psykologinen vaikutus lapsettomuudessa?
Tällä palstalla oli joskus juttua siitä, että lapsettomuuteen voi auttaa,kun hetkeksi unohtaa raskauden toiveet ja väkisin yrittämisen. Moni nainen on kuitenkin sitä mieltä, että puheet ovat täyttä sontaa.
Silmiini pisti uutta Vauva-lehteä lukiessani juttu, jossa naiselle oli sanottu, että hän tuskin tulee raskaaksi. Hän ei käynyt hedelmöityshoidoissa vaan päätti, että lapsi tulee, jos on tullakseen. Nainen synnytti myöhemmin pojan ja kaksoistytöt. Hän kertoi tulleensa varmasti raskaaksi, koska raskaus ei ollut hänelle pakkomielle eikä raskautta väkisin yritetty. Ei siis ollut paineita asiasta.
Itse olen sitä mieltä, että väittämä todennäköisesti pitää paikkaansa. Kärsin itsekin usean vuoden lapsettomuudesta ja minulle sanottiin etten tule raskaaksi ilman hoitoja. Hoitoihin en halunnut ja päätin luopua ajatuksesta tulla raskaaksi. 1,5 vuotta päätöksen jälkeen olin yllättäen raskaana :)
Kommentit (111)
että raskaus alkoi koska endometrioosia oli hoidettu, ei siksi että yhtäkkiä lakkasitkin stressaamasta.
etkö osaa lukea, että ap kärsinyt itsekin lapsettomuudesta!?
Sen vuoksi ihmettelenkin erittäin paljon hänen suhtautumistapaansa. Hän kun kuvittelee omien kokemuksiensa perusteella, että hän on keksinyt lapsettomuuden perimmäisen syyn! :D
kyllä asiasta on paljon muuallakin kirjoitettu ja pohdittu. Moni lapsettomuuden jälkeen raskaaksi tullut on asiasta myös oman mielipiteensä ilmaissut.
että raskaus alkoi koska endometrioosia oli hoidettu, ei siksi että yhtäkkiä lakkasitkin stressaamasta.
vastasin vain siihen, kun joku sanoi, että lääkäri ei neuvonut olemaan ajattelematta raskautta ym, että minua neuvottiin. En tiedä mistä raskaus johtui.
että ihmisillä on aina taipumus psykologisoida asoita, joiden fysiologista tai biokemiallista taustaa ei ymmärrä. Mun on vaikea kuvitella, että nainen joka elää erittäin hyvässä ravitsemuksellisessa tilanteessa, turvallisessa yhteiskunnassa terveenä ja hyvinvoivana kaikin puolin, vois kehitellä itselleen stressin joka on niin suuri, että se vaikuttaa elimistön perustoimintoihin. Ehkä tämäkin on totta, mutta täytyy muistaa että naiset on tulleet raskaaksi niissäkin olosuhteissa joissa ovat nälkäkuoleman partaalla, epätoivoisia, sairata, keskellä kärsimystä ja kurjuutta. Heillä sitä vähän stressiä pukkaakin, eikä se silti estä raskauden alkaista.
monellahan stressi voi lopettaa kuukautistenkin tulon!
itselläni kuukautiset loppuivat kovan stressin tähden.
Sen vuoksi ihmettelenkin erittäin paljon hänen suhtautumistapaansa. Hän kun kuvittelee omien kokemuksiensa perusteella, että hän on keksinyt lapsettomuuden perimmäisen syyn! :D
jaa kyllä asiasta on paljon muuallakin kirjoitettu ja pohdittu. Moni lapsettomuuden jälkeen raskaaksi tullut on asiasta myös oman mielipiteensä ilmaissut.
Voi sinnuu ^^ No edelleen väännän rautalankaa: älä yritä lohduttaa lapsettomia sillä, että ei kannata mennä hoitoihin, vaan lopettaa stressaaminen. Se taktiikka kun ei ole mikään yleispätevä totuus, vaikka kuinka omalla mutu-tuntumalla siltä tuntuisi.
t: keskellä hillittömän stressin ja paineen alla ensimmäisestä IVF:stä raskautunut endotar :)
kertoneet useille lapsettomuudestamme, mutta emme kenellekään syytä. Olen kuullut tuon "Kyllä se sitten tärppää kun lakkaatte yrittämästä" jo kolme kertaa ja joka kerta tekee mieli kirkua että no peruutetaanpa se kivesbiopsia sitten, ja lakataan yrittämästä. Pitäkää ihmiset turpanne kiinni.
jaa kyllä asiasta on paljon muuallakin kirjoitettu ja pohdittu. Moni lapsettomuuden jälkeen raskaaksi tullut on asiasta myös oman mielipiteensä ilmaissut.
-
Voi sinnuu ^^ No edelleen väännän rautalankaa: älä yritä lohduttaa lapsettomia sillä, että ei kannata mennä hoitoihin, vaan lopettaa stressaaminen. Se taktiikka kun ei ole mikään yleispätevä totuus, vaikka kuinka omalla mutu-tuntumalla siltä tuntuisi.
t: keskellä hillittömän stressin ja paineen alla ensimmäisestä IVF:stä raskautunut endotar :)
Lopeta paskanjauhanta!
Jos se on vaan psykologiasta kiinni, niin miten jotkut tulee raskaaksi raiskauksen seurauksena?En väitä etteikö kaikki vaikuttaisi kaikkeen, mutta tuon jankuttaminen lapsettomuudesta kärsiville ei auta paskan vertaa. Itse tulin raskaaksi keskellä ihan hirveää henkistä prässiä, stressiä, lapsettomuushoidoilla siis. Eihän lapsettomuushoitoja kannattaisi tehdä, jos lapsettomuus on vain siitä kiinni, että pari toivoo liikaa.
Mieti itse tämän ajatuksesi naurettavuutta.
Minua rassaa aika pahasti (usein lapsettomien) aggressiiviset vastahyökkäykset, jos jossain esitetään mahdollisuutta psyykkisten tekijöiden mukanaolosta. Jos sinä olet tullut raskaaksi voimakkaan stressin ja "pakkoyrittämisen" aikaan, ei se tarkoita sitä, että kaikilla asiat menisivät niin!
Itse olen tullut joka kerta raskaaksi silloin, kun asia ei ole ollut "tärkeä" tai kovin paljon mielessä sillä hetkellä. Ja: olen läpikäynyt lapsettomuuden ja IVF-hoidot ennen esikoista - tuloksetta - ja itkenyt monet itkut kuukautisten aina alettua. Toisin sanoen: ainakin minun elimistöni osaa tehokkaasti ehkäistä jostakin syystä juuri silloin, kun jännitän ja toivon kiihkeästi raskaaksituloa.
On lapsettomien itsensä parhaaksi ymmärtää, että pakkokeinot ja väkisin yrittäminen eivät aina auta raskautumaan, vaan syyt voivat oikeasti olla henkisellä puolella. Jos jollain ei näin ole, ei se tarkoita, ettei kellään olisi. Minulla oli, ja monella muulla.
hormonilääkitys, kipulääkkeet ja kaksi tähystysleikkausta.
Endon hoitaminen paransi hedelmällisyyttäsi ja mahdollisti raskauden ilman varsinaisia hedelmöityshoitoja. Lapsettomuutta voi hoitaa muutenkin kuin hedelmöityshoidoilla. Tuskinpa olisit tullut raskaaksi ilman endon hoitoa, vaikka miten olisi ollut ajattelematta asiaa.
joku näin vilpittömästi ja hyväntahtoisesti ajattelee parastani.
Tällöin ei tod. näk. ole myöskään ovulaatiota.
Lopeta paskanjauhanta!
Jos se on vaan psykologiasta kiinni, niin miten jotkut tulee raskaaksi raiskauksen seurauksena?En väitä etteikö kaikki vaikuttaisi kaikkeen, mutta tuon jankuttaminen lapsettomuudesta kärsiville ei auta paskan vertaa. Itse tulin raskaaksi keskellä ihan hirveää henkistä prässiä, stressiä, lapsettomuushoidoilla siis. Eihän lapsettomuushoitoja kannattaisi tehdä, jos lapsettomuus on vain siitä kiinni, että pari toivoo liikaa.
Mieti itse tämän ajatuksesi naurettavuutta.
Minua rassaa aika pahasti (usein lapsettomien) aggressiiviset vastahyökkäykset, jos jossain esitetään mahdollisuutta psyykkisten tekijöiden mukanaolosta. Jos sinä olet tullut raskaaksi voimakkaan stressin ja "pakkoyrittämisen" aikaan, ei se tarkoita sitä, että kaikilla asiat menisivät niin!
Itse olen tullut joka kerta raskaaksi silloin, kun asia ei ole ollut "tärkeä" tai kovin paljon mielessä sillä hetkellä. Ja: olen läpikäynyt lapsettomuuden ja IVF-hoidot ennen esikoista - tuloksetta - ja itkenyt monet itkut kuukautisten aina alettua. Toisin sanoen: ainakin minun elimistöni osaa tehokkaasti ehkäistä jostakin syystä juuri silloin, kun jännitän ja toivon kiihkeästi raskaaksituloa.
On lapsettomien itsensä parhaaksi ymmärtää, että pakkokeinot ja väkisin yrittäminen eivät aina auta raskautumaan, vaan syyt voivat oikeasti olla henkisellä puolella. Jos jollain ei näin ole, ei se tarkoita, ettei kellään olisi. Minulla oli, ja monella muulla.
Syy miksi mä hyökkäsin aggressiivisesti, on se, että itse olen kärsinyt lapsettomuudesta. Se on niin kamala klisee, että "Lopettakaa yrittäminen, sitten natsaa." Ei lapseton pari halua sitä kuulla! Jos se olisi siitä kiinni niin kaikki lopulta saisivat lapsensa. Tuollainen asenne on lapsettomuuden VÄHÄTTELYÄ ja sillä ikäänkuin syyllistetään pariskuntaa, että he itse aiheuttavat lapsettomuuden. Tuollainen höpinä kertoo vain siitä, että ei ymmärrä mistä kaikesta lapsettomuudessa voi olla kyse, maallikon jorinoita sanon minä.
Ja edelleen, en väitä etteikö kaikki vaikuttaisi kaikkeen, mutta tuo ei ole mikään tieteellinen fakta, että kun kovasti jotain toivoo ja yrittää, niin sitä ei muka voisi saada.
Ugh.
Ei meille vain neuvottu.
lääkäritkin neuvovat hellittämään asiassa, koska kovat paineet ja stressi eivät ole suotuisia raskaaksitulon kannalta. Meillä ainakin gyne neuvoi niin.Neuvottiin viettämään mahdollisimman normaalia elämää. Matkustamista piti tietysti rajoittaa koeputkihedelmöityksen aikana, mutta muuten ihan normaalia elämää vietettiin.
2
ihmisen psykofyysisen kokonaisuuden.
Näitä lukiessa on oikeasti vaikea ymmärtää, miksi jotkut pyrkivät väkisin kiistämään psyyken merkityksen "ei se yksistään auta tulemaan raskaaksi" ym.
Eivätkös aika monet toivo sitä lasta lähes hinnalla millä hyvänsä? Silloin kannattaisi ottaa vakavasti myös se puoli, että ellei lääketieteellistä syytä lapsettomuudelle löydy, lapsentekoon keskittyminen ei aina todellakaan auta asiaa, vaan voi heikentää mahdollisuuksia. Toisaalta lapsettomuuden ympärillä pyöriminen myös heikentää pariskunnan elämänlaatua, eikä sekään liene toivottua.
Toivoisin kaikille pareille rentoa suhtautumista lapsenhankintaan, koska jos asiat ovat kunnossa, raskaus kyllä alkaa ennemmin tai myöhemmin, riippumatta siitä yrittääkö sitä tietoisesti vai ei.
ihmisen psykofyysisen kokonaisuuden.Näitä lukiessa on oikeasti vaikea ymmärtää, miksi jotkut pyrkivät väkisin kiistämään psyyken merkityksen "ei se yksistään auta tulemaan raskaaksi" ym.
Eivätkös aika monet toivo sitä lasta lähes hinnalla millä hyvänsä? Silloin kannattaisi ottaa vakavasti myös se puoli, että ellei lääketieteellistä syytä lapsettomuudelle löydy, lapsentekoon keskittyminen ei aina todellakaan auta asiaa, vaan voi heikentää mahdollisuuksia. Toisaalta lapsettomuuden ympärillä pyöriminen myös heikentää pariskunnan elämänlaatua, eikä sekään liene toivottua.Toivoisin kaikille pareille rentoa suhtautumista lapsenhankintaan, koska jos asiat ovat kunnossa, raskaus kyllä alkaa ennemmin tai myöhemmin, riippumatta siitä yrittääkö sitä tietoisesti vai ei.
nimenomaan on psykofyysisen kokonaisuuden ymmärtämistä. Ei liene järkevää ärsyttää lapsetonta pariskuntaa sanomalla "Älä stressaa."
niin sillä psykologisella vaikutuksella ei juurikaan ole ollut vaikutusta raskautumiseen. On hoidettu endoa, eikä olla edes tajuttu, että se hoiti samalla lapsettomuuden, eikä se, ettei nyt just satuttu ajattelemaan muita asioita.
Toivoisin kaikille pareille rentoa suhtautumista lapsenhankintaan, koska jos asiat ovat kunnossa, raskaus kyllä alkaa ennemmin tai myöhemmin, riippumatta siitä yrittääkö sitä tietoisesti vai ei.
Tää ei kyllä pidä mitenkään paikkaansa. Kaikkia lapsettomuutta aiheuttavia syitä ei tiedetä. Eli vaikka mitään syytä ei löydy, niin voi silti jommalla kummalla puolisoista kroppa jostain kohtaa niin "rikki", että ei tule raskaaksi.
Esimerkiksi veren hyytymistekijöissä ja vasta-aineissa on tekijöitä, jotka saattavat aiheuttaa kemiallisia raskauksia tai keskenmenoja pomminvarmasti. Voidaan saada selville, että jotain on pielessä, mutta ei mitä. Lääketieteellisillä konsteilla voidaan taas nostaa todennäköisyyttä pysyä raskaana ja saada lapsi elävänä kotiin.
Mutta tietysti tähän voi vetää aina sen hitler-kortin, että kaikille ei ole lapsia tarkoitettukaan.
Ei meille vain neuvottu.
lääkäritkin neuvovat hellittämään asiassa, koska kovat paineet ja stressi eivät ole suotuisia raskaaksitulon kannalta. Meillä ainakin gyne neuvoi niin.Neuvottiin viettämään mahdollisimman normaalia elämää. Matkustamista piti tietysti rajoittaa koeputkihedelmöityksen aikana, mutta muuten ihan normaalia elämää vietettiin.
2
ihmisen psykofyysisen kokonaisuuden.
Näitä lukiessa on oikeasti vaikea ymmärtää, miksi jotkut pyrkivät väkisin kiistämään psyyken merkityksen "ei se yksistään auta tulemaan raskaaksi" ym.
Eivätkös aika monet toivo sitä lasta lähes hinnalla millä hyvänsä? Silloin kannattaisi ottaa vakavasti myös se puoli, että ellei lääketieteellistä syytä lapsettomuudelle löydy, lapsentekoon keskittyminen ei aina todellakaan auta asiaa, vaan voi heikentää mahdollisuuksia. Toisaalta lapsettomuuden ympärillä pyöriminen myös heikentää pariskunnan elämänlaatua, eikä sekään liene toivottua.Toivoisin kaikille pareille rentoa suhtautumista lapsenhankintaan, koska jos asiat ovat kunnossa, raskaus kyllä alkaa ennemmin tai myöhemmin, riippumatta siitä yrittääkö sitä tietoisesti vai ei.
Niin, monet toivoo hinnalla millä hyvänsä ja ONNISTUU.
Sä et näemmä vaan ymmärrä. Oletko itse ollut siinä tilanteessa, että vuodet vierii, biologinen kello tikittää, lasta ei vaan kuulu. Siinä kohtaa sitten pitäisi osata ottaa niin kovin rennosti, vaikka lapsi on juuri se asia, minkä puuttuminen kaikista kipeimmin kaihertaa, se juttu mistä läheiset kyselevät, kunnes jossain vaiheessa lakkaavat kyselemästä.
Nuppiperäiseen lapsettomuuteen vetoaminen on lapsettomien tuskan vähättelyä ja sen myötä se osoittaa suurta empatian puutetta.
Valtaosa lapsettomista pareista aloittaa yrittämisen ihan rennosti, sitten vuodet vierii ja mitään ei tapahdukaan. Ota siinä sitten niin helvetin rennosti ja yritä unohtaa koko asia, kun käyt läpi lapsettomuushoitoja, valmistaudut henkisesti adoption mahdollisuuteen tai totaalisen lapsettomuuteen.
aaargh, vituttaa yrittää vääntää tätä asiaa teille
katsoin kerran dokumenttia ranskalaisnaisista joiden äitien raskausaikana syömä lääke oli mutantoinut kohdun aivan käyttökelvottomaksi. Ja stressi asian suhteen massiivinen. Silti näistäkin naisista osa pystyi tulemaan raskaaksi, heillä siinä vaan kului aikaa jotain 20 vuotta.
ihmisen tai ameeban elämän perimmäinen tarkoitus on jatkaa sukua kaikin keinoin, siihen sukuelimet on luotu.
Minä en usko että tuolla psykologisella puolella olisi paljonkaan vaikutusta. Miksi se sitten ei toimi heti? Tässäkin pinossa nuo onnistuneet esimerkit ovat tapahtuneet vuoden-parin päästä.
hormonilääkitys, kipulääkkeet ja kaksi tähystysleikkausta.Endon hoitaminen paransi hedelmällisyyttäsi ja mahdollisti raskauden ilman varsinaisia hedelmöityshoitoja. Lapsettomuutta voi hoitaa muutenkin kuin hedelmöityshoidoilla. Tuskinpa olisit tullut raskaaksi ilman endon hoitoa, vaikka miten olisi ollut ajattelematta asiaa.
viestini nyt uudestaan, kun joku ei osannut lukea!:
Lainaus:
vastasin vain siihen, kun joku sanoi, että lääkäri ei neuvonut olemaan ajattelematta raskautta ym, että minua neuvottiin. En tiedä mistä raskaus johtui.
Eli en sanonut tulleeni raskaaksi ajattelematta raskautta ja endometrioosihoidoilla vaan vastasin siihen, että lääkäri voi ja neuvoi olemaan stressaamatta ja ajattelematta jatkuvasti raskautta. Joku kun mainitsi ettei häntä lääkäri niin neuvonut, niin kerroin omasta tapauksestani.