Matkalle /asumisesta nigeriassa
Heips, kysyisin kun täällä varmasti on nigerialaisten vaimoja /tyttöystäviä että oletteko käyneet nigeriassa ?
Kertoisitteko kokemuksistanne? Olen todennäköisesti muuttamassa nigeriaan pysyvästi ja haluaisin vähän infoa mitä olisi ennen matkaa esim. hyvä tietää. : )
Kommentit (66)
Varsinkin jenni_117 ja Shannice antoivat hyviä neuvoja koskien tätä asiaa... Kuten sanoin jo ensimmäisessä viestissäni,että kysele mieheltäsi niin paljon kuin mahdollista! Kuten jenni_117 sanoikin, ne tosi " yksinkertaisimmat" asiat saattavat paikan päällä yllättää kaikista eniten. Itse ensimmäisinä päivinä Afrikassa ihmettelin esim. paikallisia kaloja,että mitä ja miten ihmeessä ne valmistan ;), en ollut koskaan sellaisia mulkosilmiä nähnytkään! ;) Aluksi olin kauhean varovainen, mitä annoin lapsen syödä, mutta vähitellen tajusin,ettei se onnistuisi pidemmän päälle, meidän kaikkien piti tottua ja oppia uuteen ja erilaiseen...Omassa kodissamme törmäsin jatkuvasti kysymykseen " mitä tehdä kun..." -miten maksaa sähkölasku, kenelle soittaa kun vesiputki pamahti...jne.. " Shannice" tuossa sanoikin,että kannattaa myös huomioida se, tuletko paljon olemaan " omillasi" siellä eli onko mies paljon töissä ja joudut itsenäisesti selviämään arkiaskareista (minulla oli näin)... Eli itse viihdyt ja tunnet selviäväsi paremmin kun olet hieman valmistautunut, mitä saattaa olla edessä..;)
Muistan myös, miten todella tumpeloksi tunsin itseni kun jotkut yksinkertaiset asiat eivät heti sujunut tai mennyt tajuntaani!! ;) Eli muista myös,että huumorilla moni asia tuntuu helpommilta:)
Ja mar1annelle vielä....tai kommenttia sinun juttuihisi, koska aika hyvin olet täällä palautetta saanut..;) Itse en todellakaan mennyt Afrikkaan sillä asenteella,etten tutustuisi siellä muihin ulkomaalaisiin... Mutta käytännössä sain kokea sen,että mustan miehen valkoisena vaimona olin " eri kastia" , ilman että minua henk. koht. edes tunnettiin.. Toinen ikävä asia johon törmäsimme oli se, kun ulkomaiset yhteityökumppanimme siellä saivat tietää,että " mustalla miehelläni onkin valkoinen vaimo" , he halusivat minun " varmistukseni" moneen asiaan ja minä olin muka se joka takasi mieheni luotettavuuden... :/
Todelllakin hyvää matkaa tanjille ja muille vastaavassa tilanteessa ja avointa mieltä mukaan! ;)
On niin loppuunkaluttu kaikkiaan ja varmasti puuduttavaa muillekin...
mar1anne:
Ymmärsit väärin.
Vähän ihmetyttää ne jotka muuttavat ulkomaille ja sitten ovat parempia kuin muut maahanmuuttaneet ja eivät suostu kaveeraamaan maanmiestensä kanssa.Se että jollakin on musta mies ei tarkoita sitä että ei voisi olla maanmiesten tai muiden maahanmuuttajien kanssa.
Anteeksi nyt vain, mutta väärin koko asian on luultavasti ymmärtänyt ainoastaan sinä.
Awa jo hyvin totesikin, että mustan miehen valkoisena vaimona me " seukkaajat" olemme monessa paikassa eri kastia. Alkaen täältä " armaasta" Suomen maasta. Ja kun en esim. minä kerran kaveeraa tuon tietyn tyyppisen suomi-sakin kanssa täällä Suomessa, niin miksi ihmeessä kaveeraisin heidän kanssaan missään muuallakaan?! Asialliset ja aivolliset suomalaiset ovatkin sitten aivan eri asia. Mutta miestäni tai lapsiani ylenkatsovat idiootit eivät ole tuttavapiiriimme toivottuja.
En ole edes lapsena nauttinut ennakkoluuloisten junttisuomalaisten seurasta. Suonet sentään minulle, ja muillekin palstalaisille, oikeuden valita seuramme ja tuttavapiirimme ihan itse.
Ja varsinaiseen alkuperäiseen aiheeseen (kun on tässä vängätessä vallan unohtunut)... mekin mieheni kanssa suunnittelemme hakeutuvamme vakituisemmin Nigeriaan eläkevuotemme viettämään. Ei edes ihan mahottoman pitkä aika enää ;)
Niin kuin aikaisemmin on jo neuvottu ja minka myos varmasti itse tiedat niin miehesi ja hanen ystavansa ovat niita jotka parhaat neuvot osaavat antaa, itse kuitenkin lisaisin tahan semmoisen aiheen kuin naisen asema ja kaytos perheen/suvun parissa.
Olisi hyva jos voisit jutella naista asioista nigerialaisten naisten/tyttojen kanssa silla he tietaisivat varmasti paremmin ( miehesihan ei ole joutunut nii' aaman anoppiiaan tai vanhempia tateja ;) mita tulee tehda kun esimerkiksi olet anoppilassa tai menette vanhemman tatin luo kylaan, tai kylaan yleensakkin. Nigeriassa on tapana nii' ata aina kun vanhempi nainen tulee huoneeseen ( on se sitten anoppi tai tati;). Vanhempien miesten viereen ei passaa istua sohvalle ja kun jossain laitetaan ruokaa niin keittioon suorastaan kannattaa vastusteluista huolimatta ankeytya auttamaan! Siis tavallaan niita ihan tavallisia paikallisia kaytos tapoja mutta mita me ei valttamatta osata edes ajatella mutta mitka ovat viella todella tarkeita naille paikallisille aideille:) Usein talon ulkopuolella ( siis teidan oman kodin ulkopuolella tai kun teilla on vieraita) kannattaa antaa miehen olla se talonpaa ja antaa hanen kayttaytya jopa mahtipontisesti silla ethan/emmehan halua nolata miesta muiden edessa, kotona " kahden" ollessa voit sitten taas pomottaa jos sita luonteessa on;) ( minulla on ja onneksi kenialaisittain talon sisalla NAINEN ON TALONPAA!!!!!! ;). Ja sitten voit saada vihjeita siita etta miten menetella kun tulee vieraita kylaan, esim kun paasevat ovesta sisaan niin tarjotaanko/tyrkytetaanko heti virvokkeita ( myos kahvia ja teeta ) ja etta kannattaako samantien alkaa laittaa vieraille myos ruokaa eli pitaa olla valmiudessa etta on lihaa/ruokaa kaapissa. Kannattaisiko teidan ottaa/palkata " house girl" , monesti maalla asuvat sukulaiset tulevat kaupunkiin mielellaan asumaan jos kaupungissa asutte jne jne. Mutta tassa muutama ajatus nain illan iloksi:)
Ja hei riippumatta siita mita kukaan muu sanoo niin mieliavoinna uusia koitoksia kohti ja varmasti nautit olostasi:)
Mama-Njogu
P.s ja ai niin ei kannata imuroida/lakasta lattiaa kun on vieraita kun se tarkottaa/vihjasee sita etta vieraiden tulisi lahtea;)
Minäkin olen kysellyt mieheltäni nimenomaan kaikkia ihan pikkuasioita, esim. miten minun tulee suhtautua anoppiin, jotta olisin " kunnioittava" ja että miten meidän perheessämme tulevat sukupuoliroolit näkymään (kyllähän ne varmasti tulevat näkymään eri tavalla kuin täällä Suomessa asuessa) ja juuri noita peruskäytöstapoja olen kysellyt. Toisaalta mieheni on sitä mieltä, että minulla tulee olemaan tiettyjä " erivapauksia" nigerialaisiin naisiin nähden, koska kaikki tietävät että olen eurooppalainen.
Joudumme todennäköisesti olemaan jonkun verran erossa mieheni kanssa ja silloin ehkä helpottaisi jos miehen perhe olisi lähellä. Sillä yksinäisyydellä mietin lähinnä sitä, että tulenkohan saamaan tosiystäviä nigerialaisista naisista, sillä vaikka itse olisin kuinka halukas ystävystymään niin enhän voi koskaan tietää mitä toisen päässä liikkuu. Lähinnä pelottaa, että joku haluaisi ystävystyä kanssani hyötymistarkoituksessa. Kertokaapa " Awa" ja muut, onko teillä kokemuksia tällaisesta?
Mieheni oli aluksi vähän epäilevä, että mahtaisinko pitää hänen kotimaastaan, mutta on nyt tullut siihen tulokseen että todennäköisesti viihtyisin. Vähän myös mietityttää se ainainen kuumuus, melu ja hälinä, tungos, kaaos, ruuhkat, asioiden hitaus, rikollisuus, vaarallisuus jne. Mutta kun niitä vertaa Suomen kylmyyteen, pimeyteen, juntteihin ja töykeisiin ihmisiin niin se kyllä motivoi yrittämään. Sitäpaitsi Nigeriassa houkuttaa etenkin lämmin ilmasto ja uskomattoman kaunis luonto. Toisaalta aika iso syy on se, että uskomme saavuttavamme Nigeriassa paremman elintason ja mukavamman elämän kuin täällä Suomessa. Olemme kunnianhimoisia molemmat ja meillä on tarkat suunnitelmat miten kaiken toteutamme.
mrs_O:
Asialliset ja aivolliset suomalaiset ovatkin sitten aivan eri asia. Mutta miestäni tai lapsiani ylenkatsovat idiootit eivät ole tuttavapiiriimme toivottuja.
MInä afrikan vuosina tutustuin aika hyvin yhteen mustan miehen kanssa olevaan. Nainen oli venäläinen, ei suomalainen.
Ja hän ei pelännyt maassa asuvia valkoisia.
Hänen pojalla oli hyvät käytos tavat ja aivan hurmaava.
En ole tosiaankaan paras esimerkki kertomaan ex-miehen sukulaisten suhtautumisesta minuun tms... ;) Jouduin sinne pelinappulaksi perheen valtataistelujen keskelle ja eläminen sen perheen keskuudessa oli hullumpaa kuin Kauniit & Rohkeat! ;)
Kannattaa kuitenkin varautua,että kaikenlaisia kommentteja ja lähestymistapoja voi tulla vastaan, ei välttämättä miehen sukulaisilta, mutta perheen " ystäviltä" ja ulkopuolisilta. Todellakin helpottaa paljon kun oletkin jo mieheltäsi kysellyt, miten käyttäytyä anopin yms. kanssa! :) Ennakkoasenteet voi monilla olla siellä päin yhtä tyhmiä kuin täälläkin...(" jokainen afrikkalainen on...blablaa" ) Minulle yksi sukulainen sanoi päin naamaa, ei ole mahdollista että valkoinen nainen oikeasti rakastaa mustaa miestä..;) Mutta afrikkalaisen vaimona täällä, olet varmasti jo tottunut ja karaistunut ;) näihin kommentteihin, mitkä voi jättää huomioimatta... Ole oma itsesi, varmasti sieltä löytyy aivan sydänystäväkin. Minulle yksi tärkeimmistä ihmisistä on ihana " siskoni" Keniassa,(en asunut siellä, mutta olen käynyt) jonka olen tuntenut vuosia ja olemme päivittäin yhteydessä välimatkasta huolimatta.
Ja mar1anne.....En tajua, miten edes jaksat heittää näitä ihme kommenttejasi tänne....en viitsi edes kommentoida viimeisintäsi, niin älytön se oli! :)
Yksi neuvo mitä kukaan ei ole vielä antanut on sairaala vakuutuksen hankkiminen.
Zambialaiset tuttavani sairastuivat koko perhe malariaan. Nyt heillä on vakuutus mikä maksaaa heidän matkan hinnan pois maasta sairaalahoitoon. Luultavasti voitte kuulua kelan piiriin jonkin aikaa. Ette kuitenkaan kauan.
Toinen on ota selvää mihin kouluuun aiot lapsesi lähettää. Yksityinen on ainoa vaihtoehto jos haluat lapsellesi kunnon koulutuksen. Niiden hinta on korkea ja niissä saattaa olla jonotuslistakin. Koulu saattaa olla sisäoppilaitos juuri sen takia että on aika kaukana.
Varaudu myos siihen että kun lapsi sairastuu niin sukulaiset saattavat jopa tyrkyttää perinteistä kansanlääkitystä.
Kuinka usein aiotte käydä suomessa lomalla. Jos on pitempi aikaisesta (yli 3 vuotta) maassa elämisestä kyse niin varaudu koti ikävään ja siihen että lapsesi vieraantuvat suomalaisuudesta.
Aikovatko suomalaiset sukulaiset käydä luonasi kylässä?
Selitä etukäteen että puhut lapsellisi suomea - siis jos aiot niin tehdä. He saattavat ihmetellä minkätakia et puhu englantia.
Niin sanotut seka avioliitot ovat aika harvinaisia afrikassa - vaikka niitä on aina ollut. Jostain syystä tuo valtkoinen mies musta nainen on yleisempi kuin valkoinen nainen musta mies. Se että Aawan anoppi ihmetteli sitä voiko valkoinen nainan rakastaa mustaa miestä on tässä yhteydessä jopa ymmärrettävää.
Oletko harkinnut testamentin tekoa. Mitä jos sinä kuolet niin haluatko että lapsesi tulevat suomeen sukulaisten luo vai jäävät Nigeriaan?
Aloita nyt yksityiset eläkesäästot. Et kyllä kadu sitä jos 10 vuoden kuluttua haluat takaisin suomeen.
Eläke ei kerry ulkomaan vuosista.
- ja nyt mielenkiinnolla odottelen ilkeitä kommentteja teiltä höperöiltä.
..ei nyt kommentoi " mar1annelle" muuta kuin oikaisen vain taas,että ei ollut anoppi, joka minulle negatiivista kommenttia sanoi päin naamaa. Ihan oli miespuolinen sukulainen, jolla itselläänkin oli yksi vaimoista ulkomaalainen.... Jos sen perheen äiti olisi vielä ollut elossa, kaiken kuulemani perusteella hän olisi ollut kuin äiti myös minulle.
Koulun ei tarvitse olla kallis etta se olisi hyva koulu ja lapsia voi myos " kotikouluttaa" ja mina valitsisin viihtyvyyden kannalta hyvan koulun en sen akateemisen suoritukseen kannalta!! Vaikka koulu ei olisikaan akateemisesti menestyva voit sina kotona " top up" ja maalta loytyy paljon ammattilaisia ( opettajia ja maalta sen takia etta usein he tarvitsevat lisa toita elattaakseen perheensa ja toiset eivat ole aikaisemmin ikina olleet ammattiaan vastaavassa ammatissa koska toita ei vaan ole ) jotka mielellaan tulevat kaupunkiin vaikka joka viikonloppu opettamaan lapsillesi tarpeellisia asioita ( eli mielestani viihtyisa ymparisto/ihmiset tarkeampi kuin hyvat KOULUN arvosanat ) ja viela tarkeampaa LUOTA LAPSEESI ja hanen taitoihinsa oppia. Mina ainakin ajattelen etta lapseni parjaa, oppii ja pidan heita alykkaina!! Olemme 3 kielinen perhe ja kotona lapset eivat saa puhua englantia vaan meidan kielia meille johdonmukaisesti ja niin vaan koulun raportit antavat ymmartaa etta luokan karjessa ovat/on ja tama koulu meidan alueen heikoiten akateemisesti menestyva koulu, netista olen tarkastanut etta mitka odotukset ovat ika luokittain ja osaavat nama ja enemman, opetellaan koko ajan uutta ja liikutaan sitten edella jo ens vuoden jutuissa ( poika siis nyt 5v 2kk ).
Monet boarding school' sit ottavat myos day students ja maksut eivat mielestani ole kovia/kalliita ( Nairobissa, Keniassa ) jopa se akateemisesti menestyksekkain koulu veloittaa vain 725euroo ( kalliimpiakin kouluja loytyy tietysti mutta ei ole valttamatta kiinni hinta/laatu suhteesta ) vuodessa, ja tietty kun ikaa tulee lisaa niin maksut nousevat mutta eivat huimasti, eli eikohan taa hyva koulu juttukin oo kiinni siita mista vinkkelista sita katsoo. Itse olemme katsoneet keniasta lapsille koulua kaupungista mihin aiomme asettua ja heidan koulu maksunsa ovat yhteensa 5800euroo kahdesta lapsesta vuodessa, tama koulu on britti koulu ja valitsimme taman siksi etta opettajat ovat britteja ja itse pidan enemman britti englanti aksentista kuin kenialais englantilaisesta + etta lapset ovat kasvaneet briteissa vaikkakin hyvin kenialaisessa ymparistossa on heidan helpompi sopeutua uuteen kotiin/kouluun kun periaatteet/menettelytavat ovat samat, koulu ei myoskaan ole kaupungin paras.
Sitten vakuutuksiin ja sairaaloihin! Saastoilla hoitaa kylla itsensa/lapsensa hyvissa sairaaloissa ja eivat nuo niin kalliita ainakaan keniassa olleet ( kaytimme lapsia yksityisessa lasten sairaalassa ja maksut noin 10 euroo + laakkeet ja tietysti sitten jos joutuu jaamaan sairaalaan niin sitten maksut erikseen mutta eivat nuokaan ole korkeita ) niin ja tama sairaala oli/on nairobin toisiksi paras ellei jopa paras.
Lapsien vieraantuminen suomalaisuudesta voi olla vain hyva asia,lol
En ole ikina tavannut huono itsetuntoista afrikkalaista mutta senkin edesta suomalaisa joilla ei ole minkaanlaista uskoa itseensa...... Ja aiti kylla voi ylla pitaa sen suomalaisen osa alueen kulttuurista ja suomalaisuudesta minka tarkeana pitaa;)
Testamentti varmaan kannattaa tehda mutta suomen lain mukaan lapsia ei voi testamentata ja uskon etta lapset on " aina" parempi aidin tai isan kanssa/luona. Lapset voivat lomailla suomessa ja vaikka sitten menna sinne kouluun (amatsu, lukio, yliopisto jne jne ) kun sen aika tulee, suomi ei ole mikaan luvattu maa ja ei ole mikaan etuoikeus olla suomalainen tai olla syntymyt suomeen.
Joo, tulihan tahan nyt sitten taas tarpeeks jauhettua..........
Hyvat yot, Mama Njogu' lta
mutta jos suomalainen erehtyy vaikkapa jonkin TOSIASIAN sanomaan vaikkapa afrikkalaisesta on hän automaattisesti rasisti. Kun tämä tällainen vain jatkuu ja jatkuu niin en yhtään ihmettele että esim. uusnatsismi lisääntyy.
Haukkukaa te vain niin paljon kuin haluatte mutta älkää ihmelkö sitten seurauksiakaan. Itse olette niin olevinaan tasa-arvoisia ja suvaitsevaisia mutta näköjään se suvaitsevaisuus yltää vain muihin kuin ei-valkoisiin. Valkoisista saa sanoa mitä haluaa eritoten " junttisuomalaisista" . Menenpä minä sanomaan samanlaisia yleistyksiä mustista niin saan heti rasistin leiman.
Eiköhän Provoliisa hiukan muut asiat aja uusnatsismiin kuin se että afrikassa asuva suomalainen haluaa vältää pieniä piirejä...
Mä en jaksa ymmärtää muutenkaan miksi tässä(kin) ketjussa täytyy alkaa vääntää jostain kommentista maailmaa suurempaa asiaa. En vain näin sivusta seuranneena voi uskoa että oikeasti ymmärrätte toisianne noin väärin. Joku mainitsi että haluaa välttää ahtaita länsimaisten " ylimistöpiirejä" Afrikassa. Kirjoittaja ei kuitenkaan varmasti tarkoita ettäkö KAIKKI länsimaalaiset Afrikassa olisivat tällaisia. Mutta näitäkin varmasti löytyy ja niitä piirejä kirjoittaja halusi välttää. Piste. Mutta onhan se kiva vääntää ja löytää rasistisia mielipiteitä ja ylenkatsomista kaikesta mitä muut kirjoittaa..hohhoijaa.
Mielestäni ei ole rasistista sanoa ja ajatella että Suomessa on ulkomaalaisia jotka pyörivät vain oman maalaistensa kanssa ja halveksivat valtaväestöä. Myöskään ei ole rasistista jos joku tämän maalainen henkilö haluaa näitä piirejä välttää. Ja asia käännettynä toisinpäin (länsimaalaiset Afrikassa) on aivan sama asia. Mutta jos joku todella on sitä mieltä että KAIKKI ulkomaalaiset Suomessa ovat tuollaisia tai että KAIKKI länsimaalaiset Afrikassa käyttäytyvät noin on se jo rasistista. Mutta eihän kukaan tässä ketjussa näin väittänytkään? Eikö enää voi ilmaista omaa mielipidettä ilman että leimautuu ylimieliseksi tai rasistiksi? Pidättekö te kaikki muut kaikista Suomen ulkomaalaisista ja kaikista ulkomailla asuvista suomalaisista? Minä en enkä mielestäni ole rasisti. Yleensä myös ihmiset hakeutuvat kaltaistensa seuraan, sen takia näitä piirejä ylipäänsä syntyykin. Onneksi niitä voi myös välttää.
Marokkolainen mieheni ei omaa Suomessa yhtään omanmaalaista ystävää sillä kaikki maanmiehensä joihin on törmännyt ovat kuulemma olleet enemmän tai vähemmän epäluotettavaa ja epämiellyttävää sakkia. Jonkun mielestä tuo voi olla toki rasistista oman maalaisiaan kohtaan ja pitää miestäni ylimielisenä. Mutta varmasti jos mieheni tutustuisi johonkin mukavaan marokkolaiseen ei ystävyydelle olisi mitään estettä. Mieheni ei myöskään ajattele että kaikki Suomessa asuvat marokkolaiset ovat ääliöitä.
Meni nyt hieman ohi aiheen, en ole itse asunut Afrikassa.
Mama-Njogu:
Koulun ei tarvitse olla kallis etta se olisi hyva koulu ja lapsia voi myos " kotikouluttaa" ja mina valitsisin viihtyvyyden kannalta hyvan koulun en sen akateemisen suoritukseen kannalta!!
Sitten vakuutuksiin ja sairaaloihin! Saastoilla hoitaa kylla itsensa/lapsensa hyvissa sairaaloissa ja eivat nuo niin kalliita ainakaan keniassa olleet
Lapsien vieraantuminen suomalaisuudesta voi olla vain hyva asia,lol
Testamentti varmaan kannattaa tehda mutta suomen lain mukaan lapsia ei voi testamentata ja uskon etta lapset on " aina" parempi aidin tai isan kanssa/luona.
No jos saat koulututtaa lapsen tonnilla per vuosi keniassa ¿ niin miten se autta nigeriassa asuvaa?
Minulle kyllä lasten saama koulutus on niin arvokas asia että en ole valmis ihan noin paljon kompromisoimaan.
Keniaa ei voi verrata Nigeriaan.Nigeria on BBC:n tutkimuksen mukaan maailman kuudenneksi korruptoin maa. Presidentti aikoo muuttaa perstuslakia niin että saa palvella kolmannen termin. Maassa ei ole vapaata lehdistöä.
tarkoituksenani oli rohkaista alkuperaista eika puida vain naita negatiivisia asioita mita on paljon mainittu, asioista on hyva puhua ja mielipiteita saada kaikilta ja kaikkien kannoilta mutta jos sanottavana on vain negatiivista niin ei se ole enaa terveen ihmisen suusta!
Ja kun nyt olet ottanut selville etta Nigeria on maailman 6' nneksi korruptoitunein maa niin silmaasi varmaan pisti myos se etta Kenia on siella mukana useimmiten 10 " parhaan" joukossa.
Kun lasten koulutus on tarkeaa niin kuinka paljosta koulun tarjoamasta opetuksesta siis et tarkalleen ole valmis kompromisoimaan, en ymmartanyt? Itse ajattelen nain etta lapsi viihtyy koulussa/on onnellinen ja han oppii paremmin. Jos arveluttaa menestyminen niin voi kotona sitten lapsen kanssa opiskella lisaa! Eli ymmarsinko oikein etta sina voisit siis kompromisoida lapsen onnellisuudesta mutta et koulussa tapahtuvan koulutuksen tasosta?hmmmmmh...
Onhan se joka paikassa nahty etta vanhemmat jotka ottavat aikaa opiskellakseen lapsen kanssa menestyy paremmin kuin lapset joiden vanhemmat jattavat kaiken koulun niskoille! ( Olen yksi tallaisen menettelyn " uhri" ja ei ollut peruskoulun paastotodistuksessa hurraamista. mutta mainittakoon etta kauppiksessa kaansin kelkkani ympari ja menestyin kiitettavasti, asuinhan talloin jo yksin ja elama oli omissa kasissa eika vanhempieni) Monet afrikkalaiset kuitenkin viela ajattelevat ( niin kuin tuntuu olevan suomessakin ) etta on koulun homma opettaa lapsille ja siksi saattaa olla etta lapsi ei menesty toivotulla tavalla. Mina kuitenkin haluan luottaa lapsiini ja heidan luottavan minuun vanhempana ja mina haluan heille vain PARASTA ja se ei aina ole se maailman kallein, menestyvin ja kurinalaisin koulu.
Keniaa ja Nigeriaa ei voi verrata suoranaisesti mutta silti useampi asia on aikas samanlainen kaytannon kannalta ja asioita voi hoitaa jokseenkin saman " kaavan" mukaan.
Joo, et nain taas tana yona:)
Mama-Njogu
Kurjaa että Suomalaisten täytyy aina olla toisilleen niin ilkeitä. Moni asia on totta, mitä nämä provoilijat sanovat, ei ehkä kokonaisuudessaan mutta kuitenkin, mutta MITEN ne sanotaan.. sitä voisi opetella...
Toivon ap:lle ja muille suunnittelijoille onnellista matkaa Afrikkaan, totta on mitä joku sanoi että sinne jää kiinni, kun menee kerran, haluaa aina takaisin vaikkei olisi edes niin hienosti mennyt...
Salam awa, olen tarinoitasi lueskellut ja vaikkei omani vedä vertoja kauheudessaan, yhteistä ainakin on ettei asuminen ja elämä afrikassa mennyt ihan putkeen..heh, olisi kiva kirjoitella...
...Olet ihan " oikeassa" ;), kun kerran on Afrikassa ollut, sinne kaipaa aina takaisin, kaikesta kokemasta huolimatta..:)
Jos haluat jotain kirjoitella, tässä on yksi hieman anonyymi @, jolla minut saa kiinni... chinedu2005@suomi24.fi
Mama-Njogu:
Kun lasten koulutus on tarkeaa niin kuinka paljosta koulun tarjoamasta opetuksesta siis et tarkalleen ole valmis kompromisoimaan, en ymmartanyt?
Itse ajattelen nain etta lapsi viihtyy koulussa/on onnellinen ja han oppii paremmin.
Jos arveluttaa menestyminen niin voi kotona sitten lapsen kanssa opiskella lisaa!
Eli ymmarsinko oikein etta sina voisit siis kompromisoida lapsen onnellisuudesta mutta et koulussa tapahtuvan koulutuksen tasosta?hmmmmmh...Mama-Njogu
Oletko ottanut selville minkälainen tilanne on keskiverto ylä-asteilla.
Tunnen yhden tuttava perheen joiden yläasteella ei ollut matematiikan opettajaa.
Lapset saivat oppikirjat - jotka vanhemmat ostivat. Ja saivat kirjoittaa matematiikan kokeet. Mutta opettajaa ei ollut.
Se oli aikamoinen rasitus koko perheelle kun vanhempien piti kotona opettaa.
Heidän lapset eivät menneet yliopistoon. Tietääkseni siitä koulusta kovin harva jatkoi opintoja.
Useinmiten lapset eivät viihdy keskiverto kouluissa. Toisinsanoen tuskin kukaan 13 vuotias missään koulussa sanoo viihtyvänsä. Mutta voitko kuvitella luokkaa missä on 42 oppilasta opettajaa kohden. Ja luokkalaisten ikä on siinä 13 - 17? Ja tämä sen takia että monet ovat jääneet luokalle sen takia että välillä pitää mennä toihin.
Miten luulet 13 vuotiaan viihtyvän sellaisessa luokassa.
Muuten olet oikeassa. En halua kompromisoida koulutuksen tasosta juuri sen takia että sellaisessa koulussa on enemmän oppilaita jotka viihtyvät.
että teoriani mar1annen ja provoliisan " yhteistyöstä" on ketjun teksteistä poistettu...
taisin osua veikkauksessani oikeampaan kuin arvasinkaan ;)
kylla meidan vanhin lapsi on talla hetkella esikoulussa/reception class ( suomalaisittain kuitenkin jo kuin 1.luokka, oppimis maaran kannalta ) ja kun Keniaan muutamme on han silloin 8-9v, tarkoituksena olla siella noin 2-3v jonka jalkeen suomeen ( mita ilmeisimmin ) joksikin aikaa. Haluamme siis etta lapset ovat fluentteja swahilia ja suomea puhuvia nuorukaisia ja etta tutustuvat meidan kummankin kotikulttuuriin eika kasva vain 4' nnen kulttuurin parissa!
Olen myos ottanut selvaa yla-aste/secondary school' ista ja hyva koulu on jo loytynyt siihenkin tarkoitukseen jos Keniassa nain kauan olemme.
Ikava etta tuntemasi tuttavan lapsella ei ollut matematiikan opettajaa ja etta he kokivat stressaavaksi sen etta joutuivat kotona lasta opettamaan. Mielenkiintoista kuitenkin on se etta koulu jossa luokalla on 42 oppilasta per opettaja ja montako luokkaa koulussa on jne jne etta sina tiedat tuntemasi tuttavan perheen koko koulun tilastot siita etta moniko jatkoi opiskelua ja moniko ei.
Mina taas tassa tilanteessa olisin varmaankin vapaaehtoistyona kaynyt opettamassa lapsille matematiikkaa tarvittavan tuntimaaran viikkossa. Koko koulua tokkopa olisin voinut auttaa mutta lapseni luokkaa kylla!
Mina kavin keskiverto koulua suomessa ja ei viihtymisessa ollut ongelmia vaan vanhempieni astenteessa oppimiseen ja opetukseen ( kuulemma koulun hommia eika vanhempien, huomaat kaiketi oman ja vanhempieni ajattelutavan erot tassa, viisaathan sanoo etta " virheista oppii" ilmeisesti siis myos venhempiemme virheista! ).
Meidan vanhempien TEHTAVA on kasvattaa vastuuntuntoisia, rehellisia, menestyvia ( jokainen omalla tasollaan ), hyvan itsetunnon omaavia nuoria=>aikuisia ja siihen kuuluu paljon tyota ja jos joku ei viitsi tukea lapsiensa koulun kayntia ja henkista hyvinvointia kannattaa varmaan miettia miksi niita lapsia tuli sitten hommattua!
Siita en lahde vaantamaan ettenko ottaisi lapsia pois koulusta missa ei mitaan opita, ottaisin tietenkin mutta siita ei ollut kysymys kun puhuin lapsen viihtymisesta. Eli toisin sanoen en sanonut etta lapseni menee kouluun pitamaan hauskaa vaan etta lapseni menee kouluun missa viihtyy ja missa ei tarvitse pelata piiskatuksi tulemista virheen takia. Ensimmainen saanto naissa oppimis asioissa on se etta sen oppimis ympariston tulee olla viihtyisa ( ei oppilaita jotka hairitsevat/kiusaavat, ei opettajia jotka piiskaavat ja huutavat jne jne), kun lapsi on onnellinen han oppii paremmin ja jos kotona ollaan oppimis myonteisia adoptoi lapsi samanlaisen ajattelutavan. Jos lapsi on " huippu koulussa" missa han itse on luokan huonoin ei han varmasti viihdy ja tama vaikuttaa itsetuntoon ja viela enemman siihen menestykseen, miksi siis ei keskivertokoulu missa lapsi viihtyy ja on keskiverron paremmalla puolella luokassansa, tama on nannaa lapsen/nuoren itsetunnolle ja han varmasti haluaa oppia ja jatkaa opiskelua. Kun meilla lapset aamusin menee kouluun ei meilla sanota " pida hauskaa" vaan etta " muistakaa opiskella reippaasti" eli koulun tarkoitus on tehty selvaksi ja meilla opiskellaan kotona paivittain koulun jalkeen. Oppiminen kotona voi olla kivaa ei pelkaa kirjan lukua/panttaamista.
Ja afrikassa ei moni 13-17 vuotias viela vanhempiensa kaskyja vastaan mene, ikavaa on etta monet/jotkut joutuvat kaymaan koulun patkissa taloudellisten rasitteiden takia sina varmaan nain lahelta asiaa nahneena tunnet halua auttaa ja sponsoroit tallaista lasta koulutiellaan?
Mutta nyt on painuttava pehkuihin etta jaksan karrata laumani taas kouluun huomenna.
Hyvat yot, Mama-Njogu
Tälläkään palstalla en usein ole kirjoittanut ja vielä harvemmin tullut muka Mar1annen kanssa riitelemään samaan ketjuun.
Ihmeellistä että kun jotain TOTUUDENMUKAISTA kirjoittaa niin heti alkaa tällainen epäily. En ole myöskään mies. Näin se edelleen ikävä kyllä on, muuta kuin valkoisten rasismia ei ole. Mustat ovat täydellisiä ja heillä on täysi oikeus syyttää aina kaikesta jopa omista virheistään rasismia. Jos ihminen uskaltaa tämän totuuden sanoa leimataan hänet heti kouluttamattomaksi mieheksi.
mrs_O:
että teoriani mar1annen ja provoliisan " yhteistyöstä" on ketjun teksteistä poistettu...
taisin osua veikkauksessani oikeampaan kuin arvasinkaan ;)
Myös me olemme nigerialaisen mieheni kanssa suunnitelleet Nigeriaan muuttoa. Tarkoituksena olisi käydä siellä piakkoin " tutustumassa" ja jos meistä siltä tuntuu niin varsinainen muutto olisi noin vuoden päästä. En siis itse ole käynyt Nigeriassa aikaisemmin. Olemme haaveilleet ja suunnitelleet tätä jo useita vuosia ja nyt viimein ollaan siinä tilanteessa, että muutto olisi mahdollinen. Ajatus muutosta lähti itseasiassa ensiksi minusta, mutta mies on onneksi täysillä mukana.
Olen valmistautunut tulevaan kulttuurishokkiin esim. kyselemällä mieheltäni todella paljon sekä ottamalla itse selvää maasta netin kautta. Minulle oli tärkeää tietää esim. että millä tavalla mieheni kotimaassa eläminen tulee vaikuttamaan meidän väliseemme suhteeseen. Muutoksia tulee tottakai olemaan, mutta ne on helpompi hyväksyä kun niihin on osannut varautua. Toinen asia mikä on mietityttänyt, että löydänkö tosiystäviä vai tunnenko itseni yksinäiseksi. Emme kuitenkaan ole asettumassa mieheni lähisukulaisten luokse vaan Lagosiin, jossa meillä olisi työpaikat.
Itselläni on kyllä kova halu sopeutua ja toivon että ongelmia ei tulisi. Meillä on tasainen ja hyvä parisuhde sekä paljon yhteisiä unelmia ja tulevaisuuden suunnitelmia, joiden toteutus ei oikeastaan täällä Suomessa onnistuisikaan.