Sain juuri vakipaikan, kuukauden päästä raskaana...
Raskautta yritetty pitkään, mutta eihän esimies sitä tiedä. Pelottaa mennä kertomaan, vaikka olenkin tosi onnellinen tästä raskaudesta. No kerran se kai vaan kirpaisee?
Kommentit (472)
on laissa kielletty, että työnantaja saisi työhaastattelussa kysyä perheen perustamis -kysymyksiä = kukaan täysipäinen ei niitä itse esille ota!
Ja ap, odota oikeasti muiden mielipiteistä huolimatta ainakin siihen ekaan ultraan ennen kuin kerrot työnantajalle. Itse kerroin sen ekan ultran jälkeen ja hyvin työnantaja pystyi sijaisen hommaamaan, jonka itse perehdytin. Ja minun alallani ei juuri ammattitaitoista väkeä ole saatavilla vaan pitää kouluttaa alusta alkaen kaikki jutut.
Ehkä tämä keskustelu olisi ollut maltillisempaa, jos olisit heti ekassa viestissä kertonut, että kerrot 1 ultran jälkeen raskaudesta ja silloin on koeaika jo päättynyt. Nyt taisi moni luulla, että jätät kertomisen viime tippaan eli 2kk ennen äitiysloman alkua..
Ja niille, jotka ovat sitä mieltä, että tarttis työnantajalle ilmoittaa heti plussattuansa = ei mitään järkeä siinä, koska keskenmenon riski niin suuri alussa
T:äippä (poika1,5v, keskenmeno välissä ja nyt rv7)
Et sitten vain tajua. Jos raskaudessa ei ole mitään salattavaa tai hys hyssyteltävää, niin miksi siitä pitää hyssytellä? Miksi pitää ehdoin tahdoin oikein etukäteen osoittaa olettavansa olevansa epätasa-arvoisessa asemassa tässä yhteiskunnassa? Silläkö se tasa-arvo saavutetaan, hyssyttelemällä ja salailemalla raskauksia? Ei hyvää päivää teitä heikkoja naisia, jotka annatte itsenne yli kävellä vuosikymmenestä toiseen. Juu, sillähän ne oneglmat katoavat, kun ne vain maton alle lakaistaan..
ootteko hei pikkasen naiveja?! Lässytätte jotain luottamuksesta ym ym.. Fakta on se, että työnantaja suurella todennäköisyydellä antaa fudut koeajan jälkeen jos ap kertoo nyt olevansa raskaana. Tämähän on juurikin sitä keplottelua työnantajan puolelta, sillä raskaus ei ole mikään syy erotta työntekijää, mutta onhan se selvä, että työnantaja tod.näk. haluaa hänet irtisanoa... ja voi sitten vedota johonkin muuhun syyhyn koeajan perusteella.
Niinkuin ap on jo kertonut, hän ei tosiaankaan ole tätä työpaikkaa hankkinut sillä mielellä, että sitten heti hankkiudutaan raskaaksi kun se on mahdollista. Näin nyt vain sattui käymään!! Perustelkaa te jankkaajat, MIKSI ap:n tulisi kertoa nyt koeajalla (ja mahdollisesti saada sitten potkut), eikä vasta koeajan päätyttyä? Ja please, jättääkää noi rehellisyys ja luottamuslöpinät pois, sillä samaa pitäis toivoa myös työnantajalta..!
1. se, että ap ei kerro työnantajalle siitä että on raskaana ennen koeajan päättymistä, koska olettaa että työsuhde muuten päättyisi on keplottelua
2. se, että ap ei kerro ei kerro työnantajalle siitä että on raskaana ennen koeajan päättymistä vaikuttaa työnantajan silmissä keplottelulta
Raskaaksi tuleminen ei ole irtisanomisen peruste, mutta jos ap tai vastaavassa tilanteessa oleva muu työntekijä jättää työnantajan hankalaan tilanteeseen, voi hyvinkin olla, että työpaikkaa ei enää ole äitiyslomalta paluun jälkeen. Tehtävään on palkattu toinen työntekijä, joka on ehtinyt pätevöityä tehtävään jo pidempään kuin ap. Irtisanomisilmoitus voi napsahtaa siis muista syistä sitten kun lomalta palaillaan.
Vaihtoehtoisesti ap voisi osoittaa suoraselkäisyyttä ja lojaaliutta työnantajaa kohtaan ilmoittamalla avoimesti omasta tilanteestaan ja suunnitelmistaan (aikataulu jne), jolloin työnantajalle ei muodostuisi sellaista kuvaa, että raskaaksi on tultu vakisuhteeseen keplottelemalla.
ootteko hei pikkasen naiveja?! Lässytätte jotain luottamuksesta ym ym.. Fakta on se, että työnantaja suurella todennäköisyydellä antaa fudut koeajan jälkeen jos ap kertoo nyt olevansa raskaana. Tämähän on juurikin sitä keplottelua työnantajan puolelta, sillä raskaus ei ole mikään syy erotta työntekijää, mutta onhan se selvä, että työnantaja tod.näk. haluaa hänet irtisanoa... ja voi sitten vedota johonkin muuhun syyhyn koeajan perusteella.
Niinkuin ap on jo kertonut, hän ei tosiaankaan ole tätä työpaikkaa hankkinut sillä mielellä, että sitten heti hankkiudutaan raskaaksi kun se on mahdollista. Näin nyt vain sattui käymään!! Perustelkaa te jankkaajat, MIKSI ap:n tulisi kertoa nyt koeajalla (ja mahdollisesti saada sitten potkut), eikä vasta koeajan päätyttyä? Ja please, jättääkää noi rehellisyys ja luottamuslöpinät pois, sillä samaa pitäis toivoa myös työnantajalta..!
ettei luottamusta tarvitse osoittaa, jos ei olla tasa-arvoisessa asemassa?
Sanon, ettei luottamusta osoiteta osoittamalla (naiivisti) luottamusta vastapuoleen, eikä varsinkaan epätasa-arvoisessa suhteessa. Jos et sitä ymmärrä, et joko halua ymmärtää tai kykysi eivät ymmärrykseen riitä.
T. 29
ja juuri kertomalla rehellisesti, tätä samaa oletetaan myös työnantajalta. Se on siis myös luottamuksen osoitus työnantajaa kohtaan. Kuka haluaa tehdä töitä työnantajalle, joka on valmis irtisanomaan raskauden vuoksi?
Perustelkaa te jankkaajat, MIKSI ap:n tulisi kertoa nyt koeajalla (ja mahdollisesti saada sitten potkut), eikä vasta koeajan päätyttyä? Ja please, jättääkää noi rehellisyys ja luottamuslöpinät pois, sillä samaa pitäis toivoa myös työnantajalta..!
mitä yrität sanoa lauseellasi :D
Sanon, ettei luottamusta osoiteta osoittamalla luottamusta vastapuoleen.
T. 29
Käsittämätöntä miten typerää porukkaa täälläkin välillä on! Minä itse olen jo ajat sitten päätökseni tehnyt, että en aio lapsia hankkia, joten en ole tässä omaa asiaani ajamassa... mutta kyllä tämä nyt on niin selvä homma, etten voi käsittää miten te jaksatte jankata! Ensinnäkin, ap oli juuri tehnyt raskaustestin.. kuinka moni ihminen kertoo edes lähipiirilleen raskaudesta tässä vaiheessa? Ja ap:lla on muutenkin ollut vaikeuksia hankkiutua raskaaksi, joten mistä hän voi tietää, päättyisikö tämä raskaus keskenmenoon? Pitäisikö hänen siis riskeerata työpaikkansa sen takia, että kertoo nyt heti asiasta työnantajalleen! Ja niinkuin täällä on jo monta monta kertaa sanottu, raskaus ei ole irtisanomisperuste! Etkö siis ymmärrä sitä, että hyvin todennäköisesti ap irtisanotaan jos nyt kertoo olevansa raskaana. Sehän sitä keplottelua just onkin!! Ap ei tosiaankaan toimi mitenkään väärin kertoessaan raskaudestaan vasta myöhemmässä vaiheessa, kun ollaan selvillä vesillä... Äly hoi!! Ois kiva tietää miten itse toimisit tässä tilanteessa.
T. 29
No luepa ajatuksella aiemmat viestini ja mieti, mikä logiikka omissa puheissasi on, niin ymmärrät.
Sinä perustelet vaatimuksesi sillä, ettei työnantaja voi luottaa työntekijäänsä, jos tämä ei heti kerro työnantajalleen olevansa raskaana. Sanot, että asian pimittäminen on epäluottamuslause. Se tarkoittaa, että mielestäsi työntekijän tulisi luottaa työnantajan hyvään tahtoon (ettei tämä anna potkuja), jotta työnantaja voisi luottaa työntekijäänsä.
Käveleekö päähän? Ihan bullshitia, siksi et sitä ehkä ymmärräkään, vaikka tätä sinä jauhat.
T. 29
Sinun ei ole mikään pakko kertoaesimiehelles tästä raskaudesta. Voit salata asian halutessas niin pitkälle kuin tykkäät, mutta lakisääteisesti on pakko kertoa viimeistään viimeisen raskauskolmanneksen alussa - 2kk ennen laskettua aikaa. Itse aion pitää oman raskauden työpaikalla niin kauan salassa kuin mahdollista. Tosin osa työpaikalla tietää ja pitävät asian omana tietonaan, koska niin pyysin. Eli älä turhaan murehdi siitä, että olisit muka "keplotellut" asian jotenkin. Jos jokaisesta raskaudesta pitäisi työpaikalla potea huonoa omaatuntoa niin asiat olisi huonosti :) Omalla työpaikalla kauhea pula sairaanhoitajista, enkä kyllä käynyt miettimään raskautuessani, että mistähän pomo saa sijaiset. Se on sen asia ja raskaus oma juttuni :)
en sanout, että 'heti'. Puhuin tiedon panttaamisesta koeajan loppuun. Se osoittaa keplottelua. Ja lauseesi "luottamusta ei osoiteta osoittamalla luottamusta" ei tosiaan ole kovin älykäs ja sisällöllinen.
T. 29
No luepa ajatuksella aiemmat viestini ja mieti, mikä logiikka omissa puheissasi on, niin ymmärrät.
Sinä perustelet vaatimuksesi sillä, ettei työnantaja voi luottaa työntekijäänsä, jos tämä ei heti kerro työnantajalleen olevansa raskaana. Sanot, että asian pimittäminen on epäluottamuslause. Se tarkoittaa, että mielestäsi työntekijän tulisi luottaa työnantajan hyvään tahtoon (ettei tämä anna potkuja), jotta työnantaja voisi luottaa työntekijäänsä.
Käveleekö päähän? Ihan bullshitia, siksi et sitä ehkä ymmärräkään, vaikka tätä sinä jauhat.
T. 29
kertoa, kuinka tämä tasa-arvoinen asema sitten saavutettaisiin? Silläkö, että raskauksista vaietaan ja lähtökohtaisesti hiljaa hyväksytään se, ettei raskaudesta kerrota koeajalla potkujen pelossa?
kertoa, kuinka tämä tasa-arvoinen asema sitten saavutettaisiin? Silläkö, että raskauksista vaietaan ja lähtökohtaisesti hiljaa hyväksytään se, ettei raskaudesta kerrota koeajalla potkujen pelossa?
ei kukaan vakinaista sua jos ei usko sinun voivan tehdä tyotäsi.
Ja jos olet poissa 10kk vuodesta niin et voi tehdä tyotäsi.
Ehkä miesten pitäisi useammin olla äitiyslomalla, niin että naiset eivät olisi se joka joutuu pois tyostä jäämään, tai mahdollistaa lyhyempi äitiysloma ja hoitopaikka lapsille jos äitiä tarvitaan toissä
Se ei pelaa joka pelkää. Raukat vaikenee peloissaan, tosinaiset ottavat riskejä ja jos kaatuvat, kaatuvat saappaat jalassa.
Sitten on tietysti nämä hellan ja nyrkin välissä olevat hiirulaiset.
Koeajalla olen,että sen loppuun asti kai pitää tätä tietoa pantata :-o
että ap sanoi koeajan loppuneen jo ennen kuin 12 rv takana eli ensimmäiseen ultraan mennessä???
että pelottaa juurikin näiden tämmöisten "no niin heti tuon vakkaripaikan takia olet raskaana" tyypit työpaikallasikin.
Suuret onnittelut molempien saavutusten vuoksi! olet molemmat minusta ansainnut! toivottavasti vauva kestää mukana :) kertoisin vasta vähän myöhemmin jos vaan pystyisin pokkana olemaan työpaikalla. minä ainakin olen ollut niin haltioissani etten ole voinut millään pantata kovin pitkään tietoa :)
ensimmäisestä lapsestani kerroin heti kun joulun alla plussasin. kysyin että jatketaanko silti työsuhdetta vielä vuodeksi eteenpäin tammikuusta joulukuulle. pomo oli heti onnittelemassa ja sanoi että "tietenkin jatketaan. eihän siitä voi varma olla meneekö loppuun astikaan! hienoa että suomalaisia tulee lisää"
tässä välillä vaihdoin paikkakuntaa ja sain uudesta työpaikasta vakkaripaikan saman päivänä kuin jäin äippälomalle. työpaikka siis odottaa siellä minulle.
että vastauksesi tulee tätä "ehkä miesten pitäisi", siis päätä jo mitä mieltä olet. Vastaa muuten samalla tähän:
Kuinka moni teistä ihan oikeasti olisi valmis luopumaan siitä paikastaan sen vauvan kanssa kotona ja antaa miehen olla siellä sen sijaan? Naiset itse tätä epätasa-arvoista asemaansa ylläpitävät.
Miehillä on yhtäläinen mahdollisuus nyky-yhteiskunnassa jäädä sen lapsen kanssa kotiin kuin äidilläkin. Helppoa sanoa, että "kyllä minä menisin mielelläni töihin, mutta mieheni palkan vuoksi minä olen kotona", vaikka todellisuudessa niin harva olisi oikeasti valmis luovuttaamaan paikkansa miehelleen.
Totuus on, ettei teidän kanttinne kestäisi nähdä, kuinka lapsenne hakeutuisivat enemmän isänsä luo satuttaessaan sormensa tai hakiessaan syliä, johon käpertyä. Kenellä on rohkeutta myöntää tämä?
ei kukaan vakinaista sua jos ei usko sinun voivan tehdä tyotäsi.
Ja jos olet poissa 10kk vuodesta niin et voi tehdä tyotäsi.
Ehkä miesten pitäisi useammin olla äitiyslomalla, niin että naiset eivät olisi se joka joutuu pois tyostä jäämään, tai mahdollistaa lyhyempi äitiysloma ja hoitopaikka lapsille jos äitiä tarvitaan toissä
Ei työnantajat mitään idiootteja ole.
Vaikket raskaudestasi kertoisikaan niin kyllä se pomo sen voi silti huomata ja jos pomo sinusta eroon haluaa niin silloin olet antanut hänelle valttikortit käteen eli pomo "ei tiedä raskaudesta" kun et ole sitä hänelle kertonut ja pomo lyö sinulle työsuhteen purkamislapun käteen kun et sovellu työhän, siinä on turha urputtaa laittomasta työsuhteen purkamisesta raskauden vuoksi kun et kerran ole raskaudesta kertonut.
No mistä se pomo raskauden voisi päätellä? Pahoinvoinnista? Väsymyksestä? Neuvola käynnistä?
Pyöristyvästä vatsasta? Jatkuvasta syömisestä?
Itse olen saanut yhden työntekijäni raskaudesta tietää kun toi äitiysneuvolan leimalla varustetun saikkulapun jossa sairauden syy oli pahoinvointi.
Jos olisin ap, niin ostaisin täytekakun ja veisin sen kahvitauolle ja ilmoittaisin kuuluvasti koko työyhteisölle että pitkän yrittämisen jälkeen raskaustestiin ilmestyi 2 viivaa!
Sain tammikuun alussa vakkarisopimuksen ja nyt sit olenkin jo raskaana. Ihan suunniteltu juttu oli. Kahden aiemman raskauden ajaksi mun työsopimusta ei ole jatkettu ja kun olen palannut töihin, seuraava kesä on mennyt ilman lomia eikä vuosilisiä ole tietenkään äitiyslomilta kertynyt. Lisäks pankkilainaa ei saatu, kun olin äitiyslomalla, kun ei ollut töitä. Ja taas tulee asunnon vaihto eteen, kun perhe kasvaa. Nyt sentään voin pankissa näyttää, että mulla on töitä myös jatkossa. Oon kärsinyt mielestäni jo ihan tarpeeks äitiyslomistani. Ens äitiyslomasta otan sitten kaiken irti. :D En oo vielä kertonut pomolle raskaudestani, mutta mitäpä se tähän voi sanoa.
ettei luottamusta tarvitse osoittaa, jos ei olla tasa-arvoisessa asemassa?