Onko normaalia, että vanhempi pilkkoo 9-vuotiaan
spaghetit?..
Kyseinen 9-vuotias on muutenkin kuin pikkulapsi, ei kyllä osaa oikein mitään eikä häneltä mitään vaaditakaan..
Kommentit (29)
lasta itsenäisyyteen. Oma 5-vuotiaani kyllä saa veitsen käteen ruokapöydässä, pyytää kyllä apua, jollei osaa. En ehdoin tahdoin lässytä, että "pilkkooko äiti sinun spaghetit", niinkuin tässä kyseisen 9-vuotiaan tapauksessa. Kyseessähän on koululainen..
Minusta omatoimisuuteen ohjaaminen on tärkeää..eipä se rakkautta lasta kohtaan vähennä. Päinvastoin.
hyvaa tulevaa aviomiesta. Aidit, piilottakaa tyttarenne.
Tarvitseeko edes mainita, että kyseessä on mieheni poika 9-vuotta, jota mieheni edellämainitulla tavalla "kasvattaa". Pojalta ei vaadi yhtään mitään, saa elää kuin pellossa ja päälle tehdään joka ikinen asia puolesta joka ikisestä leivänsiivusta alkaen. Hyvä kun ei enää suihkussa pese tukkaa puolesta, siitäkään ei kovin kauaa ole, kun vielä niin teki. Ap
hyvaa tulevaa aviomiesta. Aidit, piilottakaa tyttarenne.
Kyllä meillä ainakin opetetaan lapset syömään spaghettia sillä oikealla tavalla, eli lusikalla ja haarukalla!
ovat usein muuten äitipuolia. Sattumaa? Vai onko niin, että suhtautuvat miehensä lapsiin hieman erilailla kuin omiinsa. Mua näissä tapauksissa surettaa kyllä lapsen puolesta kun ei taida paljoakaan rakkautta saada äitipuolelta...
Ja juu, niin se vaan on, että yhtäkkiä se 5-vuotias lapsi onkin 9-vuotias ja kappas vieläkin autetaan aika monissa asioissa.
t. Äiti, joka pesee 9-vuotiaan hiukset :)
Kyllähän esim. kampaajakin pesee aikuisen asiakkaansa hiukset. Mitä pahaa hoitamisessa on?
Yhtä lailla pitäisi sitten olettaa, että jokainen pesisi hiuksensa ennen kampaajalle menoa.
kaadan maidon lasiin, pilkon ruoat, siivoan yhdessä sen kanssa huoneen jne.
En usko että teen tässä mitään pahaa.
Meillä 5v poika ottaa ite kaapista lasin, kaataa siihen maidon, tekee leivän (leikkaa sen tarvittaessa kahtia voiveitsellä) joskus pyytää apua makkarapaketin aukaisuun tai kurkun siivuttamiseen(leivälle), tyttö 4v opettelee näitä asioita. Vievät likaiset astiansa tiskipöydälle. Vaatteet pukevat melko itsenäisesti, vähän tarvii apua. Auttavat myös jonkin verran siivoamisessa yms. Tytön hiukset pestään (isi tai äiti) sillä en usko neljä vuotiaan osaavan viellä pestä kunnolla! Kyllä minusta on hienoa että lapset haluavat oppia itse tekemään asioita ja osallistuvat pienestä asti pienen leikkimielisyyden kanssa yhteisiin kotiaskareihin!
riparilta yhden pojan, joka ei tiennyt mitä sillä oli matkalaukussa koska äiti oli sen pakannut! kylläpä me tytöt saatiin siitä kunnon naurut =)
Meillä 5v poika ottaa ite kaapista lasin, kaataa siihen maidon, tekee leivän (leikkaa sen tarvittaessa kahtia voiveitsellä) joskus pyytää apua makkarapaketin aukaisuun tai kurkun siivuttamiseen(leivälle), tyttö 4v opettelee näitä asioita. Vievät likaiset astiansa tiskipöydälle. Vaatteet pukevat melko itsenäisesti, vähän tarvii apua. Auttavat myös jonkin verran siivoamisessa yms. Tytön hiukset pestään (isi tai äiti) sillä en usko neljä vuotiaan osaavan viellä pestä kunnolla! Kyllä minusta on hienoa että lapset haluavat oppia itse tekemään asioita ja osallistuvat pienestä asti pienen leikkimielisyyden kanssa yhteisiin kotiaskareihin!
niitä sen puolesta teenkin.
Mulla sellainen kokemus et tutustuin yhteen ihan kivantuntuiaeen, huumorintajuiseen mieheen eräässä kesätapahtumassa. Kun sillä oli sama juttu, äiti pakannu laukun ja mies 25 vuotta niin huh huh siihen loppu kiinnostus.
5-v voi nuo tehdäkin, mutta 9-vuotiaalla voi olla jo esi-murrosikä/uhmaikä tai mikä-lie-ikä, jolloin hän ei halua tehdä mitään, vaikka tähän asti onkin tehnyt.
harjaan myös hänen selkänsä ja voitelen voileivät. Teen samat palvelukset välillä myös aikuiselle miehelleni ja he tekevät minulle. Ei se, että osoittaa välittämistä ja rakkautta pienillä palveluksilla tarkoita, että palvelusten saaja olisi jotenkin toistaitoinen tai epäitsenäinen. Se kertoo vain, että nämä haluavat osoittaa välittämistään näin.
5-v voi nuo tehdäkin, mutta 9-vuotiaalla voi olla jo esi-murrosikä/uhmaikä tai mikä-lie-ikä, jolloin hän ei halua tehdä mitään, vaikka tähän asti onkin tehnyt.
Minä en ainakaan passais kouluikäistä lasta koko ajan!
harjaan myös hänen selkänsä ja voitelen voileivät. Teen samat palvelukset välillä myös aikuiselle miehelleni ja he tekevät minulle. Ei se, että osoittaa välittämistä ja rakkautta pienillä palveluksilla tarkoita, että palvelusten saaja olisi jotenkin toistaitoinen tai epäitsenäinen. Se kertoo vain, että nämä haluavat osoittaa välittämistään näin.
silloin tällöin voikin tehdä, mutta ei minun mielestä jatkuvasti!
En sanonut, että asiat tehdään hänen puolestaan.
Minä en ainakaan passais kouluikäistä lasta koko ajan!
jotenkin alikehittynyt 9-vuotias, eipä paljon lämpimiä tunteita ole sitä lasta kohtaan. Tai sitten pojat vaan ovat tyttöjä jäljessä joka asiassa. Ap
ovat usein muuten äitipuolia. Sattumaa? Vai onko niin, että suhtautuvat miehensä lapsiin hieman erilailla kuin omiinsa. Mua näissä tapauksissa surettaa kyllä lapsen puolesta kun ei taida paljoakaan rakkautta saada äitipuolelta...
Ja juu, niin se vaan on, että yhtäkkiä se 5-vuotias lapsi onkin 9-vuotias ja kappas vieläkin autetaan aika monissa asioissa.
jotenkin alikehittynyt 9-vuotias, eipä paljon lämpimiä tunteita ole sitä lasta kohtaan. Tai sitten pojat vaan ovat tyttöjä jäljessä joka asiassa. Ap
se on ihan paska lapsi? Entä jos oma lapsesi olisi kehityksestä jäljessä, olisko susta moinen suhtautuminen muilta ihmisiltä ihan ok?
se lapsi opi aikuisikään mennessä! Älä vaivaa pikkupäätäsi tuollaisilla asioilla!