin leikattu?? Ja miks niitä harvemmin enää tehään..? Entäs sitten kunnon repeämä??
Mun äidillä ainakin on jäänyt kammo viimeisestä 4,6 kilosesta lapsesta, hirveet repeämät ja vieläkin alapää oudon näkönen.. et eikös se leikkaus sit ois ollut parempi vaihtoehto ja koskas sen sit tietää..?
Mua kauhistuttaa nyt tuo synnytys.............. huih kauheeta! Mä en pysty siihen....
Tämmöisiä mietteitä viimeiseen raskausviikkoon ennen laskettua.....
Emmuli rv 39+0
Onnea kaikille vauvautuneille ja voimia lopuille loppumetreille. Tosiaan se lähtö voi tulla milloin vain...luin vanhoja ketjuja ja olin käynyt 13.1 kirjoittamassa tuntemuksia ja joku oli laittanutkin, että taidan olla yöllä synnyttämässä ja kappas niin olinkin. :)
Pikku poitsu (joka on nimetty Kalleksi) uinuu tuolla makkarissa. Imetyskin alkaa nyt sujumaan ku rinnat eivät ole niin täynnä koko ajan vaan maidon tuotanto on tasoittunut. Vauvan hoito alkaa olemaan jo varmempaa ja todella ihanaa...jopa silloin keskellä yötä väsyneenä jaksaa vaan nauraa sille, että pikkuinen kakkii juuri puhtaaseen vaihdetun vaipan. :) Aluksi tuntui, ettei jää mihinkään muuhun aikaa ja energiaa kuin perustarpeiden tyydytykseen, mutta nyt alkaa ne sujumaan rutiinilla ja jää aikaa ja osaamista sylitellä paljon ja eilen poika pötkötteli sitterissä ja oli ekaa kertaa 3 tuntia putkeen hereillä. Harmi vain, että toinen hänen pirtein aikansa on yöllä klo 02-05. Mutta eiköhän tuo rytmi käänny itsekseen pikkuhiljaa. Nukun sitten aina iltapäivällä ja aamulla pitkään, ku pikkumieskin nukkuu. Ja oikeasti huomasin, että pitää muistaa nukkua. Oli pari yötä parin tunnin unilla takana ja yhtenä iltana katsoin itseä peiliin, niin en nähnyt toista silmääni ja käsiin ku katsoi, niin en nähnyt yhtä sormea. Menin ihan paniikkiin, ku luulin, että saan jonkun aivoverenvuodon tai halvaannun, mut mies tiesi armeija-ajaltaan, että yliväsymyksen merkki. Ja sitte meni oikea puoli kädestä ja kasvoista turraksi ja pää kipu tuli ja puhe ei sujunu. Nukuin kaks tuntia sitten ja se helpotti. Tosi pelottavia oireita oli.
Vauva on pelottavan ihana ja rakas. Pelkään koko ajan tekeväni jotain väärin tai jotenkin omilla toimillani aiheuttavani vauvalle jotain...ensimmäisinä öinä en uskaltanu nukkua ku piti tarkistaa, että hengittääkö se. :) Mut joka päivä tulee varmuutta lisää. Ja pieni baby blues vissiin päällä, ku kaikki, iloiset ja surulliset, asiat itkettää.
Huomenna tulee neuvolantäti kotikäynnille. :)
Ai niin, joku sanoi pelkäävänsä pissan tuloa kätiön päälle. Minun pahin pelkoni oli se kakan tuleminen... ja ihan turhaan. Siinä vaiheessa kun on kivut päällä ja pitää keskittyä ponnistamiseen niin se on ihan sama mitä niistä reistä tulee kunhan sieltä yhdestä reiästä saadaan se vauva ulos. Ja jos sieltä jotain pääsee lirahtaan niin kätilöt hoitaa kyllä tilanteen huomaamatta alta pois.
Anteeksi niin pitkä viesti...kunhan jaarittelin ajatuksia pois. :)
Amelie ja Kalle (viikon vanha parin tunnin päästä) :)
vihdoin kotiutuneena!
Ja mukana tuli pieni *tyttö* tuomisina. :) Syntyi ma 19.1. (rv 40+5) klo 2.52, mitat 4220g, 51cm ja pipo 35cm. Meidän lapsista kaikista pikkuruisin, eron huomasi heti syntyessään.
Nyt totutellaan uuteen arkeen ja huilitaan hetki. Kirjoittelen lisää myöhemmin.
Onnittelut kaikille vauvautuneille ja tsemppiä ja suppareita vielä odottaville!!!
Äippä ja neiti 2 vrk
Aika hassua vaikka joka päivä kirjottelis, ni aina saa alottaa samalla tavalla...
Vaikka ei mulla yleensä mitää asiaa ookkaa ni joku ihme vetää tänne silti. Kai se on jotai vertaistuen hakemista tähän järisyttävään ketutukseen ja masennukseen ku en jaksais enää sekunttiakaa olla mökö-möhö-massu :(
Viime yönä alko iha simona pistämää tonne alaosastoo. Vaik just eile ajattelin, ettei nappula voi enempää laskeutua ainakaa ni sinne se vaa on edellee valunu. Koskakohan tuo putoo?! Olo on ku pahimmis kuukautisis ja kaikenlainen liikkuminen on tuskaa ku viiltää ja pistää ja ja...
Mä oon isolla käyny kolme kertaa tänää ja pissahätä on puolen tunnin välein. Sitte ku menee pissalle, ni se jotenki kans tekee ilkeetä, niinku ois joutunu pidättelee kauanki, tiättekö?? Ei se niinku kirvele mut sillain pistelee... eikä siält tiätty paljoo tuukkaa ku usein käy. Tulehdukselta ei mielestäni vaikuta, ei se ainakaa haise tai oo hassumman väristäkää...
Mun äiti kävi esikon hakemas hoidost ja lupasin hakee sen tos illemmal kotii. Saa seki mussukka jotai muuta seuraa ku mököttävän äitinsä. Mun taitaa päässä poksahtaa enneku mahassa...
Viime yönä heräsin kaks kertaa supistamisee mut siinä ne sitte oliki taas. Mä taidan olla viä vappunaki pallona :{ mööh!
Nyt poistun takavasemmalle synkistelemään jotten mustaa muidenki päivää. Anteeksi vali-valit jälleen, eipä täällä yksinänsä ollessa niitä muuallekaa voi päästellä.
Marlene ja edelleen valunut möhkömassu rv 38+5
on tää päivä kävelty niin niin superrauhassa ja jalat harallaan ku melkolailla sattuu tuonne alas!! Mut silti kävin koiran kanssa metsälenkillä ja ajattelin jo, että sinne metsään jään ku lunta oli tullu paljon ja jalkoja sai tosissaan nostella ja sit alkoki nivusiin sattuu ihan huolella! Eikä tietenkään puhelinta ollu mukana, mut kotiin selvittiin ;-).
Harvemmin se vanhasta episiotomia-arvesta johtuu, että täytyy leikata toisessakin. Välilihat on vaan naisilla vähän erilaisia, joillain se vaan venyy ja venyy niin, että seuraavassakin synnytyksessä täytyy vähän tehdä saksilla tilaa. Saksilla kun leikataan niin siinä mennään aina vähän niinku "väkivalloin" kudosten läpi, mutta jos kätilö ohjaa äitiä ponnistamaan rauhassa ja äiti ponnistaa hallitusti niin, että pää tulee pikkuhiljaa ulospäin niin vaikka tuliskin repeämä, niin se repeämä menee kudosten mukaisesti eikä tuu olee niin kipeä ku leikkaus. Sen takia kätilöt siinä vauvan pään synnyttäessä yrittää rauhoittaa äitiä ponnistamasta täysillä, jottei se pää tuu vauhdilla ulos ja aiheuta isoja repeämiä. Jos tiedetään,e ttä on tulossa iso lapsi niin sillon herkemmin leikataan. En enää muista mitä muuta Emmuli kysy, mutta tuossa nyt jotain vastauksia, ehkä hieman sekavasti kirjotettua =). Mulla leikattiin esikoisesta 5 vuotta sitten melko isoki episiotomia ku sydänäänet romahti h-hetkellä ja voi luoja, että olin alapäästäni kipeä!! Mutta sit taas on paljon synnyttäneitä, jotka pärjää parilla panadolilla päivässä episiotomian jälkeen. Mä en kyllä sillon panadoliin vilkassutkaan... Mä koin ton episkivun synnytyksen jälkeen kaikkein kivuliammaksi koko synnytyksessä, mutta lapsen vointi ennen kaikkea, eikö??!!
mä olin tänään kampaajalla ja sain uuden värin tukkaan ja värjäytin vielä ripset ja kulmatki niin ei oo niin nökönuukaa vaikka joku päivä jäis ripsivärit laittamatta :-).
Kaupastakin roudasin lavan olutta, alkoholitonta sellasta kotiin. Mä oon niin oluen ystävä ja saunan jälkeen tuo alkoholiton maistuu vallan maukkaalta! Me ollaan himosaunojaperhe, saunotaan oikeestaan joka päivä, ehkä kerta viikkoon jää lämmittämättä, mutta me ollaan ihan hulluja saunojia. Ulkomaalaiset sukulaiset oli kesällä ihan järkyttyneitä, että miten raskaana ollessa voi käydä saunassa, heidän maassaan se kuuluu ei-sallittujen tekemisten puuhaan.
Jees, eiköhän tässä vielä yhdessä koossa pysytyä, joten yhteyksiä..
Pantsa ja huomenna tasan 39
*Tepa ja 3xäippä* Onnea tyttövauvoista, kiva kun tulee tyttöjä tasapainottamaan tilannetta! Nauttikaa vauvoistanne ja hyviä vointeja!
Lootuskukkanen on tosiaan varmaan päässyt synnyttämään, entäs KainoElvi?
Kiitos kommenteista siitä supistuskäyräasiasta, näin ajattelinkin että eri naisten ja eri laitteiden käyriä ei voi vertailla keskenään eikä siitä lukemalla juuri merkitystä ole. Muistan aikaisemmista synnytyksistä, että ihan huoneesta ja laitteesta riippui millaisia lukemia näytti. Vauvan sydänäänet nyt aina kiihtyi supistuksen aikana hurjasti, esikoisen synnytyksessä ne laskivat supistuksissa, mutta tosin nyt ei vielä synnytyssupistukset olleet kyseessäkään.
*Emmuli* mulle tehtiin eppari esikoisesta, kun sydänäänet laski ja oli keskosvauva kyseessä. Kakkosen kohdalla jännitin, miten vanha eppariarpi kestää ponnistuksen, mutta hyvin meni. Ei tikin tikkiä kakkosen syntymässä, tosiaan niinkuin ammattilainen pantsa kirjoitti, niin kätilön ohjeita ponnistaessa kuuntelemalla ponnistus voi sujua tosi hyvin ja ongelmitta. Mulla tosiaan tuo eppari ei ollut esikoisestakaan kyllä kovin kipeä, ihan heti pystyin istumaan eikä muitakaan ongelmia ollut siitä. Synnyttämisen jännittäminen näin viime metreillä on varmasti ihan normaalia. Itsekin sitä miettii, vaikka tosi ihania kokemuksia ovat olleetkin.
Tänään on kokeiltu montaa S:ää :-) *S*eksiä, *S*iivousta, *S*hoppailua ja nyt on *S*auna lämpiämässä. Mies on ihan "hiilenä" kun vauva ei JO synny ja samoin kuin koko lähipiiri. Itse olen aika rauhallinen, onhan laskettuun aikaan vielä yli viikko aikaa. Mutta kai se on niin, että kun aikaisemmat lapset on syntyneet ennen aikojaan (rv 36 ja rv 38) niin kaikki odottaa että tämäkin. No, niin kyllä itsekin odotan ja kun koko raskausajan on pidetty ennenaikaisen lapsen riskisynnyttäjänä, niin onhan tämä vähän hassua jos mennään lasketun ajan ylikin vaikka.
Jees, mutta jatketaan odottelua kaikista kyselyistä huolimatta :-)
Nää sivut on tänään tökkineet eikä pahemmin ole päässyt kirjottamaan, katsotaan saako viestin edes näkyviin.
T. Jaffa rv 38+4
Ja ihan ensiksi Onnea kaikille nyyttinsä kotiin noutaneille <3.
Täällähän minä edelleen palloilen, kiitos vaan kyselystä Jaffalle:). Nämä sivut ovat vaan tökkineet oikein urakalla samoin kuin mun yöuneni, joten olen sitten suosiolla pitänyt vähän hiljaiseloa.
Tänään on ollutkin oikein extra huono päivä oikein huonon yön jatkeeksi. Supistelee, selkä sekä lonkat huutaa hoosiannaa ja vessassa pitää juosta alvariinsa, joten jännäksi menee saanko sinniteltyä yli huomisen sinne perjantaille sovittuun käynnistykseen, hope so. Nukkuminenkin on ollut tosiaan niin järkyttävän huonoa, että tuntuu etten edes nyt jaksa lähteä synnyttämään, ainakaan yötä vasten.
Episiotomiasta on ollut puhetta. Mulle tehtiin sellainen ja vielä megaluokkaa esikoisesta imukuppisynnytyksen ja ison vauvan vuoksi. En edes uskalla ajatella kuinka monta tikkiä silloin tuonne alakertaan tuli, mutta reilun tunnin tikkausajan perusteella voisi ajatella että monta. Haava parantui kuitenkin mun yllätyksekseni tosi nopsasti. Muutaman ekana päivänä söin särkylääkettä ja istuskelin puolella kankulla, mutta vähällä selvisin. Sen jälkeen olen kolme kertaa synnyttänyt ja kertaakaan ei ole tarvinnut episoitomiaa tehdä eikä minkäänlaisia repeämiäkään ole tullut, joten ei tuo vanha arpi todellakaan välttämättä haittaa seuraava synnytystä mitenkään.
Pää lyö tyhjää joten sallittakoon, että poistun laittamaan lapsia nukkumaan ja sitten kömmin itsekkin pikapikaa peittojen alle. Toivottavasti ensiyönä saisin nukuttua vähän paremmin ja heräisin aamulla vielä omasta sängystäni. Jos minusta ei huomenna kuulu niin palaan kertomaan kuulumisia ensiviikolla, toivottavasti kaunokaisen kera:).
Kaikille halukkaille supistuksia, unihiekkaa ja jaksamisia.
t:KainoElvi ja kaunokainen 38+5
29.12. tjw---------------28v------1-------Jorvi
2.1. nanna80----------28v------3-------TAYS
2.1. -meea-87----------?--------1-------OYS
5.1. jasper08----------26v------3-------kättäri
7.1. Eno-Elmeri-------35v------2------Jorvi
8.1. duffeli--------------34 v------2--------TYKS
9.1. Tii75----------------33v------2--------KOS
11.1 Annami-----------31v-------1-------
13.1. mae3-------------27v------3-------kättäri
13.1. ela----------------26v-------1--------TYKS
14.1. pineli--------------37v------2-------kättäri
14.1. Ronjakasperi----32v-----1-------Oys
14.1. Niinanii------------34v------2------naistenklinikka?
15.1. footprint74--------34v------7-------?
15.1. Sipis--------------41v.-------1------Porvoo
15.1 Uglyduck---------36v--------3------
17.1. Pinkspinks------27v-------2--------KOS
17.1. Laura 1981------26v-------3------tammisaari
18.1. kesämamma83--24v------2--------SAS
18.1. winterangel--------31v-----1------------?
18.1. Mehiz---------------29v-------3-------OYS
19.1. Nasu----------------28v------6-------Jorvi
19.1. lootuskukkanen--27v------3------jorvi
19.1. Littlestar-----------31v-------1------ulkomaat
19.1. MOELPA-----------??v-------2---------?
19.1. hanski83----------25v-------1-------KHKS
20.1. Thilia-thalia-------26v-------1-------KSKS
20.1. Peppi_82----------25v-------3------OYS
20.1. Lila82--------------26v-------1--------NKL
20.1. penelope77------??v-------?-------SatKs
20.1. basilika5---------32v-------4-------kättäri
20.1. Salsatar----------27v------2--------OYS
21.1. Peregriina------25v-------1--------TAYS
21.1. krista_81--------27v------1---------Lohja
21.1. mamti81---------27v------4------KOS
21.1. Salama-78------29v------1------KOKS
22.1. Sinnuli------------31v------1------Naistenklinikka
22.1. maimu------------24v------2------PKKS
22.1. Ahemo------------??v------3-----Hys
23.1. Vauhtiviuhti-------23v------1-----Hys
23.1. Ama-riia-----------27v------2------K-SKS
23.1. eikkuli80----------28v------3-------SEKS
25.1. milo84-------------23v------1------kättäri?
25.1. jonna-78----------29v------7-------PKKS
25.1. Blomma-76------32v------2------Lohja
25.1. raisa78------------29v------2-------PKKS
25.1. Mittu-maari-------26 v------2------TAYS
25.1. kerveli-------------33 v------1-------Jorvi
26.1. aino-maaria-----23v-------1--------Tays
26.1. Marie1981-------27v-------1--------HYS
26.1. MamaLady-------26v-------1------- ?
26.1. Shei---------------22v-------3------ulkomailla
27.1. pibii----------------33v-------2-----TYKS
27.1. Ahava---------------?---------2-----Naistenklinikka
28.1. Emmuli81--------27v-------2-----TAYS
28.1. pumpuli85-------23v-------1-------Seks
28.1. Stiina--------------31v-------2-------NKL
29.1. ukku---------------34v-------3-------TAYS
29.1. curious------------33v-------2-------PKKS
29.1. Pantsa------------31v-------2--------NKL
29.1. miuwau-----------33v-------3------SKS
30.1. hömppä82-------26v-------1------OYS
30.1. Minna_J----------30v-------3-------Hyvinkään sair.
30.1. Hiirulainen-------33v-------3-------KOS
30.1. KainoElvi---------37v------5---------?
30.1. Marlene-----------27 v------2-------TYKS
30.1. kotiäityli-----------37v-------3-------Jorvi
31.1. Jaffa76------------32v-------3-------KOS
31.1. JB72 --------------36v-------4-------K-HK
Syntyneet
19.12.2008 (38+2) kimmi, POIKA 2920g, 49cm
23.12.2008 (38+6) ninette98, TYTTÖ 3010 g, 49 cm
29.12.2008 (38+5) döner78, POIKA 4300 g, 51 cm
02.01.2009 (38+3) puhkarhu, TYTTÖ 3405 g 49cm pipo 34,5cm
05.01.2009 (38+2) Kohka, TYTTÖ 2860g, 50cm
06.01.2009 (38+3) UlMa, POIKA 3498g, 50cm
07.01.2009 (38+5) IirisKukka, TYTTÖ 4978g, 55cm, pipo 38cm
08.01.2009 (40+1) uniq, POIKA 3134g, 52cm
09.01.2009 (40+2) Trio, POIKA
10.01.2009 (39+5) Lelu, POIKA n.3500g, 52cm
10.01.2009 (38+4) maaju, POIKA 3920g, 51cm
11.01.2009 (39+3) äitiliini2004, TYTTÖ 3286g, 49cm
12.01.2009 (39+6) minnikki, TYTTÖ 4560g, 52cm
13.01.2009 (39+4) aliisa71, POIKA 3620 g, 52 cm
14.01.2009 (41+4) noffetus, POIKA 3330 g, 49 cm
14.01.2009 (39+6) Amelie, POIKA
15.01.2009 (39+4) Vilivilijonkka, TYTTÖ 3320g, 49,5cm
16.01.2009 (40+1) Charlie, POIKA 3900g
16.01.2009 (39+4) Dazka, POIKA 3940g, 52cm
16.01.2009 (40+5) ANNI09, TYTTÖ 3336g, 48cm, pipo 33cm
17.01.2009 (40+5) tepa84, TYTTÖ 3500g, 52cm
18.01.2009 (39+4) Jadmiras, TYTTÖ 4070g, 50cm, pipo 36cm
19.01.2009 (40+5) 3xäippä74, TYTTÖ, 4220g, 51cm, pipo 35cm
Piti koittaa päivittää tuota listaa, yksi kerrallaan sieltä väkeä siirtyy odottavista vauvallisten puolelle :) Toivottavasti tuli kaikki oikein, huomasin että silmät sirrillä laitoin välillä vauvan sukupuolen päin honkia... Anteeksi vaan, jos on jonkun kohdalla väärin!
Täällä sitä vielä roikutaan, mutta nyt on supistellut pari tuntia. Väli ei ole mitenkään säännöllinen, mutta muutama aika napakka(kipeä supistus on tullut! :)
Mietin tässä,että pitäisikö soittaa sairaalaan kohta? En viitsisi herättää miestäkään ihan vielä. Mua alkoi niin jännittämään!!! Voihan se olla että nämä supistukset tästä loppuu ja joudun huomenna taas neuvolaan menemään. En kyllä enää jaksaisi siellä ravata!
Tänään huomasin sen, että illalla olonii oli aika täysi vaikka en ollut edes syönyt mitään?! Ja iltapalaakaan en tänään ole syönyt...outoa?! Ja normaalisti syön aina iltaisin muutaman leivän ja ehkä siihen päälle vielä jugurttia.
Eikai ne lähetä sairaalasta yöllä takaisin kotiin, jos supistelut vaikka loppuisivatkin yhtäkkiä? Ajomatka sairaalaan kestää meillä tunnin. Ajattelin vaan, että ei ole kiva sitten raahautua takasin kotiin keskellä yötä. Tai jos mies joutuisi lähtemään yöllä takaisin kotiin ja sitten aikaisin aamusta töihin.
Ai että kun sektioarpeen vihloo....APUVA! Tuntuu niin inhottavalta että en tiedä mitä tekisin. Välillä supisteleekin. Menen hetkeksi sohvalle, katsotaan mihin tilanne kehittyy...
Moelpa rv40+3 (tai jotain sinnepäin)
Voi ei, kirjoiti pitkät pätkät ja ne hävis johonkin X-( Onpa loistava tämä palstan tekniikka! Ei tämä ole mitään mukavaa...
MOELPA: Ei ne minusta yötä vasten ketään laita kotiin, vähintään aamuun pitävät siellä. Kyllähän nuo sinun viikot riittäisivät jo ihan "oikeaan" synnytykseen joten toivotaan parasta :) Onnea vaan matkaan jos päätätte lähteä!
En jaksa enää kirjoittaa uudestaan, ainakaan kaikkea. Neuvolassa kävin ja ei siellä mitään erikoista, ensi viikolla laitetaan lähete yliaikakontrolliin mutta se voi olla vasta 12pv yli ajan (eli 17pv yli reaalisen La:n!) joten toivottavasti syntyisi sitä ennen ihan itsekseen. Täti arveli että vauva on nyt 4kg tai ehkä vähän alle. Viime yönä heräsin yhteen supistukseen, mutta se johtui varmaan huonosta asennosta ja pissahädästä kun jäi siihen yhteen ainoaan. Vauva vissiin vielä mahtuu kääntämään kylkeä, sillä kylki oli nyt minun vasenta puolta vasten kun viime viikolla oli oikeaa.
Eppareista ja ponnistamisesta kirjoitin, mutta siitä lisää toiste kun ei kerran kelvannut tuohon edelliseen viestiin mukaan... käsittämätöntä!
Öitä...
eikkuli 39+5
Hiljaista tuntuu olevan, kaikki hakemassa vauvaa?
Täällä ollaan vielä yhdessä koossa, mitään merkkejä ei ole paitsi eilen alkoi vähän sitkeempää limaa tulla tuolta alhaalta...viikonloppuna olisi hyvä syntyä,kun on lapsenvahtejakin hyvin. no toivoa sopii =)
Episiotomiasta, että mulle se on tehty molemmilla edellisillä kerroilla, ekalla keralla kätilö sanoi, että mahtuu hyvin tulemaan, ei tarvii leikata.. no ei sitten mahtunutkaan, tuli käsi poskella. Mutta se oli vaan siinä vaiheessa suuri helpotus. Ja mä kuulun niihin onnekkaisiin, joilla se epparihaava ei ole juurikaan kipeä ja istumaan on pystynyt melkein heti. Näin ollut molemmilla kerroilla.Tällä kertaa tietty toivon, että epparia ei tartteis tehdä, mutta jälleen..toivoa sopii =)
Mua jännittää siinä synnytyksessä se ponnistaminen, kun en sen tarvetta ole tuntenut edellisillä kerroilla niin se on ollut sellasta "pakkopullaa", työntää silloin kun käsketään =). No ulos ovat tulleet kuitenkin molemmat, että ihan hyvinhan siitä on selvitty.
Äitipolilla kävin maanantaina ja painoarvioksi saatiin 3,6kg..ja sanovat, että vauva ei juurikaan kasva lasketunajan jälkeen jos sokerit kunnossa. No tuohan on vaan arvio, että puoli kiloa suuntaansa heittoa voi olla. Esikoisesta arvioivat päivää ennen laskettua 3,5kg ja oli 3,3kg ja toisesta laskettuna 3,9kg ja oli 4058g, että hyvin pitänyt paikkansa.. toki johtuu paljon lääkäristäkin tuo. Vauvalla oli kaikki ok ja seuraava aika on sitten 41+5 ja joko silloin aletaan käynnistää tai sitten siitä parin päivän päästä. Että eiköhän meilläkin jo kahden viikon päästä ole vauva =)
mehiz 40+4
Sivut vaan ovat tehneet tenän joka kerta kun olen yrittänyt pinoutua...toivottavasti nyt onnistuu.
Onnittelut kaikille jotka jo urakasta ovat selvinneet, vaikka siitähän se urakka vasta alkaakin :D
Mukavaa kuitenkin että meitä täällä vielä tälläkin puolella on, olisi tosi tylsää yksikseen odotella. Eilen oli neuvola ja siellä kaikki ok, paineet 128/76 eikä sitten muuta, sydän äänet olivat ok ja vauveli liikkui vilkkaasti (sen minkä vielä pystyy) painoa on kaiken kaikkiaan nyt tullut kokonaisuudessaan 8kg ja tuskin tuosta enään sitten nousee, ellei sitten turvotusta tule.
Ensi viikolla torstaina on sitten kontrolli äippäpolille ja perjantaina olisi viikot täysi...saa nähdä syntyykö sitten viimeistään viikonloppuna. Kaikki kolme ovat tulleet viimeisen lääkärissä käynnin jälkeen seuraavana päivänä. Mutta kun ei sitä koskaan tiedä.
Olo on erittäin täysi ja istuminen tuottaa todellisia hankaluuksia, nyt meinaa flunssa tulla väkisin päälle, pää on tosi kipeä, nenä vuotaa ja kurkku on karhea. Yritän nyt saada itseni tästä jaloilleni jottei sitten tarvitsisi kovin sairaana synnyttämään lähteä.
JB72 &KeKe rv 38+6
(voi ei ...tää viesti ja yks toinenkin meni vahingossa tuonne "pääpalstalle")
Nyt on alkanut tammivauvoja satamaan! Onnea rutkasti kaikille vauvautuneille!!!!!!
Itse olen täällä taustaillut taas iät ja ajat...yleensä kännykän kautta luen tätä palstaa niin en ole saanut mitää kirjoiteltua. Nyt ajattelin ilmottautua taustoilta olevani edelleen yhdessä koossa. Laskettuaika on huomenna (21.1)...mutta jos tämmöstä on niin siitä mennään yli.
Viime keskiviikkona mulla oli kamala paine alavatsalla ja supisteli, menin möläyttämään äidilleni joka kiisi sitten 140 kilsan päästä junalla tänne Helsinkiin..oli täällä tähän päivään saakka jännäämässä josko vauva syntyis.Mutta ei. Tänään lähti takasin kotiin ja mikäli vauva ilmoittelee syntymäänsä niin tulee sitten takasin. Siinä vaan on se parin tunnin matka, riippuen vielä siitäkin miten junat kulkee,kun täytyy olla jatkoyhteyskin.Mutta mulla on sellasia hätälapsenvahteja muutama tyrkyllä joille voi aluksi soittaa ja äiti sitten jatkaa lasten hoitoa kun pääsee tänne.
Nyt ois kyl hyvä päivä syntyä kun miehellä on vapaata tänään ja huomenna..Eilen mies sanoi että 22.1 syntyy..mikälie ennustajaukko olevinaan :D katsotaan osuuko oikeaan.
Mua on alkanut vähän jännittää synnytys.Kun on taas ollut niitä sydämen lisälyöntejä ja välillä tykyttelyäkin. Pelottaa vähän miten synnytys sitten menee..ja entä sen jälkeen? Näiden pitäis olla ihan vaarattomia, mutta sydän on kuitenkin sydän, enkä osaa olla hermoilematta..Ja silläkös se vaan pahenee.
Jännitän saanko vaikka paniikkikohtauksen tai jotain :( On se kumma kun samalla odottaa että synnytys alkais..ja samalla niin jännittää. Musta tuntuu et kerta toisensa jälkeen jännittää enemmän. Luulis että nyt neljättä saadessa ois jo vanhakonkari ja ihan relax!
Mulla oli monen kirjoitukseen täällä kommentoitavaa...mutta en nyt saa päähän että mitähän ne oli, joten se siitä.
Paljon tsemppiä meille mahakkaille vielä..ja vieläkerran onnittelut niille joiden poikaset ovat jo kuoriutuneet!!!
Mamti ja prinsessa 39+6