Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvan valmisruuissa on lisättyä (hedelmä-) sokeria?

Vierailija
15.03.2010 |

Tätä ihmettelee vajaa puolivuotiaan äiti, joka käyttää osaksi myös vauvan valmissoseita, varsinkin hedelmä- ja marja. (Niissä kun ei saa olla yhtä suuria esim. torjunta-ainejämiä kuin varsinkin ulkomaisissa tuorehedelmissä on ja lisäksi Suomessa varsinkin talvella heviosastolla myydään ala-arvoista kamaa.)



Joka hemmetin purnukka täytyy tutkia tarkkaan, jos ei halua lapselleen antaa vielä lisättyä sokeria, kun hän on vasta pieni vauva. Ei vaan voi käsittää. Mitä järkeä totuttaa lapsi turhan makeaan? Meijän tytölle ainakin maistuu erittäin mainiosti sokeroimattomat hedelmäsoseet ja esim. sellainen hedelmä-jugurttivalmistekin, jossa ei ollut lisättyä sokeria. Itse kun sitä maistoin, niin eipä kovin makea ollut. Mutta tytölle tuntui olevan suurinta herkkua! On ne hedelmät tarpeeksi makeita muutenkin!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kaikki maistamani sokeroimattomat hedelmä- ja marjasoseet on silti olleet selkeesti makeita.

Vierailija
2/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää järjestelmällisesti sokeroivan kaikki tuotteensa. Meidänkään nyt 8kk poika ei ole osannut lisättyä sokeria kaivata, hyvin menee sokeroimattomat valmissoseet. Mutta vertailepa sokerien kokonaismäärää tuotteissa. Joskus sokeroimattomissa jutuissa voikin yllättäin olla absoluuttisesti enemmän sokeria kuin esim. hedelmäsokerilla maustetuissa marjasoseissa.



Myös monet valmispuurot on ihan järkyttävän sokerisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lapsen totuttamisesta makeaan. Se homma on jo menetetty. Se on tapahtunut sillä hetkellä kun vauva sai ensimmäisen pisaran äidinmaitoa. Se on niin makeaa että ihan riittää.



2. Hedelmien ja marjojen kypsyysaste määrää niiden makeuden. Niihin muodostuu fruktoosia ja glukoosia kun ne kypsyvät. Siksipä, kuten tuossa joku sanoi, sokeroimattomissa soseissa voi olla enemmän sokeria kuin sokeroiduissa. Jotkut hedelmät/marjat ovat niin happamia (tai eivät ole kypsyneet tarpeeksi) että niihin on lisättävä sokeria, että niiden maku olisi saman tasoinen sokerin suhteen kuin muiden.

Vierailija
4/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vietetty aika paljon aikaa soseikäisten kanssa Englannissa, kun osa sukua asuu siellä. Siellä on ihan valtavat valikoimat lasten ruokia, on puhdasta luomua, ilman mitään lisättyä. Osa on "tuoresoseita"



Tuntuu, että Suomessa on ensinnäkin tuotekehittely vähäistä eivätkä keskusliikkeet ota myyntiin mitään muualta tuotua. Suomessahan on tosiaan aika pienet valikoimat tarjolla.



Mä tein ap paljon niin, että ostin pakastemarjoja ja tein ne soseet niistä.



Vierailija
5/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vietetty aika paljon aikaa soseikäisten kanssa Englannissa, kun osa sukua asuu siellä. Siellä on ihan valtavat valikoimat lasten ruokia, on puhdasta luomua, ilman mitään lisättyä. Osa on "tuoresoseita"

Tuntuu, että Suomessa on ensinnäkin tuotekehittely vähäistä eivätkä keskusliikkeet ota myyntiin mitään muualta tuotua. Suomessahan on tosiaan aika pienet valikoimat tarjolla.

Mä tein ap paljon niin, että ostin pakastemarjoja ja tein ne soseet niistä.


Markkinat on niin pienet ettei enempi valikoima vaan kannata.

Vierailija
6/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi asia tajuta.



Hedelmän osuus on todella pieni ja vettä sekä sakeutusainetta.



Tehkääpä testi jossa laitatte 30 g hedelmää ja 70 g vettä niin aika lirua on maultaan.



Ajatelkaa että ne Piltit ja Bonat on kuin kiisseliä ei suinkaan hedelmä tai marjasosetta.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tosiaan kaiken valikoiman pienuus johtuu siitä, että tukkakauppa on niin keskittynyttä. Kauppoihin on tosi vaikea saada pienten valmistajien hyviä tai innovatiivisia tuotteita. On tosi vaikea saada markkinoilla tuotteita vaikka niin, että niitä myytäisiin pelkästään vaikka Lielahden City-marketissa, ei, niitä on myytävä kaikiss city-marketeissa ja kaikissa k-kaupoissa.



Sen takia kaikki lähikauppa on ihan lastenkengissä Suomessa.



Vierailija
8/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvänmakuisia, sokeroimattomia hedelmäsoseita jotka ei ole liruja? Meidän kaapissa esim. yksi Semperin sose jossa hedelmää on yli 50 %, sokeria 6,5 g.



Meillä on ollut linjana se, että ruoka ruokana (mahdollisimman vähän lisättyä sokeria) ja sokeri sitten vaan erityisherkuissa (esim. leivonnaiset). Lopputulos on se, että lapsi ei ole makean perään ja esim. makeimmat mehut ja hillot (vaikka munkeissa tai täytekakussa) jää syömättä eikä karkkejakaan mene kerralla kuin pari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmät ja marjat. Ihmettelen, miten jotkut valmistajat osaa tehdä hyvää sosetta ilman tärkkelystä ja sokeria ja toisilta se ei onnistu.





Toinen juttu on sitten nämä isompien ruoka-ateriat. En voi käsittää miksi pitää tunkea niin kamalan monta ainesosaa vaikkapa 6kk ruokiin. Haluaisin ostaa luomusoseita, mutta niissä on järjestelmällisesti ihan kamalasti kaikkea, Suomessa kiellettyäkin (esim. Semper luomu 6kk basilikaa, rosrmariinia, valkopippuria, kermaa ym.) Ei ymmärrä. TArviiko pientä elimistöä kuormittaa noin monella kun ihan parista perusruoka-aineestakin saisi maistuvan soseen.



Vierailija
10/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset


Yksi esimerkki tässä ja marjaa/hedelmää on yhteensä tuotteessa 36% loput vettä ja sakeuttajana riisitärkkelys. KYseessä siis kiisseli joka saostettu riisitärkkelyksellä.

Ainekset:

Päärynätäysmehu (45 %), päärynä (22 %), vadelma (14 %), vesi, riisitärkkelys, C-vitamiini.

http://www.semper.fi/templates/Products.aspx?id=2728&p=2475

Kannattaa lukea erikseen direktiivit mitä täysmehun taakse kätkeytyy, täysmehuja voidaan makeuttaa 150g sokeria/litra. Eli sokeri on piilossa näissä tuotteissa tuossa täysmehussa.

http://www.palvelu.fi/evi/files/72_653_242.pdf

Lukekaa ja valaistukaa.

On päivänselvää jo maistamalla että tuotteessa on sokeria kuitenkin.

hedelmät ja marjat. Ihmettelen, miten jotkut valmistajat osaa tehdä hyvää sosetta ilman tärkkelystä ja sokeria ja toisilta se ei onnistu.

Toinen juttu on sitten nämä isompien ruoka-ateriat. En voi käsittää miksi pitää tunkea niin kamalan monta ainesosaa vaikkapa 6kk ruokiin. Haluaisin ostaa luomusoseita, mutta niissä on järjestelmällisesti ihan kamalasti kaikkea, Suomessa kiellettyäkin (esim. Semper luomu 6kk basilikaa, rosrmariinia, valkopippuria, kermaa ym.) Ei ymmärrä. TArviiko pientä elimistöä kuormittaa noin monella kun ihan parista perusruoka-aineestakin saisi maistuvan soseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesi ja hedelmät vie vähintään 87 % (todellisuudessa luultavasti selkeästi enemmän, kun veden %-määrää ei olla ilmoitettu), loput sitä riisitärkkelystä (joka minusta on pienempi paha kuin lisätty sokeri), c-vitamiinia ja sitruunahappoa.

Semperissä on riisitärkkelystä

Vierailija
12/13 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossakin isommassa kaupassa tai pyytäkää omassa lähikaupassanne laajentamaan valikoimaa! Kyllä valmiita hedelmäsoseita löytyy vähemmälläkin sokerilla, ei ole edes täysmehuun piilotettua sokeria. Vaikka Babynat, meillä ainakin maistui lapselle hyvin esim. päärynäsose, joka ei sisällä mitään muuta kuin soseutettua päärynää.

Pienillä paikkakunnilla usein onnistuu tuollainen valikoiman lisääminen yllättävän helposti, sukulaiseni pyytävät usein kun ovat meillä syöneet jotakin, mitä omistä lähikaupoistaan eivät löydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan