Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

psykologinen vaikutus lapsettomuudessa?

Vierailija
18.03.2010 |

Tällä palstalla oli joskus juttua siitä, että lapsettomuuteen voi auttaa,kun hetkeksi unohtaa raskauden toiveet ja väkisin yrittämisen. Moni nainen on kuitenkin sitä mieltä, että puheet ovat täyttä sontaa.

Silmiini pisti uutta Vauva-lehteä lukiessani juttu, jossa naiselle oli sanottu, että hän tuskin tulee raskaaksi. Hän ei käynyt hedelmöityshoidoissa vaan päätti, että lapsi tulee, jos on tullakseen. Nainen synnytti myöhemmin pojan ja kaksoistytöt. Hän kertoi tulleensa varmasti raskaaksi, koska raskaus ei ollut hänelle pakkomielle eikä raskautta väkisin yritetty. Ei siis ollut paineita asiasta.

Itse olen sitä mieltä, että väittämä todennäköisesti pitää paikkaansa. Kärsin itsekin usean vuoden lapsettomuudesta ja minulle sanottiin etten tule raskaaksi ilman hoitoja. Hoitoihin en halunnut ja päätin luopua ajatuksesta tulla raskaaksi. 1,5 vuotta päätöksen jälkeen olin yllättäen raskaana :)

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritetään nyt vääntää tästä aiheesta uusi ketjuja, kun eivät saaneet täällä mielipiteilleen kannatusta!

Vierailija
2/111 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on väärinymmärrystä molemmin puolin, minusta Ap:n teksti oli sovitteleva ja pohtiva, eikä ollenkaan hyökkäävä. Psyykkisillä tekijöillä SAATTAA olla OSANSA lapsettomuuteen, hän sanoi. Varsinkin selittämättömään. Onhan ovulaatio ja alkion kiinnityminen monimutkaisen hormoniprosessin seurausta, ja hormoneja säätelee aivolisäke, jota puolestaan hypotalamus, johon puolestaan vaikuttaa mm. stressi. Jos kohtu/munasarjat/munajohtimet/siittiöt puuttuvat, ei psyykkisillä tekijöillä ole mitään merkitystä.

Ja kai sen ymmärtää kuka tahansa, että "Lopeta stressaaminen" on tosi tyhmä ja ärsyttävä lause, ei auta missään tilanteessa ketään. Tekee vain vastahankaiseksi ja vihaiseksi. Jos haluaa lievittää jonkun stressiä, pitää olla jotain kekseliäämpää sanottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on väärinymmärrystä molemmin puolin, minusta Ap:n teksti oli sovitteleva ja pohtiva, eikä ollenkaan hyökkäävä. Psyykkisillä tekijöillä SAATTAA olla OSANSA lapsettomuuteen, hän sanoi. Varsinkin selittämättömään. Onhan ovulaatio ja alkion kiinnityminen monimutkaisen hormoniprosessin seurausta, ja hormoneja säätelee aivolisäke, jota puolestaan hypotalamus, johon puolestaan vaikuttaa mm. stressi. Jos kohtu/munasarjat/munajohtimet/siittiöt puuttuvat, ei psyykkisillä tekijöillä ole mitään merkitystä.

Ja kai sen ymmärtää kuka tahansa, että "Lopeta stressaaminen" on tosi tyhmä ja ärsyttävä lause, ei auta missään tilanteessa ketään. Tekee vain vastahankaiseksi ja vihaiseksi. Jos haluaa lievittää jonkun stressiä, pitää olla jotain kekseliäämpää sanottavaa.

asiaa! noin minäkin ymmärsin ap:n aloituksen.

Vierailija
4/111 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykologinen vaikutus lapsettomuudessa? Tällä palstalla oli joskus juttua siitä, että lapsettomuuteen voi auttaa,kun hetkeksi unohtaa raskauden toiveet ja väkisin yrittämisen. Moni nainen on kuitenkin sitä mieltä, että puheet ovat täyttä sontaa.

Silmiini pisti uutta Vauva-lehteä lukiessani juttu, jossa naiselle oli sanottu, että hän tuskin tulee raskaaksi. Hän ei käynyt hedelmöityshoidoissa vaan päätti, että lapsi tulee, jos on tullakseen. Nainen synnytti myöhemmin pojan ja kaksoistytöt. Hän kertoi tulleensa varmasti raskaaksi, koska raskaus ei ollut hänelle pakkomielle eikä raskautta väkisin yritetty. Ei siis ollut paineita asiasta.

Itse olen sitä mieltä, että väittämä todennäköisesti pitää paikkaansa. Kärsin itsekin usean vuoden lapsettomuudesta ja minulle sanottiin etten tule raskaaksi ilman hoitoja. Hoitoihin en halunnut ja päätin luopua ajatuksesta tulla raskaaksi. 1,5 vuotta päätöksen jälkeen olin yllättäen raskaana :)

Kyllä tämä on aika asenteellista tekstiä. Oman kokemuksensa perusteella ap on sitä mieltä, että hedelmöityshoidot voi jättää väliin ja vaan päättää, että lapsi tulee jos on tullakseen. Paineita ei saa ottaa. Eli tässähän on se yleispätevä resepti lapsettomuuden hoitoon: luovu ajatuksesta. :)

Tämä on monimutkaisen asian yksinkertaistamista omien kokemusten perusteella. Että psyykkiset tekijät ikäänkuin olisivat se suurin este raskaaksi tulolle. Mutta kun se ei ole niin. Tietenkin kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta se että jankuttaa lapsettomille tätä mantraa "Luovuta niin onnistut, koska mekin onnistuttiin!" on ihan naurettavaa. Tällaisen väittämän pohjalla on ajatus, että lapsettomuus on korvien välissä. Ettekö ymmärrä tätä?

*murisee*

Vierailija
5/111 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykologinen vaikutus lapsettomuudessa? Tällä palstalla oli joskus juttua siitä, että lapsettomuuteen voi auttaa,kun hetkeksi unohtaa raskauden toiveet ja väkisin yrittämisen. Moni nainen on kuitenkin sitä mieltä, että puheet ovat täyttä sontaa.

Kyllä tämä on aika asenteellista tekstiä. Oman kokemuksensa perusteella ap on sitä mieltä, että hedelmöityshoidot voi jättää väliin ja vaan päättää, että lapsi tulee jos on tullakseen. Paineita ei saa ottaa. Eli tässähän on se yleispätevä resepti lapsettomuuden hoitoon: luovu ajatuksesta. :)

Tämä on monimutkaisen asian yksinkertaistamista omien kokemusten perusteella. Että psyykkiset tekijät ikäänkuin olisivat se suurin este raskaaksi tulolle. Mutta kun se ei ole niin. Tietenkin kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta se että jankuttaa lapsettomille tätä mantraa "Luovuta niin onnistut, koska mekin onnistuttiin!" on ihan naurettavaa. Tällaisen väittämän pohjalla on ajatus, että lapsettomuus on korvien välissä. Ettekö ymmärrä tätä?

*murisee*

mielestäni ymmärtänyt väärin. Ap pohtii ja kyselee muilta voisiko psyykkisillä asioilla olla vaikutusta. Oman raskautensa kohdalla hän toteaa se olleen mahdollista, kuten oli vauva-lehden jutun naisellakin. Missään vaiheessa hän ei sano, että kaikki tulevat raskaaksi,kun lopettavat sen ajattelemisen. Lueppa vielä juttu oikein ajatuksella.

Vierailija
6/111 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättelet psyykkistä puolta aika pahasti, mutta syyhän se on siinä missä muukin. Eikä sille itse voi paljoakaan, vai voiko joku muka käskemällä lakata stressaamasta? Onhan tämä täysin tiedossa nykyään, että stressillä on vaikutusta terveyteen ja sairauksiin. Eikä se ole kenenkään SYY.

Miksi te syyllistätte niitä, jotka ovat tulleet raskaaksi, koska ovat lopettaneet stressaamisen ja väkipakolla yrittämisen? Eivätkö he ansaitse olla onnellisia raskaudestaan, koska teillä sama keino ei ole tepsinyt?

reps, kops, LOL

Ja lukutaitosi? :D Miten sä tait tämän näin väännettyä???

Eli iloitkoon onnestaan, mutta tuntekoot empatiaa lapsettomuudesta kärsiviä kohtaan edelleen! Siitähän tässä puhutaan :D Omituista asettua toisten yläpuolelle ja väittää, että lapsettomuus on päänupista kiinni. Ei asia ole niin yksinkertainen. Mutta ymmärrän kyllä että ihmisellä on inhimillinen taipumus yksinkertaistaa asioita päänupissaan. Tyyliin: kun minä tulin raskaaksi näin, niin tämä on yleispätevä totuus. ;)

Vierailija
7/111 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi en tule raskaaksi. En siis edes halua raskaaksi, diagnoosi selittämätön lapsettomuus, yksi ivf-lapsi.

Toimiiko tämä siis vain toiseen suuntaan? Eli ne, jotka haluavat tulla raskaaksi, eivät tule, vai?

Vierailija
8/111 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa adoptionsa jälkeen biologisen jälkeläisen. Ehkei siis lapsettomuus olutkaan useimmilla korvien välistä kiinni.

Vierailija
9/111 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa adoptionsa jälkeen biologisen jälkeläisen. Ehkei siis lapsettomuus olutkaan useimmilla korvien välistä kiinni.

ei ymmärrä.

Vierailija
10/111 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pco esim. "paranee" iän myötä. Eli vaikka noin 30 veenä kävisi läpi kaikki hoidot ja vastaavat niin lasta ei kuulu. Kun sitten taas vaikkapa 38 veenä tuleekin normaalisti raskaaksi.

Uskon, että tuokin osalta selittää näitä "ihmeraskauksia" .

Vierailija
11/111 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. "paranee" iän myötä. Eli vaikka noin 30 veenä kävisi läpi kaikki hoidot ja vastaavat niin lasta ei kuulu. Kun sitten taas vaikkapa 38 veenä tuleekin normaalisti raskaaksi.

Uskon, että tuokin osalta selittää näitä "ihmeraskauksia" .

PCO tuli vasta yli kolmekymppisenä. Pari kymppisenä ei sitä tutkimuksissa ollut enkä silti tullut raskaaksi.PCO todettiin kun tulin raskaaksi.

Vierailija
12/111 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yks jaksaa sit koko ajan vaan ihmetellä! Mitä et ymmärrä? Kukaan muu ei ihmettele ja jankkaa kuin sinä!

Mitä valitat ellet halua raskaaksi. Ettehän te edes yritä! Kyllä nekin jotka eivät toivo raskautta tulevat raskaaksi!

Me harrastamme seksiä ilman ehkäisyä. Jotkut vauvakuumeiset nimittävät sitä yrittämiseksi. Av-logiikan mukaan minun pitäisi olla raskaana, vaan en ole. Mikä selitys tässä on taustalla? Kiinnostaisi asian psykologinen puoli.

mielestä yrittäminen on sitä, että seurataan tarkkaan ovistikulla ovulaatiota ja yhdynnät ajoitetaan (vaikkei mielikään tekisi) oviksen mukaan. Ei pelkkä ehkäisyn poisjättö ole yrittämistä.

minäkin sen yrittämisen kuvailisin. psykologisesta vaikutuksesta en osaa sanoa muuta kuin sen, että kova stressi voi aiheuttaa häikkää kuukautiskierrossa.

mulla meni kierto sekaisin kun oli hirveä Gradu-stressi. En tullut raskaaksi. Kun sain Graduni valmiiksi ja sterssi loppui palautui kuukautiset normaaliksi ja tulin raskaaksi.

kanssa huomannut, että mulla kova stressi epäsäännöllistää kierron. Olen kyllä tullut raskaaksi epäsäännölliselläkin kierrolla enkä ole edes yrittänyt bongailla ovista.

Vierailija
13/111 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää seurata ovulaatiota joillain tikuilla. Eikö siitä juuri tule paineita, jos on pakko juuri silloin harrastaa seksiä? Eikö järkevintä olisi harrastaa usein seksiä vain huvin eikä ovulaation vuoksi. Luulisi tärppäävän paremmin. vai onko se juuri se psykologinen juttu?

Vierailija
14/111 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron kuitenkin yhdestä kaveristani. Hän oli yrittänyt saada lasta lähes 20 vuotta. Kaikki mahdolliset hoidot tehty, ei enää mitään toivoa lapsesta. Sitten yhtäkkiä 43-vuotiaana tuli raskaaksi ja sai lapsen. Voi hyvinkin olla psyykkisistä jutuista kiinni.

Vierailija
15/111 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä yrittäminen on sitä, että seurataan tarkkaan ovistikulla ovulaatiota ja yhdynnät ajoitetaan (vaikkei mielikään tekisi) oviksen mukaan. Ei pelkkä ehkäisyn poisjättö ole yrittämistä.

Ei meillä lapsettomuusaikanakaan tehty mitään tikutuksia tai ajoitettu yhdyntää. Ehkäisy vain jätettiin pois.

Vierailija
16/111 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää seurata ovulaatiota joillain tikuilla. Eikö siitä juuri tule paineita, jos on pakko juuri silloin harrastaa seksiä? Eikö järkevintä olisi harrastaa usein seksiä vain huvin eikä ovulaation vuoksi. Luulisi tärppäävän paremmin. vai onko se juuri se psykologinen juttu?

että harrastaa seksiä silloin, kun huvittaa eikä tee mikään testejä. Mutta kun mennään lapsettomuustutkimuksiin, niin lääkäri kyllä kysyy, onko tehty ovulaatiotestiä ja yritetty ajoittaa yhdyntää. Tämä on kuitenkin helppo ja halpa tapa todeta ovulaatio. Siksi niitä tehdään.

Vierailija
17/111 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologia kun taas puolestaan liittyy elimistön hormoonitasapainoon aika läheisesti. Pakkoyrittäminen on sama kuin stressi ja se kyllä vaikuttaa hormoonien toimintaa ja tätä kautta myös raskautumiseen.

Ystäväpariskunnalle kävi siten, etteivät saaneet lasta. Hakivat adoptiota ja saivat lapsen sitä kautta. Kun heillä oli adoptiolapsi ollut vajaan vuoden, huomasi ystäväni olevansa raskaana.

Heillä ei siis löydetty mitään fysiologista syytä, mikseivät raskautuneet aikaisemmin. Tuloksettomien lapsettomuushoitojen jälkeen heille oli vain todettu, että teidän ei ole mahdollista raskautua.

Vierailija
18/111 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että harrastaa seksiä silloin, kun huvittaa eikä tee mikään testejä. Mutta kun mennään lapsettomuustutkimuksiin, niin lääkäri kyllä kysyy, onko tehty ovulaatiotestiä ja yritetty ajoittaa yhdyntää. Tämä on kuitenkin helppo ja halpa tapa todeta ovulaatio. Siksi niitä tehdään.

ihmiset aika orjallisesti tuntuvat ovista seuraavan, kun haluavat raskaaksi. Sen huomaa hyvin täällä av-palstallakin, että ovis on "kova juttu".

Vierailija
19/111 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina jonkun, jonka siskon kaverin työkaverilta poistettiin kohtu, munasarjat ja vasen silmä, mutta heti kun lakkas stressaamasta, tuli oitis ylläripylläri raskaaksi.

Vierailija
20/111 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maallikot tietysti aina liioittelevat psykologisten tekijöiden vaikutusta, mutta useimmiten löytyy ihan fysiologinen seikka, miksei raskaus käynnisty. Joskus se vain löytyy vuosien päästä, ajatteli sitä tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme