Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole ilmoittanut päiväkotiin, että olen sairauslomalla ja sain potkut...

Vierailija
24.03.2010 |

Kivittäkää!

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on töissäkin harvoin meikkiä, max. ripsaria, mitä voin suhata silmiin vaikka kesäloma-aamunakin ja tukka ihan samoin puhdas ja siisti kun olin opiskelija /töissä /kotiäiti /töissä / lomallla/ työttömänä.

Töissä kuljen/kuljin farkuissa, kuten työttömänäkin.

Joskus harvoin meikkiä ja joku jakkupuku, kun töihin tuli jotain arvovieraita, ja työttömyysaikanakin olin välillä siistimmissä, kun kävin haastatteluissa.

Eri ajat selitin että olen ottanut lyhemmän työpäivän. Aamulla oli aina sama entinen aika, mutta hain aiemmin. Ja pidin vapaapäiviä, sanoin, että teen etäpäiviä tai otin liukumavapaata.

Meidän isistä jos saatte puhetta irti siellä, niin ihmettelen. Hän ei yleensä sano kuin huomenta ja hei, eikä juttele teille kovinkaan paljoa. Hän suhtautuu teihin vielä epäluuloisemmin.

Ja miksi sun kuuluisi tietää siitä?

t: 13/16

Äidillä erilaiset vaatteet kun töihin mentäessä, muuttuneet haku- ja tuontiajat.

Äidillä hiukset erilailla, erilainen meikki kuin töihin mennessä, jne.

Ai niin, nythän tietysti ap:n perheessä isä vie ja hakee. No iskät lipsauttelee paljon.

t. täti päiväkodista joka uskoo että avoimuudella pääsee pitkälle :)

Vierailija
22/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän voi kertoa, jos ei tiedä, että äiti palaa kotiin, soittelee työpaikkoihin, tekee hakemuksia jne. vrt aiempaan että äiti meni töihin ja haki?

Kyllä tuo yksi täti oli aika lailla sitä mieltä että avoimesti vaan kertomaan irtisanomiset ym.

että olisi pakko kertoa. Oma asiahan se on. Päiväkodin työntekijänä vain kerroin, että lapsienne kautta monet asiat kyllä tiedetään ennenkuin vanhemmat asiasta kertovat. Lapset tietävät yllättävän paljon asioita ja puhuvat niistä aivan avoimesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset puhuvat paljon. Minulle riittää tieto siitä, mistä vanhemman tavoittaa päivällä, onko lapsella jotain erityistä joka minun tulisi tietää ja moneltako lapsi tuodaan ja haetaan (suunnilleen).

Mitä hän voi kertoa, jos ei tiedä, että äiti palaa kotiin, soittelee työpaikkoihin, tekee hakemuksia jne. vrt aiempaan että äiti meni töihin ja haki? Kyllä tuo yksi täti oli aika lailla sitä mieltä että avoimesti vaan kertomaan irtisanomiset ym.

että olisi pakko kertoa. Oma asiahan se on. Päiväkodin työntekijänä vain kerroin, että lapsienne kautta monet asiat kyllä tiedetään ennenkuin vanhemmat asiasta kertovat. Lapset tietävät yllättävän paljon asioita ja puhuvat niistä aivan avoimesti.

Vierailija
24/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen minä kyllä välillä kertoillut vaihtuvista työkuvioistani tässä vuosien varrella. Välillä on ollut opiskelua, välillä lyhyitä työpätkiä, välillä työttömänä (työnhakijana) ja välillä pidemmässä työsuhteessa.

Meillä on mukavat hoitajat päiväkodissa, ja eivät todellakaan ole kohdelleet eri tavalla, olivatpa päiväni millaisia vain. Taplaan parhaani mukaan.

Miksikö kerron? Kaikki tietysti vaikuttaa lasten päivien rytmiin, ollaanko miellä väsyneitä jne. Aika paljon kertoilen myös rakennusprojektista, tulevasta muutosta tms. jotka nyt yleensäkin vaikuttavat lasten elämään. Mielestäni lasteni hoitajat ovat tosi ammattitaitoisia ja pystyvät kohtaamaan lapsen paremmin, kun tietävät myös millainen vaihe kotona on (esim. onko isä ollut viime aikoina paljon pois tms).

Vierailija
25/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetko duunia, makaatko kotona, teetkö oikeasti töitä. Sillä ei ole mitään tekemistä pk:n kanssa, ainoastaan yhteystietojen ja maksujen mutta nämähän ei sinua koskenut. Ota rennosti, älä ressaa ja haet sitä työtä vaan :)

Vierailija
26/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen minä kyllä välillä kertoillut vaihtuvista työkuvioistani tässä vuosien varrella. Välillä on ollut opiskelua, välillä lyhyitä työpätkiä, välillä työttömänä (työnhakijana) ja välillä pidemmässä työsuhteessa. Meillä on mukavat hoitajat päiväkodissa, ja eivät todellakaan ole kohdelleet eri tavalla, olivatpa päiväni millaisia vain. Taplaan parhaani mukaan. Miksikö kerron? Kaikki tietysti vaikuttaa lasten päivien rytmiin, ollaanko miellä väsyneitä jne. Aika paljon kertoilen myös rakennusprojektista, tulevasta muutosta tms. jotka nyt yleensäkin vaikuttavat lasten elämään. Mielestäni lasteni hoitajat ovat tosi ammattitaitoisia ja pystyvät kohtaamaan lapsen paremmin, kun tietävät myös millainen vaihe kotona on (esim. onko isä ollut viime aikoina paljon pois tms).

Vierailija
27/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sun tietenkään tarvi kertoa tuommoista,jos et itse halua!!

Mutta itse kyllä kertoisin,sillä mitä HÄVETTÄVÄÄ tuossa on?? Tuohan on ihan jokapäiväistä nykyään,että jäädään työttömäksi...Ja miten ne pk:n aikuiset muuttaisivat suhtautumista lapseesi tuon takia??Meidän pk:ssa,jossa itse olen töissä,ei ainakaaan muuttuisi miksikään.Ehkä toivoisimme lapsen kannalta,että olisi vähän lyhyempää päivää hoidossa(esim.klo 8-15 tai 9-16),usein kun ne hoitopäivät on niiin pitkiä,kun molemmat vanhemmat on töissä... Lisäksi pitäisin itse omalla lapsellani vapaapäivän viikossa(esim.pe),jotta voisimme nauttia yhdessäolosta koko päivän.Päiväkotipaikkaa EI kannata tietenkään antaa pois,jos tähtäimessä on uusi työ-yai opiskelupaikka,nykypäivänä kun on tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus kaikilla.

Todellakaan tuossa ei ole hävettävää,mutta anteeksi vaan kotiäidit,joiden lapset pk:ssa,itse kyllä häpeäisin tuota tilannetta.En vaan kehtaisi viedä lastani hoitoon,jos itse olen vauvan kanssa kotona(masennus tms.ok,mut muuten)...Ok,tuo on tuo kaikkia sapettava aihe,joka ei oikeastaan kuulu tähän ketjuun ollenkaan.Pakko vaan oli vertauksen vuoksi laittaa...

T:lh

Vierailija
28/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kun kaikki vanhemmat ajattelis noin!

T. toinen lh

Vierailija
29/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!! Eihän sun tietenkään tarvi kertoa tuommoista,jos et itse halua!!

Mutta itse kyllä kertoisin,sillä mitä HÄVETTÄVÄÄ tuossa on?? Tuohan on ihan jokapäiväistä nykyään,että jäädään työttömäksi...Ja miten ne pk:n aikuiset muuttaisivat suhtautumista lapseesi tuon takia??Meidän pk:ssa,jossa itse olen töissä,ei ainakaaan muuttuisi miksikään.Ehkä toivoisimme lapsen kannalta,että olisi vähän lyhyempää päivää hoidossa(esim.klo 8-15 tai 9-16),usein kun ne hoitopäivät on niiin pitkiä,kun molemmat vanhemmat on töissä... Lisäksi pitäisin itse omalla lapsellani vapaapäivän viikossa(esim.pe),jotta voisimme nauttia yhdessäolosta koko päivän.Päiväkotipaikkaa EI kannata tietenkään antaa pois,jos tähtäimessä on uusi työ-yai opiskelupaikka,nykypäivänä kun on tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus kaikilla.

Todellakaan tuossa ei ole hävettävää,mutta anteeksi vaan kotiäidit,joiden lapset pk:ssa,itse kyllä häpeäisin tuota tilannetta.En vaan kehtaisi viedä lastani hoitoon,jos itse olen vauvan kanssa kotona(masennus tms.ok,mut muuten)...Ok,tuo on tuo kaikkia sapettava aihe,joka ei oikeastaan kuulu tähän ketjuun ollenkaan.Pakko vaan oli vertauksen vuoksi laittaa...

T:lh

Kyllä mä tavallaan sen tiedän, että se häpeä on suurimmaksi osaksi mun omien korvien välissä. Meidän lapset on pk:ssa muutenkin vain pari päivää viikossa ja lyhyitä päiviä mieheni vuorotyön takia, eli nyt ollaan vaan pidetty siitä kiinni, että lapset on siis edelleen sen pari päivää viikossa siellä, vaikka minä olenkin työnhakija, en töissä. Ihan siis järkisyistä ollaan pidetty lapset hoidosssa, koska heti kun saan uuden työpaikan, on hyvä, että se hoitopaikka on valmiina.

Mutta joku tässä vaan on, mikä mua hirvittää. Ehkä suurin este on se, että sopivaa hetkeä asioiden kertomiselle ei oikein ole. En haluaisi tilittää aamulla / iltapäivällä kaikkien kuullen.

ap

Vierailija
30/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pyydä pk:ssa että haluaisit pidettäväksi sen "kasvatuskeskustelun" lapsestasi.Eli silloinhan voit rauhassa ja "luontevasti" kertoa asian yhdelle hoitajalle ja kuulla samalla,miten lapsesi pärjäilee pk:ssa...

T:se lh.nro 28

Vierailija
31/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolin ja toisin. Ei tarvitse päiväkodin tätienkään kertoa kaikkea lapsesta, kun ei itsekkään kerro. Tädit tosin ovat voineet huomata muutoksen sinussa. Voivat luulla sinua masentuneeksi tms. Osaatko peitellä oikeasti häpeäsi niin hyvin? Mun mielestä sinun tapauksessa ei ole mitään hävettävää. kerro reilustri ja pidä joku päivä lastesi kanssa hauskaa ja irrottele. lapsillakin lomapäivä hoidosta tekee joskus hyvää.

Vierailija
32/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo lause tarkoittaa "Ei tarvitse päiväkodin tätienkään kertoa kaikkea lapsesta, kun ei itsekkään kerro." Että päiväkodin hoitajien ei tarvisi kertoa kaikkea lapsesta, siis mitä hänelle kuuluu päivisin siellä hoidossa, jos äiti ei itse kerro kaikkea itsestään????

Toivottavasti ei sentään tai vaihda alaa. Nimittäin kyllä se hoidossa oleminen ja siellä tapahtunut todellakin kuuluu vanhemmalle ja siitä täytyy kertoa.

puolin ja toisin. Ei tarvitse päiväkodin tätienkään kertoa kaikkea lapsesta, kun ei itsekkään kerro. Tädit tosin ovat voineet huomata muutoksen sinussa. Voivat luulla sinua masentuneeksi tms. Osaatko peitellä oikeasti häpeäsi niin hyvin? Mun mielestä sinun tapauksessa ei ole mitään hävettävää. kerro reilustri ja pidä joku päivä lastesi kanssa hauskaa ja irrottele. lapsillakin lomapäivä hoidosta tekee joskus hyvää.

Vierailija
33/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku sun luottohoitaja vaikka haku tai tuontitilanteessa hetkeksi sivummalle tai esim lapsen omahoitajalta keskusteluaika ihan erikseen. Aika usein lapsi tosiaan kertoo enemmän kotiasioita kuin uskoisikaan ja jos lapsellasi on ammattitaitoiset hoitajat (kuten uskon), kotiasioista ei tentata lapselta, eivätkä ne todellakaan vaikuta suhtautumiseen lapseen tai vanhempiin. Esim. äidin stressi työttömyydestä tms taasen saattaa vaikuttaa lapseen, jota sitten saatetaan ihmetellä. Kertominen ja yleinen avoimuus siis auttaa suhtautumaan lapseen oikein. Päiväkodissa ollaan lasten takia ja lasten parhaaksi.

yksi tarhan täti lisää

Vierailija
34/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidat itsesi kuntoon ja haet töitä, kyllä se päivätyöstä käy. lapsellekin kiva olla kavereiden kanssa.

Vierailija
35/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuulin omin korvin, että tentattiin. Joten tekikö tuo lto siinä virheen, kun ilmeisesti kuuli olevansa yksin ko. lapsen kanssa? Voiko siitä valittaa jollekin (johtajalle)? Vai onko normitoimintaa, jos on joku lastensuojelutapaus kyseessä?

joku sun luottohoitaja vaikka haku tai tuontitilanteessa hetkeksi sivummalle tai esim lapsen omahoitajalta keskusteluaika ihan erikseen. Aika usein lapsi tosiaan kertoo enemmän kotiasioita kuin uskoisikaan ja jos lapsellasi on ammattitaitoiset hoitajat (kuten uskon), kotiasioista ei tentata lapselta, eivätkä ne todellakaan vaikuta suhtautumiseen lapseen tai vanhempiin. Esim. äidin stressi työttömyydestä tms taasen saattaa vaikuttaa lapseen, jota sitten saatetaan ihmetellä. Kertominen ja yleinen avoimuus siis auttaa suhtautumaan lapseen oikein. Päiväkodissa ollaan lasten takia ja lasten parhaaksi.

yksi tarhan täti lisää

Vierailija
36/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luuli, ei kuuli siis...

ja kuulin omin korvin, että tentattiin. Joten tekikö tuo lto siinä virheen, kun ilmeisesti kuuli olevansa yksin ko. lapsen kanssa? Voiko siitä valittaa jollekin (johtajalle)? Vai onko normitoimintaa, jos on joku lastensuojelutapaus kyseessä?

yksi tarhan täti lisää

Vierailija
37/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa tietämättä tapauksesta yhtään mitään. Varmaksi voin vaan sanoa, että meidän päiväkodissa ei tentata, eikä se kuulu ammattitaitoisiin toimintatapoihin. Lasten kanssa jutustelu kylläkin. Jos on kysymyksessä lastensuojelutapaus, voi olla eri tilanne, mutta nähdäkseni silloinkin käytetään muita tietolähteitä kuin lasta, ainakaan, jos niinkin vahvasta tilanteesta on kyse, että lasta pitää "tentata". Lastensuojelutapaukset ovat tapauskohtaisia, joten niistä ei voi sanoa mitään tapausta tuntematta. Silloin joissain tapauksissa ehkä lapsen oloista saatetaan kysellä myös lapselta, jos se on tarpeen. Itse en vastaavaan tilanteeseen onneksi ole joutunut, vaan asiat on aina hoidettu vanhempien kanssa. Joskus kylläkin on otettu asioita puheeksi tyyliin "kun pikku-Ville jutteli tänään ruokapöydässä, että.. Mikäs tilanne nyt oikeastaan on?" Tuskinpa varsinaisen virheen lto teki, mutta jos asia vaivaa, voi johtajalta aina kysyä/valittaa ja tuoda asia hänen tietoonsa.

Vierailija
38/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaivaa mua sillä lailla, että en voi luottaa enää, ettei omaa lastani kuulusteltaisi.

Oon ymmärtänyt ko. äidin omista puheista, että päiväkodissa on jotain kokoustettu hänen lapsestaan sossujen kera. Eli jotain ls-hommaa on heillä, syytä en tarkkaan tiedä.

Kuulosti kuitenkin omaan korvaani niin ikävältä, että 3-4-vuotiaalta kysytään kaikkea, seuraavat suoria lainauksia: "nukkuuko äiti paljon? "juoko äiti joskus jotain jääkaapista? Onko juoma pullossa vai tölkissä? Onko äidillä lääkkeitä? Syökö äiti niitä? Mihin äiti menee kun sinä tulet päiväkotiin? Meneekö töihin vai kotiin?"

Ja ovi on auki käytävään, johon me tultiin, ja riisuin lastani siellä.

Vaikea sanoa tietämättä tapauksesta yhtään mitään. Varmaksi voin vaan sanoa, että meidän päiväkodissa ei tentata, eikä se kuulu ammattitaitoisiin toimintatapoihin. Lasten kanssa jutustelu kylläkin. Jos on kysymyksessä lastensuojelutapaus, voi olla eri tilanne, mutta nähdäkseni silloinkin käytetään muita tietolähteitä kuin lasta, ainakaan, jos niinkin vahvasta tilanteesta on kyse, että lasta pitää "tentata". Lastensuojelutapaukset ovat tapauskohtaisia, joten niistä ei voi sanoa mitään tapausta tuntematta. Silloin joissain tapauksissa ehkä lapsen oloista saatetaan kysellä myös lapselta, jos se on tarpeen. Itse en vastaavaan tilanteeseen onneksi ole joutunut, vaan asiat on aina hoidettu vanhempien kanssa. Joskus kylläkin on otettu asioita puheeksi tyyliin "kun pikku-Ville jutteli tänään ruokapöydässä, että.. Mikäs tilanne nyt oikeastaan on?" Tuskinpa varsinaisen virheen lto teki, mutta jos asia vaivaa, voi johtajalta aina kysyä/valittaa ja tuoda asia hänen tietoonsa.

Vierailija
39/48 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsi on luonnollisesti silloin päiväkodissa. TÖITÄ niinä etäTYÖpäivinäkin tehdään.

Eri ajat selitin että olen ottanut lyhemmän työpäivän. Aamulla oli aina sama entinen aika, mutta hain aiemmin. Ja pidin vapaapäiviä, sanoin, että

Lapsen päivä lyhenee silloin työmatkojen verran ja äiti saattaa olla meikitön ja "kotivaatteissa" viemässä lasta. Lapsi 3v enkä hänelle kerro etäpäivistä, koska ei ymmärtäisi miksi äiti on kotona ja itse hoidossa.

Ehkä minua epäillään työttömäksi, masentuneeksi, sairaaksi tai mitä lie???? Eipä ollut tullut mieleen omista työasioistani ja työtavoistani keskustella pk:ssa...

Vierailija
40/48 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luottamus palaa, nro 13 :) Se ei siis ole yleinen käytäntö ja päiväkodin työntekijät ovat vaitiolovelvollisia ja tiukasti ovatkin.

Sen verran taidan vielä kommentoida, kun joku pelkäsi kahvipöytäkeskustelujen kohteeksi joutumista. Itseäni ei ainakaan päivähoidon työntekijänä oikeasti kiinnosta perheiden ja vanhempien asiat, eivätkä ne minulle kuulu, elleivät ne vaikuta tavalla tai toisella tai vaikka mutkan kautta lapsen hoitoon ja hyvinvointiin. Sillä, usein yhdellä (jos sitäkään), päivittäisellä (kahvi)tauolla juttelen mieluiten työkavereiden kanssa jostain ihan muusta kuin työstä (jota siis myös perheet) ovat, jotta pää lepäisi työasioista sen muutaman minuutin ennen paluuta ryhmään ja lasten keskelle. Työntekijöitä on toki erilaisia ja voin puhua vain omasta ja oman työpaikkani puolesta, mutta väittäisin kyllä, että vastaava käytäntö on vallalla varsin laajasti :)

nro 34 (vai mikäseoli..)