Onko muita äitejä ulkomailta?
Keskusteleeko täällä muita, jotka ovat Suomalaisia, mutta eivät asu Suomessa?
Tiedättekä suositella jotakin keskustelu-palstaa ulkosuomalaisille äideille mikäli tämä ei ole sellainen missä ainoastaan juttelet aiheesta ja aiheen vierestä?
Olen jutellut vauvalla vuodesta 1998 ja siksi viihdyn täällä edelleen, mutta nyt kun emme asu enään Suomessa niin tuntuu välillä, että keskustelu stoppaa heti siihen jos mainitsee ettei asu Suomessa (välillä aiheita missä se tulee esille (esim. puhuttaessa vaatteista, merkeistä, muodista, hinnoista, säästä, koulusta...)kun ne on täällä niin erilaisia. Silti haluaa osallistua keskusteluihin ja onhan niitä paljon aiheita mihin se ei vaikuta. Ulkosuomalaisten äitien palsta vauvalla on surkean hiljainen, joten siellä ei huvita roikkua eikä minua kuitenkaan huvita jutella ainoastaan siitä ettei asu Suomessa.
Mutta jos löytyisi jokin vastaava kuin tämä vauvan aihevapaa missä jutellaan asioista laidasta laitaan, mutta saa kertoa myös oman asuinmaansa erityisiä piirteitä lapsiperheen elämässä. Minä tykkään kuitenkin kuulla myös millaista elämä on muualla ja kertoa joskus niistä omituisistakin asioista joihin olemme lasten kanssa täällä törmänneet ja mitkä ovat yllättäneet verrattuna Suomeen.Siis aivan kaikesta.
Kommentit (46)
Missäpäin asut? Kirjoitin tuolla ylempänä. itse asun County Corkin alueella, huomenna olisi suomalaisten tapaaminen ravintolassa Corkissa... ; )
esikoiseni ymmartaa suomea jonkin verran, mutta ei oikein uskallaudu puhumaan, kuopus ei taida oikein edes ymmartaa. Tahan on monia syita, joita en ala nyt tilittamaan, mutta kylla se kieltamatta kaihertaa. Yritan mina sita suomea viela tuputtaa, sanomalla asiat aina kahteen kertaa, ensin suomeksi ja sitten kaannos. Ehka vahan isompina lahetan lapset Suomeen kesalapsiksi kielta oppimaan.
Missäpäin asut? Kirjoitin tuolla ylempänä. itse asun County Corkin alueella, huomenna olisi suomalaisten tapaaminen ravintolassa Corkissa... ; )
muuten olis ihan kiva
mutta kiinnostaa lukea teidän muualla asuvien elämän menosta.
15 vuotta maailmalla... Koti-ikävä tulee ja menee. Minulla on ikävä joitakin tunnelmia, ruokia, kesäöitä. Sellaisia asioita, joita en täällä voi kokea.
Luulen kuitenkin, että en enää Suomessa voisi olla pysyvästi. Hieno maa, mutta kyllä parin viikon kesäreissu piisaa. Sukulaisetkin ovat vielä sitä ikäpolvea, joka turauttaa kahvit kun menee kylään. On pakki sekaisin sitten iloisesti sen pari viikkoa siellä Suomessa ollessa. Eihän sitä vanhoille rouville tohdi sanoa, että ei kiitos kahvia. Heidän mielestään kun suomalainen kahvi on maailman parasta!
Tai siis tuleva sellainen, ja ehdottomasti aion puhua vauvalle suomea. Heh, ei mullakaan ole ikava suomalaista kahvia, salmiakkia ehka nyt raskauden aikana ja ruisleipaa on himottanut. Elakepaivilla sitten voisi muuttaa takaisin vaikka aika vieraalta 13 vuoden jalkeen aina tuntuu olla suomessa. Koti-ikavaaa ei ole ollut vuosikausiin, kerran vuodessa kun kay niin riittaa. Ja taallahan meidaan koti on, ei suomessa.
ja mies viela ihan eri puolelta maailmaa. 2 lasta jotka puhuvat parhaiten ranskaa, mutta kylla suomeakin. 3-kielinen perhe siis.
Puhelimessa tulee pälätettyä Suomeen joka viikko parisen tuntia ja tuolloin lapsetkin puhuvat.
Me soitellaan suomeen muutaman kerran viikossa skypen kautta. ei maksa mitään ja saa videokuvan äänen lisäksi :)
Asutaan niin eksoottisessa maassa, etten viitsi mainita nimeä. Olen myös palstaillut täällä jo useita vuosia.
keskustellut Vauvan sivuilla vuodesta 2006, vaikka olin silloin asunut ulkomailla jo n. 6 vuotta.
Onhan taallakin tuo ulkosuomalaisten mammojen palsta, tosin siella tuntuu jutut etenevan kovin hitaasti.Muista palstoista en tieda.
En käy ulkomaalaisilla sivuilla koska täällä käyn sen vuoksi, että saan keskustella suomeksi.
muilla kielillä saa puhua ja kirjoittaa ihan tarpeksi muutenkin.
Yhtä kauan olen täällä roikkunut kuin sinäkin ja samoja huomioita tehnyt :)
mutta kiinnostaisi miten lapsen suomen kieli kehittyy, jos ainoa joka puhuu lapselle suomea on äiti ja keskustelut muuten perheessä ja ympäristössä käydään muulla kielellä?
En käy ulkomaalaisilla sivuilla koska täällä käyn sen vuoksi, että saan keskustella suomeksi. muilla kielillä saa puhua ja kirjoittaa ihan tarpeksi muutenkin. Yhtä kauan olen täällä roikkunut kuin sinäkin ja samoja huomioita tehnyt :)
On olemassa erilaisia expat-foorumeita joissa on jotain, mut realiaikaisia ei taisa olla.
Minä tykkään itse käydä täällä senkin vuoksi kun en vielä osaa sujuvasti Espanjaa eli siis Espanjassa asustelemme.
On mukava välillä vaihtaa ajatuksia ja muutenkin tietää mitä lapsiperheiden arkeen Suomessa kuuluu ja kun ne keskustelukontaktit on täällä niin vähäisiä. Heti jos törmään äitiin joka puhuu englantia niin en voi olla keskustelematta sillä se on täällä aika harvinaista herkkua, että joku osaa englantia. Brittejä täällä on toki paljon, mutta asuvat aika keskittyneesti tietyillä alueilla eikä meidän lähellä.
Onko teillä jo oma ystäväpiiri syntynyt? Kauanko kesti löytää ystäviä keiden kanssa viettää aikaa?
Kuinka monta lasta teillä on? Onko puolisonne Suomalainen?
Meillä on lapsia 4 joista vain nuorimmainen on kotihoidossa. Mies on Suomalainen. :)
Pidettäskös tätä ketjua yllä?
Mutta sivusta seurannut paljon perheitä joissa vain toinen vanhenpi puhuu suomea.
Ja kielen kehitys riippuu todella monesta osatekijästä. Toiset lapset puhuu sujuvaa suomea, toiset ei juuri suostu edes sitä puhumaan ja kaikkea siltä väliltä.
Suuri merkitys kielen kehitykselle on siinä, kuinka ei suomea puhuva suhtautuu suomen kieleen.
Ja monesta muusta seikasta.
Vaihdamme maata 2-4 vuoden välein ja aina löytyy pian ystäväpiiritä lapsille ja vanhemmille. Ollaan tosi aktiivisia kyllä asian suhteen.
Nyt asuttu kohta 4 vuotta kaakkoisaasiassa
Meillä on 3 isompaa jo niin isojaa (10v. molemmin puolin), että osaavat jo Suomen hyvin, mutta 1v. opettelee kumpaakin kieltä tasapuolisesti ja ainakin vielä (kiitos kotihoidon) Suomalaiset sanat ovat etusijalla ja niitä on määräseltään enemmän. Osaa silti esim. tervehtiä espanjaksi. :O)
On tosin vielä kovin pieni ettei tarvi puhua paljoa muutenkaan eli nähtäväksi jää, ainakin koitamme parhaamme, että Suomikin tulisi sujumaan.
yleensa tama keskustelu ulkosuomalaisuudesta taalla vauvalla menee siihen etta puhutko lapsille suomea ja mina en puhu. Seuraavaksi useat mammat haukkuu mut pystyyn tai ihmettelee koska en puhu suomea lapsille. Kuulemma teen virheen tms. Minua ahdistaa valilla taalla palstalla kauheasti tama ahdasmielisyys kun heti ollaan tuomitsemassa jos haluaa tehda jotain erilailla kuin muut. Haukkuryopyn jalkeen joku valopaa sitten tokaisee etta "kukin tyylillaan, suotakoon se sinulle", mutta kun siis eihan sita vapautta suoda jos heti alussa aletaan haukkumaan ja arvostelemaan, ja senkin jalkeen viela jatetaan sellainen olo etta oletpa paska kun et puhu suomea lapsille..?!
Valilla taalla on kuitenkin ketjuja jotka on niin hauskoja etta nauran kippurassa ja siksi kayn taalla lueskelemassa silloin talloin. Ja tama vastaaja asuu pysyvasti USAssa.
Roikun täällä oikeastaan melkein joka päivä. :) Olen sosiologi, joten tarjoan auliisti mielipiteitäni aiheeseen kuin aiheeseen, vaikka en Suomessa asukaan :D
Täällä on tänäänkin ollut mielenkiintoisia keskusteluita tasa-arvosta, niihin olen vastaillut paljon. Samoin sohvaperunamies -keskustelut herättävät feministin minussa välittömästi henkiin. Av on samaan aikaan sekä mahtava että järkyttävä palsta; joillakin on hyvin perusteltuja mielipiteitä ja empatiaa, joillakin lähinnä vittuilu ja toisten tuomitseminen mielessä, mutta that's life.
Lapsia kolme, esikoinen (6 v) puhuu hyvää suomea, kakkonen (3 v) aika huonosti, mutta ymmärtää kaiken, ja kuopus (10kk) ei puhu vielä mitään. Äitiä kai yrittää sanoa, tai sitten kuvittelen vaan...
On täällä paljon Briteissä asuviakin ja pari saksanmammaa.
Ettei karkaa