Läpsittekö/tukistatteko lastanne?
Miten te muut äidit/isät.. Läpsittekö/tukistatteko ikinä lapsianne kun lapsi tekee jotain tuhmaa ja hermostutte? Itse olen päättänyt olla tekemättä näin.. Mutta silti välillä tulee sorruttua tähän harkitsematta.. myös miehelläni.
Kommentit (61)
joskus sortunut tukistamaan. Kaksi vanhinta olivat koko aika toistensa kimpussa pienenä ja omat hermot muutaman kerran pettivät. Nykyään meillä käytössä jäähypenkki, ei tartte kenenkään hiuksiin tarttua!
normaalina kuritusmuotona tukkapöllyä tai vastaavaa.
Sanonpa vaan, että jos haluatte lapsisanne henkisellä tasolla tasapainoisia niin lopetatte tuollaiset touhut kokonaan.
Itse olen saanut tukkapöllyä ja piiskaa ja en todellakaan aina ollut syytä siihen joten kyllä se voi vanhemmilta revetä käsistä, että herkästi annaetaan tukkäpöllyä, kun ei heti tottele.
On se kumma, kun ei puhumalla saa perille asioita tai vaihtoehtoisia keinoja rangaista.
Oksettaa tuollaiset ihmiset, jotka niin heikkoja, että pitää omaa lastaan kurittaa, hyi!.
Oman isän kanssa olen sinut tämän asian kanssa ja se ei vaivaa mua enään, mutta inhotus iski teitä kohtaan, jotka edelleen jatkatte sairaita tapojanne.
On se kumma, kun ei puhumalla saa perille asioita tai vaihtoehtoisia keinoja rangaista.
Tai vinkata jotain hyvää kasvatuskirjaa vaikka? Mitkä on niitä vaihtoehtoisia tapoja toimia tilanteessa? Haluaisin oikeasti tietää. Ja haluaisin oikeasti muuttaa käyttäytymistäni, mutta en osaa.
t. paskamutsi
MUTTA mieli tekisi ja on tehnyt monta kertaa. Olen joutunut hillitsemään itseäni, mutta en ole lyönyt.
Esikoinen oli ns. hankala temperamentiltaan.
napannut kiinni. Itse kuvittelisin, että täällä älähtävät ne, jotka sitä eivät tee ja tuomitsevat asian ja siihen sortuvat henkilöt. Luulisin silti, että oikeesti todella moni äiti ottaa niskatukasta tai antaa luunappia tms. Tietenkään se ei ole oikein, mutta en usko, että ainakaan omat lapseni saavat siitä traumoja. Pakko on jollain välillä noita villikoita hillitä. En oikein ymmärrä tätä vouhkaamista siitä, napataanko korvatillikka toisinaan tms, kun maailmassa ja jo pelkästään Suomessakin on paljon pahempiakin tapauksia, kuten alkoholisti, huumevanhemmat, heitteillejätöt tai ihan vaan muuten riittämätön hoito, huolenpito ja rakkaus. Noista asioista täällä Suomessa kärsistään eikä tukkapöllyistä!! Nuo vanhemmat vaan eivät ole täällä kirjoittelemassa.
Vaikka otan niskatukasta kiinni joskus, on perheessämme silti rakkautta, ruokaa, lepoa, yhdessäoloa, harrastuksia, elämää, iloja ja suruja. Ajatelkaa oikeesti niitä perheitä, joilla ei ole noista kun tuota viimeistä-surua!!
Mä olen joinakin kertoina kun esikoinen ei tottele niin laittanut sen pinnasänkyyn huutamaan vähäksi aikaa (siis jos ehdin harkita mitä teen) -ap
Läpsittekö aikuisiakin joihin hermostutte?
Hakekaa apua ennen kun teette jotain peruuttamatonta!!!
Haluaisin selventää että kun puhun läpsimisestä niin en todellakaan tarkoita sellaista todellista lyömistä. Läpsimisen voimakkuudesta kertoo varmaan se että yleensä lapsi vaan nauraa ja intoutuu kiusan tekoon vieläkin innokkaammin... -ap
minua jos olemme eri mieltä. Se olisi sama asia, hän on minua paljon suurempi ja voimakkaampi ja voisi kyllä läpsiä minut tottelemaan jos haluaisi.
Miksi ihmeessä sitten läpsiä, jos lapsen huono käytös siitä vain yltyy?
Soita vaikka perheneuvolaan ja kysy vinkkejä. Ihan puhelimitsekin niitä voivat antaa tilanteeseen kuin tilanteeseen ja paljon vaihtoehtoja.
Olen yllättynyt vastauksista. Minkä ikäisiä lapsia läpsitte, tukistatte tai annatte luunappia tms. Itselläni on vasta yksi lapsi, vähän vajaa 3v, enkä voisi kuvitellakaan tukistavani tms.
Yksi sukulaisnainen aina hermostuessaan tukisti lapsiaan ja se oli musta ihan kauheaa katseltavaa. Ihan tosi fiksu ja mukava ihminen hän on, en ymmärrä edelleenkään, miksi hän käyttäyi niin.
kun poika alkoi väsyneenä haistatella minulle. No siihen loppui se homma, ja reaktio tuli ihan selkäytimestä. Kumpikin järkytyttiin, mutta pointti meni perille.
En koe asiasta syyllisyyttä.
Jos nyt tulisi määräys että oppilaita tulisi rangaista satuttamalla tai heitä pitäisi kurittaa ruumiillisesti huonosta käytöksestä, joutuisin valitettavasti hakeutumaan toiselle alalle. Ellei oppilaiden pahoinpitelystä maksettaisi extraa.
Ehkä parhain vaihtoehto olisi, että kouluissa olisi ruumiilliseen kuritukseen perehtynyt ja opiskellut henkilö. Jonkin asteinen pyöveli/kiduttaja joka kasvattaisi häiriköistä kunnon oppilaita.
Rehellisesti sanottuna en usko ruumiilliseen kuritukseen kasvatuksellisessa mielessä. Luultavasti vaihtaisin alaa jos pitäisi hakata kasvattaakseen..
Se on sitten eri asia, kuka millaisenkin kurin tarvitsee.
..aikaisemmin että tiedän että läpsäisemisestä ei ole hyötyä mutta kun mun käytös tulee harkitsematta!
Niin ja lapseni jota mieheni kanssa läpsimme/tukistamme on 1v4kk. -ap
Ei tuon ikäistä lasta voi läpsimällä kasvattaa ollenkaan. Rangaistuksia voi alkaa käyttää siinä 2-3-vuoden välillä, mutta silloinkin kuvaileva rohkaisu on toimivin strategia. Eli kehut vuolaasti toivottua käytöstä ja puhut paljon siitä miten toivoisit lapsen käyttäytyvän. Itse olin hirveä kauhukakara, ja muistan kuinka perhepäivähoitajani kehua retosti minua koko ajan, ja kuinka pikku hiljaa aloin noudattaa niitä hänen kuvailujaa. Eli minusta tuli reipas kävelijä, rohkea syöjä, hyvä kaveri jne.
Ja tunnen hirveästi syyllisyyttä aina sen jälkeen ja pyydän anteeksi lapselta hermostumistani.
En vain osaa toimia paremmin niissä tilanteissa. Ehkä se on sitten kypsymättömyyttä... Ja mua on myös läpsitty ja piiskattu pienenä.