Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi henkilöt jotka eivät usko Jumalaan vihitään kirkossa?

Vierailija
28.03.2010 |

Itse olen menossa naimisiin ja valitsin suosiolla maistraattivihkimisien, sillä en varsinaisesti usko Jumalaan (en ole myöskään ateisti). Tuntuisi äärettömän tekopyhältä jos joku saarnaisi Jumalasta ja minun pitäisi näytellä mukana.

Tiedän monta paria jotka eivät usko Jumalaan vaan päinvastoin pilkkaavat tätä ajatusta verraten esim. joulupukkiin, mutta silti menevät kirkossa naimisiin. Mikähän tässä mahtaa olla pointtina?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

särähtää korvaan tuo, että perustellaan tapana ja perinteenä. Jos ajattelette niin että se on vanha tapa niin hyväksyttekö myös muita tapoja? Vaikka tyttöjen ympärileikkaukset?? Onhan sekin vanha tapa joissain kulttuureissa ja perinne?? Joo, TIEDÄN, esimerkki ei ollut suoraan verrannollinen mutta tapoja ja perinteitä molemmat...

vertaatko sä tosiaan tyttöjen ympärileikkausta ja kirkkohäitä? Mitä vahinkoa kirkkohäät aiheuttaa kenellekään? Kaikkea sulle edes tulee mieleen.

Vierailija
22/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut saavat vielä hyvän bisneksen uskonnottomien juhlista! Ihmiset haluavat juhlia häitä, vauvan syntymää, nuorten aikuistumista, hautajaisia jne. - mutta yhä useammin ilman uskontoa.

Rituaaleja ja juhlavia kaavoja kuitenkin kaivataan. Tässä on siis loistava bisnesidea joillekin. Uskoisin, että kirkollisveron sijasta ihmiset ovat valmiita maksamaan jollekin firmalle saadakseen itsensä näköiset juhlat.

Toki nuo kaikki juhlat voi järjestää ihan itsekin ilman ulkopuolisia, mutta monet kuitenkin kaipaavat ulkopuolista esiintyjää ja valmiita kaavoja, joista tarvitsee vain valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vain vähän yli puolet pareista menee naimisiin kirkossa. Ruotsissa rippikoulun käy vain kolmisenkymmentä prosenttia nuorista.

Vierailija
24/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ylipäätään outoa kuulua kirkkoon, jos ei lainkaan usko, ja vielä oudompaa luvata rakastaa puolisoaan jonkun sellaisen nimessä, jonka olemassaoloa ei tunnusta.

Vierailija
25/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen rehellisyys kohdistuu yleensä kanssaihmisiin, ei omaan itseen.

Vierailija
26/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme mahdollisesti kallistumassa kirkkohäiden suuntaan, vaikka olemme molemmat paatuneita ateisteja emmekä kirkkoon kuulu. Kirkkoon kuulumaton voi kuitenkin saada liitolle siunauksen, jolloin tilaisuus on pitkälti samanlainen kuin vihkiminenkin. Syitä:

- Molempien mielestä monet kirkot ovat kauniita rakennuksia, täynnä taidetta ja historiaa. Käymme niitä matkoillakin katsomassa.

- Sukulaisten toivomus.

- Automaattinen tilaisuuden juhlavuus ilman vaivalloisia järjestelyjä meille.

- Meille saa luvata siunauksen Jumalalta, Jupiterilta, Afroditelta, Odinilta, Tapiolta ja Tellervolta, ei se meitä haittaa. Olemme muutenkin myös mytologioiden ja fantasian ystäviä. ;)

Tulevia lapsiamme ei kuitenkaan kasteta. Meitä ja aikuisia sukulaisia tällaiset historialliset seremoniat ja riitit eivät haittaa, mutta lapsillemme emme ala uskottelemaan juttuja.

Vierailija
27/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua kirkollista vihkimistä niin sitä kummastellaan kauheasti. Meillä anoppi oli saada sydänkohtauksen, kun kuuli ettei tule kirkkohäitä, ja sitä piti hänelle moneen kertaan perustella. Meillä oli kiva, rentotunnelmainen vihkiminen maistraatissa.

Kuulumme molemmat kirkkoon, mutta mielestäni kirkolla ei tarvitse olla mitään tekemistä avioliittoon vihkimisen kanssa. Se on taloudellinen ja juridinen järjestely, jos tarkkoja ollaan, ja siinä uskonnolla ei ole mitään sijaa.

Saatan kyllä muissa tilanteissa käydä kirkossa ja lapsetkin on kastettu. Voivat sitten isompina itse miettiä haluavatko kuulua kirkkoon vai erota.

Vierailija
28/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet ateisti.

Vierailija
29/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet ateisti.

että en varsinaisesti usko Jumalaan, mutten varsinaisesti kielläkkään. Sovitaanko, että saan ihan itse määritellä kantani, jooko?

ap

Vierailija
30/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua hääpäivänäni kuulla mitään herran sanomaa koska en niihin usko.

Vierailija
31/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunne käsitettä agnostikko???? Googleta.

"Itse saat tietenkin määritellä miten haluat, mutta "virallisesti" olet ateisti."

Vierailija
32/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agnostikko ei ota kantaa. Ateisti ei usko. Sinä ap sanot ette usko. Olet ateisti. Ei siinä asiassa ole mitään välimuotoja. Miksi sitä on vaikea hyväksyä. Täytyykö pitää jonkinlaista takaporttia taivaaseen auki? En itsekkään tiedä mikä olen. Uskon korkeampaan voimaan, mutta en tiedä millainen se on. Mikähän termi tätä kuvaisi?

Vierailija
33/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain siitä syystä että sain kävellä kirkon käytävää upeassa mekossa. En edes kuulunut kyseiseen kirkkoon, mieheni kuuluu.

nimenomaan Jumalan huoneessa? Onhan niitä käytäviä kuljettavaksi muuallakin?

Vierailija
34/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä jankkaaminen. Sanon, etten VARSINAISESTI usko MUTTEN KIELLÄÄKKÄÄN. ELI MINÄ EN KIELLÄ JUMALAN OLEMASSA OLOA JOTEN EN OLE ATEISTI. Huoh x 100 00 000

ap

Agnostikko ei ota kantaa. Ateisti ei usko. Sinä ap sanot ette usko. Olet ateisti. Ei siinä asiassa ole mitään välimuotoja. Miksi sitä on vaikea hyväksyä. Täytyykö pitää jonkinlaista takaporttia taivaaseen auki? En itsekkään tiedä mikä olen. Uskon korkeampaan voimaan, mutta en tiedä millainen se on. Mikähän termi tätä kuvaisi?

Vierailija
35/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohtia ap:n asettamaa kysymystä muusta kuin ulkoisista syistä. Ei nykyäään enää opeteta arvoja, etiikkaa, moraalia, filosofista pohdintaa ihmisenä olemisen perusasioista missäään, koulussa aiheet käydään läpi vaan pinnallisesti, jos ollenkaan.

Vierailija
36/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joko uskoo tai ei. Ei voi uskoa ihan vain vähän tai varsinaisesti. Eli kun et usko Jumalaan, olet ateisti. Ei siinä ole mitään kamalaa. Kyllä se voi sanoa.

Vierailija
37/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenhan asiassa ei olisi järjen häivääkään.

Vierailija
38/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu juhlaperinteeseen. Ei papin saarnaa ole pakko kenenkään kuunnella ja jos ei usko, niin ei niillä uskonnollisilla viitauksilla mitään merkitystä ole. Samalla tavalla ihmiset juhlii joulua, vappua, pääsiäistä, syntymäpäiviä ja mitä vaan, syvemmin ajattelematta menojen merkitystä. Hassua, että jotkut jotka sanoo, etteivät usko, ottavat uskon asiat niin vahvoina uhkauksina itselleen.

Nyt en ihan ymmärtänyt mitä sillä tarkoitat. Minusta se ei olisi uhkaus minua kohtaan, että pappi sanoisi minulle että olen lupaamassa jotain Jumalan silmien edessä, vaan minusta vain tuntuisi todella tyhmältä luvata jotain sellaisen edessä, johon en usko. Lähinnä olisi vaikea pitää pokkaa kun toinen vakavana saarnaa. Näistä syistä en mennyt kirkossa naimisiin.

Vierailija
39/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilin v*ttu näiden jankkaajien kanssa! uskokaa te ihan mitä lystäätte, niin teen minäkin.

ap, joka ei ole ateisiti.

p.s perustakaa oma ketju tällaiselle väittelylle minä haluan keskustelua liittyen kyssymykseeni

Vierailija
40/55 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä ei ole minun kirjoitukseni -ap

Kuuluu juhlaperinteeseen. Ei papin saarnaa ole pakko kenenkään kuunnella ja jos ei usko, niin ei niillä uskonnollisilla viitauksilla mitään merkitystä ole. Samalla tavalla ihmiset juhlii joulua, vappua, pääsiäistä, syntymäpäiviä ja mitä vaan, syvemmin ajattelematta menojen merkitystä. Hassua, että jotkut jotka sanoo, etteivät usko, ottavat uskon asiat niin vahvoina uhkauksina itselleen.

Nyt en ihan ymmärtänyt mitä sillä tarkoitat. Minusta se ei olisi uhkaus minua kohtaan, että pappi sanoisi minulle että olen lupaamassa jotain Jumalan silmien edessä, vaan minusta vain tuntuisi todella tyhmältä luvata jotain sellaisen edessä, johon en usko. Lähinnä olisi vaikea pitää pokkaa kun toinen vakavana saarnaa. Näistä syistä en mennyt kirkossa naimisiin.