Läpsittekö/tukistatteko lastanne?
Miten te muut äidit/isät.. Läpsittekö/tukistatteko ikinä lapsianne kun lapsi tekee jotain tuhmaa ja hermostutte? Itse olen päättänyt olla tekemättä näin.. Mutta silti välillä tulee sorruttua tähän harkitsematta.. myös miehelläni.
Kommentit (61)
Liittyi enemmän omaan väsymykseen ja kypsymättömyyteen. En hyväksy, mutta ymmärrän vanhempia, jotka sortuvat siihen.
Enää ei ole tarvetta siihen.
Voitko kertoa hieman lisää?
pakko myöntää. Niissä tilanteissa joissa hän on häikäilemättömästi käynyt pikkusisaren kimppuun ja lyönyt tätä.
En ikinä satuttaisi tahallani omaa lastani, en edes vähän. Muita keinoja on vaikka miten, ja jos itellä pinna oikein pahasti palaa, niin olen juossut saunaan karjumaan niin lujaa kuin lähtee. Kummasti helpottaa, kun saa pahimmat höyryt pihalle, eivätkä ne kohdistu suoraan lapseen.
Kokemuksesta voin sanoa että minun nuoruudessani näin tehtiin ja taisinpa vaan saada isältäni ihan nyrkistäkin ja kaikki on jääneet kummittelemaan takaraivoon jopa se kun käskettiin hakemaan koivuniemenherra pihalta tai heittää housut kinttuun kun sai remmistä persuuksille. Itse en missään nimesso hyväksy tällaista kasvatusta enkä todellakaan omalle lapselleni näin ole tehnyt tai tule tekemään. Omassa huoneessa istuminen nurkassa on ehkä se pahin rangaistus jonka olen antanut.
Se on aika jännä että lapsi voi saada aikuisen niin hermostumaan... Tosi hankala hillitä monesti ittensä niissä tilanteissa, jotenki monesti toimii harkitsematta, ja hoksaa vasta kun on läpsässy että mitä tuli tehtyä... -ap
Mikset hakenut apua heti ekan kerran jälkeen?
Ja tiedän että läpsäisemisestä ei ole edes mitään hyötyä! Lapsi yleensä vaan nauraa päälle ja jatkaa kiusantekoa ja oppii vaan itse läpsimään muita... -ap
miksi toisia ei saa lyödä? Tai onko sillä oikeastaan väliä, esimerkkihän on se joka lopulta toimii. Kuten tiedätte, ihan varmasti joka ikinen vanhempi.
En ole hakenut apua koska olen pitänyt tällaista käytöstä jopa normaalina vanhemmilta... Mutta täytyy myöntää että teen tätä paljon harvemmin kuin mieheni joka läpsi vauvaa aika kovaa pyllylle öisin kun sillä oli vatsavaivoja kun hermostu pahasti. Aina sillon alan täysiä karjua miehelleni jolla ei näköjään ole yhtään kärsivällisyyttä?
Täytyy yrittää lopettaa ja käskeä miestäkin ja se on aikonutkin mutta seuraavassa hetkessä taas läpsäsee!
parin sormen väliin, ja jos lapsi silloin riuhtoo, niin tottakai se tuntuu silloin... Ja masennuksen aikaan huusin ja läppäsinki päälakeen pariin otteeseen, mutta siihen tosiaan hain apua, eikä ole siihen pisteeseen enää mennyt :)
Mutta siis, eihän av-mamma ikinä läpsi tai tukista. Av-mamma elää ja hengittää lapsiensa kautta ja tekee kaiken aina oikein ja sääntöjen mukaan?
Lapsi löi kovaa monta kertaa vaikka kielsin ja hermostuin niin että läpsäisin lasta käsivarteen. Kysyin että oliko kivaa, lapsi sanoi ei jolloin vastasin että tolta se sinunkin läpsimisesti tuntuu muista.
miksi toisia ei saa lyödä? Tai onko sillä oikeastaan väliä, esimerkkihän on se joka lopulta toimii. Kuten tiedätte, ihan varmasti joka ikinen vanhempi.
eikä se toiminut ja toi itsellekin kurjan olon.
Välillä tosin hermojen ollessa kireällä ja 50 kertaa samasta asiasta sanoneena, saatan ottaa lapsista vähän kovemmin kiinni ja esim. pukea vaatteet väkisin päälle. Joskus olen ottanut vahingossa liian lujasti kiinni ja lapsi on sen vuoksi ruvennut itkemään, mutta sen jälkeen olen pyytänyt anteeksi ja sanonut, että "äidin oli pakko esim. pukea sinulle vaatteet ylle kun ei siitä muuten näyttänyt tulevan mitään. Äidin ei pitänyt satuttaa joten anteeksi siitä".
Enkä ymmärrä tai hyväksy tätä muutenkaan.
Hakekaa apua.