Matkalle /asumisesta nigeriassa
Heips, kysyisin kun täällä varmasti on nigerialaisten vaimoja /tyttöystäviä että oletteko käyneet nigeriassa ?
Kertoisitteko kokemuksistanne? Olen todennäköisesti muuttamassa nigeriaan pysyvästi ja haluaisin vähän infoa mitä olisi ennen matkaa esim. hyvä tietää. : )
Kommentit (66)
Jos lähtee provoliisailemaan natsiaatteella tai valkoisten yliherruudella " Matkalle /asumisesta nigeriassa" -otsikoituun viestiketjuun, lienee turha odotella muunlaista vastaanottoa. Tuskin nyt kuitenkaan kuvittelit, että kukaan meistä (mar1annea lukuunottamatta ;) ) riemusta hihkaisten kirjoittaisi: " Oi Lissu (tai mar1anne), ihanaa! Kerro lisää!"
Vähemmän huvittavaa tapauksessasi onkin, ettet tod.näk. ole se epäilemäni keskenkasvuinen suomi-jolppi, vaan aikuinen suomalainen nainen, äiti (?), jonka kieroonkasvatetut lapsiparat oppivat jo äidinmaidosta asettamaan " mutiaiset" ruotuun.
Tuota kaltaistesi tarvetta riekkua monikulttuuristen perheiden keskustelupalstoilla en ymmärrä lainkaan. Eikö elämässänne todellakaan ole tarpeeksi sisältöä ilman tätä foorumia? Kerropa nyt ihan omin sanoin, että mikä sinua tänne oikein vetää :) Niin, että tällainen vanha suvaitsevaisuuskasvattaja ja ihmisoikeustaistelijakin sen ymmärtää.
Missä olen puhunut natsiaatteesta tai valkoisten herruudesta? Minähän vain ihmettelin miksi VALKOISISTA saa sanoa kaikkea mitä sylki suuhun tuo leimautumatta rasistiksi mutta jos valkoinen sanoo jonkun esim. tosiasian mustista joka on mustan kannalta ikävä niin hän on heti rasisti.
Ihmeellistä että minua aletaan haukkumaan rasistiksi tällaisen perusteella. Missä kohtaa olen haukkunut mustia? En missään! Olen vain ihmetellyt miksi joistakin roduista saa sanoa vaikka mitä ja yleistää esim. suomalaiset " junttisuomalaisiksi" tai olla sitä mieltä että suomalaisessa kulttuurissa ei ole mitään hyvää.
Miten tuollaisen asian ihmettely tekee minusta rasistin?
mrs_O:
Jos lähtee provoliisailemaan natsiaatteella tai valkoisten yliherruudella " Matkalle /asumisesta nigeriassa" -otsikoituun viestiketjuun, lienee turha odotella muunlaista vastaanottoa. Tuskin nyt kuitenkaan kuvittelit, että kukaan meistä (mar1annea lukuunottamatta ;) ) riemusta hihkaisten kirjoittaisi: " Oi Lissu (tai mar1anne), ihanaa! Kerro lisää!"Vähemmän huvittavaa tapauksessasi onkin, ettet tod.näk. ole se epäilemäni keskenkasvuinen suomi-jolppi, vaan aikuinen suomalainen nainen, äiti (?), jonka kieroonkasvatetut lapsiparat oppivat jo äidinmaidosta asettamaan " mutiaiset" ruotuun.
Tuota kaltaistesi tarvetta riekkua monikulttuuristen perheiden keskustelupalstoilla en ymmärrä lainkaan. Eikö elämässänne todellakaan ole tarpeeksi sisältöä ilman tätä foorumia? Kerropa nyt ihan omin sanoin, että mikä sinua tänne oikein vetää :) Niin, että tällainen vanha suvaitsevaisuuskasvattaja ja ihmisoikeustaistelijakin sen ymmärtää.
mrs_O:
" Oi Lissu (tai mar1anne), ihanaa! Kerro lisää!"
Kerron sen että monessa afrikan koulussa ei ole mitään sijaisopettaja järjestelmää. Tai jos on niin se harvoin toimii. Joten luokat ovat vain ilman opettajaa.
Vähemmän huvittavaa tapauksessasi onkin, ettet tod.näk. ole se epäilemäni keskenkasvuinen suomi-jolppi, vaan aikuinen suomalainen nainen, äiti (?), jonka kieroonkasvatetut lapsiparat oppivat jo äidinmaidosta asettamaan " mutiaiset" ruotuun.
Millä perusteella muilla ihmisillä on kieroon kasvaneita lapsia? Siis mihin faktatietoon tuo nyt perustuu.
[b] Mutta toistan: [/b]
Tuota kaltaistesi tarvetta riekkua monikulttuuristen perheiden keskustelupalstoilla en ymmärrä lainkaan. Eikö elämässänne todellakaan ole tarpeeksi sisältöä ilman tätä foorumia? Kerropa nyt ihan omin sanoin, että mikä sinua tänne oikein vetää
[b]PISTE.[/b]
Suomessa on varmasti monia kouluja, missä on päteviä opettajia. Olen itse kuitenkin ollut epäpätevä matematiikan opettaja. Matematiikan vielä osasin opettaa, mutta kemia ja fysiikka menivät ihan lukiotietojen pohjalta. Eli ei mitenkään kovin korkeatasoista opetusta. Heidän edellinen matematiikan opettajansa oli tietääkseni ekonomi koulutukseltaan, joten edellinenkään kemian ja fysiikan opetus ei niillä luokilla ollut kovin korkeatasoista.
Tiedän ihmisiä, jotka ovat toimineet epäpätevinä opettajina heti lukion jälkeen. Opetuksen taso on 80-luvulla ollut erittäin epätasaista. Nykyään en enää tiedä, miten paljon epäpäteviä opettajia on eri kouluissa.
Silloin kun itse olin sijaisena, jos joku toinen opettaja oli poissa, sijaisuudet hoidettiin siten, että yksi opettaja " opetti" kahdelle luokalle yhtä aikaa. Onpa siis tullut pidettyä oman toimen ohella ruotsin ja englanninkin tunteja. Nämä eivät tietysti niin säännöllisiä tunteja olleet, mutta näitä kuitenkin aina silloin tällöin oli.
Varmasti Suomessa on oikeasti kouluja, missä kaikki opettajat ovat päteviä. Itse olen saanut käydä koulun, missä ei ollut tällaisia sijaisopettajia käytössä. Mutta jossain päin maailmaa voi kiertää juttuja siitä, miten " eräässä luokassa ei ollut opettajaa lainkaan pariin päivään, vaan oppilaat tekivät jotain tehtäviä sen mitä tekivät."