Sain juuri vakipaikan, kuukauden päästä raskaana...
Raskautta yritetty pitkään, mutta eihän esimies sitä tiedä. Pelottaa mennä kertomaan, vaikka olenkin tosi onnellinen tästä raskaudesta. No kerran se kai vaan kirpaisee?
Kommentit (472)
Salaamisesta ei ole mitään hyötyä. Avoimmuus kannattaa tässäkin asiassa. Mutta ymmärrän jos työnantaja ei innostu tästä tilanteesta. Työnantajahan joutuu maksamaan sinulle äitiysloman ajaltakin korvausta ja etsimään tilallesi myös sijaisen. Mutta jos joudut jäämään sairauslomalle ennemmin, on parempi myös työkavereittesi kannalta jos olet kertonut asiasta muillekin. Olen itse ollut siinä tilanteessa , että työkaveri on pantannut tietoja ja jäänyt sitten pois töistä aiemmin ja muut ovat joutuneet tekemään enemmän töitä.
kysymykseen on kyllä vastattu. Oppinet vielä joku päivä lukemaankin ne.
Kun ei kerran kysymyksiin vastata = vaikeneminen on myöntymisen merkki niin päätellä voi että yksimielisyys on saatu aikaiseksi.
Aito AV-tyyliin ampuminen on suoritettu, kun vastapuoli ei saa perusteluja aikaiseksi.
Eikä ihme! Laki kun on ap:n puolella.
Toista kuin tossukka ap:lla.
Periaatteessa raskaus ei saa olla este työnsaannille ja siksi jokaisella pitäisi olla mahdollisuss kertoa sekin asia jo työpaikkaa hakiessa. Itse olin hakemassa vakinaista virkaa ja kerroin olevani raskaana. Työnantaja sanoi, ettei se ole valinnan este eikä se saa olla. Minut valittiin. Äitiysloma alkoi ennen kuin varsinainen virka-aika alkoi. (olin sitä ennen viransijaisena). Olen kyllä kuullut toisenlaisiakin tarinoita, että kai se on siis työnantajasta kiinni, vaikka ei saisi olla!
Minun mielestäni tätä ja minun tilannetta ei voi siis mitenkään rinnastaa. Kirjoittaja ei myöskään maininnut tässä, että monellako kuukaudella hän oli raskaana, saattoihan raskaus olla jo pitkälläkin.
Luen tätä keskustelua kyllä, mutta en ole jaksanut enää kommentoida kun tässä keskustelussa ei enää ole päätä eikä häntää. Eikä ole mitään järkeä tapella kenenkään kanssa siitä, että miksi minun pitäisi kertoa raskaudesta juuri koeajan puitteissa. Tyhmempikin tajuaa mikä siinä on takana. Perusteluita en ole täällä muita kuullut, kun että a) esimies tarvitsee aikaa minun sijaisen palkkaamiseen (eikö kuusi kuukautta muka riitä?) ja b) esimies voi varautua minun sairasteluun (jos nyt voisin niin huonosti niin voin tehdä etätöitä) Eli en ole oikeastaan kuullut yhtäkään järkevää perustelua. Uskomatonta, että yhden ketjun perusteella minut voi täällä mestata epäluotettavaksi, selkärangattomaksi, keplottelijaksi ja huonoksi työntekijäksikin vielä.
-Ap
Kun ei kerran kysymyksiin vastata = vaikeneminen on myöntymisen merkki niin päätellä voi että yksimielisyys on saatu aikaiseksi.
Aito AV-tyyliin ampuminen on suoritettu, kun vastapuoli ei saa perusteluja aikaiseksi.
Eikä ihme! Laki kun on ap:n puolella.
että minä olen selkärangaton, epäluotettava, tossukka ja mitä lie niin sitten tosiaan on vastattu! Kaikki vastaukset on sisältäneet samaa asiaa eli minun haukkumista, mutta oikea kysymys on kuitenkin onnistuttu kiertämään. Eli vieläkin odottelen niitä järkeviä perusteluja sille, miksi raskaudesta täytyy kertoa ensimmäisen kolmanneksen aikana.
-Ap
Minua ainakin kovasti ärsyttää, kun töihin palkataan uusi noin kolmikymppinen nainen, joka on tehokas työssään ja muutenkin pätevä kaikin puolin. Työ vakinaistetaan ja kas kummaa parin kuukauden päästä on pullat uunissa. Työn tehokkuus laskee, alkaa aika, kun nainen "puhkeaa kukkaan ja hehkuu tulevaa äitiyttä", ja päälle parin vuoden äitiysloma /hoitovapaa.
Näin se vain menee...eikä sille mitään voi. Kaikilla on laillinen oikeus, mutta ymmärrän, jos työnantajaa kyrsii.
Olisi kuitenkin suoraselkäisempää kertoa työpaikalla tilanne. Myönnä vaan ap, että sua vituttaa viestissäni lähinnä se, ettei tullutkaan pään taputusta siihen suuntaan, että on tosi ok jättää tällaisia melko olennaisia tietoja kertomatta esimiehelle...
Onko ihme, että naisten eteneminen työurallaan on keskimääräisin heikompaa kuin miehillä. Juuri tällaisia ap:n kaltaisia keplottelijoitahan siitä taitaa olla kiittäminen....
Olen kärsinyt pari vuotta jo lapsettomuudesta, olisiko mun pitänyt uuden työn takia pitää lapsettomuushoidoista vielä parin vuoden tauko? Koska mä saan tulla raskaaksi oikein? En vissiin ollenkaan... Sun mielestä mun pitäis varmaan nyt itse irtisanoutua? -Ap
Ei siitä raskaudesta kai tässä vaiheessa aleta yleensä kylillä huutelemaan, kun se on vasta alkuvaiheessa. En ole kertonut edes perheelleni ja nyt jo pitäisi pomolle juosta kertomaan.
Mua surettaa lähinnä se, että mä oikeasti kovasti halusin tämän työn, mutta haluan kyllä tämän lapsenkin, JOTA OLEN JO VUOSIA TOIVONUT!! Ilmeisesti molempia en ansaitsisi :-(
-Ap
Itse sain vakituisen työpaikan ja raskauduin samassa kuussa kun 4 kuukauden koeaika loppui. Emme yrittäneet vauvaa, näin vain kävi (iloinen yllätys oli). Minulla "hävetti" siksi, että tiesin, että minua pidetään keplottelijana yms, vaikka tämä tosiaan oli sattumaa tai kohtaloa, miten sen nyt ilmaiseekaan. Kerroin raskaudestani vasta rakenneultran jälkeen, silloin sen kyllä jo näkikin ja pomo oli jo aavistellut. En kertonut muillekaan ulkopuolisille raskaudesta ennen kuin rakenneultra oli tehty. Sattuuhan näitä. Jos työnantaja haluaa varmistaa, että ei satu niin pitää palkata työhön mies tai yli 50-vuotias työntekijä.
Älä kanna huonoa omaatuntoa, se on turhaa. Kun olet saanut vauvan niin tajuat, että se on maailmassa tärkein asia, eikä sen jälkeen kiinnosta enää pätkääkään mitä siellä työpaikalla ajatellaan, oliko keplottelua vai mitä tahansa. Hyvää odotusta :)
kertoneensa raskaudesta ns. sopimusten välissä. Näillä naisilla on asennetta, sulla ei... Oot tossukka ja keploettelija ja ihan omien viestiesi takia tää mielikuva on useammallekin lukijalle muodostunut. Pointtina ei oo niinkään mitkään esimiehen tekemät sijaisjärjestelyt vaan periaate. Oot valmis salaamaan asian koska sua pelottaa mitä käy jos kerrot esimiehelle, eikö niin. Eli tosukka oot..
Periaatteessa raskaus ei saa olla este työnsaannille ja siksi jokaisella pitäisi olla mahdollisuss kertoa sekin asia jo työpaikkaa hakiessa. Itse olin hakemassa vakinaista virkaa ja kerroin olevani raskaana. Työnantaja sanoi, ettei se ole valinnan este eikä se saa olla. Minut valittiin. Äitiysloma alkoi ennen kuin varsinainen virka-aika alkoi. (olin sitä ennen viransijaisena). Olen kyllä kuullut toisenlaisiakin tarinoita, että kai se on siis työnantajasta kiinni, vaikka ei saisi olla!
Minun mielestäni tätä ja minun tilannetta ei voi siis mitenkään rinnastaa. Kirjoittaja ei myöskään maininnut tässä, että monellako kuukaudella hän oli raskaana, saattoihan raskaus olla jo pitkälläkin. Luen tätä keskustelua kyllä, mutta en ole jaksanut enää kommentoida kun tässä keskustelussa ei enää ole päätä eikä häntää. Eikä ole mitään järkeä tapella kenenkään kanssa siitä, että miksi minun pitäisi kertoa raskaudesta juuri koeajan puitteissa. Tyhmempikin tajuaa mikä siinä on takana. Perusteluita en ole täällä muita kuullut, kun että a) esimies tarvitsee aikaa minun sijaisen palkkaamiseen (eikö kuusi kuukautta muka riitä?) ja b) esimies voi varautua minun sairasteluun (jos nyt voisin niin huonosti niin voin tehdä etätöitä) Eli en ole oikeastaan kuullut yhtäkään järkevää perustelua. Uskomatonta, että yhden ketjun perusteella minut voi täällä mestata epäluotettavaksi, selkärangattomaksi, keplottelijaksi ja huonoksi työntekijäksikin vielä. -Ap
mistään ekasta kolmanneksesta vaan siitä, että kuinka salaat asian KOEAIKASI ajan...
Kun ei kerran kysymyksiin vastata = vaikeneminen on myöntymisen merkki niin päätellä voi että yksimielisyys on saatu aikaiseksi. Aito AV-tyyliin ampuminen on suoritettu, kun vastapuoli ei saa perusteluja aikaiseksi. Eikä ihme! Laki kun on ap:n puolella.
että minä olen selkärangaton, epäluotettava, tossukka ja mitä lie niin sitten tosiaan on vastattu! Kaikki vastaukset on sisältäneet samaa asiaa eli minun haukkumista, mutta oikea kysymys on kuitenkin onnistuttu kiertämään. Eli vieläkin odottelen niitä järkeviä perusteluja sille, miksi raskaudesta täytyy kertoa ensimmäisen kolmanneksen aikana. -Ap
menin suunnittelupalaveriin (alallani on TODELLA määräaikaiset sopparit) positiivisen tekstin tehneenä, palaverin jälkeen nykäisin pomon sivuun ja sanoin, että ennenkuin tehdään uusi soppari, haluaisin kertoa jotain. Pomo arvasi kertomatta, halasi ja onnitteli. Samainen pomo tekee edelleen, vuosien jälkeen, sopimuksia kanssani, ja on aina täysillä puolellani. Tavallaan tällä rehellisyydellä kuitattiin lopullinen luottamuspäätös välillämme. Näinkin voi olla.
mistään ekasta kolmanneksesta vaan siitä, että kuinka salaat asian KOEAIKASI ajan...
Kun ei kerran kysymyksiin vastata = vaikeneminen on myöntymisen merkki niin päätellä voi että yksimielisyys on saatu aikaiseksi. Aito AV-tyyliin ampuminen on suoritettu, kun vastapuoli ei saa perusteluja aikaiseksi. Eikä ihme! Laki kun on ap:n puolella.
että minä olen selkärangaton, epäluotettava, tossukka ja mitä lie niin sitten tosiaan on vastattu! Kaikki vastaukset on sisältäneet samaa asiaa eli minun haukkumista, mutta oikea kysymys on kuitenkin onnistuttu kiertämään. Eli vieläkin odottelen niitä järkeviä perusteluja sille, miksi raskaudesta täytyy kertoa ensimmäisen kolmanneksen aikana. -Ap
En tosiaan kertonut mistään ultrasta kun enhän minä ole edes vielä varannut neuvolaa tai koko ultraa. Enhän minä edes tiedä milloin se ultra on, tämän ketjun myötä aloin vasta ultria yms. miettimään. Tämä on ensimmäinen raskauteni, joten anteeksi vaan ei ole vielä nämä kaikki asiat niin hyvin hallussa kun näköjään pitäisi.
Miksi jankutat tätä samaa? Et kykene vastaamaan kysymyksiini kuitenkaan vaan päädyt joka kerta vaan haukkumaan minua. Mitä se kertoo sinusta itsestäsi, mietipä sitä.
-Ap
Itse olen kirjoittanut näitä viestejä yhteensä sulle noin viisi. Että siinä sulle sitten sitä päätymistä. Mieti mitä oma käyttäytymisesi kertoo sinusta työnantajallesi, työkavereillesi ja koko työyhteisölle.
En tosiaan kertonut mistään ultrasta kun enhän minä ole edes vielä varannut neuvolaa tai koko ultraa. Enhän minä edes tiedä milloin se ultra on, tämän ketjun myötä aloin vasta ultria yms. miettimään. Tämä on ensimmäinen raskauteni, joten anteeksi vaan ei ole vielä nämä kaikki asiat niin hyvin hallussa kun näköjään pitäisi. Miksi jankutat tätä samaa? Et kykene vastaamaan kysymyksiini kuitenkaan vaan päädyt joka kerta vaan haukkumaan minua. Mitä se kertoo sinusta itsestäsi, mietipä sitä. -Ap
Koeajalla olen,
että sen loppuun asti kai pitää tätä tietoa pantata :-o
Itse olen kirjoittanut näitä viestejä yhteensä sulle noin viisi. Että siinä sulle sitten sitä päätymistä. Mieti mitä oma käyttäytymisesi kertoo sinusta työnantajallesi, työkavereillesi ja koko työyhteisölle.
En tosiaan kertonut mistään ultrasta kun enhän minä ole edes vielä varannut neuvolaa tai koko ultraa. Enhän minä edes tiedä milloin se ultra on, tämän ketjun myötä aloin vasta ultria yms. miettimään. Tämä on ensimmäinen raskauteni, joten anteeksi vaan ei ole vielä nämä kaikki asiat niin hyvin hallussa kun näköjään pitäisi. Miksi jankutat tätä samaa? Et kykene vastaamaan kysymyksiini kuitenkaan vaan päädyt joka kerta vaan haukkumaan minua. Mitä se kertoo sinusta itsestäsi, mietipä sitä. -Ap
Kumma juttu! Jostain kumman syystä tämä ketju on vaan täynnä näitä keplottelijaksi haukkuvia, joista kukaan ei osaa sanoa edes, että miksi on niin elintärkeää kertoa siitä raskaudesta juuri koeajalla...
-Ap
Se olisi tärkeää koska se antaisi sinusta luotettavan ja rehellisen kuvan. Jos et tätä tee, niin olet keplottelija. Olet ollut neljä viikkoa töissä ja tulet raskaaksi. Nyt suunnittelet asian panttaamista koeajan loppuun. Juuri näistä syistä sua nyt useampikin ihminen täällä pitää keplottelijana. Oot aika herkkänahkainen, jos pidät tätä haukkumisena ottaen huomioon sen millaisen tempun olet itse valmis tekemään.
Kumma juttu! Jostain kumman syystä tämä ketju on vaan täynnä näitä keplottelijaksi haukkuvia, joista kukaan ei osaa sanoa edes, että miksi on niin elintärkeää kertoa siitä raskaudesta juuri koeajalla... -Ap
vastasin kysymyksiisi täällä jo ajat sitten.
t. se vanha jankkaaja nro 2
Kumma juttu! Jostain kumman syystä tämä ketju on vaan täynnä näitä keplottelijaksi haukkuvia, joista kukaan ei osaa sanoa edes, että miksi on niin elintärkeää kertoa siitä raskaudesta juuri koeajalla...
-Ap
Olen naisvaltaisella alalla miehenä esimiestöissä. Oma mielipiteeni on että kertokaa raskaudesta mahdollisimman pian. Meillä on ollut tapauksia suuntaan ja toiseen. Eniten esimiehenä on vituttanut se että "kaikki" muut työpaikalla ovat tuntuneet tietävän raskaudesta paitsi minä. Tämä kahdesta syystä. Ensinnäkin siksi että tiettyihin töihin ei yksinkertaisesti löydy tekijää muutamassa kuukaudessa ja tekijätkin täytyy perehdyttää. Tähän kun vielä lisää sen että raskauden aikana saatta tapahtua mitä vaan niin asioihin on työpaikalla hyvä varautua ajoissa.
Toinen henkilökohtaisempi syy on se että itse koen kertomatomuuden epäluottamuksena minua kohtaan. Kun kerran kaikessa yritän pitää henkilökunnan puolta ja kannan huolta hyvinvoinnista niin tuulee mieleeni että "näinkö vähän minuun lopulta luotetaan".
Tämä omana näkökantanani, työpaikat vaihtelevat ja niin vaihtelevat esimiehetkin. Loppuun kuitenkin totean että työpaikan kannalta kukaan ei ole niin vaikeasti pois potkittaessa kuin raskaana oleva nainen. Miettikääpä vähän, mistä löytyy sellainen oikeusaste joka ei riitatapauksessa asettuisi naisen puolelle (syrjintää).
Se olisi tärkeää koska se antaisi sinusta luotettavan ja rehellisen kuvan. Jos et tätä tee, niin olet keplottelija. Olet ollut neljä viikkoa töissä ja tulet raskaaksi. Nyt suunnittelet asian panttaamista koeajan loppuun. Juuri näistä syistä sua nyt useampikin ihminen täällä pitää keplottelijana. Oot aika herkkänahkainen, jos pidät tätä haukkumisena ottaen huomioon sen millaisen tempun olet itse valmis tekemään.
Kumma juttu! Jostain kumman syystä tämä ketju on vaan täynnä näitä keplottelijaksi haukkuvia, joista kukaan ei osaa sanoa edes, että miksi on niin elintärkeää kertoa siitä raskaudesta juuri koeajalla... -Ap
Mitä epärehellistä siinä on jos kertoo vasta koeajan jälkeen? En edelleenkään ymmärrä. Esimiehiä on myös erilaisia eli jos sinä pahoittaisit mielesi siitä, ettei sinulle ole kerrottu raskaudesta jo sen alkuvaiheessa niin kaikki eivät ehkä olekaan samanlaisia... Ja ehkä omassa käytöksessäsi on jotain vikaa? Esimies nimittäin korottaa itsensä aika korkealle, jos kuvittelee olevansa niiden ensimmäisten joukossa, joille raskaudesta kerrotaan.
-Ap
Siksi, koska kaikkiin tehtäviin ei välttämättä löydy nopealla aikataululla korvaavaa tekijää. Raskaudet myös ovat tavattoman yksilöllisiä ja mitä vain voi tapahtua. Tietäessään raskaudesta, työnantaja ja kolleegat pystyvät varautumaan näihin mahdollisiin poissaoloihin ja mahdollisiin sairauslomiin jo odotusaikana. Työyhteisö on yhteisö, tiimi, jossa jonkun toisen poissaolo tai vaikka pahoinvoinnista ja väsymyksestä johtuva tehottomuus vaikuttaa kaikkiin tiimiin jäseniin.