Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saisinko tarkempia kuvauksia siitä, mikä lastensuojelun työntekijöiden tyylissä mättää?

Vierailija
08.03.2010 |

Kovin epämääräisiä haukkuja lähinnä vain jaellaan sellaisella paatoksella, että alkaa epäilyttää, että jokin todella mättää myös näillä ihmisillä, jotka ovat mielestään joutuneet aiheettoman lastensuojeluilmoituksen kohteeksi.

Uskon kyllä, että sosiaalityöntekijöissäkin voi olla vikaa - ja etenkin kaupungin antamissa resursseissa työlle..

T: sosiaalityön opiskelija, joka on menossa lastensuojeluun harjoitteluun..

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en ole saanut ainuttakaan parempaa perustelua teilaukseen kuin sen, että vaikutan ärsyttävältä. Se on tietenkin sinänsä riittävä perustelu. Minustakin joku tyyppi voi olla ärsyttävä ilman mitään sen kummempaa syytä..

Mutta se ei sinänsä murra argumenttieni painoarvoa. (Oho, taas lipsahti yksi sivistyssana.. :D )

ap

Vierailija
42/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viittasin samalla aaltopituudella olemiseen vain siten, että olen samaa mieltä entisen sossun viimeisimmästä viestistä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ulkopuolisen silmin olet sille aivan vääräntyyppinen.

Vierailija
44/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi olen mielestäsi vääräntyyppinen sosiaalityöntekijäksi.

ap

Vierailija
45/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi osata ajatella, pitäisi olla elämänkokemusta ja uskallusta ja kykyä havainnoida ja myötäelää. Ja olla ihmisenä mielellään sellainen, että herättää luottamusta.

Sinä osaat vain paasata ja analysoida itseäsi. Ja herätät lähinnä pohjatonta halua pyrkiä karkuun ja/tai vängätä vastaan.

Vierailija
46/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhistelinkin sanavalintojasi ;)

Olen entinen sossu siksi, että minun luonteellani ei tuota työtä tehdä. Lastensuojelua siis. Tunne oli kuin Liisalla Ihmemaassa. Yhtä painajaismainen. Lisäksi muutama huonosti valittu työpaikka ja päätin lopettaa siihen, ennen kuin itse palan loppuun. Maailmanparannus-ideologiat haihtuivat omien lasten myötä ja tajusin, että minulle riittää ihan oman tonttini hoitaminen. Nyt teen työtä opetualalla ja saan täälläkin tehdä sosiaalityötä ihan välillä enemmän kuin tarpeeksi. Ja olen tyytyväinen valintaani :)

Vierailija
47/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, oletko tosissaan hakemassa aloituksessa kysymiäsi mileipiteitä, vai jotain muuta ?

Tuntuu ettet ole edes lukenut kaikkia viestejä, takerrut vain sinua ärsyttäviin. se kalikka kalahtaa....

Kykenetkö asettumaan asiakkaan asemaan ja kuuntelemaan häntä ihmisenä ? Sinulla tuntuu olevan jo valmiina tuo asenne, että sinä tiedät ja sinun mielipiteesi ja sinun artikulointisi ym.

Vierailija
48/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne oli kuin Liisalla Ihmemaassa. Yhtä painajaismainen.

Vierailija
49/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä tämä asia on vähän samanlainen kuin mielipiteiden kertominen tulevasta lapsiperhe-elämästä ennen synnytystä ;).

Vierailija
50/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti tuo ei ollut mielestöni riittävä perustelu sille, miksi en mielestäsi sovellu alalle.

Mihin kirjoittamaani virkkeeseen perustat oletuksesi, ettei minulla ole elämänkokemusta, uskallusta eikä kykyä havainnoida ja myötäelää?

Sulle on vain jostakin (ehkä sivistyssanoista?) tullut sellainen mielikuva.

Ja eiköhän voisi olettaa, että jos ihminen osaa analysoida edes itseään, hän saattaisi oppia analysoimaan myös muita (sikälimikäli heitä paasaukseltaan kuuntelee)? En ole oikeati mikään jyräävä paasaaja. Tuo kyky herättää luottamista on mielenkiintoinen pointti. Mitenköhän siinä voisi kehittyä?

ap

Vierailija
51/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne oli kuin Liisalla Ihmemaassa. Yhtä painajaismainen.

Ne jääköön jokaisen lukijan itse mietittäväksi. Luulen, että sosiaalityötä tekevät (ehkä) ymmärtävät mitä tarkoitan...

Vierailija
52/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on tietysti jo sinänsä ärsyttävää, että joku leikkii totuuden torvea ennen kuin on saanut oikeasti käytännön kokemusta aiheesta.

Tekstini tarkoitus oli kuitenkin vain tuoda ilmi sosiaalityöhön liittyviä mietteitäni ja oikaista mielestäni aiheettomia (tyylistäni johtuvia?) syytöksiä.

ap

Vierailija
53/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasittavalta ihmiseltä. Raskaistempoinen, paasaava, kuuntelematon. Tiedätkö mikä ero on kuulemisella ja kuuntelemisella?

Vierailija
54/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on tietysti jo sinänsä ärsyttävää, että joku leikkii totuuden torvea ennen kuin on saanut oikeasti käytännön kokemusta aiheesta. Tekstini tarkoitus oli kuitenkin vain tuoda ilmi sosiaalityöhön liittyviä mietteitäni ja oikaista mielestäni aiheettomia (tyylistäni johtuvia?) syytöksiä. ap

Olettaen, että syytökset perheitä kohtaan (lastensuojeluilmoitukset) eivät voi koskaan olla aiheettomia?

Vierailija
55/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin epävarmasta, hyvin kypsymättömästä ja hyvin itsekeskeisestä ihmisestä, jolla on äärimmäisen jyrkkä ja tarkkaan rajattu maailmankuva ja joka haluaa valistaa sitä sitten muillekin, etusormi pystyssä ja uupumatta.

Ja ei, ei se itsensä loputon analysointi välttämättä tarkoita, että koskaan oppii analysoimaan muita - korkeintaan käyttämään näitä peilinä analysoidakseen itseään vielä vähän lisää.

Vierailija
56/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan edelleen kuulla aloituksessa kysymiäni mielipiteitä ja olen lukenut kaikki viestit.

Uskon kykeneväni asettumaan riittävästi asiakkaan asemaan (heti, kun saan itseäni koskevat väärinkäsitykset oikaistuksi!)

HUOM! Itseäni koskevista mielipiteistä huolimatta asenteeni EI ole se, että tietäisin asiakkaista ennalta MITÄÄN ennen kuin olisin perusteellisesti kuunnellut heitä ja havainnoinut tilannetta. Ja sen jälkeenkin johtopäätökseni ovat omiani. Onneksi sosiaalityötä tehdään usein parityönä tai moniammatillisissa ryhmsissä, ettei yksittäisellä työntekijällä ole liikaa valtaa ja vastuuta vaikuttaa ihmisten elämään. Havainnointia ei voi oppia lukemalla, vaan vasta käytännössä pitkän ajan kuluessa. Kuuntelemisen taito taas onkin kiinni juuri asenteesta - ja valitettavasti myös ajasta, jota työntekijöillä on usein liian vähän..

ap

Vierailija
57/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuuntele tässäkään ketjussa.

Ja miten voit havainnoida, kun ei siihenkään ole mitään välineitä?

Ennen vanhaan teikäläiset lähti lähetyssaarnaajiksi Afrikkaan. Nyt teitä ei valitettavasti saa enää laivattua sinne.

Vierailija
58/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin epävarmasta, hyvin kypsymättömästä ja hyvin itsekeskeisestä ihmisestä, jolla on äärimmäisen jyrkkä ja tarkkaan rajattu maailmankuva ja joka haluaa valistaa sitä sitten muillekin, etusormi pystyssä ja uupumatta.

Ja ei, ei se itsensä loputon analysointi välttämättä tarkoita, että koskaan oppii analysoimaan muita - korkeintaan käyttämään näitä peilinä analysoidakseen itseään vielä vähän lisää.

Varmasti jotain perää luonnehdinnassasi onkin: tietysti sitä on epävarma, koska ei ole käytännön kokemusta. Mutta huomaatko, miten sallit itsellesi luvan kärjistää ("hyvin" "hyvin" ja "hyvin" + "äärimmäisen" jne., mutta minulle se ei ole suotavaa - koska olen tuleva sossu?

ap

Vierailija
59/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan tuolla luonteella varustettu olisi päässyt opiskelemaan sosiaalityöntekijäksi, eihän? Sosionomeillekin (amk) on psykologiset testit kun haetaan opiskelemaan, kai nyt yliopistossakin?

Vierailija
60/121 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistenoikeasti aikuisten työelämässä. Niin uskomatonta kuin se onkin!