Aiheettomat lastensuojeluilmoitukset
Kuinka moni on joutunut kohteeksi? Me jouduimme ja 4kk oli yhtä helvettiä ja sitten tuli päätös jossa todettiin sen olevan aiheeton.
Tuo iski raskaasti omaan itseen ja vanhemmuuteen. Ja joudun itse puimaan asiaa terapiassa jotta pääsen sen yli.'
Minusta tyyli on kohtuutonta ja nöyryyttävää. Ei kai ole tarkoitus aiheuttaa perheille tuskaa.
Ja koko tapa toimia oli täysin ala-arvoinen. Kun kerroin tutulle lastenpsykologille niin hän oli aivan järkyttynyt. No niinpä. Mutta mielivaltaa vastaan on vaikeaa taistella
Kommentit (98)
Eli ilmoitus koski kotimme siivottomuutta. Sain apua (sen ajan mitä selvitys kesti) ja olin siitä kiitollinen. Koin myös että lastensuojelun työntekijät olivat ihan asiallisia. Silti tapaus järkytti minua ja myös lapsia erittäin paljon, ja nuolen vieläkin haavojani. Perusturvallisuus järkkyy pahasti kun perheen asioita joudutaan yhtäkkiä levittämään tuiki tuntemattomille, kun lasten vanhempia ja kotia kyseenalaistetaan ja arvostellaan.
ja kyseessä oli neuvolan tekemä ilmoitus. Järkyttävää huomata, että maamme ylistetty ja kehuttu neuvolajärjestelmä onkin sisältä aivan mätä. Masentuneen äidin perhe otetaan silmätikuksi, mutta Muuramen pedofiilit saavat jatkaa tekojaan vuosikausia. No toisaalta ymmärrän... masentunut äiti on helpompi käsittää kuin raa'an pedofiilin teot.
Sitä vain ihmettelen, että miksi aiheettomatkin lastensuojeluilmoitukset säilyvät rekisterissä. Missä on lapsen oikeus? En vain jaksa uskoa, että asia pysyisi salassa, vaan uskon, että asia tulee ilmi ja lapsi leimaantuu. Rikosrekisteristäkin poistetaan tietoja säännöllisin väliajoin, mutta lapsi saa kantaa leimaa koko elämänsä. Miksi?
että ilmoituksen takia jouduin kolminkertaistamaan masennuslääkkeeni ja vaihtamaan ahdistuslääkkeen pitkävaikutteisempaan. Nyt olen päässyt masennuslääkityksestä eroon ja pikku hiljaa yritetään eroon ahdistuslääkkeestä. Saan vain edelleenkin ahdistuskohtauksia koskien aiheetonta ilmoitusta.
niin hyvinpä on lapsen äitikin seuransa valinnut kun halunnut oikein lapsen tehdä...
ja kyseessä oli neuvolan tekemä ilmoitus. Järkyttävää huomata, että maamme ylistetty ja kehuttu neuvolajärjestelmä onkin sisältä aivan mätä. Masentuneen äidin perhe otetaan silmätikuksi, mutta Muuramen pedofiilit saavat jatkaa tekojaan vuosikausia. No toisaalta ymmärrän... masentunut äiti on helpompi käsittää kuin raa'an pedofiilin teot. Sitä vain ihmettelen, että miksi aiheettomatkin lastensuojeluilmoitukset säilyvät rekisterissä. Missä on lapsen oikeus? En vain jaksa uskoa, että asia pysyisi salassa, vaan uskon, että asia tulee ilmi ja lapsi leimaantuu. Rikosrekisteristäkin poistetaan tietoja säännöllisin väliajoin, mutta lapsi saa kantaa leimaa koko elämänsä. Miksi?
että ilmoituksen takia jouduin kolminkertaistamaan masennuslääkkeeni ja vaihtamaan ahdistuslääkkeen pitkävaikutteisempaan. Nyt olen päässyt masennuslääkityksestä eroon ja pikku hiljaa yritetään eroon ahdistuslääkkeestä. Saan vain edelleenkin ahdistuskohtauksia koskien aiheetonta ilmoitusta.
missään tapauksessa. Sääliksi käy sinunkin lapsiasi.
Ala-arvoinen on juuri oikea sana kuvaamaan sitä 11 kuukauden aikaa ja ko. sossua.
että tutulta kuulostaa tuo välttely, kirjaamistyyli jne.
Meidän ilmoitusten takana oli häirikkö, joka oli jo tuomittu laajennettuun lähestymiskieltoon. Hänelle kaikilla oli aikaa. Hänelle järjestyi yli 10 tapaamista, hän soitteli päiväkausia, ilmoituksia kertyi yli 40 jne.
Meille ei vastattu puhelimeen, ei käynyt tapaamiset ja hallintokantelulla vasta loppui kestettyään melkein vuoden.
on vahingoniloisuudessaan ja pahansuopuudessaan varmaankin oikea mallikasvattaja.
että ei vastata puhelimeen, jos jollakulla on jotain myönteistä sanottavaa.
Meillä neuvolan terkka yritti soittaa kolme viikkoa ko. työntekijälle. Kun ei saanut kiinni, kirjoitti kirjallisen lausunnon perheestämme.
Koska se oli meille positiivinen, se jätettiin pois selvitysyhteenvedosta.
Ketjua lukeneena en tajua mitä alat haukkumaan jos joku kritisoi miksi tehdä lapsi väkivaltaselle tai jos olet masentunut.
Ymmärrän äitinä että sosiaalihuolto on eräille kirosana, mutta koska itselläni ei ole tollasia tuttavia jotka kiusallaan tekee ilmotuksia lastensuojeluun niin en osaa kuvitella tilannetta.
Eikö se toisaalta ole hyvä jos ilmoitukseen ei ole ollut aihetta?
Minua ainakin näin tamperelaisena ihmetyttää miten sielä lastensuojelussa olisi joku työntekijä paha ja ilkeä.
Ei he ole vanhempia vastaan, mutta asia pitää tarkistaa ja se oma reagoiminen vaikuttaa! Jos alkaa aukomaan päätään niin ei se kovin fiksulta vaikuta, eikä ihme jos jäävät taustalle seuraamaan. Minä ainakin tekisin niin.
on vanhempivastainen, koulutus kannustaa siihen ja työssä viimeistään sitten kilahtaa.
Ei tarvitse aukoa päätään, että joutuu seurantaan. Meilläkin sen seurantapäätöksen teki johtava sosiaalityöntekijä, jota emme koskaan edes tavanneet. Meillä kävi kaksi virkailijaa, joiden mielestä meissä, lapsissa tai kodissa ei ole mitään vikaa, johtava sosiaalityöntekijä vetkutti tapausta sitten 11 kuukautta, koska hänestä meissä mätti jokin. Siis päätös tehtiin sekä neuvolan, päivähoidon, koulun että kahden oman virkailijan näkemysten vastaisesti. Kun ilmoituksen tekijä oli lähestymiskiellossa uhkaavan käytöksen takia.
on vanhempivastainen, koulutus kannustaa siihen ja työssä viimeistään sitten kilahtaa.
Ei tarvitse aukoa päätään, että joutuu seurantaan. Meilläkin sen seurantapäätöksen teki johtava sosiaalityöntekijä, jota emme koskaan edes tavanneet. Meillä kävi kaksi virkailijaa, joiden mielestä meissä, lapsissa tai kodissa ei ole mitään vikaa, johtava sosiaalityöntekijä vetkutti tapausta sitten 11 kuukautta, koska hänestä meissä mätti jokin. Siis päätös tehtiin sekä neuvolan, päivähoidon, koulun että kahden oman virkailijan näkemysten vastaisesti. Kun ilmoituksen tekijä oli lähestymiskiellossa uhkaavan käytöksen takia.
ja mitä sitten, lopuksiko vaan todettiin että "ei tässä mitään ollutkaan" vai miten homma päättyi?
kirjalliset lausunnot. Ja meille kerrottiin virastosta suoraan, että eivät saa päätettyä asiaamme, koska tämä henkilö jähittää.
Homma päättyi hallintokantelulla ja huomautuksella.
Mikä se syy on? Kai jotain pitää kertoa kun tekee ilmoituksen...
Niissä oli kaikkea mahdollista mitä ikinä voi päässään keksiä.
32
Naivius ei ehkä ole tyhmyyttä, mutta herää ajattelemaan että ehkä sittenkin tässä mailmassa tapahtuu muillekkin kuin sinulle.
Naivius ei ehkä ole tyhmyyttä, mutta herää ajattelemaan että ehkä sittenkin tässä mailmassa tapahtuu muillekkin kuin sinulle.
ja kyseessä oli neuvolan tekemä ilmoitus. Järkyttävää huomata, että maamme ylistetty ja kehuttu neuvolajärjestelmä onkin sisältä aivan mätä. Masentuneen äidin perhe otetaan silmätikuksi, mutta Muuramen pedofiilit saavat jatkaa tekojaan vuosikausia. No toisaalta ymmärrän... masentunut äiti on helpompi käsittää kuin raa'an pedofiilin teot.
Olen itsekin ollut masentunut ja ahdistunut, ja jos neuvola olisi sanallakaan epäillyt että lapsella on jotain häikkää, olisin ensinnäkin ollut kiitollinen kaikesta mahdollisesta avusta ja lisäksi jos apua ei olisi resurssipulan takia saanut, olisin itse yrittänyt hankkia sitä vaikka omalla kustannuksella. Ja vaikka olisin itse ollut sitä mieltä että apu ei ole tarpeen, olisin ottanut sen silti, sillä JOKA TAPAUKSESSA lapsi kärsii jossain määrin masentuneesta ja ahdistuneesta äidistä. Aina. Minunkin lapseni on kärsinyt, vaikkei neuvolassa tai missään muuallakaan ole koskaan sellaista puhuttu, päin vastoin kehuttu vaan.
Tajuatteko masentuneet, että ette pysty itse arvioimaan onko lapsi avun tarpeessa vai ei! Neuvolantädit näkevät työssään satoja lapsia ja silti heilläkin on takuulla jonkinlainen kynnys puuttua.
että lastensuojelusta ei todellakaan mitään apua saa.
Eli kannattaa hommata esim. MLL:n hoitaja tms. tai vertaistukea tms.
että lastensuojelusta ei todellakaan mitään apua saa.
ja yhteistyöhön valmiita, kertovat täällä usein saaneensa jopa erinomaista apua.
että on saanut hyvää ja ASIALLISTA ja AMMATTITAITOISTA kohtelua Helsingissä ja Pirkkalassa, erityisesti Pirkkalassa, jonne muuttoa suosittelen kaikille tappouhkauksia jakelevien maahanmuuttajien uhreille. Siellä on ammattitaitoista väkeä kunnon koulutuksella töissä näissä asioissa, kaikkia kunnia ja kiitos heille. Harmi vaan että muiden syiden takia ei voida muuttaa sinne. Mutta Aamulehdessä oli viime viikolla juuri juttu siitä, kuinka Tampreella tämä lastensuojeluselvitys on aivan retuperällä, ihan hälyttävällä tasolla. Että ei me kokemusten omaavat ihmiset ihan väärillä teillä olla, kun siitä Aamulehtikin kirjoittaa, että taitaa olla se peiliinkatsominen nyt vaan Tampreen sosiaalivirastossa....