Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla parisuhteessa iso ikäero?

Vierailija
22.04.2024 |

Olen tapaillut ihanaa miestä, joka on kohta jo eläkeiässä. Itse olen 45-vuotias nainen. Ihastuminen on molemminpuolista, mutta minua mietityttää, millä tavoin suuri ikäero vaikuttaisi suhteeseen tulevaisuudessa.

Mies on älykäs, liikunnallinen ja yleisesti ottaen aktiivinen. Meillä on kummallakin terveet elämäntavat ja paljon yhdistäviä tekijöitä, myös harrastuksia. Olisi hyvinkin mahdollista, että hän eläisi vielä vaikka 30 vuotta, ja eihän meistä kukaan tiedä kauanko itselläänkään on aikaa.

Asia kuitenkin mietityttää näin suhteen alkuvaiheessa, joten kyselen muilta kokemuksia. Millaista reilusti vanhemman puolison kanssa eläminen on käytännössä? 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella muulla on väliä paitsi iällä. Olen itse 45v ja olen ollut suhteessa miesystäväni kanssa jo vuosia. Hän on ollut vuosia jo työeläkkeelläkin. Hän on aktiivinen harrastaja eikä mikään vanhus. Esim omat vanhempani olivat miesystäväni ikäisinä jo monisairaita ja raihnaisia. Ikä ei kerro kaikkea. Rakkautta riittää. Huomisesta ei tiedä kukaan. 

Vierailija
2/30 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana ikäeroa ei niin huomaa, mutta sitten kun toinen alkaa olla ihan vanhus, ikä alkaa ollakin muita kuin numero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se aktiivinen eläkeläinen alkaa reissata ja liikkua ja sinä istut töissä, siinä nyt eka asia missä se näkyy, että olette eri elämäntilantessa. Ja se elämäntilanne on minusta määräävää sen suhteen onnistumiselle, ei niinkään se ikä.

Vierailija
4/30 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se aktiivinen eläkeläinen alkaa reissata ja liikkua ja sinä istut töissä, siinä nyt eka asia missä se näkyy, että olette eri elämäntilantessa. Ja se elämäntilanne on minusta määräävää sen suhteen onnistumiselle, ei niinkään se ikä.

Olen itsekin työni puolesta melko vapaa liikkumaan, mutta varsinaista vapaa-aikaa ei tietenkään ole niin paljon. Tuo oli kyllä hyvä pointti, olisihan sitä aika pian erilaisessa elämäntilanteessa. 

Ap

Vierailija
5/30 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 30v ja 50v, normaalia parisuhde arkea eletään. Mies liikunnallisempi ja paremmassa kunnossa kuin itse nuorempana osapuolena. Miettinyt myös miten näkyy myöhemmin ikäeron merkitys. Mutta kuten täällä jo joku kommentoikin, huomisesta ei tiedä.

Vierailija
6/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on vanhempi, pitää varautua viettämään eläkevuotensa yksin. Naiset elävät muutenkin miehiä pidempään, eli siinä mielessä olisi järkevää että ikäero olisi toisin päin. 

Vierailija
7/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 58 v nainen ja mulla on 29 v poikaystävä 

Vierailija
8/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on jo eläkkeellä eikä haittaa yhtään että itse olen työelämässä. Seurustelin aikoinaan työttömän miehen kanssa vuosia. Eipä se silloinkaan haitannut eri elämäntilanne. Tärkein on se yhteinen aika. Eikä minua haittaa viettää eläkevuosia yksinään. Voinhan minäkin kuolla milloin tahansa ja mihin vaan.

Vierailija
9/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oleskelulupa kunnossa?

Vierailija
10/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sovittu etten ala miehen omaishoitajaksi. Eli siltä osin ei tarvitse huolehtia.

Vierailija
11/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on vanhempi, pitää varautua viettämään eläkevuotensa yksin. Naiset elävät muutenkin miehiä pidempään, eli siinä mielessä olisi järkevää että ikäero olisi toisin päin. 

Jos onnellisen parisuhteen hylkää sen vuoksi, että voi jäädä yksin, voi hyvin jäädä yksin joka tapauksessa. On totta, että ikäero tuo noita käytännön realiteetteja, mutta elämästä ei tosiaan tiedä muutenkaan, joten aina kannattaa kuunnella sydäntään. 

Vierailija
12/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos onnellisen parisuhteen hylkää sen vuoksi, että voi jäädä yksin, voi hyvin jäädä yksin joka tapauksessa. On totta, että ikäero tuo noita käytännön realiteetteja, mutta elämästä ei tosiaan tiedä muutenkaan, joten aina kannattaa kuunnella sydäntään. 

Vanhemmillani ei ollut ikäeroa kuin vuosi ja vähän ennen eläkkeelle jäämistä isäni kuoli. Jäipähän äitini silti yksin vaikka olivat samanikäisiä. 

Vierailija
13/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on 12 vuotta vanhempi ja ajattelin, että itsekin downshiftaisin jotenkin sitten kun hänellä eläkepäivät koittaa. Toivotaan että onnistuu. On hauskaa ja avartavaa, kun meillä on erilaiset sukupolvikokemukset. Joskus mies vaikuttaa laiskemmalta ja väsyneeltä kuin minä, mutta ymmärtääkseni olen kyllä ikäisiinikin verrattuna aika energinen. Ja joskus roolit kääntyy toisin päin, kun mies oikein innostuu jostain. Mutta niinkuin muutkin ovat vähän sanoneet niin harvoin sitä ikää tulee ajateltua ja muut asiat parisuhteessa on tärkeämpiä. 

Vierailija
14/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi hel***ti, siinä puuma on kii***sa!

Vierailija
15/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä 30v ja 50v, normaalia parisuhde arkea eletään. Mies liikunnallisempi ja paremmassa kunnossa kuin itse nuorempana osapuolena. Miettinyt myös miten näkyy myöhemmin ikäeron merkitys. Mutta kuten täällä jo joku kommentoikin, huomisesta ei tiedä.

Itseä ainakin hävettäisi olla huonommassa kunnossa 30vuotiaana, kuin 50v puoliso.

Vierailija
16/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parikymppinen ja mies +40. Eipä tuo vielä vaikuta mitenkään. Ja käydään kummatkin tulossa eli eletään aika samanlaista elämää. En ole koskaan ollut mikään bilehile ja toiveena olisi saada lapsia ihan lähivuosina. Miehellä itsellään ei ole ennestään lapsia.

Vierailija
17/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen parikymppinen ja mies +40. Eipä tuo vielä vaikuta mitenkään. Ja käydään kummatkin tulossa eli eletään aika samanlaista elämää. En ole koskaan ollut mikään bilehile ja toiveena olisi saada lapsia ihan lähivuosina. Miehellä itsellään ei ole ennestään lapsia.

Siis töissä käydään ei tulossa:D

Vierailija
18/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillani ei ollut ikäeroa kuin vuosi ja vähän ennen eläkkeelle jäämistä isäni kuoli. Jäipähän äitini silti yksin vaikka olivat samanikäisiä. 

Isäni asuu 10 huoneiston rivitaloyhtiössä.  Talossa asuu nyt neljä leskimiestä, loput nuorempia ja vanhempia pariskuntia.  Kalma ei korjaa aina ikäjärjestyksessä.  Vaikka täällä kaikkitietävät tietävätkin.

Vierailija
19/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 45v ja mies 30v. Hän on ilmeisesti "vanhoihin varsiin tehty" sillä meitä luullaan samanikäisiksi 😁 Olemme kumpikin voimanostajia eli salilla tavattiin. Ikäero ei ole ongelma kun mieleltä ollaan samalla tasolla 🙂

Kysyin häneltä että minkälaista minun kanssa eläminen on käytännössä. Kuulemma ihan parasta ja tämä vastauksena nyt ap:n kysymykseen 😊

Vierailija
20/30 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä ikäero on -5+ vuoden välillä. Ollaan niinkuin samoilla aalloilla.