Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkalle /asumisesta nigeriassa

04.04.2006 |

Heips, kysyisin kun täällä varmasti on nigerialaisten vaimoja /tyttöystäviä että oletteko käyneet nigeriassa ?

Kertoisitteko kokemuksistanne? Olen todennäköisesti muuttamassa nigeriaan pysyvästi ja haluaisin vähän infoa mitä olisi ennen matkaa esim. hyvä tietää. : )

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain illan viimeiset naurut...

mar1anne:

Tämä ei ole paras paikka kysyä.

Ei kukaan täällä ole edes pitempään afrikassa asunut. Seurustelu mustan kanssa ei ole sama asia.

Parhaat neuvot saat paikan päällä asuvilta suomalaisilta. Tai jos et vielä tunne sellaisia niin sitten paikan päällä asuvilta valkoisilta jotka ovat muuttaneet maahan euroopasta tai pohjois amerikasta.

Kaikki - siis kaikki, toimivat siellä eritavalla.

ja nauru jatkui tuolla marokko-kysymyksessä.

Olen aiemminkin pistänyt merkille, että mar1annella on joku ongelma Afrikan mantereesta, erityisesti Saharan eteläpuoleisesta alueesta. Lisäksi muistan joskus lukeneeni myös mielipiteen eri kulttuurista olevien naimisiinmenosta (kauheeta, me kaikki ollaan jo menetettyjä tapauksia;) ) ja muistan myös hämärästi lukeneeni jonkin omaperäisen määritelmän aidsin leviämisestä... pura sie vaan mar1anne paineitas, kyl me " seukkaajat" se kestetään :)

Ihan vielä illan viimeisenä ajatuksena: valkoihoinen, valkoihoisten parissa Nigeriassa asuva, Euroopasta tai Pohjois-Amerikasta muuttanut on suht jäävi kertomaan, millaista maassa on asua paikallisten keskuudessa (missä ympäristössä Tanji tulisi asumaan). Ne valkoihoiset kun tuppaavat siellä sun täällä asustelemaan vähän niinkuin keskenään ;) ja paikallisiin usein suhtaudutaan ylimielisesti tai vältellen... just a thought...

Vierailija
22/66 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eteläisessä Afrikassa kuitenkin ja ajattelin taas kertoa joitain ajatuksia ja kokemuksia vinkiksi ap:lle.... " mrs.O" ja " jenni_117" ovatkin hyviä vinkkejä tässä antanut ja itsekin sanoisin sen,että todellakin kysele kaikkea mahdollista mieheltäsi ja jos teillä on nigerialaisia tuttuja, myös heiltä. Ja todellakin kysele, mitä vain mieleesi juolahtaa " arkipäiväisestä" elämästä Afrikassa ja " kuvittele" myös itse, mitä se todellakin tarkoittaa ja miten itse toimisit sellaisissa tilanteissa tai elämässä, " mielikuvaharjoittelua" ;). Sanon näin ihan vain sen takia,että itse en ollut varautunut ollenkaan, minkälaista elämä tulisi olemaan kun muutimme Afrikkaan, vaikka olin jo siellä päin matkustellut aiemmin. Jos ja kun sinne menette, tutustu perheen sukulaisnaisiin/ystäviin hyvin ja " opi" heiltä mahdollisemman paljon, se auttaa sua itseä toimimaan siellä helpommin ja tunnet myös selviäväsi siellä paremmin. Ennen kaikkea unohda asioiden vertaileminen Suomeen ;), totu siihen,että päivittäiset sähkökatkokset ovat normaalia, aikatauluissa yms. eletään " Afrikan aikaa" ;) ja kuten mainittu aiemmin, rahalla saa -se voi todellakin käydä hermoihin joskus kun poliisitkin kyselee " tippiä" ... Kuumuus, tungos, kaaosmaisuus, uudet asiat ja ihmiset voi olla pyörryttävää, joten huolehdi omasta terveydestä ja jaksamisesta hyvin!

Kuten " mrs.O" mainitsikin, monesti Afrikassa asuvat ulkomaalaiset pyörivät omissa piireissään ja asuvatkin " omilla alueillaan" , harvemmin minkäänlaista kosketusta paikallisten arkielämään. Itse näin myös tätä, enkä ikimaailmassa olisi halunut " asua heidän keskuudessaan" ! Suomalaisena vapaaseen liikkumiseen tottuneena voi olla vaikea tottua " rajoitettuun liikkumiseen" , itse en voinut aluksi lähteä mihinkään edes kävellen, saati yksin tai lasten kera, mutta kun opin tuntemaan ympäristöä, ihmisiä ja " tapoja" , päivisin liikuin aivan kuten paikallisetkin, ihan yksin tai lastenkin kera. Tässäkin maassa löytyy lähinnä vain " todella rikkaita tai todella köyhiä" ja tietty " valkoisena" minut käsitettiin rikkaaksi ja kohtelu voi olla sen mukaista, mutta ihan itsestäsi riippuu, kestätkö sellaista mielistelyä ;) mistä jotkut kenties pitävät vai teetkö selväksi,että olet ihan " samanlainen" kuin kuka tahansa paikallinen...

Tässä oli nyt vain joitain mieleen tulleita asioita pikaisesti! :) Itse myös haaveilen Nigeriassa käymisestä lähiaikoina ja todellakin odotan,että pääsen taas Afrikkaan, koska kun siellä on kerran käynyt, sen ymmästää, miksi moni haluaa sinne palata uudestaan, kaikesta niin ihanasta kuin " kauheasta" huolimatta...;)

-Awa-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

sain illan viimeiset naurut...

Ne valkoihoiset kun tuppaavat siellä sun täällä asustelemaan vähän niinkuin keskenään ;) ja paikallisiin usein suhtaudutaan ylimielisesti tai vältellen... just a thought...

Tuli minullekin nauru.

Alkuperäinen on nyt sitten maahan muuttaessa yksi näistä maassa asuvista valkoisista.

Ja valkoiset mustassa maassa ovat automaattisesti rasisteja sen takia että lähtivät valkoisten paratiisista ja muuttivat mustan miehen afrikkaan ja heillä ei ole mitään paikallisia vinkkejä maassa asumiseen ja eivä tiedä mitään paikallisten ihmisten kulttuurista.

No eivät täällä olevat palstalaiset tiedä paljon mitään muuta kuin suomalaisuuden ihanuudesta.

Sitäpaitsi minä pidän afrikasta ja afrikkalaisista. Heidän keskuudessa kunnioitetaan vanhoja ihmisiä paljon enemmän kuin missään euroopan maassa.

Vierailija
24/66 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Awa-79:

Kuten " mrs.O" mainitsikin, monesti Afrikassa asuvat ulkomaalaiset pyörivät omissa piireissään ja asuvatkin " omilla alueillaan" , harvemmin minkäänlaista kosketusta paikallisten arkielämään. Itse näin myös tätä, enkä ikimaailmassa olisi halunut " asua heidän keskuudessaan" !

Mutta ei kelpaa sinulle kun asut afrikassa. Ja kun muutat takaisin suomeen niin ne kelpaavat sinulle suomessa.

Oletko sinä mielestäsi parempi?

Vierailija
25/66 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein ymmärtänyt ;) kommettejasi minulle tai " mrs.O" :lle.... Kuten hän mainitsi kirjoituksessaan, miten monet (ei kaikki tietenkään!!) ulkomaalaiset suhtautuvat ylimielisesti ja välttelevästi paikallisiin asuessaan Afrikassa, myös minä näin tätä jatkuvasti ja kaikki odotti,että " käyttäytyisin" samoin vain ihonvärini takia. Minua haukuttiin tyhmäksi kun ystävystyin työntekijöidemme kanssa enkä hyväksynyt, että he kutsuivat minua " madame" yms. yms. Eli en todellakaan kuvittele olevani parempi kuin muut! Ja sain myös kokea " negatiivisesti" sen, miltä tuntuu olla " valkoinen mustassa maassa" -päivittäin perääni huudeltiin paikallista haukkumanimeä ja jopa syljettiin päin. Jos olet itse asunut/matkustellut etelämmässä päin, luulisi,että tietäisit paremmin, mistä on kyse....

Vierailija
26/66 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- eikä edes Suomessa ystäväni ole " omissa piirissä pyöriviä suomalaisia" ! ;)

Vierailija
27/66 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieheni on kertonut, niin Awan kertoma tapa kohdella mustia on ainakin brittiläisillä ihmisillä. Eikä vain mustia kohtaan vaan yleensä heillä on aikamoiset luokkaerot. Suomalainen valkoihoinen turisti voi olla alempaa luokkaa, jos ei osaa käyttäytyä oikein.

Vierailija
28/66 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

scratched:

mar1anne - 05.04. 16:01

" älä kysy meiltä

Ota yhteys siellä asuviin suomalaisiin tai eurooppalaisiin.

Tuttavani teki pari vuotta vapaaehtois tyotä Zambiassa ja kaikki ' uvikset' tunsivat toisensa. "

Älä kysy meiltä??? Taisi tuo ap kyselläkin niiltä joilla on kokemusta. Ei ole pakko vastata jos se noin sydämen päälle ottaa ;)

oluwa - 05.04. 23:40 vastaa tähän viestiin (14/15)

" Miksi Nigeriasta lähdetään pois???

Miksi sinä muuttaisit sinne??"

Olikohan tää nyt se pointti? Ei taida olla meidän tehtävämme alkaa kyseenalaistamaan kenenkään motiiveja.. Jos ap haluaa muuttaa niin siihen tuskin pystymme sinä tai minä millään lailla vaikuttamaan.

Mitään ja jokainen tekee tietenkin omat päätöksensä,sinne vaan jos on rahaa ja miehen sukukin on varakas ja eiköhän sen oma ukko tiedä sen kaikkein parhaiten mihin perhettään on viemässä asumaan.Obla dii, obla daa. Hyvää matkaa ja Onnea:)

ja siellä tarvitaan vähän parempia hermoja että ei niin helposti pidä hiiltyä joka asiasta esim. niinkuin sinä,jokainen saa antaa täällä omat kommenttinsa jos sattuu olemaan asioista tietoinen ja nyt en todellakaan väitä että tiedän kaiken.

Vierailija
29/66 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...pätkiä lauseet ja vääntää toisten kirjoittama ihan omiin tarkoitusperiisi sopiviksi ;) Harjoitat samaa tekniikkaa suht onnistuneesti myös tuolla ulkosuomalaisten mammojen palstalla...

Saahan tästäkin merkityksen mieleisekseen, kun typistää tai muuttelee sen sinun tyylilläsi, ensin alkuperäinen, sitten muunnoksesi:

mrs_O:

Ihan vielä illan viimeisenä ajatuksena: valkoihoinen, valkoihoisten parissa Nigeriassa asuva, Euroopasta tai Pohjois-Amerikasta muuttanut on suht jäävi kertomaan, millaista maassa on asua paikallisten keskuudessa (missä ympäristössä Tanji tulisi asumaan). Ne valkoihoiset kun tuppaavat siellä sun täällä asustelemaan vähän niinkuin keskenään ;) ja paikallisiin usein suhtaudutaan ylimielisesti tai vältellen... just a thought...

mar1anne:

Ne valkoihoiset kun tuppaavat siellä sun täällä asustelemaan vähän niinkuin keskenään ;) ja paikallisiin usein suhtaudutaan ylimielisesti tai vältellen... just a thought...

ja jatkat:

Alkuperäinen on nyt sitten maahan muuttaessa yksi näistä maassa asuvista valkoisista.

Huomasitkos itse mikä väännöksessäsi meni vikaan? Vinkki: alkuperäinen=Tanji (eli henkilö, joka muuttaa maahan asuakseen paikallisen väestön keskuudessa, ei niiden ihannoimiesi paikallisten olojen " asiantuntija" valkoihoisten).

mar1anne:

Ja valkoiset mustassa maassa ovat automaattisesti rasisteja sen takia että lähtivät valkoisten paratiisista ja muuttivat mustan miehen afrikkaan ja heillä ei ole mitään paikallisia vinkkejä maassa asumiseen ja eivä tiedä mitään paikallisten ihmisten kulttuurista.

Kyllä mar1anne, hyvin moni valkoihoinen on nimenomaan rasisti jo täältä mainitsemastasi paratiisista lähtiessään. Ja siellä uudessa oleskelumaassa ei suinkaan olla tekemisissä kantaväestön kanssa, vaan seura haetaan sieltä " paremmasta" luokasta eli toisten valkoihoisten joukosta. Itseasiassa paikalliset pelottavat (heillä kun on niin outoja tapojakin ja ovat väärän värisiä jne.).

mar1anne:

No eivät täällä olevat palstalaiset tiedä paljon mitään muuta kuin suomalaisuuden ihanuudesta.

Awa sinulle kertoikin oman tarinansa... älykkäänä (?) henkilönä kaiketi hoksaat, että meistä muista palstalaisista sinun on paha lähteä edes rivien välistä menneisyyttämme tulkitsemaan tai kokemuksiamme arvioimaan, saati että katsoisit jostakin omasta mielestäsi hyvästä syystä tarpeelliseksi kohottaa itsesi ylemmäksi kuin me " seukkarit" ... just a thought again ;)

mar1anne:

Sitäpaitsi minä pidän afrikasta ja afrikkalaisista. Heidän keskuudessa kunnioitetaan vanhoja ihmisiä paljon enemmän kuin missään euroopan maassa.

Minä löydän Afrikasta paljon muutakin hyvää. Yllättävää että tasoisesi jokapaikan asiantuntija ei osaa isosta mantereesta sanoa tuon enempää ;) No, kaiketi tuokin parempi kuin ei mitään...

Vierailija
30/66 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo omissa piireissään pyorivät suomalaiset kelpaavat sinulle kun asut suomessa

mar1anne:

Awa-79:

Kuten " mrs.O" mainitsikin, monesti Afrikassa asuvat ulkomaalaiset pyörivät omissa piireissään ja asuvatkin " omilla alueillaan" , harvemmin minkäänlaista kosketusta paikallisten arkielämään. Itse näin myös tätä, enkä ikimaailmassa olisi halunut " asua heidän keskuudessaan" !

Mutta ei kelpaa sinulle kun asut afrikassa. Ja kun muutat takaisin suomeen niin ne kelpaavat sinulle suomessa.

Oletko sinä mielestäsi parempi?

Awan puolesta en lähde puhumaan, mutta minä kyllä pidän itseäni paljon parempana ihmisenä kuin joku valkoihoinen rasisti, joka kuvittelee olevansa muun värisiä parempi vain pelkän ihonvärinsä perusteella. Ja aivan kuten Awa, en kaveeraa sellaisen sakin kanssa myöskään täällä " paratiisissa" , saati että hakeutuisin seuraansa Suomen ulkopuolella. Joku taso pitää sentään säilyttää ;)

Vierailija
31/66 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni Scratched vitsaili... vai ymmärränkö nyt ihan väärin ;)- ilmaisun? Eikä kai kenenkään meidän tehtävä kuitenkaan ole rajoittaa toisen aikuisen elämää? Siis tässä tapauksessa Tanjin. Mutta neuvoilla voidaan auttaa löytämään eri vaihtoehtoja. Loppuviimeksi ratkaisu on kuitenkin Tanjin, eikös?

oluwa:

scratched:

Älä kysy meiltä??? Taisi tuo ap kyselläkin niiltä joilla on kokemusta. Ei ole pakko vastata jos se noin sydämen päälle ottaa ;)

oluwa - 05.04. 23:40 vastaa tähän viestiin (14/15)

" Miksi Nigeriasta lähdetään pois???

Miksi sinä muuttaisit sinne??"

scratched: Olikohan tää nyt se pointti? Ei taida olla meidän tehtävämme alkaa kyseenalaistamaan kenenkään motiiveja.. Jos ap haluaa muuttaa niin siihen tuskin pystymme sinä tai minä millään lailla vaikuttamaan.

oluwa: Mitään ja jokainen tekee tietenkin omat päätöksensä,sinne vaan jos on rahaa ja miehen sukukin on varakas ja eiköhän sen oma ukko tiedä sen kaikkein parhaiten mihin perhettään on viemässä asumaan.Obla dii, obla daa. Hyvää matkaa ja Onnea:)

ja siellä tarvitaan vähän parempia hermoja että ei niin helposti pidä hiiltyä joka asiasta esim. niinkuin sinä,jokainen saa antaa täällä omat kommenttinsa jos sattuu olemaan asioista tietoinen ja nyt en todellakaan väitä että tiedän kaiken.

Otat kovin vakavasti Nigerian tilanteen ja onhan siellä riskinsä. Yhtäkään turvapaikan saanutta nigerialaista en ole kuitenkaan vuosien varrella tullut tavanneeksi, muutama on kylläkin saanut jonkinasteisen oleskeluluvan turvapaikkaprosessin päätteeksi. Mutta ei varsinaista turvapaikkaa, koska [b] turvapaikan saadakseen henkilö on joutunut jättämään kotinsa ja kotimaansa siksi, että hänellä on perusteltu syy pelätä joutuvansa vainotuksi. Häntä vainotaan hänen rotunsa, kansallisuutensa, uskontonsa, yhteiskuntaryhmänsä tai poliittisen mielipiteensä perusteella.[/b] Ja vainon pitää tulla maan valtaapitävien taholta. Esim. katurosvojen tai vaikkapa sikamaisten naapurien vainoamaksi joutunut ei voi turvapaikkaa saada. Kyllä, Nigeriassa on monilla kehnot olot taloudellisesti ja jokapäiväinen elämä ei ole turvattu, mutta kovin moni sieltä lähtevä ei täytä turvapaikkaedellytyksiä eikä saa turvisprosessin kautta mitään muitakaan lupia.

Suurin osa nigerialaisten luvista tulee siis ihan eri perusteella...

En yritä vähätellä miehesi kärsimyksiä ja ehkä hän on yksi niistä harvoista, joka on ihan oikeasti saanut edellämainittujen syiden vuoksi oleskeluluvan. Mutta siellä pärjää kyllä, jos perusasiat ovat kunnossa. Ellei sitten kaukokaipuu iske jostain muusta syystä ;) Ja miehesihän kävisi kuitenkin kotimaassaan lomalla? Jos oikein ymmärsin...

Vierailija
32/66 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat kovin vakavasti Nigerian tilanteen ja onhan siellä riskinsä. Yhtäkään turvapaikan saanutta nigerialaista en ole kuitenkaan vuosien varrella tullut tavanneeksi, muutama on kylläkin saanut jonkinasteisen oleskeluluvan turvapaikkaprosessin päätteeksi. Mutta ei varsinaista turvapaikkaa, koska [b] turvapaikan saadakseen henkilö on joutunut jättämään kotinsa ja kotimaansa siksi, että hänellä on perusteltu syy pelätä joutuvansa vainotuksi. Häntä vainotaan hänen rotunsa, kansallisuutensa, uskontonsa, yhteiskuntaryhmänsä tai poliittisen mielipiteensä perusteella.[/b] Ja vainon pitää tulla maan valtaapitävien taholta. Esim. katurosvojen tai vaikkapa sikamaisten naapurien vainoamaksi joutunut ei voi turvapaikkaa saada. Kyllä, Nigeriassa on monilla kehnot olot taloudellisesti ja jokapäiväinen elämä ei ole turvattu, mutta kovin moni sieltä lähtevä ei täytä turvapaikkaedellytyksiä eikä saa turvisprosessin kautta mitään muitakaan lupia.

Suurin osa nigerialaisten luvista tulee siis ihan eri perusteella...

En yritä vähätellä miehesi kärsimyksiä ja ehkä hän on yksi niistä harvoista, joka on ihan oikeasti saanut edellämainittujen syiden vuoksi oleskeluluvan. Mutta siellä pärjää kyllä, jos perusasiat ovat kunnossa. Ellei sitten kaukokaipuu iske jostain muusta syystä ;) Ja miehesihän kävisi kuitenkin kotimaassaan lomalla? Jos oikein ymmärsin...

Vierailija
33/66 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että turistin ja rasistin ero on 2 viikkoa.

Mutta annetaan alkuperäisen mennä Afrikkaan avoimin silmin ja annetaan hänen kokea se itse. Ilman että me selitetään hänelle että pitää pysyä kaukana siellä asuvista suomalaisista koska he ovat rasisteja.

Pitkään maassa asuvat eivät ole rasisteja. Kulttuuri shokki kestää ensimmäiset 2 vuotta ja sen jälkeen olet sopeutunut maahan. Ne jotka ovat kokeneet yli 2 vuotta maassa asumisen ovat hyvät tiedon lähde.

Ja mielenkiintoista tuo kommentti miten suomalaiset liikkuvat afrikan maissa omissa piireissään.

Luulin että suomalaiset tekevät niin vain ruotsissa. Olen kuuullut yhdestä joka asui tukholmassa 6 vuotta ja sillä aikana ei saanut yhtään ruotsalaista ystävää. Vain suomalaisi ja muita ulkomaalaisia.

Olipa hänellä ylimielinen asenne paikallisiin.

Vierailija
34/66 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mar1anne:

Luulin että suomalaiset tekevät niin vain ruotsissa. Olen kuuullut yhdestä joka asui tukholmassa 6 vuotta ja sillä aikana ei saanut yhtään ruotsalaista ystävää. Vain suomalaisi ja muita ulkomaalaisia.

Hih hii... ;o)))

Vierailija
35/66 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö ne kaikki Nigerian valkoihoiset muuttuivat yhtäkkiä suomalaisiksi? Mar1anne jankkaa taas, tapansa mukaan, jostakin...

myönnän... en pysy perässä järjen (?) juoksussasi... enkä kyllä jaksa enää uudestaan samoja juttuja rautalangastakaan vääntää...

Ninski:

mar1anne:

Hih hii... ;o)))

Yhdyn Ninskiin ;)

Vierailija
36/66 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla Nigerian oloista tietämättömällä ko. maan kansalaisella (siis " seukkaaja" -siipallani) kun heräsi uteliaisuus...

että missäs Afrikan maassa Mar1anne itse asustelet?

Vierailija
37/66 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

Tuolla Nigerian oloista tietämättömällä ko. maan kansalaisella (siis " seukkaaja" -siipallani) kun heräsi uteliaisuus...

En koskaan sanonut että aviomiehesi olisi tietämäton nigerian oloista. Ehdotin että sinne tulleet maahanmuuttajat olisivat hyvä tiedonlähde uuden elämän aloittamisesta uudessa maassa. Muiden on vaikeata tietää miten jotkut asiat voivat toiselta tuntua todella vieraalta.

Ja niin. Asuin zimbabwessa. Lomailin Mozambiquessa ja Zambiassa. Zambia on kokemisen arvoinen. Ihania järviä.

Nyt asuin muualla.

Anna allkup. kuitenkin itse päättää onko paikallisista maahanmuuttajista apua vai ei. Se että he ovat rasisteja on sinun oma ennakkoluulo. Jos e tunne ketään siellä asuvaa paikallista niin et voi sanoa ovatko he rasisteja vai eivät. Ihmiset harvemmin ovat sitä miltä ennakkoluulot sanovat.

Vierailija
38/66 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin jo täällä kirjoitinkin, että jos tarve vaatii, pura ihmeessä huonoa oloasi. Mutta pakko on silti huomauttaa, että kanssaihmisille ilkeily ei loppuviimeksi siihen omaan pahaan oloon tuo helpotusta, päinvastoin, vaan ne omat traumansa pitäisi saada purettua jollakin muulla konstilla. Ja kyllä, siihen tarvitaan pääsääntöisesti ammattiapua.

Käyt riekkumassa tuolla marokkolaisketjussakin... miksi luulet vänkäämiselläsi olevan ainakaan mitään positiivista vaikutusta maahanmuuttajien vaimoihin? Vai meneekö kaikki sittenkin pelkästään oman pahan olosi piikkiin?

Yhtenä syynä " tussahtamisiisi" saattaa tietty olla se, ettet lue toisten kirjoituksia ajatuksen kanssa vaan vain silmäilet tekstit läpi ja tarraudut johonkin sanaan tai puoleen lauseeseen, joka on täysin irrotettu varsinaisesta asiayhteydestä.

Lähetääs sitten purkamaan tuota viimeisintäsi:

mar1anne:

mrs_O:Tuolla Nigerian oloista tietämättömällä ko. maan kansalaisella (siis " seukkaaja" -siipallani) kun heräsi uteliaisuus...

En koskaan sanonut että aviomiehesi olisi tietämäton nigerian oloista. Ehdotin että sinne tulleet maahanmuuttajat olisivat hyvä tiedonlähde uuden elämän aloittamisesta uudessa maassa. Muiden on vaikeata tietää miten jotkut asiat voivat toiselta tuntua todella vieraalta.

Muistanet, että myös ap:n siippa on nigerialainen? Ja että ap asustelisi paikallisoloissa, siis Nigerian suvun hoivissa? Moni tälläkin palstalla kirjoitteleva ja lueskeleva osannee kertoa sinulle kokemuksistaan miehensä vaimona: monilla valkoihoisilla on vaikeuksia suhtautua mustan kanssa avioituneeseen valkoiseen (ja kuin myös joillakuilla mustilla). Olet varmaan täältä vauvan palstaltakin tullut lukeneeksi toisten kokemuksista. Siksi jo alkuasetelma Nigeriaan muutolle on ap:llä erilainen, kuin mitä sinä (ehkä) osaat ajatella.

Ainoa maahanmuuttajatyyppi, joka ap:lle voisi todella antaa käyttökelpoisia vinkkejä Nigeriaan asettumisesta, olisi nainen/mies, joka on liitossa nigerialaisen kanssa. Expatit, vapaaehtoiset, turistit jne. ovat vinkin antajina se huonompi vaihtoehto ihan vain siksi, että katsovat kuitenkin maata pelkästään sieltä valkoisesta vinkkelistä. Erilaiset asiat kun näyttävät siitä vinkkelistä katsottuna vähän liiankin vierailta niille, jotka elävät sen oman " erilaisuutensa" kanssa jo omaa arkeansa. Erilaisiksi heidät taas määrittelee ympäröivä, enemmistöltään valkoinen, elinympäristö. Tällä palstalla kirjoittelevien enemmistöllä siis Suomi.

Ja niin. Asuin zimbabwessa. Lomailin Mozambiquessa ja Zambiassa. Zambia on kokemisen arvoinen. Ihania järviä.

Kun nyt olet minunkin uteliaisuuteni herättänyt, en malta olla kysymättä, että kuinka monen zimbabwelaisen (ei valkoisen) ystäväsi kanssa pidät edelleen yhteyttä? Ajattelin vain, että heitä olisi, kun siellä (käsittääkseni) pitkäänkin asuit. Kai Afrikan ajoistasi on sentään jäänyt jotakin muutakin perstaskuun kuin vain ne komiat maisemat ja pari koriste-esinettä?

Nyt asuin muualla.

En ymmärtänyt tätä lausettasi, sorry.

Anna allkup. kuitenkin itse päättää onko paikallisista maahanmuuttajista apua vai ei. Se että he ovat rasisteja on sinun oma ennakkoluulo. Jos e tunne ketään siellä asuvaa paikallista niin et voi sanoa ovatko he rasisteja vai eivät. Ihmiset harvemmin ovat sitä miltä ennakkoluulot sanovat.

Määritelmän " valkoihoinen rasisti" toit tähän keskusteluun sinä mar1anne (07.04. klo 16:32, jos olit jo unohtanut). Sinä myös jankutit sitä, että kaikki valkoihoiset ovat rasisteja. Muut keskusteluun osallistujat totesivat vain, että jotkut valkoihoiset maahanmuuttajat ovat rasisteja tai kokevat ylemmyyttä mustaihoisiin.

Kukaan tämän ketjun kirjoittajista ei ole kehottanut Tanjia (=ap) olemaan kysymättä valkoihoisilta. Itseasiassa kukaan kirjoittajista ei ole vängännyt aiheesta Tanjin kanssa, ainoa väittely, mikä täällä on meneillään, junnataan sinun kanssasi mar1anne. Tanjille on annettu täällä ihan hyviä neuvoja ja vinkkejä ja jotakin hän on varmaan tullut oppineeksi myös esim. sinun kirjoituksistasi.

Mitä taas tulee käsitykseesi Tanjin kykenemättömyydestä käyttää omia aivojaan (tällaiseen päädyin kommenttejasi lukiessani), en usko huolellesi olevan todellista syytä. Vaikka Tanjin kumppani onkin musta, ei se tee hänestä automaattisesti jotenkin tyhmempää, omaa tahtoa omaamattomampaa tai muuten vain yksinkertaisempaa jne. kuin esim. sinä tai muut " korkeatasoisemmat" valkoiset. Eli muiden mielipiteet tuskin kuitenkaan ovat se ratkaisevin tekijä Tanjin päättäessä tulevaisuudestaan.

Ainoastaan yksi kohta tähän astisessa kirjoittelussasi on todella kolahtanut. Se, kuinka vähättelevästi ja suorastaan ilkeästi suhtauduit Awan kertomukseen omista kokemuksistaan. Osoitit muuten siinäkin omat asenteesi (jotka ovat siis hyvinkin yleisiä valkoisten piireissä): ainoa hyvä valkoihoinen Afrikassa (tai ylipäätään missään) asuja on valkoisten kanssa kaveeraava valkoihoinen. Awan kokemukset eivät sitten mielestäsi olleet oikeita, kun oli kaveerannut " väärien" ihmisten kanssa, vai? Ja kukaan valkoinen, mustaihoisen afrikkalaisen kumppani, ei voi tietää asioista yhtään mitään? Näin ainakin minä kirjoituksestasi Awalle ymmärsin.

[b] Edelleen: mukavaa reissua (lyhyempää tai pidempää) Tanjille :) [/b]

Vierailija
39/66 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

Muistanet, että myös ap:n siippa on nigerialainen? Ja että ap asustelisi paikallisoloissa, siis Nigerian suvun hoivissa?

jne..

Silloin, kun meidän perheessä puhuttiin Nigeriaan muutosta (tai ei se pelkäksi puhumiseksi jäänyt, mutta toteutumatta jäi kuitenkin), mieheni (siis kanssani " seukkaava" nigerialainen :) ) kertoi hyvin tarkasti perheensä asumisoloista ja arjesta. Kertoipa senkin, ettei alueella, missä hänen perheensä asuu, asu valkoisia (alue ei ole tarpeeksi " hyvä" valkoisille, vaikka se on paikallisella tasolla todella hyvä alue asua). Tässä tapauksessa minulle ei Nigeriassa asuneesta valkoisesta olisi ollut vastaavaa hyötyä kuin mieheni tiedoista. Lisäksi mies tuntee minut parhaiten (kuten varmasti aloittajankin mies hänet), joten hän osasi parhaiten myös arvioida, mikä/mitkä asiat tulevat olemaan juuri minulle vaikeita (maahan sopeutumisessa). Tuntematon olisi ehkä osannut varoittaa minua ruuhkista, kuten miehenikin, mutta tuskin olisi ymmärtänyt sitä miten tärkeää voi olla vaikka se, ettei alueen kaupoista/toreilta saa juustoa :)

Vierailija
40/66 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

ainoa hyvä valkoihoinen Afrikassa (tai ylipäätään missään) asuja on valkoisten kanssa kaveeraava valkoihoinen. Awan kokemukset eivät sitten mielestäsi olleet oikeita, kun oli kaveerannut " väärien" ihmisten kanssa, vai

Ymmärsit väärin.

Vähän ihmetyttää ne jotka muuttavat ulkomaille ja sitten ovat parempia kuin muut maahanmuuttaneet ja eivät suostu kaveeraamaan maanmiestensä kanssa.

Se että jollakin on musta mies ei tarkoita sitä että ei voisi olla maanmiesten tai muiden maahanmuuttajien kanssa.

Ja tuo aikaisempi kysymyksesi. Aika monet kaverini eivät enää asu afrikassa vaan ovat muuttaneet pois. Olen vielä yhteydenpidossa sen perheen kanssa jotka asuvat Zambiassa. Toinen tuttava perhe muutti enkku vuosien jälkeen takaisin afrikkaan. Tavallaan meviät sinne tienatakseen rahaa jotta voisivat jatkaa elämää afrikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan