Saisinko tarkempia kuvauksia siitä, mikä lastensuojelun työntekijöiden tyylissä mättää?
Kovin epämääräisiä haukkuja lähinnä vain jaellaan sellaisella paatoksella, että alkaa epäilyttää, että jokin todella mättää myös näillä ihmisillä, jotka ovat mielestään joutuneet aiheettoman lastensuojeluilmoituksen kohteeksi.
Uskon kyllä, että sosiaalityöntekijöissäkin voi olla vikaa - ja etenkin kaupungin antamissa resursseissa työlle..
T: sosiaalityön opiskelija, joka on menossa lastensuojeluun harjoitteluun..
Kommentit (121)
muutkin alalla olevat, että olette asiakaspalvelijoita, sillä asenteella pitäisi työ tehdä.
Enemmän tai vähemmän asiatonta ja jopa rasistista.
Ja sitten oli ihmeissään siitä, että asiakasperheet eivät tunnu pitävän hänestä. Se vaivasi häntä oikeasti kovasti.
114
Oma siisteyskäsitykseni ei ainakaan ole tiukkapipoinen, joten kovin herkästi en varmaan tule tekemään kohtalaisesta sekasotkusta ym. materiaalisista asioista numeroa lastensuojeluperheessä...Mutta nyt käytävä muihin hommiin!
ap
ja se mikä ap:n habituksessa tökkii, on ylimielisyys. Et varmaan itse huomaa sitä, mutta tulet kirjoittamaan ja kommentoit, kuin olisit laskeutunut ns. tavallisten kuolevaisten pariin. Asiaa ei auta se, että kun alat sovittelemaan, todistelet olevasi "aivan kuten te", siivouskäsityksinesi ja niin edelleen.
Tivaat ja haluat tarkennuksia, aivan kuin kommentoijat olisivat sinulle tilivelvollisia jokaisesta sanastaan. Olet ottanut lempeän valistajan roolin, joka tottavie ärsyttää, koska se on kaikesta huolimatta ylästatuksessa muihin nähden. Huomaatko sen itse? Tulit kysymään lastensuojeluasiasta, mutta koko tämä ketju on kiertynyt sinun persoonasi, ammattitaitosi, älykkyytesi, sosiaalisen asemasi ympärille. Näin ei olisi käynyt, jos olisit enemmän kiinnostunut kehittämään osaamistasi tulevassa ammatissasi, kuin analysoimaan itseäsi.
Minua vilpittömästi pelottaisi joutua sinun asiakkaaksesi. Ei siksi, että ajattelisin sinun voivan tehä minulle jotain pahaa, vaan siksi että joutuisin loputtomaan, sinun itsesi ympärillä vellovaan suohon. Tai otan sanani takaisin: minua pelottaisi, että ellen osaisi vetää oikeista naruista ja miellyttää sinua oikealla tavalla, joutuisimme silmätikuksesi. Olen tavannut monia kaltaisiasi, ystävystynytkin heidän kanssaan pari kertaa. Näille parille "ihmissuhteelle" on ollut yhteistä seuraava kaava: kaikki sujuu hyvin, kun tanssimme sinun pillisi mukaan. Jos suututan sinut, seuraa suhteettoman suuri välienselvittely, jossa sinä pyrit argumentoimaan nurin kaikki sanomiseni. Minun tunteillani tai toiveillani ei ole väliä, koska loppujen lopuksi olen ollutki olemassa vain sinun persoonaasi täydentääkseni. Sen kerran, kun pistän kampoihin oikein todella, sinä katkaiset välit. Olen helpottunut.
Ja nyt kun luet tätä viestiäni, kiinnität huomiota kerrontani sujuvuuteen, loogisuuteen, kieliopin rakennevirheisiin, koitat lukea sosiaaliluokkaani ja asetat minut mielessäsi lokeroon, joka on todennäköisesti omaasi alempana. Ja niin koko tämän viestin sisältö menee jälleen kerran hukkaan. Jos vastaat, viestisi keskittyy ihmettelemään sitä kuinka olen saanut sinusta niin väärän kuvan ja se sisältää useita tarkentavia kysymyksiä koskien persoonaasi. Et halua kuitenkaan puolustautua liikaa, sillä ymmärrät, että sinun tarvitsee antaa jonkin verran köyttä, ettet vaikuttaisi liian itsekeskeiseltä.
Hyvää yötä ja onnea.
Mielenkiintoista on aina huomata, miten av:lla kirjoittelee (oletettavasti) röyhkeää alaluokan väkeä parjaamassa sosiaalityöntekijöitä, jotka oikeasti ovat lähes ainoa ihmisryhmä, joka on koulutettu auttamaan juuri köyhiä ja muuten ongelmoituneita ihmisiä ja perheitä.
millään lailla parjaavia. Pyysit kommentteja ja sait niitä mutta eivät ne sitten kelvanneetkaan.
En usko että olet oikea alan opiskelija, minäkin tunnen henk.koht. sos. työntekijän ja hän ei ainakaan koskaan kommentoisi asiakkaitaan noin.
jos haluat asian nähdä.
Tyylissä mättää se, että perusasenne on vanhempia kohtaan vihamielinen.
Meilläkin kirjattiin kaikki mahdollinen mahdollisimman negatiivisesti, lauseet irrotettiin kontekstista jne.
Käytännössä homma menee niin, että jokin perhe päätetään ottaa asiaksi ja sitten kaivetaan todisteet päätökselle. Vaikka kiven navasta.
Ja jos joku työntekijä ei vain pidä jostakusta, on helvetti valloillaan, eikä yksikään keino jää käyttämättä kyykyttämisessä. Eli se subjektiivinen tuntemus ja oma alemmuudentunto määrää työnteon taso täysin epäammattimaisesti ja mutulla.
Vaan ilmoituksista oikeasti puolet on oikeasti aiheettomia.
Sinullakin on siis jo selkeä ennakkoluulo asiakkaita kohtaan. Täysin epäammattimaisesti.
psykologian opetusta? Jos olisin itse menossa sossuun töihin, ottaisin oikein tosissani selvää mielenterveysongelmista ja miten ne ilmenee. Takuulla helpottaa elämää jos pystyy yhtään eläytymään esim. paranoidien tai muitten persoonallisuushäiriöisten maailmaan tai masentuneiden, ahdistuneiden. Ja nimenomaan siitä näkökulmasta mikä on heidän _kokemusmaailmansa_, ei vain jokin mielenterveysongelmien ulkonainen oireluokitus. T. mielenterveysongelmainen itsekin.
että kun perheellä on ongelmia, niin ls-työntekijä tulee jonkin hemmetin voimavarakartan kanssa, kun oikeesti helpottais, kun joku siivoais, laittas ruuan ja veis lapset hetkeksi pois jaloista.
Lisäksi meidän perhevalmennuksessa sosiaalityönyekijä (tms.) oli kertomassa "palveluista". Esittely koostui siitä, että toisteli, että perheen pitää HETI ottaa yhteyttä sossuun, jos on PIENIÄ ongelmia, että ei tule niitä HUOSTAANOTTOJA.
San huostaanotto mainittiin noin 8 kertaa. En aio ikinä missään tilanteessa ottaa yhteyttä sossuun.
Vaan ilmoituksista oikeasti puolet on oikeasti aiheettomia. Sinullakin on siis jo selkeä ennakkoluulo asiakkaita kohtaan. Täysin epäammattimaisesti.
PUOLET ILMOITUKSISTA EI OLE AIHEETTOMIA. Puolet on sellaisia jotka ei johda toimenpiteisiin. Esim. resurssipulan takia. Se ei tarkoita samaa kuin aiheeton. Oikeasti täysin aiheettomia kiusausilmoituksia ei ole hirveän paljon.
Ja mikä muu muka se sellainen ilmoituskin on, joka ei johda toimenpiteisiin?
Ja jos googletat, niin löytyy ihan pilvin pimein tietoa siitä, että kun uusi laki tuli, oletusarvo on, että aiheettomien määrä vain lisääntyy.
Jossakin luin kaksi vuotta sitten, että 42 % oli jo silloin aiheettomia.
että kun perheellä on ongelmia, niin ls-työntekijä tulee jonkin hemmetin voimavarakartan kanssa,
Ei kai siinä mitään järkeä olisi että rupeaisi heti siivomaan. Kai sen voimavarakarta äärellä voi kertoa että nyt asiakas tarvis eniten hetken rauhaa ja sitä että joku veis lapset pois jaloista. Mutta eheeei? Sossulta odotetaan että se telepaatttisesti ymmärtää mikä on asiakkaan ongelma? Ja sitten istutaan umpimielisenä ja puhumattomana sohvalla ja ajatellaan että siinäs näitte!!!! Sossu on ihan perseestä kun ei heti rupea siivoamaan.
Ja mikä muu muka se sellainen ilmoituskin on, joka ei johda toimenpiteisiin?
tarpeeksi pahoja, koska niitä oikeasti pahojakaan ei ole resursseja hoitaa.
Varsinaisia psykologian opintoja ei sisälly, koska psykologit/psykiatrit hoitakoot lestinsä (oireluokitukset ym.). MUTTA tietoa mielenterveysongelmista juuri potilaiden kokemusten näkökulmasta sisältyy paljonkin opintoihin. Itselläni on myös aiheeseen liittyvää kokemusta ihan perhepiiristä.
ap
Ihan vaan nimimerkki ilman sen kummempaa merkitystä.
t. mh