Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimiäiset? Mitä ihmeen hömpää sekin taas on?

Vierailija
13.03.2010 |

Mitä juhlimista siinä on, et ilmoittaa lapsen nimen rekisteriin?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai on avioliittokin nykyään sitten pelkästään kristillinen perinne! Luuleeko joku sitten, että naimisiin ei olla menty ennen kristinuskon tuloa? Hah. Mitä seuraavaksi, varmaan syöminen ja nukkuminenkin on kristillinen tapa?

Vierailija
42/51 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis avioliitto ei ole kristillinen perinne, jos nyt joku sen käsityksen tästä keskustelusta on saanut. Vihkiminen avioliittoon sen sijaan on!

vai on avioliittokin nykyään sitten pelkästään kristillinen perinne! Luuleeko joku sitten, että naimisiin ei olla menty ennen kristinuskon tuloa? Hah. Mitä seuraavaksi, varmaan syöminen ja nukkuminenkin on kristillinen tapa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiäisissä jokainen perhe voi juhlia uutta vauvaa ja vauvan nimeä juuri siten kuin itse haluaa. Kun valmiita kaavoja ei ole, pitää toki miettiä itse sitä, millaisen juhlan oikeastaan haluaa.

Voiko joku oikeasti olla sitä mieltä, että uuden vauvan ja nimen juhliminen on hömppää tai turhaa? Ihmiset tarvitsevat juhlia, ja uuden ihmisen syntymä on enemmän kuin juhlan arvoinen.

Kastejuhlahan on oikeastaan ihan eri asia. Siinä lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi. Harvemmin kuulee ihmisten ihan oikeasti juhlivan vauvan seurakunnan jäsenyyttä tai iankaikkista elämää.

Vierailija
44/51 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo ennen kristinuskon tuloa Suomeen. Aiemmin (keskiajalla jne.) kummin tehtävä on ollut huolehtia lapsesta (ottaa omaksi lapsekseen) jos lapsen vanhemmat ovat kuolleet tms. Kummiuden kristillinen näkökulma on tullut vasta kristinuskon leviämisen myötä. Eli alunperin kummiudella ei ole ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Vierailija
45/51 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat kuolee ja heilleuskotaan lapsen kristillinen kasvatus. Tuo jälkimmäinnen on kristillinen osuus mikä tullut myöhemmin.

Vierailija
46/51 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä juhlan aihetta on siinä, että ilmoittaa nimen rekisteriin. Sitä ymmärrän vielä vähemmän, että joillakin on näissä nimenantojuhlissa kummit ja kaikki.

kummi vastaa kummilapsensa kristillisestä kasvatuksesta? Mulla on kummilapsi, jota ei ole kastettu, ja jolla ei sitten perheen elämäntilanteen vuoksi ollut nimiäisiäkään, mutta hänen kumminsa olen silti. Minä ainakin koen olevani hyvin tärkeä osa tämän lapsen elämää, ja koen ihanana velvollisuutena osallistua siihen mm. tarjoamalla hoitoapua. Tämä varmaan on joltain pois, kun olen ei-kristillinen kummi.

Vaikka kuinka niin haluaisit. Voi kutsua itseäsi kummiksi jos se sinut onnelliseksi tekee, mutta sekään ei sinusta kummia tee.

Vierailija
47/51 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut siviilivihkimisestä? Tai muissa uskonnoissa ja kulttuureissa tapahtuvasta avioliittoon vihkimisestä?

Vierailija
48/51 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummiutta on myös esimerkiksi kummina toimiminen kehitysmaan lapsille. Miksi ette protestoi esim. kristillisten järjestöjen harrastamaa kummiutta, joissa otetaan kehitysmaasta kummilapsi? Eihän siinäkään kasteta.

Lisäksi kummeus on tunnettu jo ennen kristinuskoa. Tuskin kukaan kirkkoon kuulumaton väittää olevansa kirkollinen kummi, joten mitä keuhkoatte?

Vierailija
49/51 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tiedän, mikä ristiäisten oikea merkitys on (ja sen takia en ikipäivänä haluaisi lastani kastettavan), mutta pointtina on se, että erittäin monet ihmiset, joitka ristiäiset järjestävät, eivät tule juuri ajatelleeksi kasteen todellista merkitystä. Minä en ole pihalla, mutta todella monet ovat.

Minä ainakin olen pihalla, koska en todellakaan tiedä, mitä monet ihmiset ajattelevat tai eivät ajattele. Voin olla osallisena jonkun juhlassa tietämättä, mitä hän ajattelee.

Mutta hyvä jos on tällaisia tietäjiä ja ajatuksen lukijoita. Heille on varmasti käyttöä esimerkiksi vakoilutoiminnassa ja tuomioistuimissa.

Vierailija
50/51 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut papiksi vihkimisestä?

Käytännössä sana vihkiä on lainattu kristillisestä perinteestä.

Vierailija
51/51 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut papiksi vihkimisestä?

Käytännössä sana vihkiä on lainattu kristillisestä perinteestä.

Tehdään silleen, että jos et parempaa keksi, niin pitä toi! :D Voisi tietenkin myös sanoa, että KVG...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi