Sain juuri vakipaikan, kuukauden päästä raskaana...
Raskautta yritetty pitkään, mutta eihän esimies sitä tiedä. Pelottaa mennä kertomaan, vaikka olenkin tosi onnellinen tästä raskaudesta. No kerran se kai vaan kirpaisee?
Kommentit (472)
Itse olen saanut yhden työntekijäni raskaudesta tietää kun toi äitiysneuvolan leimalla varustetun saikkulapun jossa sairauden syy oli pahoinvointi.
eiks neuvola ota muita asiakkaita kuin vain raskaana olevia naisia?
Voisitko vaikka sä 29 kertoa, kuinka tämä tasa-arvoinen asema sitten saavutettaisiin? Silläkö, että raskauksista vaietaan ja lähtökohtaisesti hiljaa hyväksytään se, ettei raskaudesta kerrota koeajalla potkujen pelossa?
Siis nyt joku on ihan hakoteillä. Mä en ole viesteissäni puhunut miesten ja naisten tas-aarvosta, vaan työnantajan ja työntekijän suhteesta, joka väistämättä on epätasa-arvoinen, ja siihenhän tää koko ketju liittyy.
Valitettavasti en nyt voi lukea ja vastata enempäÄ, mutta tulen varmasti myöhemmin aktsomaan, mitä tässä ketjussa on tapahtunu.
T. 29
äitiysneuvola hoida muita kuin odottavia äitejä ja lasten neuvola alle kouluikäiset lapset.
Muut tapaukset hoitaa terveyskeskus.
Itse olen saanut yhden työntekijäni raskaudesta tietää kun toi äitiysneuvolan leimalla varustetun saikkulapun jossa sairauden syy oli pahoinvointi.
eiks neuvola ota muita asiakkaita kuin vain raskaana olevia naisia?
kotona ja mies jää hoitovapaalle hoitamaan vauvaamme. Minä palaan töihin ja mies siis kotona puoli vuotta.
että vastauksesi tulee tätä "ehkä miesten pitäisi", siis päätä jo mitä mieltä olet. Vastaa muuten samalla tähän:
Kuinka moni teistä ihan oikeasti olisi valmis luopumaan siitä paikastaan sen vauvan kanssa kotona ja antaa miehen olla siellä sen sijaan? Naiset itse tätä epätasa-arvoista asemaansa ylläpitävät.
Miehillä on yhtäläinen mahdollisuus nyky-yhteiskunnassa jäädä sen lapsen kanssa kotiin kuin äidilläkin. Helppoa sanoa, että "kyllä minä menisin mielelläni töihin, mutta mieheni palkan vuoksi minä olen kotona", vaikka todellisuudessa niin harva olisi oikeasti valmis luovuttaamaan paikkansa miehelleen.
Totuus on, ettei teidän kanttinne kestäisi nähdä, kuinka lapsenne hakeutuisivat enemmän isänsä luo satuttaessaan sormensa tai hakiessaan syliä, johon käpertyä. Kenellä on rohkeutta myöntää tämä?
kertoa, kuinka tämä tasa-arvoinen asema sitten saavutettaisiin? Silläkö, että raskauksista vaietaan ja lähtökohtaisesti hiljaa hyväksytään se, ettei raskaudesta kerrota koeajalla potkujen pelossa?
ei kukaan vakinaista sua jos ei usko sinun voivan tehdä tyotäsi.
Ja jos olet poissa 10kk vuodesta niin et voi tehdä tyotäsi.
Ehkä miesten pitäisi useammin olla äitiyslomalla, niin että naiset eivät olisi se joka joutuu pois tyostä jäämään, tai mahdollistaa lyhyempi äitiysloma ja hoitopaikka lapsille jos äitiä tarvitaan toissä
mutta ystäväpiirissä on kolme perhettä, joissa mies on hoitanut lapsia vähintään 1/3 vanhempaivapaista/ hoitovapaasta. Yhdessä perheessä näistä mies oli kotona kauemmin kuin nainen. Eli kyllä näitä alkaa olla enemmän ja enemmän, ainakin ns. akateemisilla aloilla (myös miespuoliset työkaverini olleet esim. hoitovapaalla).
Voi jesus minkälaista porukkaa keskuudessamme tallustelee, vai liekö provoajia nämä jankkaajat ja keplottelusta syyttelevät... Olen pahoillani puolestanne, jos ihan oikeasti ajattelette noin.
Oikeen piti alkaa kirjoittamaan, olen juristi ja hoidan myös työoikeutta, sopimuksia ja riitoja. Riitoja, joissa osapuolena on raskaana oleva työntekijä on kyllä todella harvoin. Onneksi työkulttuurimme on tälläinen.
Pari faktaa:
RASKAANA olevat työntekijät ovat tehostetun irtisanomissuojan piirissä; eli suomeksi raskaana olevaa työntekijää ei saa irtisanoa raskauden perusteella. Sukupuoleen perustuva syrjintä on tasa-arvolain vastaista. Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan, niin irtisanomisen katsotaan johtuneen työntekijän raskaudesta, ELLEI työnantaja osoita sen johtuneen muusta hyväksyttävästä syystä (eli työsopimuslain mukainen asiallinen ja painava peruste, tai tuotannolliset ja taloudelliset syyt). Näyttötaakka on työnantajalla.
Aitiysvapaan (isyys-, vainhempain-) pitämisestä on kerrottava 2 kuukautta ennen vapaan alkamisaikaa.
KOEAIKANA työsopimus voidaan purkaa suhteellisen vapaasti, mutta ei (silloinkaan) epäasiallisin perustein.
Raskaana ja perhevapaalla olevien kanssa työnantajat ovatkin syystäkin varoivaisia.
MÄÄRÄAIKAISUUTEEN pitää olla työlansaadäntömme mukaan laillinen, hyväksyttävä peruste. Laittomia määräaikaisjuttuja tämä maa onkin sitten pullollaan. Eli että henkilölle on tehty ilman hyväksyttävää syytä useita peräkkäisiä määräaikaisia sopimuksia. Näistä taistellaan jatkuvasti.
Ei niin faktaa, vaan mielipidettä vielä loppuun:
Edellä (määräakaisuudesta) sanotun johdosta en siis ihmettele sitä, että "vakinaistaminen" on joidenkin mielestä jossain vuosien päässä häämöttävä tavoite ja jonka takia on valmis lykkäämään lasten tekoa. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi olla!! Toistaiseksi voimassaolevat työsuhteet pitäisi olla itsestään selvyys, ellei ole hyväksyttävää syytä määräaikaisuuten ole. (ainakin se ruokkii sitten tätä väitettyä keplottelua)
Minä sain vakipaikan heti valmistuttuani. Kaikilla aloilla tilanne ei esim. rahoituksen, projektiluontoisuuden tai muun perustellun (tai keksityn) syyn vuoksi ole mahdollista.
Itse kertoisin raskaudesta suht. pian, mikä mielestäni tarkoittaa toisen kolmanneksen alussa (Ei raskaustestin tekemisen jälkeen). Yhtä oikeaa vastaustaei kuitenkaan ole. Sen olen yritysmaailmassa/yksityisillä työnantajilla huomannut, että bisness on bisnesta. Mutta tärkeää on luottamus ja imhimillisyys, en haluaisi antaa kuvaa että esim. vedätän itselleni parempia etuja ja piilottelisin raskauttani! Herranjumala, sehän on iloinen asia. Toisaalta työkulttuurimme on kokemukseni mukaan hyvä.
Jos AP jaksoit lukea loppuun, toivotan ihanaa raskautta ja tsemppiä työelämän haasteisiin.
mutta ota nyt kantaa ja vastaa sinulle esitettyyn kysymykseen. Jos osaat.
Voisitko vaikka sä 29 kertoa, kuinka tämä tasa-arvoinen asema sitten saavutettaisiin? Silläkö, että raskauksista vaietaan ja lähtökohtaisesti hiljaa hyväksytään se, ettei raskaudesta kerrota koeajalla potkujen pelossa?
Siis nyt joku on ihan hakoteillä. Mä en ole viesteissäni puhunut miesten ja naisten tas-aarvosta, vaan työnantajan ja työntekijän suhteesta, joka väistämättä on epätasa-arvoinen, ja siihenhän tää koko ketju liittyy.
Valitettavasti en nyt voi lukea ja vastata enempäÄ, mutta tulen varmasti myöhemmin aktsomaan, mitä tässä ketjussa on tapahtunu.
T. 29
sieltä tuli tämä jo etukäteen ennustamani "miehen palkan vuoksi"-kortti.
Voi teitä.
mutta ystäväpiirissä on kolme perhettä, joissa mies on hoitanut lapsia vähintään 1/3 vanhempaivapaista/ hoitovapaasta. Yhdessä perheessä näistä mies oli kotona kauemmin kuin nainen. Eli kyllä näitä alkaa olla enemmän ja enemmän, ainakin ns. akateemisilla aloilla (myös miespuoliset työkaverini olleet esim. hoitovapaalla).
Miehen palkka kun on 3*omani suuruinen.
sieltä tuli tämä jo etukäteen ennustamani "miehen palkan vuoksi"-kortti.
Voi teitä.
mutta ota nyt kantaa ja vastaa sinulle esitettyyn kysymykseen. Jos osaat.
Siis MIKÄ tasa-arvoinen asema???
T 29
Siis nyt joku on ihan hakoteillä. Mä en ole viesteissäni puhunut miesten ja naisten tas-aarvosta, vaan työnantajan ja työntekijän suhteesta, joka väistämättä on epätasa-arvoinen, ja siihenhän tää koko ketju liittyy.Valitettavasti en nyt voi lukea ja vastata enempäÄ, mutta tulen varmasti myöhemmin aktsomaan, mitä tässä ketjussa on tapahtunu.
T. 29
Eli kerrot rv 12, kun todennäköisesti raskaus tulee etenemään normaalisti ja varmaankin kerrot siinä vaiheessa muillekin.
Ei tulisi MIELEENIKÄÄN kertoa työnantajalle raskaudesta ennenkuin keskenmenon pahin riskiaika on ohi. Joka viides raskaus kuitenkin päättyy keskenmenoon, olisi hirveää sitten selitellä työpaikalla keskenmenosta. : (
Eli ei jätetä kertomista sinne lakisääteiseen 2 kk ennen äitiyslomaa, eikä heti plussaamisen jälkeen, vaan ekan kolmanneksen alkuun, jolloin asia kerrotaan yleensä muillekin.
Ei lapsia ennen vakipaikkaa ja nyt saat kaikki mahdolliset edut. Hyvä homma!
Niin, pakko oli laskea rahojen riittämistä, ja se todellakin laskettiin.
Miehen palkka kun on 3*omani suuruinen.
joten mikä se ongelma oli? Kysehän on tilapäinen ratkaisu, kyllä se vauva kasvaa.
Kirjoitustyylistä päätellä tämä sama tyyppi jankkaa keplottelusta täällä koko ajan, mutta ei vastaa kysymyksiini, vaikka kuinka jankkaisin eli vielä kerran. Mielellään kuuntelisin vastauksesi, mutta tunnut vain kiertelevän.
En todennäköisesti ehdi edes ensimmäiseen ultraan kun koeaikani on jo loppunut. Oletko tosissasi sitä mieltä, että minun pitää kertoa työnantajalle raskaudestani vaikken itsekään edes tiedä onko siellä masussa varmasti mitään? Ja ennen ultraa en aio kertoa muutenkaan kenellekään, koska lapsettomuuden takia tämä raskaus on minulle herkkä asia, en uskalla vielä hurrata. Eli aion kyllä kertoa heti kun vaan itsekin tiedän, että kaikki on ok! Siinä vaiheessa vaan koeaika on jo loppunut.
Onneksi minulla on fiksu esimies, joka ei varmasti odota minulta mitään tuollaista "luottamuksen osoitusta" enkä usko että täällä nyrpistellään nenää kenenkään selän takana. Työskentelen sentään tervehenkisessä organisaatiossa, jonne palkataan naisiakin ilman mitään määräaikaisuus "keplotteluja". Tämä työ vastaa koulutustani ja on muutenkin ihan unelmahomma, joten varmasti palaan töihin suhteellisen pian. Toki kuitenkin jännittää tämän asian kertominen, vaikka nyt tajusin että mun tilanne on ihan hyvä kun mulla sentään on ymmärtäväinen esimies!
-Ap
kysyin ajat sitten, kuinka pitkä koeaikasi on?
mutta tässä ovat omat sanasi asiasta. Et puhu tässä mitään ensimmäisistä ultrista tai muusta, vaan ensi töiksesi pohdit, että koeajan loppuun asti pitää tätä tietoa salata.
Kun sait ryöpyn niskaasi, vaihtuikin ääni kellossa ja aloit sitten vasta kertomaan ensimmäisistä ultristasi. Mutta kuten oma viestisi osoittaa, ensimmäisenä sinulla oli mielessä tiedon pimitys nimenomaan koeaikasi loppuun asti. Se ei anna sinusta kovinkaan kaksista kuvaa.
Koeajalla olen, että sen loppuun asti kai pitää tätä tietoa pantata :-o
Koeaika on mennyt ennenkuin olisin päässyt raskausviikon 12 ohi. Et varmaan tarvitse sen tarkempaa tietoa, joka yksityiskohtaa en viitsisi täällä jakaa.
-Ap
pituutta? Onko se normaalit 4kk?
Koeaika on mennyt ennenkuin olisin päässyt raskausviikon 12 ohi. Et varmaan tarvitse sen tarkempaa tietoa, joka yksityiskohtaa en viitsisi täällä jakaa.
-Ap
mutta tässä ovat omat sanasi asiasta. Et puhu tässä mitään ensimmäisistä ultrista tai muusta, vaan ensi töiksesi pohdit, että koeajan loppuun asti pitää tätä tietoa salata.
Kun sait ryöpyn niskaasi, vaihtuikin ääni kellossa ja aloit sitten vasta kertomaan ensimmäisistä ultristasi. Mutta kuten oma viestisi osoittaa, ensimmäisenä sinulla oli mielessä tiedon pimitys nimenomaan koeaikasi loppuun asti. Se ei anna sinusta kovinkaan kaksista kuvaa.
Koeajalla olen, että sen loppuun asti kai pitää tätä tietoa pantata :-o
että meillä on mies myös ollut perhevapailla! Ja nyt kun molemmat olemme töissä, lasten sairaspoissaolot hoidetaan puoliksi.