Törkeä neuropsykologi
Olin palautekeskustelussa lapseni tutkimuksista. Tämä neuropsykologi vastasi kesken palaverin omaan kännykkäänsä. Soitettiin päiväkodista että lapsi on kuumeessa. Soitti samantien miehelleen joka ei päässyt hakemaan lasta. Jätti sitten tämän lapsemme palautepalaverin kesken jotta pääsee heti hakemaan sen oman muksun päiväkodista. Ei voinut odottaa sen puolta tuntia että olis saatu se palaveri loppuun.
Nyt mietin soitanko ja varaan uuden ajan palautepalaverille. Mitä itse tekisit?
Kommentit (62)
kun et edes tiennyt kenellä kävit. ET käynyt lääkärillä...
Ja tuo sun oma työjuttus on iahn paskapuhetta, tai jos on totta, on aivan laitonta menoa ja kyllä on lapsilla turvatonta. Kerro heti päiväkodin nimi niin otan ylemmälle taholle yhteyttä.
varattu aikaa 45 minuuttia. Kurja niille jotka olivat tulleet meidän jälkeen. Eikä meilläkään ole se sairaala ihan vieressä, matkaa on 40 km ja joudun töissä järjestelemään sen uuden käynnin.
ap
Onneksi sitä on aika harvoin. Meillä sentään johtaja yrittää saada sijaista, mutta aina se ei onnistu jos aamusta vasta alkaa soittamaan yhdeksi päiväksi.
ap
mutta mikä haloo nousiskaan jos täällä kerrottaisiin äidistä, joka tuli vasta tunnin päästä hakemaan kuumeisen ipanansa hoidosta, kun oli niin tärkeä palaveri kesken...
Meillä oli kerran laps hoijossa kuumetta liki 40, soitettiin molemmille vanhemmille (isä kotona), eivät vihtineet tulla hakeen. Sen lisäksi äiti päätti työpäivän jälkeen piristää itseään shoppailu reissulla, että tuli pari tuntia liian myöhään hakeen!! Lapsi oli siis perhepäivähoidossa lähes 10 tuntia kuumeessa..
Eikä ole ainoa kerta!! Monesti on pitäny vanhemmille sanoa, että taitaa olla tulossa sairaaksi, pitäskö teijän käydä lääkärill näyttään korvat.. MIKSI TE TU*OTTW SENSAIRAANA HOITOON (vastaus -ei ollu äsken kuumetta. no eipä aikaa ku kuume sitte jo nousi..)
KIVA!
jos olisitte pitäneet istunnon, olisi hän joutunut hoitamaan teidän lähdettyänne vielä nuo istuntoon liittyvät asiat eli kyse on pitemmästä ajasta kuin vain se mitä teidän istuntonne olisi kestänyt.
Jokainen normaali äiti olisi toiminut noin, kummallista ettei toinen äiti tajua sitä...
Kun ei kuulu mitään ja kesken jääneessä palaverissa ei sanonut puolikasta sanaakaan uudesta palaverista. Sanoi lopuksi että paperit tulee sitten kotiin. Nyt kahdessa viikossa ei ole tullut ja ajattelin että pyydän uuden ajan jos sitten tietäisin jotain lapsestani. Vaikka edes diagnoosin. Voin sitten ilmoitella eskariin mitä on jatkosuunnitelmat. Erityiskoulupaikat kun ei kasva ihan joka puun oksalla, ja sellaista tarvitaan. Se sentään selvisi 15 minuutissa.
Ihan vastaava tilanne olisi ollut jos lääkäri olisi lähtenyt kesken potilaan tutkimuksen pois. Olisitko hyväksynyt omalla kohdallasi? Minä en.
ap
Ihan vastaava tilanne olisi ollut jos lääkäri olisi lähtenyt kesken potilaan tutkimuksen pois. Olisitko hyväksynyt omalla kohdallasi? Minä en. ap
Ap, sinun lapsellasi ei ollut mikään akuutti tilanne päällä, ehditte ihan hyvin ottaa uuden keskustelun myöhemmin. Ehkä papereita ei ole tullut siksi kun neuropsykoloi odottaa sinun tilaavan uuden ajan? Saattaa olla että ei muista ihan tarkkaan miyä olitte puhuneet.
aika, anna kunnolla palautetta ja ennen kaikkea, seuraavan kerran lapsesi sairastuttua, jätä hoitolapset ja lähde heti omasi luo.
Jos päiväkodista soitettaisiin kesken päivän, niin ihan varmasti vastaisin puhelimeen vaikka olisin missä. Kolme lasta on eikä ole ikinä soitettu...
Toisekseen työskentelen itse sairaalassa lääkärinä. Minulla on vastuullani paljon muutakin kuin se potilas, joka juuri sillä hetkellä sattuu istumaan vastanotolla. Jotta sairaala pyörisi minun on PAKKO vastata puhelimeen. Muuten jossain saattaa ääritapauksessa olla potilas kuolemaisillaan ilman lääkäriä ja normaalistikin joku asia, johon tarvitaan kannanotto, jotta kymmenen muuta ihmistä voisi jatkaa työtään ja muutkin potilaat saataisiin hoidettua.
Niin se vain on, jos sairaalaan menee. Et koskaan ole ainut potilas etkä koskaan saa täydellistä huomiota. Jos haluat, että henkilökunta pyhittää kaiken vain sinulle, niin mene yksityiselle - paitsi että sielläkin joku saattaa vastata puhelimeen jos päiväkodista soitetaan.
Jos päiväkodista soitettaisiin kesken päivän, niin ihan varmasti vastaisin puhelimeen vaikka olisin missä. Kolme lasta on eikä ole ikinä soitettu...
Toisekseen työskentelen itse sairaalassa lääkärinä. Minulla on vastuullani paljon muutakin kuin se potilas, joka juuri sillä hetkellä sattuu istumaan vastanotolla. Jotta sairaala pyörisi minun on PAKKO vastata puhelimeen. Muuten jossain saattaa ääritapauksessa olla potilas kuolemaisillaan ilman lääkäriä ja normaalistikin joku asia, johon tarvitaan kannanotto, jotta kymmenen muuta ihmistä voisi jatkaa työtään ja muutkin potilaat saataisiin hoidettua.
Niin se vain on, jos sairaalaan menee. Et koskaan ole ainut potilas etkä koskaan saa täydellistä huomiota. Jos haluat, että henkilökunta pyhittää kaiken vain sinulle, niin mene yksityiselle - paitsi että sielläkin joku saattaa vastata puhelimeen jos päiväkodista soitetaan.
jos perheellisten lääkäreiden työaika kuluu päiväkodin puheluiden odottamiseen.
Jos kirurgille on tärkeämpää hakea oma nuhainen lapsi hoidosta saman tien kuin pelastaa joku aivoverenvuotopotilas kuolemalta, ei ole tämän maan lääkäreillä kaikki muumit laaksossa.
Syy on se, että mieheni on työssä, josta hän pääsee paljon paremmin lähtemään ja ne pari kertaa, kun on pitänyt hakea on mieheni päässyt. Mutta juuri siitä syystä vastaisinkin aivan varmasti jos päiväkodista soitettaisiin, koska pitäisin todennäköisenä, että nyt on tosi kyseessä ja lapsi henkihieverissä jossakin kun kerran minulle soitetaan. Sitäpaitsi itse en pidä tarpeellisena lähteä välittömästi hakemaan lasta "pikkuvaivan" vuoksi ja olemme jopa pari kertaa kieltäytyneet hakemasta lasta päiväkodista lievän silmätulehduksen takia ja vain kehottaneet pesemään silmiä. Mutta jos tosi olisi kysymyksessä ja lapsi oikeasti sairas, niin tietenkin lähtisin häntä hakemaan heti tilanteen salliessa.
Toisekseen käsityksesi lääkäreistä on aika kummallinen. Kyseessä on ammatti siinä missä muutkin ammatit. Meillä on työaika ja samat lakisääteiset oikeudet kuin muillakin työntekijöillä. Useimmilla on perhe ja lapset, joilla on ihan samanlaiset tarpeet kuin muillakin lapsilla. Monen puolisokin on lääkäri tai muussa asiakaspalvelutyössä, josta on vaikea lähteä kesken kaiken. Jo nyt lääkäreistä on näillä ehdoilla ja käytännöillä pulaa ainakin joissakin paikoissa - kuinka arvelisit lääkäreitä löytyvän, jos heitä vaadittaisiin sopeutumaan sinun asettamiisi työehtoihin?
Tietenkään en lähde leikkauksesta kesken kaiken ennen kuin tilalleni saadaan joku toinen. Sellaisen leikkauksen joka ei ole vielä alkanut ja jota ei ole pakko samantien tehdä peruutan kyllä tarvittaessa ihan ilman omantunnontuskia. Samaten tavallisen kiireettömän poliklinikan voi hyvin perua. Jos on päivystäjä, niin silloin ei tietenkään voi lähteä ennen kuin tilalle on saatu joku toinen.
t. 58
että lähtevät heti kun saavat tuuraajan? Eli se lääkäri ei jätä elvytystä kesken hakeakseen lapsensa tarhasta vaan lähtee sitten kun saa toisen lääkärin jatkamaan hommaa.
Sisälukutaitoa mammat
kun ihan varmasti teidän kehari-omaiset, niin ihania kuin he ovatkin, tulevat hoidetuksi, niin samantien hyppään autoon ja kiidän hakemaan omat, kipeät lapset kotiin. Siinä vaiheessa, kun soitto tulee, on oikeasti sama, vaikka aamuvuorolaisia jäisi pelipaikalle kolme tai neljä normaalin kuuden tai seitsemään sijaan, silti lähtisin hakemaan omani kotiin.
töissä 70 km päässä ja lähden heti ( lue: 5 min sisällä soitosta) kun päiväkodista soitetaan. Julkisia ei kulje joten omalla autolla pääsen heti liikenteeseen mutta silti matkaan menee se lähemmäs tunti! Aina on pk:ssa oltu nurjalla mielellä että k e s t i kauan !! Mutta milläs yh saa ketään hakemaan kun omat vanehmmatkin on jo kuolleet. Kyllä se on itse lähdettävä ja totuus on se että niitä töitä jatketaan sitten kotona vaikka etänä (jos jotain ehdottoman tärkeää) mutta lasta lähdetään hakemaan H E T I.
ja päätellä siitä tarvitseeko esim konjunktiviitin takia edes lähteä. Mutta kun oma känny piippaa koko ajan leikkaustakin alla ja lopulta soitetaan sairaalan keskuksen kautta, niin kyllä siinä jopa kirurgikin huolestuu.
jos paikalla on joku muu, joka kykenee sen aivoverenvuotopotilaan pelastamaan, niin en tunne mitään ongelmia lähtiessäni hakemaan lastani. Ja jos lapseni on loukannut itsensä sairaalakuntoon, niin en lähtisi leikkaamaan vaikka ainut kirurgi olisinkin.
On kyllä Suomessa mennyt touhu omituiseksi. Pitäskö teistä kirurginkin pystyä jättämään hommansa kesken. Tai just jotkut pienet liikkeet - laput luukulle vaan, jos lapselle nousee kuume.
Ei tuollaisissa tehtävissä olevan ihmisen pitäisi pystyä jättämään hommiaan kesken, kun lapselle on noussut vähän KUUME. Siis kyseessä ei mikään onnettomuus tai vakava sairastuminen.
Asun Keski-Europpassa ja täällä tulisi tuollaisesta touhusta potkut persiille. Tosin täällä on tarhan täditkin sen verran näppäriä, että osaavat laittaa lapsen lepäämään ja antaa sille ensiavuksi vanhempien tuomaa kuume/särkylääkettä.
Toki ilmoittavat vanhemmille, että lapsi kipeä, että jos onnistuu, niin voi tulla hakemaan aikaisemmin.
En enää ihmettele, että Suomessa työnantajat syrjii pienten lasten vanhempia. Noin "oikeudet" on menneet aivan liian pitkälle.
Ap - minä laittaisin psykologin esimiehelle valitusta menemään, varsinkin kun noin pitkästä matkasta tuutte.
nainhan se on!
ja kyllä sekä meidän että tuttavaperheiden lasten päiväkodeissa ja hoitopaikoissa oli oletus, että sairas lapsi haetaan _välittömästi_. Ja tämä oli yleinen käytäntö myös työssäkäyvien vanhempien kohdalla, myös työnantajien hyväksymä ja normaalina pitämä käytäntö. Kokemusta tosin vain kolmesta eri keski-euroopan maasta.
Jos soitat ko henkilölle ja osaat fiksusti esittää toiveesi! Vaikea varmasti kieltäytyä, kun asian perustelee ja asian esittää fiksusti...
uudesta palaverista. Totesi sitten vaan papereiden tulevan kotiin.
ap