***HEINÄKUUN IHANUUDET***viikko 10
***HEINÄKUUN IHANUUDET***viikko 10
29.6. Han, 1
1.7. emmizle, 2, Turku
1.7. Tyttå89, 1
1.7 Tassu 1, Jorvi
1.7. Sanjuska75, 2, K-HKS
2.7. HanniS, 2, 21, KYS
2.7. Zajka, 1, Porvoo
2.7. Chili-80, 3, Kättäri
3.7. ek, 2, 20, Jorvi
3.7. Ihme, 1
4.7. Britney87
4.7. Nupsu, 4, TAYS
3.7. Tani, 3, Kättäri
5.7. Nestor, 2
5.7. vauvva, 1,24, KYS
6.7. Vimpula, 2
6.7. Vanukas, 1
6.7. Hilla78, 4
6.7 ApsiDeisi
6.7 Tuikku, 2
7.7. Insku83, 2
7.7. NM-90
7.7. Salsa9, 2
8.7. Fanni, 1
9.7. Puolukka83, 1, Kätilöopisto
9.7. shira, 3, 25, MKS
9.7 vaniliini, 1
9.7. anskunekku, 1, 21, TAYS
10.7 Tridian, 1, 25
10.7. miruliini, 2, tays tai phks
10.7 -Tuikku-, 2
11.7. neontetra81, 3, 28 Hyvinkään sairaala
11.7. Petruska, 1
11.7. Heldels, 2, 34, kättäri
12.7. irma
12.7. iinea, 2
12.7. tur-koo-si, 1
12.7. Cicu, 3
12.7. kettu, 1
12.7. toukokuu, 4, Kys
13.7. onnenkantamoinen
13.7. Bonnie 83, 2
14.7. Karkki, 1, 23, OYS
14.7 Miukkis, 1
15.7. Enkelinäiti, 2, 28, Hyvinkään sairaala
17.7. Tuuli, 1
17.7. Hexuli, 5
19.7. Whitecat, 3
19.7. Mysweetie, 2, 25, Jorvi
20.7. tuittu82, 3
20.7. Tähti, 2 ,
22.7. Banfigo, 1, KYS
23.7 Illuvatar, Lohja
23.7 Kivi 3
25.7. Skidimadinka, 3, 34, Kättäri
26.7. pikkuvarpaat,1
26.7 HK, 1, 28,
26.7. Keräkurmitsa, 2
27.7. nasuste, 2, koks
29.7 mama87, 2
29.7. Memm!, 1, Jkl
30.7 Sunniee
30.7 äityli-76, 3, EKKS
31.07 Suvi83, 1, Kättäri
pikkanen09, 30
Geminimama, 3, PHKS
Kajo, 1
Banfigo, 1
Kommentit (33)
Onpas pitkä aika kun viimeks oon päivittänyt omaa raskauttani, lukemassa kyllä käyn säännöllisesti mutta kirjoittaminen jäänyt vähemmälle.
Saikulla nyt oon ollu kohta kuukauden verran, supisteluiden takia. :( Mutta vauva voi hyvin, ja minäkin kun oon nyt malttanu jättää kaiken ylimääräisen homman tekemättä. :)
Sitä tässä mietiskelin, että miten teillä muilla -onko mitattu sf-mittaa? Kun mulla on mitattu jo kahtena neuvola kertana, ja mitat huitelee aivan liian yli käyrien.
Neuvolassa meinas että laskettu aika on ultrattu väärin, ja mahdollista se onkin kun niskapoimu-ultrassa ultraaja sai vain "keskiarvion" lasketusta ajasta, vauva liikkui niin ettei saanut kunnolla mitattua pituutta.
Toisaalta mietin että odotankohan sittenkin kahta vauvaa, mikä on kyllä varmasti mahdotonta kun onhan se ultrakin jo takana! :D
Noh, keskiviikkona rakanne ultra, ja silloin varmasti selviää varma laskettu aika :) *jännittää*
Mama&pikkunen rv 19+6
Tänään oli rakenneultra.
Kovasti jännitin sitä, että tuleekohan kolmas poika kun niin kovasti sitä tyttöä jo odotin.
Kätilö oli kokenut ultraaja ja oli sitä mieltä ettei tämä vauveliini kyllä pojalta näyttänyt. Eli tyttö olisi nähtävästi tulossa! :)
Meillä on kellari täynnä poikien vaatteita (kun en ollut kerennyt niitä vielä myymään pois). Nyt sit vähän mietityttää, et uskaltaisikohan sitä tämän perusteella myydä noi vaatteet pois ja ostaa vähän edes jotain tyttömäisiä vaatteita...?
Masu asukin liikkeet ovat jo jonkin aikaa tuntuneet, ja ultrassa oli kyllä kovasti menossa.
Kovasti vielä odottelen, että liikkeet tuntuisivat niin, että mieskin pääsisi tuntemaan ne :)
Kyllä tämä raskaus on niin jännää ja ihanaa aikaa, jos vielä vain säästyisi yhtä pienillä vaivoilla kuin tähänkin mennessä. :) Joka päivä tuntuu ihan hirveästi liikkeitä ja ovat voimistuneet koko ajan enemmän. :) Mielestäni on myös hauska seurata pikkuisen touhuja katselemalla omaa masua kun se heiluu edestakaisin ja tulee sellaisia pieniä potkuja mitkä näkyvät päällepäin. Mieskin on innokkaana mukana raskaudessani, on ihanaa kun on joku joka tukee ja yrittää ainakin ymmärtää. Mukavaa kun mieskin saa jo tuntea pikkuisen potkuja ja nähdä niitä katsomalla masua tarkkaan. Tänään nauratti kun katsoin koulun penkillä istuessani masua kun oli kireä paita päällä niin näkyi potkut paidan alta. :D Innokkaana odottelen esikoista tänne jo. Välillä kyllä on pelkojakin, että miten sitä sitten pärjää äitinä ja osaako olla hyvä äiti. Parhaani aijon ainakin tehdä ja enemmänkin... sen pitäisi riittää.
Vaniliini 22+3
Tasaiseen etenee elo täällä. Painoa on tullut mukavasti, reilu 6kg lähtöpainoon. Samoilla lukemilla mennään, mitä edellisissäkin raskauksissa. Hemppa oli laskenut, joten rautatabletit sain mukaani. Verenpainekin oli laskenut. Saa olla varovainen, ettei pyörry seisomaan noustessa...
Mama87 kyselit sf-mitasta, mulla otettiin tänään ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa, oli 20cm ja viikkoja on 22. Eli vähän keskimääräsen yläpuolella, mutta ei kuitenkaan yli tuon yläkäyrän. Aiemmat on pysyneet keskitasolla, esikoista odottaessa oli jonkun aikaa alarajoilla jopa. Neuvolassa olivat huolissaan, syönkö tarpeeksi, saako vauva riittävästi ravintoa. Saihan se, kun oli yli 4500 syntyessään :)
Siksipä onkin toinen sokerirasitus tämän kuun lopulla, eka (n.1,5kk sitten) oli ok. Ja ensi kuussa on lääkärineuvola.
Hyviä vointeja kaikille sairaslomalaisille ja muillekin odottajille, ja hyvää naistenpäivää!
shira rv 22+3
Täällä on paljon noista hankinnoista höpötelty.. :)
Meil on siis jo pinnasänky, hoitopöytä, vaunut http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/00110-_lim_full.jpg :) viel pitäs se turvakaukalo hommata.. ja tietysti kaikkee muuta.. tyttöjen vaatteita meil on jo aikas paljon kun toi tuleva mummo on innostunut niitä ostelemaan ;) ja kyl tää mammakin on jo ostanut.. toivon mukaan ei sit oo poika :P
Tänää kävin kelassa täyttämässä ne äitiysraha hakemukset ku emmä niistä tajua mitään.. toivon mukaan ne meni nyt oikein, vaikka se muija sano kyl et ne on ok. mut eihän niistä koskaan tiiä.. se oli kyl sellanen törkee muutenkin, et saatto varmaan tahallaan sanoo et oli ok.
No jaa, mitäs muuta, meijän pikkusen huonekin alkaa pikkuhiljaa edistymään.. tapetit on nyt tilattu jne. sf mittää joku kyseli mulla mitattiin se viime kerralla ja sillon oli 22+3 ja se oli 20cm :)
Britney ja rinsessa 23+1
Nivelkivut ovat edelleen pahoja ja liitoskivutkin paukahtivat päälle. Eilinen lääkäri määräsi viikon saikkua ja käski varata heti perään aikaa työterveyteen ja miettiä pidempää saikkua. Huoh. Eli kotona jumitetaan ja lähikaupassa käynti on viikon kohokohta. :P
Rakenneultrassa oli kaikki ok, mutta näkyvyys sen verran huono, ettei sukupuolta kannattanut edes kysellä. Tärkeintä, että kaikki osat olivat kohdillaan ja liikettä riitti.
Tällä viikolla alkaa neuvolan perhevalmennus, joten on sentään jotain tekemistä ja näkee ihan oikeita ihmisiä. :)
Keräkurmitsa 20+1
olin nyt viikon saikulla supistusten takia,ja nyt taas pari päivää lisää,koska sain vatsataudin siskon lapsilta kun käytiin siellä kylässä. huhhuh.
nivuset ihan tajuttoman kipeet ja repii tota alavatsaa aikalailla,taitaa pian pullahtaa masu ihan totaalisesti :D
(.) 19+5 jee ! perjantaina on rakenneultra,jos vaan suinkin tervehdyn siihen mennessä! viime keskiviikkona kyllä neuvolalääkäri kurkkasi ultralla vauvaa kun olin niiden supistusten takia sielä,ja sanoi että kaikki on kunnossa... :)
mutta nyt on taas juostava moikkaamaas posliinia -->
sunniee ja masukas 19+5
Tänään oli neuvolakäynti. Kaikki ihan ok, verenpaineen ylälukema tosin hieman koholla. Painoa oli tullut, mutta ei tällä kertaa ollenkaan liikaa! Nyt noin 6 kiloa lähtöpainoon tullut lisää. Sf-mitta oli 17cm (viikolla 22+5) ja neuvolatäti sanoi, että ensi kerralla toivottavasti olisi hieman enemmän käyrällä, ymmärsin siis että ois voinut olla enemmänkin. Häpyluun vihlonnalle sanoi jonkun hienon nimen, mutta sitä en enää muista, mutta vihlonta on kuulemma normaalia kunhan ei pahemmaksi ala. Jos pystyy liikkumaan joka päivä vähän niin sitten on ok.
Sain myös kaikki paperit mukaan, luulen kyllä, että me tehdään Kelan hakemukset netissä ja lähetetään sit vaan toi raskaustodistus postissa.
Harmittaa kyllä, kun ulkona on niin hieno ilma, mutta en pysty kävelemään kuin 15 minuuttia kerralla! Muutenkin kävelyvauhti on laantunut tosi paljon.
Fanni 22+5
Avokilla on alkaneet kivut ja säryt. Alaselkä, lonkka ja kaikki. Yskäkin jatkuu edelleen. Mulla on sentään tasapuolisuuden vuoksi alkanut hammas särkemään, tässä eräskin yö valvotti kahteen ja vielä kolmelta heräsin potemaan -.- Ärsyttävää. Mätänisi nyt vain kiltisti pois niinkuin edellisetkin eikä särkisi...
Mitä masusteluun tulee, vauva on käynyt laiskaksi! Se sitkutteli vielä toissaviikolla niin reippaasti, nykyään vain muutaman kerran päivässä jaksaa pari potkua. Voisikohan asia olla yhteydessä siihen, että itse olen laiskotellut vauvalle puhumisen kanssa... puuhataan seuraavaa niin innolla, ettei muuta tehdä kuin istutaan koneella ja mesessä kaiken päivää, avokillekin kommunikoin näppiksen välityksellä, vaikka tuossa se istuu metrin päässä -.-
Pikkukakkosesta sen verta vielä, että menkat alkoivat tänään. Laskeskeltiin sitten se 14 päivää eteenpäin, oikein hienosti osuu tonne kahden viikon päähän, ei ole menojakaan silloin niin päästään hyvin panemaan homma alulle~
Matkan varrella saatetaan myös käydä moikkaamassa sukulaisia ja kavereita että monta kärpästä yhdellä iskulla!
...tosin mummo on silloin saanut the kirjeen, että sinnepäin ei ehkä ollakaan tervetulleita. Pitänee ny vielä miettiä reittihommaa.
Jancelin: Aika hauskaa, jos voisitte molemmat olla samaan aikaan kotona lasten kanssa. :) Onnea yritykseen ja toivottavasti kavereista on iloa, vaikka sukulaisten kanssa menisikin vähän takkuisemmin.
täällä alkaa oleen elämä jo voiton puolella ! ihanaa,perjantaina pääsee taas töihin :)
(.) pikkunenkin tais reagoida mun vatsatautiin kun ei kovin jaksanu potkia viimesenä kahtena päivänä,tänään jo onneks antanu näytteitä siitä kuinka voimakkaasti osaa jo potkia :D
energiaryöppy tekee tuloaan kun on näin ihana ilma täällä ! aurinko paistaa,ja on kuuma ulkona ! :p kevät taitaa tulla,johan sitä odoteltiinkin..
onnea JANCELIN yritykselle ! :p
sunniee ja masukas 19+6
Onnea Jancelin yritykselle! Hui, itse kun miettii, että miten jaksaa yhden lapsen kanssa vaikka onkin koko suvun tuki takana, niin miten sitten kahden kanssa varsinkin kun ei ole tukea kaikilta lähimmäisiltä... Toivottavasti vielä pääsette suvun kanssa väleihin! :)
Mies nauroi mulle eilen, kun illalla tuijottelin omaa mahaani tv:n sijaan. Kun olen täältä lukenut, että monet on nähneet liikkeitä jo mahan päällä, niin oli kai minunkin pakko yrittää! Ja pikkuinen alkoikin tehdä kuperkeikkoja ja potkia, että kyllä ne liikkeet tosiaan näkyy!
Eilen oli todella vaikea päivä kipujen suhteen, nukuin kolmen tunnin päiväunet ja sitten hieman helpotti ja illalla pystyi jo käymään hitaalla lenkillä miehen ja koiran kanssa.
Fanni 22+6
Kovat selkä-ja reisikivut vaivanneet jo monta viikkoa eikä helpotusta näy.
Eilen tuntui kun olisin jäänyt jyrän alle. On pakko lepuutella iltaisin jo reilusti ennen nukkumaanmenoaikaa mutta eipä pääse enää ylös ilman hirveitä selkäsärkyjä!
Yöllä ei ole kiva rampata vessassa kun selkä tuntu hajoovan :/
Neuvolassa ei osannut täti sanoa YHTÄÄN mitään.
Huolettaa kyllä kun töissä pitäisi jaksaa vielä kolme kuukautta.
Rakenneultrakin menee tosi myöhään, tonne maaliskuun loppuun saakka kun neuvolassa laskettiin odotusaika väärin...
Kävin tänään neuvolassa ja oli vähän outo käynti. Mulla oli lääkäriaikakin ja luulin, et se on keskiraskauden lääkärintarkastus. Olin jo etukäteen ilmoittanut, että tarvitsen lääkärinlausunnon käytössäni olevista lääkkeistä. No, lääkäri ei sit tutkinut mitään, vaan kirjoitti lausunnon ja sillä selvä. Ei siis kuunneltu sydänääniä, eikä mitattu mitään sf-mittaa. Kelan hakemukset ja raskaustodistuksen sain. Seuraava käynti on sitten pääsiäisen jälkeen ja se on sitten keskiraskauden lääkäritarkastus. Painoa oli tullut kahden kuukauden aikana 1 kg, kaikkiaan nyt on tullut 4 kg. Hemoglobiini oli tippunut 117, kun raskauden alussa se oli 153. Ei ihme, että mua väsyttää jatkuvasti. Nyt pitäis sit löytää sopiva lisärautavalmiste, joka ärsyttäis mahdollisimman vähän vatsaa. Onko ehdotuksia/kokemuksia??
Vertailin yhtenä päivänä tätä ja edellistä raskautta. Tässä raskaudessa ovat oireina olleet
- etova, kuvottava olo, mutta oksentanut en ole kuin 1-2 kertaa (edellisessä raskaudessa pahoinvointi rajoittui aamupäiviin ja oksentelin useammin)
- jatkuva väsymys (ed. raskaudessa väsymys helpottui rv 15 jälkeen)
- tukkoinen, helposti verta vuotava nenä (tällaista ei ollut ed. raskaudessa lainkaan)
Esikoista odottaessa palelin valtavasti heti raskauden alussa ja myöhemmin vaivaksi tuli närästys. Kumpaakaan noista ei ole tässä raskaudessa ollut. Esikoista odottaessa hemoglobiini ei laskenut näin paljon, kuin tässä raskaudessa on laskenut. Onko muut huomanneet mitään eroja tai yhtäläisyyksiä nykyisen ja edellisten raskauksien suhteen?
Sunnieen mainitsemaa energiaryöppyä ei ole täälläpäin havaittavissa. Sellainen olisi kyllä tarpeen, että saisi remonttiasioita eteenpäin ja kotia kevääseen sisustettua (keittiössä roikkuu edelleen joulunpunaiset verhot :( ). Olen kyllä nauttinut keväisestä säästä, mutta tällä hetkellä energiaa vaan ei riitä kodin laittamiseen.
Jancelin: Onnea yritykseen!
Kovasti voimia kaikille kipujen ja muiden vaivojen kanssa painiville!
t. Sanjuska + pikku-heppu (joka tälläkin hetkellä potkii masussa terveisiä muille heinämasuille) ja raskausviikkoja kasassa 23+6
Mä oon syöny koko raskauden ajan c-vitamiinia, D-vitamiinia ja b-vitamiinia. Rautaa oon kuukauden verran ottanu silti Hb oli laskenu,mut rautaa otan edelleen. Nyt aloin kalaöljykpseleiden syömisen kun luin että olis hyvä sikiön aivoille ja ehkäsis synnytyksen jälkeistä masennusta. Äiti suositteli magnesiumlisää ja sitäkin nyt tän vkon ottanut. Mitä mieltä ja kuinka ite toimitte?
Muuten täälä voidaan mukavasti. Nivuset vähän kinnaa, mutta liikkumaan pystyy vielä kohtuullisesti. Helposti hengästyy mut luulen sen johtuvan tosta Hb:sta. Töissä jaksaa vielä kohtuullisesti. Ja masussa vipelletään tasaiseen tahtiin. Ei kylläkään mies oo vielä onnistunu kokeileen ikinä kun kaveri on vauhdissa. No ens vkolla taas neuvola ja saan Kelan paperit. Vakuutusyhtiössäkin tarvis muistaa käydä. Täs on vaan koulun ja työn kanssa kalenteri aika täynnä.
-raksu- & masu 21+3
Esikoista(poikaa) odottaessa oireita olivat jatkuva nälkä, repäisevät liitoskivut alussa(jotka vei jopa jalat alta) sekä loppua kohti alati nouseva paino(jota tulikin kiitettävät 23kg koko aikana) sekä poju kulki sf-mitoilla reippaasti yli ylärajojen. No tässä raskaudessa(rakenne-uä:n mukaan tyttö) on ollut 2-3kk kestävä JATKUVA pahoinvointi, ruokahaluttomuus, laihtuminen, mahan erittäin nopea kasvu, mutta vastaavasti sf mitta on juuri keskikäyrällä. Liitos- ja selkäkivut ovat jo nyt arkipäivää mutta johtuisiko nyt ylipäätään siitä että on toinen raskaus(melko nopeasti toisen perään), fyysinen työ ja vähäinen lepo mahdollisuus.
Sf-mitasta joku kyseli kun on yläkanttiin mutta sehän on aivan normaalia alussa kun sitä aletaan mittaamaan. Eikä sitä edes pitäisi mitata ennen puolen välin ylitystä joten sinä jolla se mitta oli korkea rv. 19 niin nou panic, varmasti tasoittuu. Ja vaikkei tasoittuisikaan niin ainakin itse ihan normaalin pojan sain, vaikkakin painoa oli yli 4kg. Tuohon mittaan kun vaikuttaa niin moni asia, esim. mittaaja, lapsen asento, lapsiveden määrä, kohdun muoto jne.. tässäkin tasainen kasvu kertoo enemmän voinnista kuin se että missä kohin se käyrää se menee. Neuvolatäti minua lohdutti pojan aikaan että jostainhan nuo ääriarvotkin on saatava :D
(.) eipä voinnissa erikoista. kovia ja napakoita potkuja päivittäin ja liikkeitä hirveästi. Tyttönen on aktivoitunut huomattavasti. Hiihtolomailemassa ollaan oltu joten kipuja on nyt paljon vähemmän. ainut mikä vaivaa niin on yöllä kun kääntää kylkeä tai vaihtaa asentoa niin supistaa reippaasti. ei toki satu mutta ärsyttävää on. Muuten vointi oikeastaan mitä mainioin :)
Mukavaa ja aurinkoista hiihtoloman loppuviikkoa lomailijoille ja muille aurinkoa ja lämpöä. kyllä se kesä sieltä tulee, vaikka päivittäin sataakin lunta. Vieläköhän sitä mennään hankien aikaan synnyttämään :D
T:HanniS + paputar 23+6
Kovin monella tuntuu olevan jos jonkinlaista vaivaa :(
Koputtelen täällä puuta ilmeisen onnekkaana, mulla kun edelleen jatkuu raskaus ehkä "maailman helpoimpana". Alun väsymyksen (vaikea sanoa mikä normaalia marraskuun kaamosväsymystä ja mikä raskautta...) ja erittäin lievän ajoittaisen etovan olon jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Tai noh, täytyy kyllä sanoa että nyt pari viime viikkoa on ollut tosi kutiseva iho varsinkin säärissä, mahassa ja kyljissä. Joka aamu ja ilta saa lotrata rasvoja ja öljyjä ja silti kutisee. Mutta toi nyt on aika pientä, ja talvisaikaan mulla muutenkin yleistä että iho kuivuu.
Mutta liikunta maittaa ja ennen kaikkea onneksi onnistuu lähes entiseen malliin (pilates, kuntosali, pumppi) ja mielikin on hyvä :)
Vitamiineista: oon syönyt päivittäin Multi-tabsin raskausmonivitamiinia (toinen purkki jo menossa) ja D-vitamiinia 20 mikrog. Sillon tällön (kun flunssaa lähipiirissä) C-vitamiinia ja nyt oon alkanut ottaa myös Möllerin Tuplaa joka päivä. Voishan noita napsia vaikka mitä nappeja, mutta noilla nyt oon aatellu pärjätä.
Käytiin eilen siellä rakenneultrassa (en nyt muista kirjoitinko siitä jo), ja tosiaan kaikki oli ihan hienosti. Sukupuolta ei kysytty, mutta mies on ihan "varma" että näki jalkovälissä jotain killuttimia... minä en kyllä siitä mössöstä saanut mitään selvää :D
-HK+masukki (20+3)
Moikka!
Osaisiko joku auttaa tai onko kellään mulla oireena jatkuvaa janoa? Olen muutaman päivän nyt huomannut, että suu on koko ajan kuivana ja lähes koko ajan voisin juoda. Aloin tässä epäilemään, että olisiko sokerit kohollaan, mutta diabeteksen muut oireet päänsärky ja vessassaravaaminen puuttuvat. No viikon kuluttua on neuvola, niin eiköhän asia siellä selviä, mietin vaan että pitäisikö jo aikaisemmin olla neuvolaan yhteydessä?
Muuten kuuluu ihan hyvää, olen ostellut nyt muutamia bodyja ja housuja pikkuiselle, ihanaa kun saa ihailla vihdoinkin poikien vaatteita. Mies tunsi eilen nukkumaan mennessä ensimmäiset potkut, mutta muuten vauva on edelleen suhteellisen rauhallinen, en kauheasti potkuja päivän aikana tunne (ehkä n. kolmeen otteeseen).
Ihana aurinkoinen päivä, alkaisipa jo kunnon kevät!
T: Skidimadinka 20+4
Moi,
Skidimadinka: Mullakin on joinkin päivinä ihan kyltymätön jano, ja useampikaan vesilasillinen ei vie janon tunnetta pois. En ole siitä itse huolestunut, en kuitenkaan mielestäni juo vuorokauden aikana niinäkään päivinä yli kolmea litraa, joten ihan ok rajoissa käsittääkseni mennään. Pari litraahan on sellainen, että olisi hyvä juoda vähintään.
Muuten omaa napaa, että tänään on vielä edessä neuvola, ja nyt on kyllä maha kasvanut selvästi edelliseen neuvolakäyntiin verrattuna, joten varmaan se painokin on lähtenyt nousuun. Jännä nähdä, miten paljon, kun esimerkiksi suklaata on kulunut melkoisia määriä viime aikoina.
Viime viikolla kävin uusintakierroksella rakenneultrassa, ja saatiin vihdoin sitten pään ja sydämenkin mitat otettua. Kaikki oli onneksi ihan kunnossa. Sukupuolta en kysynyt, kun mies on sitä mieltä, ettei halua tietää. Itselle sillä ei olisi ollut niin väliä, mutta se olisi tuntunut ihan mahdottomalta, että tietäisin itse ja yrittäisin säilyttää salaisuuden miehelle heinäkuuhun asti...
iinea 22+4
Pitkästä aikaa jälleen kirjoittelen kuulumisiani. Olin viikon sairaalassa ja kotiuduin viime perjantaina. Sairaalaan jouduin kovien ylävatsakipujen vuoksi ja syyksi selvisi aika iso kivi sappirakossa. Leikkaukseen en onneksi joutunut, kun tilanne rauhoittui lääkkeillä sekä ruokavaliolla. Olin joka toisen päivän ravinnotta tipassa ja joka toinen päivä kokeiltiin varovaisesti nestemäistä tai tavallista ruokaa, kunnes sitten loppuviikosta pystyin jo syömän tavallista ruokaa ilman, että se aiheutti kipuja. Nyt sitten olen jo jonossa sappirakon poistoleikkaukseen alle vuoden sisällä. Tosin, jos kipukohtauksia alkaa uudelleen tulla tässä raskauden edetessä, niin kai sitten harkitaan leikkausta aiemmin. Lääkärit ei vaan mielellään leikkaa, jos on raskaana. Nyt pitää vaan aika tarkasti noudattaa sappiruokavalio-ohjeita ja yrittää välttää kaikkea sellaista mikä voisi aiheuttaa kipuja.
Aika tuli kyllä todella pitkäksi sairaalassa, mutta onneksi Pikku-heppu jaksoi ilahduttaa äitiään liikkumalla ahkerasti ja potkimalla. Vauvelia ultrattiinkin kerran ja todettiin, että kaikki on hyvin. Painoarvio oli 510 g eli rakenneultrasta (viikkoa aiemmin) oli kasvanut 50 g. Sairaalassa ollessa ikävöin suuresti myös esikoista ja omaa miestäni. Oli vaikeaa olla viikko erossa rakkaistaan ja pelätä, että jos mut joudutaankin leikkaamaan nyt.
Neuvola-aikakin piti perua. Tänään yritän nyt varata sitten uuden ajan, jos vaikka saisin vielä tälle viikolle. Vauva-vakuutustakaan tuskin nyt saadaan tän sairaalareissun takia. Kunhan saan sairaalasta epikriisikopion, niin yritän sitten hakea Tapiolasta sitä vakuutusta. Jos ei saada ennen syntymää vakuutusta, niin täytyy sitten ottaa vauvan syntymän jälkeen.
Hankinnoista: Meiltä puuttuu siis turvakaukalo, pinnasänky ja hoitotaso siihen päälle. Tällä hetkellä ei muuta taida puuttuakaan. Yhdeltä kirpparilta löysin imetystyynyn (5 eur) sekä vaunuihin sellaisen turvaverkon, ettei kissat, oravat tms. pääse vaunuihin ja sekin vain 5 eur. Uutena ei olla ostettu muuta kuin muutama, söpö, vaate. Soittorasian haluaisin jo ostaa, että voisin soittaa sitä masun läpi vauvalle. Esikoiselle ostin aikoinaan sellaisen nallen, joka soitti ”levon hetki nyt lyö”-laulua ja sitä soiteltiin iltaisin masun läpi. Ja mukava oli huomata, että syntymän jälkeen neiti rauhoittui sitä kuunnellessaan.
Meidän pikku-heppu potkii ja pyörii säännöllisesti pitkin päivää. Eilen oli mukava seurata, kun potkut näkyi ihan ulospäinkin. Tuleva isosiskokin yritti tunnustella potkuja, mutta eipä pikku-heppu silloin potkinutkaan yhtään.
Nautitaan naistenpäivästä, keväästä sekä kasvavista masuista!
t. Sanjuska + pikku-heppu rv 23+4