LA marraskuu 2011?
Kommentit (620)
Moi kaikki!
Eipä oo pitkiin aikoihin tullu tänne kirjoiteltua.
Meillä oli rakenneultrassa kaikki hyvin. Vauva oli haarat levällään eikä pippeliä tai palleja näkynyt. Eli aika varmaksi tyttöä veikkasi.
Lomaa olen viettänyt niin antaumuksella, että en ole koneelle päässyt. Loma on ollut oikein rentouttava ja todella olen päässyt irti arjesta. Päivätkin on ihan sekaisin. Eilen illalla höyrysin miehelle, että pitää olla illasta syömättä kun on se sokerirasitus aamusta. Ihan hyvä, mutta se on kylläkin vasta huomenna. ;) Aikaisemmin en ole sokerirasitukseen joutunutkaan kun se on mennyt painoindeksin mukaan, mutta nyt se kuulemma menee iän mukaan niin pääsen senkin nyt sitten kokemaan. Eli tästä illasta sitten paasto uusiksi.
Olo on ollut loman asiosta hyvä. Liitoskipuja on jonkin verran ja sitä närästystä. Alkaa olla ihan sama mitä syön tai juon; kaikki närästää, jopa kurkku! Loman jälkeen pitäisi 1,5 kuukautta vielä jaksaa töissä. Eiköhän se mene. Onneksi yövuoroja ei tarvitse enää tehdä. Viime viikolla (vai olikohan se edellisellä) tuli Kelasta päätös äitiyspakkauksesta ja sitä innolla odotan. Ihanaa päästä hypistelemään niitä vaatteita ja pitäisi jossain vaiheessa kartoittaa mitä on vielä tyttöjen jäljiltä tallessa. Suuren osan tosiaan ehdin jo laittaa kiertoon, mutta on tuolla vielä jotain.
adalat, viikot hukassa
Totta tosiaan,huomenna alkais taas opiskelut kesäloman jälkeen eikä kyllä yhtään huvittas lähtä pulpetin ääreen istumaan...
Tänään lähtis kirppareita kierteleen josko sattus jonkulaista syystakkia löytymään.
Vauvanvaatteita saatiin sitten kerralla ihan mukava määrä,nimittäin 5 säkillistä :D olihan siinä kattelu että mitkä menee hoitopöydän laatikkoon ja mitkä varastoon odottamaan että pikkuinen kasvaapi.
Odotan jo innolla äitiyspakkausta ja myöskin tulevaa ultraa jonka ajankohtaa ei kyllä vielä tiedetä,jännä kun saa jonkunmoisen painoarvion tuo poika..
Kaikki on mennyt ihan hyvin,mitä nyt välillä meinaa paikkoja jomottaa varsinkin kun käytiin mustikoita poimimassa nii selkä meni ihan juntturaan..
Vaatteet on tahtonu käydä pieneksi jo melko hyvästi ku napa vilkkuu joka paidasta :D
Eikait se auta kun yritää jaksaa vielä vähän aikaa tuota koulua ja sitte pyhittää aikaa levolle ku ei kesällä oo ehtiny levähtää juurikaan.
Tiitu ja poika 26+5
Sieltä se syksy saapuu ja pian koittaa marraskuu, jiiiihaaa! :D
Hiljaista on meidän palstalla, mutta ehkä se tästä vilkastuu, kun on lomat "lusittu". Minä olin tuossa 3 viikkoa lomalla ja jatkoin siitä sitten 2,5 viikon sairaslomalla. Supistelee, selkä on rikki ja lantion säryt melko pahat myös. Tulehdustakin alapäässä, johon sain lääkkeet. Kohdunsuun tilanne kuitenkin hyvä ja vauva vilkas (paitsi tänään....), joten en ole huolissani.
Monet ovat kertoneet painon noususta. Minulla on kertynyt odotusaikana kiloja noin 7-8kg. Ensimmäisestä neuvolakäynnistä (joka oli melko myöhään) tähän päivään 5kg. Enkä ole tippaakaan huolissani! Minulla on iso istukka ja paljon lapsivettä, tissit jo nyt kuppikokoa G ja vauva tod.näk. syntyessään yli nelikiloinen, jos sisaruksiinsa tulee, joten kaikki hyvin. Olen ihan normaalipainoinen (BMI 21) ja sokerit täysin normaalit, mutta jostain syystä teen isoja muksuja. Muutamat extra-kilot karistellaan sitten vaunulenkeillä! :D Nyt nautitaan tästä ajasta, koska tämä vaavi jää uskoakseni meidän kuopukseksi. :)
Minullakin meinaa raskaushormonit vaikuttaa kärsivällisyyteen ja herkkäkin olen (en esim voi katsoa telkusta mitään tappamis-juttuja tms). Sen lisäksi on alkanut KAAMEA SISUSTUSVIMMA eli pesänrakennuspuuhat!!! Nämä raskaudet tulee kalliiksi - ei pelkästään vauvan hankintojen takia, vaan ihan kodin laittamisen takia! Huhhhuijakkaa... ja isäntä saa kärsiä osansa, kun joutuu vaihtamaan tapettia ym. ym. :D
Tulevan viikonlopun vietän tyttöporukassa shoppaillen ja rentoutuen. Ihanaa! Olenkin ollut viimeiset 4 viikkoa tosi tiiviisti lasten kanssa - pieni breikki tekee hyvää. Syys-loka-marraskuu tulee taatusti sisältämään paaaaaljon touhua kotona... huomenna aloitan vaunujen pesusta ja tapettien repimisestä... Onko teillä muilla vastaavia "hullutuksia" menossa???
Otatteko muuten äitiyspakkauksen? Minä en aio ottaa. Siinä ei ole minusta juurikaan nättejä vaatteita tytöille, (olen ehkä aika tarkka vaateasioissa, myönnetään) joten olen ostellut itse paljon uusia ja joitakin löytöjä kirppareiltakin. Alennusmyynnit on tullut hyödynnettyä.
Eipä tässä muuta. JOhan tuota tekstiä tulikin. ;) Nauttikaa pimenevistä illoista ja kasvavista masuista!
:) terveisin, Emppuli ja pikkupimatsu rv 25+3
Emmuli kyseli äippäpakkauksesta! En mäkään ota kun ekalle otin ja sain vielä siskoltani sen vaatteita toisen mokoman kun sillä n.6kk vanhempi poika itsellään;) Tänään ostin kirppikseltä 1€ äippäpakkauksen peiton toisen, kun esikko käyttää vieä omaansa ja onhan se hyä noiden yrjötautienkin takia, et on mihin vaihtaa;)
Varasin ajan fyssarille kun yläselkä jumittaa ja alaselkää särkee. jos saisin jotain jumppaohjeita ja varmaan sen tukivyön? En mielestäni oo edes iso vielä, mut ehkä tää toinen raskaus löysyttää niin että nyt on jo selkä kovilla? Ja pakko myöntää et kävelylenkkejä ei paljo ton päivittäisen hyötyliikunnan (20-40min kävelyä) lisäksi tuu harrastettua.
Mullakin supistelee tai enemminkin särkee vatsaa ja se menee ihan kovaksi, ei sellasia aaltomaisia suppareita vielä!
T.Taide ja poju 24+3
Jospa sitä taas kerkeisi kirjoittamaan pitkästä aikaa. Aloitin nimittäin lähihoitajan sijaisuuksien teon pari viikkoa sitten. Täytyy myöntää, että varsinkin aluksi jalkapohjat oli tosi kipeenä. Seuraavana alkoivat lantion seudun kivut (lähinnä nivusten seudulla), jotka ilmeisestikin ovat merkki lantion löystymisestä. Joskus nämä kivut haittaavat hieman yöllä nukkumista, kun havahtuu niihin vaihtaessa kylkeä, ku jalan nostaminen tekee kipeetä. Supistelua on ollut jo ennen töihin menoa, mutta olen huomannut, että esimerkiksi töissä kyykistely voi laukaista sen. Onneksi supistukset ovat kivuttomia (kohtu vain kovettuu). Näitä supistuksia on kymmeniä päivän aikana.
Nyt parin päivän aikana on alkanut koskea oikealta puolelta nivusesta aivan edestä ja tuntuu erilaiselta kuin nuo aiemmat. Ikinä ei ole mitään tyrää ollut, mutta vois kuvitella, että se voisi tuntua tuollaiselta kivulta painellessa. Välillä töissä se vihlaisee aika voimakkaastikin.
Lisäksi viime yönä heräsin aivan kauheeseen kipuun, kun oikea pohkeeni kramppasi. Ikinä ei ole ennen ollut suonenvetoja, mutta tämä kait kuului niihin. Kipu oli aivan älytön, mutta onneks sitä ei tainnut puolta minuuttia pidempään kestää. Jalat on kyllä kieltämättä olleet turvoksissa töissä olon takia. Yleensä yritän nostaa ne ylös kotiin päästyäni, mutta eilen en muistanut. Lisäksi hiukan unohtunut monivitamiinien syönti, kun ilmeisestikin magnesium auttaisi. Täytyy varmaan testata sukkienkin käyttöä yöllä.
On vaan tässä mietityttänyt, että missä vaiheessa kannattaa luopua työnteosta terveydellisistä syistä. Itse aloitin työt täysin taloudellisesta syystä. Tavoitteena kun olisi saada kaikki laskut ajantasalle ennen äitiyslomalle jääntiä.
Noh, tässä tuli nyt avauduttua kivuista ja säryistä oikein kunnolla. Aiempiin keskusteluihin liittyen, niin itse hankin äitiyspakkauksen, kun esikoinen jo sen 12v. joten mitään ei ole tallessa. Ja pojalle tuo pakkaus tuntui ihan sopivalta. Kieltämättä tytölle en välttämättä olisi sitä ottanut.
Painoa mulle on nyt tullut 8kg. Itseasiassa paino on nyt laskenut kilon töitten aloittamisen jälkeen, kun joutuu olemaan jalkojen päällä koko päivän ja kävelemään paljon.
Mutta jospa tässä nyt tuli kaikki. Ensimmäinen lääkärin käynti olisi ens viikolla ja sokerirasitustesti oli viime viikolla.
Päiväperhonen 25+6
Sokerirasituksessa tuli käytyä ja se oli yllättävän siedettävä kokemus. Ainut vähän inhottava puoli oli se verinäytteen ottaminen kun omaan huonot suonet niin jouduttiin vähän kaivelemaan suonia ja nyt on edelleen molemmat taipeet mustina.
Äitiyspakkauskin postissa. Minä siis otin sen kun suuren osan pikkuvaatteista ehdin laittaa kiertoon. Kieltämättä aika poikamainen pakkaus on tänä vuonna, mutta minullehan se sopii. Täytyy vaan toivoa, että ultraaja näki sukupuolen oikein. ;) Haalari on mielestäni todella kaunis tänä vuonna ja kyllä niistä vaatteista yhdistelemällä muihin saisin tytöllekin varmasti päälle pantavaa, mutta tuli kyllä mieleen, että miksi eivät voi suosia selkeästi neutraaleja värejä? Vaikka ei saisi valittaa kun ilmaiseksi saa Maailman laajuisesti harvinaisen etuuden.
Neitoperhonen kertoi palanneensa töihin. Itse olen myös hoitoalalla (sh) ja työskentelen kiireisellä akuuttiosastolla, jossa on ajoittain kovin huonokuntoista potilasainesta eli nostamista ja kyykkimistä on paljon. Aikaisemmissa raskauksissa olen pystynyt olemaan töissä ihan äityslomaan asti ja siihen periaatteessa tähtään nytkin, mutta jos alkaa jotain isompia vaivoja ilmenemään kun loman jälkeen palaan töihin ensi viikolla, niin kyllä ihan suosiolla sitten jään sairaslomalle enkä leiki mitään työn sankaria. Toisaalta työkaverit ovat jopa yli varovaisia minun suhteeni ja saan aina käskyn mennä muualle jos oikein painavia potilaita aletaan nostelemaan. Välillä raivostuttavaa, mutta ihanaa kun huolehtivat.
adalat 26+6
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa! On kyllä ollut taas niin kiirettä että ei ole ehtinyt kirjautua tänne vaikka olenkin käynyt lukemassa muiden kuulumisia.. Ja tosiaan ihanaa kun syksy tulee.. Yleensä en syksystä niinkään piittaa mutta nyt se on kiva kun tietää mitä se tuo tullessaan.:)
Nuista kivuista ja vaivoista: Minulla meinaa selkä myös reistailla. Ja varsinkin töissä selkä kipeytyy ensimmäisen 3 tunnin jälkeen ja sitten onkin loppu päivä jatkuvaa vääntelyä ja kääntelyä että löytäisi kivuttomimman asennon.:D Nyt olen myös hoksannut sen kun yhdessä vaiheessa maha ei tuntunut täyttyvän millään vaikka söi kuinka paljon niin nytten on ruennut täyttymään tosi äkkiä ja jos menee ihan täyteen niin sitten tulee huonon olon tyyppinen tunne.. Ja nykyään hengästyn tosi herkästi.:D Joten olen jättänyt salilla käymisen pois jo tässä vaiheessa.. Tiedä nyt sitten onko se hyväksi vai ei mutta kun ei vain jaksa enään käydä siellä, niin olen ajatellut että turhaako siitä stressiä ottamaan.. Kaikkein kauheinta on ollut huomata se että ei jaksa enään kauheasti olla menossa ja tekemässä kaikkea.. Nykyään on hyvä että töissä jaksaa käydä, loppu päivä meneekin sitten sohvalla.:D
Painon nousu on minullakin (ainakin neuvolan kesätyöntekijän mielestä) ollut hurjaa.. Ihan alussa painoin 54 kiloa ja nytten puntari näyttää 62 kiloa eli 8 kiloa tähän mennessä tullut lisää. Ja se kyllä näkyy! Kauheita raskaus arpia reisissä, takapuolessa ja tisseissä.. Toivottavasti pääsen niistä joskus eroon!
Miten muuten missä vaiheessa yleensä olette ostaneet tai ajoitte ostaa imetysliivit? Meinaa olla tässä vaiheessa vähän ongelmaa nuiden normaali tissiliivien hankinnassa kun en tiedä että mikä koko olisi enään hyvä jne.. Ja normaali alusvaatekaupassa ei enään edes löydy sopivaa kokoa. Joten olen miettinyt että pitäisikö siirtyä vähän eri mallisiin liiveihin..
Millä mallilla muuten teillä on vauvan hankinnat?
Meillä on jo jonkin verran vaatteita hankittuna ja sitteri mutta muuta ei sitten olekaan.. Pitäisi varmaan tässä rueta kattelemaan jo kaikkea.:) Mutta tässä meinaa tulla vähän stressiä kun olen ajatellut että en tee mitään ennen kuin saan koulun käytyä loppuun, motivaatio on kyllä nollilla siinä asiassa mutta pakko se on nytten käydä niin saan sitten rueta laittamaan vauvalle kaiken valmiiksi.:) Ja pesänrekannusvietti on täälläkin kova! :) Tekisi mieli laittaa koko asunto uusiksi!:D
Jopas tuli taas tekstiä.:D Ehkä vois kuulumisia taas kirjotella useammin niin ei menisi näin pitkiksi nämä..
Mutta aurinkoista päivää kaikille mammoille! :)
-Janssku & vaavi rv 26+2
Raskauden viimeinen kolmannes alkoi, hurjaa kuinka aika kuluu, tuntuu kuin vasta olisin plussannut!
En millään enää jaksaisi odottaa vauvan näkemistä, mutta toisaalta olen päätttänyt, että tässä raskaudessa en hötkyile vaan nautin joka päivästä, ties vaikka tämä olisi viimeinen raskauteni.
Kaikenlaisia kolotuksia tuntuu olevan monilla, niin täälläkin. Liitoskipuja lantiossa, suonikohjuja alapäässä (yök) ja alaselkäkipua pitkän istumisen tai makaamisen jälkeen. Lisäksi töissä väsyvät jalat, seisomatytötä kun teen. Supistuksia ei juurikaan ole, yksi-kaksi mahankovettumista päivässä saattaa olla mutta ei kivuliaita. Lääkärillä kävin tuossa parisen viikkoa sitten, siellä kaikki ok. Kohdun sisäsuu kiinteä ja kiinni, ulkosuu auki sormelle, mikä on täysin normaalia uudelleensynnyttäjillä. Helteet ovat kyllä olleet tänä kesänä piinallisia, vaikka niistä normaalisti pidänkin.
Tämä kuukausi pitäisi vielä jaksaa paahtaa töissä täysillä, syyskuuksi saan jo sijaisen auttamaan. Lokakuun ensimmäinen päivä alkaa sitten äitiysloma, ihanaa mutta varmasti outoa. Työasiat pyörivät mielessä kyllä varmaan silloinkin, yrittäjänä kun tuo yrityskin on kuin oma lapsi ;).
Vauvan kanssa on jo ihana seurustella, hän selvästi jo vastaa paijauksiin ja tönimisiin. Isommat lapset kuuntelevat vatsaa ja yrittävät saada vauvan potkaisemaan korvaa, tuntuu kuulemma hassulta :D Kova mönkijä on edelleen tämä meidän pieni mies, tosin tila alkaa varmaan pikkuhiljaa käydä ahtaaksi. Tuntuu selvästi että peppu on tuossa ylhäällä, selkä useimiten vasemmalla puolella ja potkut suuntautuvat oikean puolen kylkiluihin. Välillä herra potkiikin niin lujaa, että sattuu ihan kunnolla :/. Mies onkin varma, että kylkiluita katkeaa, ennen kuin vauva on pihalla ;)
Hankinnat on hyvällä mallilla; vaatteita riittävästi, sitteri ja vaunut hankittuna, kantoreppu tilattuna, sänky ja turvakaukalo haetaan varastosta hieman syksymmällä. Olen ajatellut hoitaa kaiken vielä kun jaksan, melko raihnainen olo saattaa olla ihan loppumetreillä ja silloin on kiva jos ei tarvitse enää kaupoissa juoksennella, vaan saa keskittyä vaan lepäilyyn ja voimien keräämiseen suuren koitokseen :).
Nautinnollista loppuraskautta kaikille, kolotuksista huolimatta !
T: Lipstikka ja Ryyni rv 28+4
Täällä viettelen toista vapaapäivää. Huomenna pitäis taasen töihin mennä. Mietin tuossa, että olisikohan pitänyt soitella neuvolaan tänään, vaikka ylihuomenna olisikin neuvolan lääkäri. Rupes vaan nuo ennakoivat supistukset arveluttaan. Pari jopa töissä sanonu, et niillä on aikoinaan synnytys käynnistynyt näiden viikkojen aikaan. Aloin eilen illalla pitää kirjaa supistuksista ja niitä tuli n. klo 20-24 välillä 14kpl. Tiheimmillään väliä oli vaan 5min. ja supistuksia oli 5kpl/h. Mitään ihmeempiä en tehnyt (kaupassa käynti, iltapalan laitto ja loput 3h lepäsin/torkuin sohvalla). Tänä aamuna ei suppareita ole tullut kuin 2kpl tän 1,5h hereillä olon aikana.
Muutosta noissa supistuksissa ei taida olla muuta kuin kyllä niitä taitaa tiheämmin tulla kuin aiemmin. Mutta ei ne sen kivuliaammiksi ole muuttuneet.
Tosi ristiriitaiset ajatukset mahdollisen sairasloman vuoksi. Toisaalta tuo työpaikka on ollut ihan kiva, vaikka työpäivät ovatkin kiireisiä, eikä pahemmin istumaan ennätä. Ja toisekseen rahalle olisi todellakin käyttöä, että saisi talouden kuntoon ennen äitiyslomaa. Mutta toisaalta se luvan kanssa laiskottelukin kuulostais ihanalta ja tärkeintähän olisi, että vauva pysyisi vielä toistaiseksi turvallisesti matkassa. Ärsyttävää, kun neuvolan soittoaikakin on vasta klo 12.
Neitoperhonen 26+3
Nyt on neuvolaan soitettu. Antoi luvan mennä töihin huomenna, mutta jos tilanne mitenkään muuttuu (supistukset muuttuu kipeiks), niin sit on mentävä tk:n päivystykseen. Muussa tapauksessa tutkitaan sit torstain lääkärikäynnillä tilanne ja pohditaan sen perusteella miten työntekoa pystyy jatkamaan.
Täällä tuntuu äitiyslomat alkavan pukkaamaan päälle jo tosissaan ; ). Todellakin nyt se aika on saanut siivet selkään, hui loppumetrit häämöttää ja alkaa tuleva sektiokin mietityttämään pikkuhiljaa.
Emmuli; jännä että sektioaika sinulle jo niin varhaisessa vaiheessa sovittu. Minulla kontrolliultra ensi viikolla joten saapi nähdä tuleeko myös sektioaika...hmmm...olisi ihan jees kun olisi se päämäärä jo tiedossa.
Lipstikka; täällä myös poitsu todella kova potkimaan, tyttöjen kohdalla en muista että ihan itsekin olisin liikahtanut, kun ollut pitkällään sängyssä, ja tuntuu mieletön potku. Mitähän spurtteja se vauva oikein tekee?? Yrittääkö se päästä jo nahkan läpi, heh! Ainakin siltä tuntuu. Tällä kertaa on tosin istukka takaseinässä joten se varmaan selittää nämä mahtavat muljutukset ja jumpat. Lapset kyllä kuuntelee innoissaan vatsaa ja haluaa saada potkuja :).
Neitoperhoselle voimia pikkuisen kanssa! Onko kasvanut jo miten?
Vointi itsellä ollut ihan kohtalainen, väsymystä kylläkin niinkuin äippäsellä ja adalatilla johtuen alhaisista arvoista. Nyt on kyllä alkanut ihan törkeesti närästämään yölläkin. Vessassa ei tartte juosta mutta närästyslääkkeitä popsimaan kylläkin keskellä yötä kun melkein oksennus suussa, yök!
Ainut asia mikä tässä raskaana olossa on ihan bueno on nuo petihommat, huhhuh :). Eli niistä nyt yritettävä nauttia vielä kun voi, kohta alkaa niissäkin hyvin pitkä ja kuiva kausi, heh!
Elviira + poitsupallero 32+2
Sain taas säikähtää ihan tosissaan, kun 1½ vko sitten (rv 33+3) kaaduin suoraan mahalleni työmatkalla ja vauva siinä rytäkässä lopetti liikkumisen kokonaan. Soitin neuvolaan päivystävälle th:lle, joka vaan käski seurata tilannetta ja mennä synnärille jos alkaa verinen vuoto tai kipu käy sietämättömäksi. Seurailin sitten kipua töissä ja kun klo 12 alkoi oman th:n puhelintunti, niin soitin hänelle, että kuinka pitkään näitä pahenevia kipuja vielä seuraillaan. Th oli ihan kauhuissaan kun olin vain töissä ollut ja käski mennä välittömästi synnärille.
Synnärillä olin käyrillä ja tutkittiin ja kaikki näytti olevan ihan kunnossa, mutta takaseinäistukkaa ei kokonaan nää ja minut otettiin osastolle seurantaan istukan irtoamisvaaran vuoksi.
Olin osastolla 2 yötä seurannassa. Käyrää otettiin 3x/pv ja joka päivä ultrattiin sekä sain supistuksia estävää lääkettä (ennen kaatumista mulla oli korkeintaan 1 kivuton päivässä, nyt niitä tuli levossakin pahimmillaan 5min välein). Seurannassa vauvalla oli kaikki kunnossa, vaikka edelleen mahanympärys menee alakäyrällä ja 2 viikkoa jäljessä. Painoarvio oli tuolloin 2kg. Kohdunkaula on ihan täyspitkä ja suljettu. Sairaalan gyne ihmetteli, miksi vauvan kasvua ei oltu seurattu äitiyspoliklinikalla ja nyt sitten tulee kasvukontrolli 1½ viikon päähän. Lisäksi hän kiinnitti huomiota "loistaviin" sokerisaritusarvoihini (4.1, 5.9 ja 4.2) jotka ovatkin kuulemma liian matalat. Elimistöni on jotenkin poikkeuksellisen ihnsuliiniherkkä, kun 2h sokeriannoksen jälkeen verensokeri on laskenut käytännössä paastoarvoksi. Tuli oikein lääkärin määräys syödä 2-3h välein :D
Pääsin sairaalasta viimeviikon torstaina ja eilen alkoi äitiysloma. Viimeiset 6 pv töissä olivat kyllä todella rankkoja. Tihentynyt supistelu on kyllä rauhoittunut, mutta silti liikkuessa supistuksia tulee yhä lähes jatkuvasti ja levossakin aika usein. Lisäki kaikki rasituksensieto on tippunut ihan nolliin. Kohdunkaulan hyvän tilanteen takia mitään ennenaikaisuuden uhkaa ei kuitenkaan onneksi ole olemassa ja saan liikkua ja touhuta ihan oman jaksamisen mukaan. Sen nuo supistukset tosin saivat aikaan, että ajoivat vauvan tiiviisti syvälle lantioon ja sen seurauksena alakäyrän tuntumassa pyörinyt sf-mittani laski reippaasti alakäyrän alle.
Oho, tulipas pitkä omannapainen selitys. Mutta näin siis täällä.
-Aveena, rv 35+1
Hui, miten Aveenaa on säikytelty! ä en varmaan olisi voinu mennä töihin olenkaan vaan olisin suoraan soittanu äippäpolille!! Meillä tosin terveydenhoitajia ei saakaan kiini kun 12-13 päivällä, eikä musta mitään päivystävää ole...
Meillä oli viime yönä aika hurja yö. Pitkästä aikaa kokeiltii iltasella vähän petipuuhia (jotka ainakaan siinä asennossa eivät olleet kovin nautinnollisia), niistä seurasi sitten n.1,5h viiveellä yhteensä 2h supistuksia parhaillaan 2min. välein ja 1 min. pituisina!! Olin ihan tuskissani ja soitin 1.40 Naistenklinikalle et mitä tehdään kun viikkoja on näin vähän!! Ne käski ottaa Panadolia ja seuraamaan tilannetta. Joillain kuulemma on niin supistusherkkä kohtu, että reagoi yhdyntään, mut ei toki sais olla kipeitä...no nää oli ja aika koviakin, kunnes sitten 3.00 jälkeen alkoi pidentyä 6-8min väleihin ja lyhentyä...huoh!
Huonosti on nukuttu ja väsyttää kovasti. Myös epävarmuutta siitä et pitäiskö himmata tänään tai yleensä vauhtia, tai et onkohan ne aiheuttaneet kohdun suulla jotain...
Taide 32 tastan.
Hui Aveena! Aika hurja kokemus sinulla. Täytyy kyllä ihmetellä vähän tuota terveydenhoitajan neuvoa, että töihin seurailemaan tilannetta. Istukka kun voi alkaa irrota myös muualta kuin reunasta eikä näkyvää vuotoa heti tule. Mutta hyvä kun seurattiin ja kaikki oli ja on hyvin! Minulla muuten on aikaisemmissa raskauksissa ollut myös aika pieni sf-mitta ja "siro" vatsa. Vauvatkin ovat olleet aika pieniä, sellaisia nippanappa 3 kiloisia, vaikka ihan täys- tai yliaikaisia. Minulla on selvästi taipumus synnyttää pieniä lapsia. Mitään vikaa ei koskaan ole istukassa tai napanuoran virtauksissa ollut. Minun lapseni vain ovat tuollaisia sirppanoita edelleenkin, enkä itsekkään mikään iso ollut syntyessäni tai lapsuudessani, vaikka suht pitkäksi olenkin kasvanut.
Taide; sinuna kyllä ottaisin nyt tällä kohtaa vähän rauhallisemmin. Viikkoja on kuitenkin aika vähän vielä ja nuo yön supistukset ovat ihan hyvin voineet aiheuttaa muutoksia kohdunsuulla tai sitten voi olla, ettei mitään ole tapahtunut. Mutta kun sitä ei voi itse tietää niin ihan varmuuden vuoksi ota rauhallisemmin ainakin muutama päivä.
Itsellänikin on ilmaantunut muutamia hieman kipeitä supistuksia/päivä, mutta minulla ne ovat ihan tervetulleita. :) Selvästi kun omaan taipumuksen ylipitkiin raskauksiin niin ihan täysin positiivista jos jotain vähän tapahtuukin ennakkoon. Tai riippuen tietysti siitä miten päin tämä veijari täällä mahassa on. Huomenna on taas neuvola ja siellä sitä taasen ihmetellään.
adalat 34+2
Kyllä on yön jälkeen ollut väsynyt päivä! Ja nyt on kurkkukin kipeä, kiva juttu...
Soitin tänään vielä Naikkarille ja kyselin et pitäiskö tulla katsastamaan kohdunsuun tilanne tai jotain, ni olivat sitä mieltä että ei. Jos lääkkeillä loppui ni oman kunnon mukaan saa toimia ja sit jos tulee uudestaan ni rauhottaa tilannetta tai soittaa neuvolaan neuvolalääkärille tarkastus ajan??? Taitaa olla ruuhkaa siellä, kun ekassa raskaudessa aina viikon 22 jälkeen kaikki kontrollit sai mennä synnytyssairaalan päivystykseen??
No, eipä ne muuten vaivaa samanvahvuisina kun sen yhdynnän jälkeen, eli meillä ei sitten varmaan puuhailla ennen kun vauva saa luvan syntyä! Taidampa tietää millä saan synnytyksen käyntiin...tai ainakin supistukset;) Nyt voi huumoria heittää, mut viimeyönä olin kyllä tosi kipeä ja huumori oli kaukana!
Mitä kuuluu neitoperholle ja vauvelille? Tsemppiä kaikille tuleviin päiviin! Tää lähtee nyt nukkumaan;)
Taide ja poikuli 32 tasan.
Äitiysloma alkoi tänään, mukavaa mutta outoa :)
Hui Aveena, minkä säikäytyksen koit, onneksi nyt kaikki on hyvin! Itsekin kaaduin suihkussa pari kuukautta sitten, onneksi selälleni ja melko pehmeästi. Minua ei sattunut mihinkään ja vauva liikkui täysin normaalisti heti kaatumisen jälkeen, joten päätin vain tutkailla tuntojani kotona ja mitään ihmeellistä ei ilmennytkään, onneksi! Silloin olisi ollut niin pienet viikotkin vielä vauvan syntyä.
Taide: Minuakin supistelee petipuuhien jälkeen ja lisäksi tulee alapäähän kova paineentunne pitkäksi aikaa, joten kovin aktiivista toimintaa en ole sillä saralla uskaltanut pitää. Lisäksi itse toimitus sattuu hieman, sekin latistaa haluja. Mutta tässä kun viikko-pari vielä menee, niin kaipa sitten voi jo melko huolettomana ottaa vastaan supistuksiakin ;)
Mulla on nyt ihan loppuraskaudessa pahentunut alunperin työperäinen lievä rannekanavaoireyhtymä, välillä on kyllä tosi kipeä käsi yön tai työpäivän jäljiltä :( Nyt onneksi jo helpottamaan päin, kun muutaman päivän olen ollut töitä tekemättä. Onko muilla tätä ärsyttävää vaivaa?
Äitiyslomasta nauttiva Lipstikka ja Ryyni rv 35+4
Taide:Ompas sinulla keho reagoinut voimakkaasti seksiin. Huih. Miten supistuksilla tällä hetkellä menee? Oletko ollut töissä? Oletko soittanut jonnekin?
Ihmettelen kyllä itsekin, miten oikein menin töihin. Toimin kyllä koko aamupäivän ihan "automaattisesti", enkä muista töistä mitään, ainoastaan kaatumisen ja puhelut terveydenhoitajille.
Adalat: Minulla meni kyllä täysin luotto tuon päivystävän th:n neuvoihin. Aion jatkossa soitella kyllä aina vain suoraan synnärille mikäli jotain kummallista (toivottavasti ei!) vielä ilmenee..
Minullakin on varmasti taipumusta tuohon pieneen sf-mittaan ja siroihin vauvoihin. Ollaan miehen kanssa molemmat synnytty pitkinä ja yliaikaisina mutta vain n. 3,2kg painoisina. Ja äidilläni myös sf-mitta meni kokoajan alakäyrällä/sen alla.
Lipstikka: Onnea äitiysloman johdosta! :) Mulla oli rannekanavaoireita joskus kesällä kun oli helteiden takia turvotuksia. Nyt ilmojen kylmennyttyä oireet ovat onneksi menneet pois.
Mikäköhän tässä muuten oli eilen ongelmana, kun en saanut vastattua viestiin ollenkaan? Tuli vaan "Sivua ei löydy"
-Aveena, rv 35+3
Aveena: Supistukset ovat rauhoittuneet "normaaleiksi" kivuttomiksi, joita tulee pitkin päivää vähän miten sattuu. Kyselin vielä naikkarilta ja ei tartte varoa mitään. Paitsi se seksi kyllä jää hetkeksi, koska oli se niin tuskainen yö, ettei sen pienen hurmion takia jaksa kärsiä moisesta, paitsi ehkä rv 37 jälkeen kun saa jo tullakkin!
Lipstikka: Mulla oli ekassa raskaudessa molemmat rannekanavat niin tukossa että molemmista käsistä oli kolme viimeistä sormea puuuneet vielä kuukausia synnytyksen jälkeen! Tuli nesteitä niin paljon ja sain sellaset rannetuetkin, jotka estivän kanavan taipumisen ja muka niin auttoiva tilannetta, mutta en huomannu niistä kyllä mitään hyötyä! Nyt ei mitään oireita sen suuntaan, mut muistan kyllä tunteen -karseeta oli!!
Taide 32+1
Mä koin järkytyksen neuvolan vaa´alla eilen! Mulla oli rv 16 neuvolasta tähän 23+4 neuvolaan noussu paino 4kg!!!! En meinannu itsekkään uskoa ja kävin kolme kertaa vaa´alla. Täti ei puuttunu siihen mitenkään ku olin ite niin kauhuissani ja totesin, et on tullu kesällä syöpöteltyä oikein kunnolla kai. Huh, huh! Nyt alkaa herkkulakko;)
Eipä muuta, piti vaan jakaa;)
Taide + poju 23+5