G: Kannatatko homoseksuaalien oikeutta avioliittoon? Kuulutko kirkkoon?
Kommentit (30)
Onko avioliitto kirkollinen, ja rekisteröity parisuhde periaatteessa sitten valtiollinen? Kirkko saa päättää omasta puolestaan -vaikka toivon että sallisivat- siunaavatko avioliittoon vai eivät, mutta valtion tulee minusta antaa kahden toistaan rakastavan henkilön saada samat oikeudet liitossaan sukupuolesta huolimatta.
Noi Räsäsen aivopierut ovat lähinnä huvittavia...
Jos kirkolla on veronkanto-oikeus ja sen uskomuksia opetetaan peruskoulussa, sillä on myös velvollisuus noudattaa lakia. Ja laissa kai sanotaan melkoisen selkeästi, että ketään ei tule syrjiä esim. sukupuolisen suuntautumisen takia. Ja juuri tätähän kirkko harjoittaa.
Jos taas kirkko toimii ihan itsekseen, ts. kerää jäseniltä omatoimisesti jäsenmaksun, eikä sen uskomuksia opeteta kouluissa, eikä minkäänlaista uskontoa harjoiteta missään yhteiskunnan ylläpitämässä laitoksessa (ellei esim. sairaalan potilas itse sitä itselleen tilaa) tehköön vihkimisen kanssa mitä lystää.
Tosin en ollenkaan voi ymmärtää, miksi kukaan järkevä (edes uskova) haluaa kuulua kirkkoon, sillä sehän on syrjinyt ihmisiä milloin milläkin verukkeella ihan kautta aikojen. Aina löytyy joku syntipukki, jota on helppo syrjiä. Ennen naiset, nyt homot. Mitähän keksivät tämän jälkeen?
Ja kuulun kirkkoon, mutten ole uskova.
Mielestä avioliitto pitäisi erottaa kirkosta kokonaan. Se on laillinen instituutio, jolla ei pitäisi olla mitään tekemistä kirkon ja uskonnon kanssa. Jos joku haluaa siunauksen liitolleen jumalan edessä niin siitä vaan, mutta siviilivihkiminen pitäisi olla pakollinen.
Esim. Saksassa on näin ja se on erittäin hyvä ja toimiva homma.
Ensin kaikille pakollinen laillinen siviilivihkiminen. Sen jälkeen vapaaehtoiset siunaamiset ja seremoniat kunkin uskomusten ja elämänkatsomusten mukaan.
Ja kirkolta pois sen erityisasema, jota se ei mitenkään ansaitse. Jäsenet maksakoot kukin jäsenmaksunsa suoraan kirkon pankkitilille. Vois tosin tulla eroamisiin aikamoinen piikki, kun yhteen perheeseen tipahtaisi postiluukusta tonnin tai parin jäsenmaksu :D
Kannatin myös silloin kuin vielä kuuluin.
Kannatan myös adoptio-oikeutta ja ihan tavallinen kahden lapsen heteroäiti olen.
Mä uskon Jumalaan ja mun uskon mukaan kukaan ei jää taivaan porttien ulkopuolelle rakkauden takia.
Mutta minusta on kirkon (jäsenten) asia, vihitäänkö kirkossa homoja avioliittoon. minä ateistina en voi alkaa sellaista sanelemaan.
Mutta ilman muuta homoliitoille pitäisi saada avioliiton status.
Minun mielestäni homot eivät saisi mennä kirkossa naimisiin ja niin tulee kohta tapahtumaan.
Muuten ihan sama menevätkö naimisiin, sopii minulle, mutta ei missään nimessä kirkossa.