Työtodistus nykyisestä työstä jos hakee "salaa" muita töitä..
Oon hankalassa tilanteessa.. olen hakemassa mielenkiintoista työpaikkaa, mutta en ole mitenkään varma, että juuri minä saisin sen. Nykyisessä työpaikassani (pieni kunta, kunnalla töissä) en haluaisi työkavereiden saada tietävän tästä hausta vielä tässä vaiheessa.. työpaikkailmoituksessa pyydetään kuitenkin lähettämään ansioluettelon lisäksi työtodistukset... miten sellasen nyt sitten salaa hankkii tai miten kannattaisi toimia...
Kommentit (24)
Sen voi näyttää sitten kun on irtisanoutunut.
Niin, tässä tapauksessa ne työkaverit on nimenomaan esimiehiä. Montaa ihmistä ei meidän osastossa ole... Mutta nimenomaan tätä hain, että voikohan nykyisen työpaikan työtodistuksen näyttää vasta sitten kun on irtisanoutunut...
haastattelija haluaa tietää nykyisen työpaikan ja vaikka et todistusta anna, hän voi silti soittaa sinne ja kysyä sinusta. Niin minä tekisin, koska jos ei ole työtodistusta niin tietty haluan kuulla miten sinulla on mennyt nykyisessä työpaikassa, kun en sitä työtodistuksesta näe.
Miksi uuden työpaikan hakemisesta ei voisi kertoa muille...?Omituista.
Ihan ymmärrettävää, jos ei halua nykyisessä työpaikassa kuuluttaa hakevansa muita töitä.
haastattelija haluaa tietää nykyisen työpaikan ja vaikka et todistusta anna, hän voi silti soittaa sinne ja kysyä sinusta. Niin minä tekisin, koska jos ei ole työtodistusta niin tietty haluan kuulla miten sinulla on mennyt nykyisessä työpaikassa, kun en sitä työtodistuksesta näe.
Miksi uuden työpaikan hakemisesta ei voisi kertoa muille...?Omituista.
Voi yksinkertaisuus sentään. Ei asiansa osaava firma soita hakijan nykyiseen työpaikkaan. Sehän on päivänselvä asia, että uuden työn hakemista ei paljasteta nykyiselle työnantajalle kuin vasta irtisanoutuessa.
haastattelija haluaa tietää nykyisen työpaikan ja vaikka et todistusta anna, hän voi silti soittaa sinne ja kysyä sinusta. Niin minä tekisin, koska jos ei ole työtodistusta niin tietty haluan kuulla miten sinulla on mennyt nykyisessä työpaikassa, kun en sitä työtodistuksesta näe. Miksi uuden työpaikan hakemisesta ei voisi kertoa muille...?Omituista.
Työntekijästä et voi kysellä mitään tietoja entisistä työpaikoista ilman työntekijän lupaa. Tänä päivänä on kuule ihan normaalia, että uutta työpaikkaa haetaan koko ajan. Sä vain selität hakemaasi paikkaan, että et halua suotta paljastaa vielä tässä vaiheessa hakevasi uutta paikkaa. Heillähän on toki tällöin täysi oikeus olla sinua myös valitsematta juuti tuon saman asian takia: eiväthän he tiedä miten nykyisessä työpaikassasi asiat ovat.
Teet mielestäni turhaan asiasta isomman kuin se on. Minä sinuna pyytäisin väliaikaista työtodistusta. Esimies saattaa sinulta kysyä, mihin sellaista tarvitset, mutta sinun ei ole siihen pakko vastata. Väliaikaisia työtodistuksia voidaan tarvita myös joidenkin etuisuuksien hakemiseen.
haastattelija haluaa tietää nykyisen työpaikan ja vaikka et todistusta anna, hän voi silti soittaa sinne ja kysyä sinusta. Niin minä tekisin, koska jos ei ole työtodistusta niin tietty haluan kuulla miten sinulla on mennyt nykyisessä työpaikassa, kun en sitä työtodistuksesta näe. Miksi uuden työpaikan hakemisesta ei voisi kertoa muille...?Omituista.
Työntekijästä et voi kysellä mitään tietoja entisistä työpaikoista ilman työntekijän lupaa. Tänä päivänä on kuule ihan normaalia, että uutta työpaikkaa haetaan koko ajan. Sä vain selität hakemaasi paikkaan, että et halua suotta paljastaa vielä tässä vaiheessa hakevasi uutta paikkaa. Heillähän on toki tällöin täysi oikeus olla sinua myös valitsematta juuti tuon saman asian takia: eiväthän he tiedä miten nykyisessä työpaikassasi asiat ovat. Teet mielestäni turhaan asiasta isomman kuin se on. Minä sinuna pyytäisin väliaikaista työtodistusta. Esimies saattaa sinulta kysyä, mihin sellaista tarvitset, mutta sinun ei ole siihen pakko vastata. Väliaikaisia työtodistuksia voidaan tarvita myös joidenkin etuisuuksien hakemiseen.
soitan jälkikäteen. Aina.
Asiasta ei edes puhuta haastattelussa.
Työntekijästä et voi kysellä mitään tietoja entisistä työpaikoista ilman työntekijän lupaa. Tänä päivänä on kuule ihan normaalia, että uutta työpaikkaa haetaan koko ajan. Sä vain selität hakemaasi paikkaan, että et halua suotta paljastaa vielä tässä vaiheessa hakevasi uutta paikkaa. Heillähän on toki tällöin täysi oikeus olla sinua myös valitsematta juuti tuon saman asian takia: eiväthän he tiedä miten nykyisessä työpaikassasi asiat ovat. Teet mielestäni turhaan asiasta isomman kuin se on. Minä sinuna pyytäisin väliaikaista työtodistusta. Esimies saattaa sinulta kysyä, mihin sellaista tarvitset, mutta sinun ei ole siihen pakko vastata. Väliaikaisia työtodistuksia voidaan tarvita myös joidenkin etuisuuksien hakemiseen.
soitan jälkikäteen. Aina.
Asiasta ei edes puhuta haastattelussa.
Ymmärrätkö kuinka väärin toimit? Mietipä työntekijän uramahdollisuuksia nykyisessä työssään sen jälkeen, kun on tiedossa, että hän etsii uutta työpaikkaa? Voihan olla, että hakija vain kokeilee hakea jotain paikkaa, vaikka on tyytyväinen nykyiseenkin. Mietipä sitten, kun sinä olet hänen pomolleen soittanut, että kävipä täällä työhaastattelussa??? Idiootti.
millä ihmeen alalla soitetaan nykyiseen työpaikkaan?
Työtodistukset näytetään aiemmista työpaikoista, ei tietenkään nykyisestä. Suosittelijoita saatetaan kysyä, mutta on ilmiselvää, etttä nykyistä esimiestä ei halua/tarvitse antaa suosittelijaksi.
Kun minä viimeksi hain töitä, rekrytointiyrityksen konsultti sanoi, että he eivät edes halua nykyisen työpaikan esimiestä suosittelijaksi. Näin siksikin, että nykyinen esimies voi vaikka kaunistella asioita siinä toivossa, että pääsee huonosta työntekijästä eroon. Tai sitten ei halua päästää hyvää työntekijää pois. Tilanne ei siis ole subjektiivinen puoleen eikä toiseen.
Siis tarkoitin tietenkin, että tilanne ei ole OBJEKTIIVINEN, vaan nykyisen esimiehen omat toiveet vaikuttavat helposti suositukseen.
Näin siksikin, että nykyinen esimies voi vaikka kaunistella asioita siinä toivossa, että pääsee huonosta työntekijästä eroon. Tai sitten ei halua päästää hyvää työntekijää pois. Tilanne ei siis ole subjektiivinen puoleen eikä toiseen.
Terveisin äseinen vastaaja
soitan jälkikäteen. Aina. Asiasta ei edes puhuta haastattelussa.
Ymmärrätkö kuinka väärin toimit? Mietipä työntekijän uramahdollisuuksia nykyisessä työssään sen jälkeen, kun on tiedossa, että hän etsii uutta työpaikkaa? Voihan olla, että hakija vain kokeilee hakea jotain paikkaa, vaikka on tyytyväinen nykyiseenkin. Mietipä sitten, kun sinä olet hänen pomolleen soittanut, että kävipä täällä työhaastattelussa??? Idiootti.
Avoimmuutta ihmiset. Yrittäkääpä opetella sitä. Mistä voisin tietää, että työnhakija toimii salassa nykyiseltä työnantajalta? Ei tulisi mieleenkään. Minusta voi aivan suoraan sanoa esimiehelleen että katsastaa muita työpaikkamahdollisuuksia, ei siinä ole mitään pahaa. Esimiehenä tiedän, että kokoajan ihmiset ovat silmät/korvat auki uusien mahdollisuuksien toivossa. Itse en katso pahalla jos joku haluaa vaihtaa työpaikkaa ja mainitsee siitä, ja sitten jos ei vaihdakaan, niin elämä jatkuu ja hyvä tyyppi saa aina ylenemismahdollisuuden vaikka olisi joskus suunnitellut lähtevänsä pois ja sitten muuttanut mielensä.
Niin ap tässä vielä. Tekemäni työ on sellaista, että siihen ei ole helppo saada pätevää ja osaavaa tekijää ja työkuvioita on lyöty lukkoon jo pitkälle eteenpäin. En missään nimessä haluaisi esimieheni saavan tietää haustani, mikäli en pääse des haastatteluun. Mikäli haastatteluun pääsisin, niin siinä vaiheessa ehkä jo kertoisinkin asiasta esimiehellä ennenkuin minun perääni soiteltaisiin.. tiedän kyllä että työnantajat soittelevat.. minullekin on moni soitellut ja kysellyt vanhoista työntekijöistä/harjoittelijoista jne.
Avoimmuutta ihmiset. Yrittäkääpä opetella sitä. Mistä voisin tietää, että työnhakija toimii salassa nykyiseltä työnantajalta? Ei tulisi mieleenkään. Minusta voi aivan suoraan sanoa esimiehelleen että katsastaa muita työpaikkamahdollisuuksia, ei siinä ole mitään pahaa. Esimiehenä tiedän, että kokoajan ihmiset ovat silmät/korvat auki uusien mahdollisuuksien toivossa. Itse en katso pahalla jos joku haluaa vaihtaa työpaikkaa ja mainitsee siitä, ja sitten jos ei vaihdakaan, niin elämä jatkuu ja hyvä tyyppi saa aina ylenemismahdollisuuden vaikka olisi joskus suunnitellut lähtevänsä pois ja sitten muuttanut mielensä.
Niin tämä on sinun näkemyksesi. Mutta et voi tietää mikä työnhakijan tilanne on työpaikallaan, siis tietääkö muut hakemisesta vai ei. Ja tämä ei sinulle edes kuulu. Jos toimintasi tulee ilmi, et jatkossa hoida rekrytointeja. Sen verran vakavasta asiasta kuitenkin kysymys. Mietipä sitä.
Niin ap tässä vielä. Tekemäni työ on sellaista, että siihen ei ole helppo saada pätevää ja osaavaa tekijää ja työkuvioita on lyöty lukkoon jo pitkälle eteenpäin. En missään nimessä haluaisi esimieheni saavan tietää haustani, mikäli en pääse des haastatteluun. Mikäli haastatteluun pääsisin, niin siinä vaiheessa ehkä jo kertoisinkin asiasta esimiehellä ennenkuin minun perääni soiteltaisiin.. tiedän kyllä että työnantajat soittelevat.. minullekin on moni soitellut ja kysellyt vanhoista työntekijöistä/harjoittelijoista jne.
Nimenomaan vanhoista työntekijöistä on tapana kysellä. Nykyiseen työpaikkaan ei soiteta. Paitsi tämä yksi kirjoittaja, joka on epäpätevä tehtäväänsä.
Pyysin väliaikaista työtodistusta työnantajalta, eikä kukaan kysellyt mihin ja miksi, eikä myöskään hakemastani paikasta soitettu ja kyselty.
minulla on ollut mukana haastatteluissa opiskelu- ja työtodistukset ja sen hetkisestä työpaikastani työsopimus, josta ilmenee aloituspvä ...on riittänyt tähän asti.
Niin esimieheni on sisi myös lähin työtoverini. Tuntee mut tosi hyvin. En voisi pyytää häneltä väliaikaista työtodistusta sanomatta mihin sitä tarvin.. vaikkei suoranaisesti ehkä asiaa kysyisikään. Enkä myöskään haluaisi valehdella asian suhteen.. helpoin olisi siis olla puhumatat mitään, mutat tekeekö se sitten tähän mahdolliseen uuteen työnanatjaan huonon vaikutuksen työhaussa kun ei ole hankkinut väliaikaista työtodistusta.. ehkä soitan huomenna tähän työpaikkaan ja kysyn asiaa..
Niin esimieheni on sisi myös lähin työtoverini. Tuntee mut tosi hyvin. En voisi pyytää häneltä väliaikaista työtodistusta sanomatta mihin sitä tarvin.. vaikkei suoranaisesti ehkä asiaa kysyisikään. Enkä myöskään haluaisi valehdella asian suhteen.. helpoin olisi siis olla puhumatat mitään, mutat tekeekö se sitten tähän mahdolliseen uuteen työnanatjaan huonon vaikutuksen työhaussa kun ei ole hankkinut väliaikaista työtodistusta.. ehkä soitan huomenna tähän työpaikkaan ja kysyn asiaa..
Hei ihan oikeasti, on täysin yleinen ja kaikkien ymmärtämä käytäntö, että nykyisestä työpaikasta ei tarvita todistuksia eikä nykyiseen työpaikkaan soiteta. Eli älä nyt stressaa tämän takia! Ota tosiaan vaikka työsopimus mukaan, niin onpahan sitten joku "todiste" asiasta.
ja, ap, haluaisitko todella firmaan, jossa ei toimita tällä tavalla fiksusti ja korrektisti?
eikä sinun tarvitse hänelle sanoa mihin tarkoitukseen se tulee