Selittäkää mulle, mitä järkeä on "all inclusive" -hotellissa?
Maksaa enemmän ja olet paikan armoilla, mitä ruuan laatuun tulee... Tai no, totta kai voi halutessaan syödä muualla, mutta se on taas aika kallista (maksaa ruoka "tuplana").
Rakastan ruuanlaittoa ja ravintoloissa syömistä, olemme miehen kanssa molemmat kiinnostuneita kulinarismista. Mikään mättö ei siis innosta lomalla, ja oikeasti ketuttaisi joutua syömään samassa paikassa joka ateria, oli ruuan laatu mitä tahansa.
Kommentit (164)
halvemmaksi.
Löhölomaan se sopii tosi hyvin.
halvemmaksi.
Löhölomaan se sopii tosi hyvin.
Me emme nauti löhölomista, emmekä varsinkaan ole auringonpalvojia. Meille AI on siis yhtä tyhjän kanssa.
juniori on sen verran vilkas pikkukaveri, että ravintoloiden bongaus lomalla olisi aivan tuskaa eikä mitään ehtisi oikeasti nauttia. hänen kanssaan all incl just paikallaan, aina löytyy syötävää ja juotavaa eikä haittaa vaikka vaan maistelisi...
jos ottaa 4-5 tähteä all incl yleensä ruoka on ollut tosi hyvä myös ja aina kuulunt mahdollisuus illastaa a la cartessakin. viikon lomalla varsinkin ei ehdi kyllästyä, voi vaan ladata akkuja.
ja mitään aamiaista en suostuisi missään apartementoksessa vääntämään, kun haluan levätä kaikesta koti- ja mökkirutiinista!
peesaan myös Hurghadankävijää: oltiin vuosi sitten Makadi bayssa ja siellä kaikki hotellit oli all incl ja yksi pieni "supermarket". olisi voinut mennä naapurihotellin ravintolaan tietty, mutta joillekin se sitten oli sitä all incl mömmöä...
nauttia löhölomista. Ylenpalttinen hönkyäminen on täysin out...
Olen tälläisissä ollut 3 kertaa. Äitini kanssa Kanarialla. Äitini ei puhu kuin suomea, siinä olisin saannut kääntää kaikki ja se sama mitä ylläkin kirjoitettiin, jos toisen ruoka olisi ollut paremman näköinen. Ja kun siitä on jo maksettu, voi eläkeläinen Syödä alkuruuankin eikä tarvi miettiä mitä maksaa. Tokan kerran olin Egyptissä, olin yksin sukeltamassa. Muuten olisin saanut iltaisin sukellusten jälkeen lähtee ruokapaikkoja etsimään, ei kiitos.
Kolmannen kerran olin mieheni kanssa Karibialla risteilemässä. Ja paljon matkustaneena, yli 50 maata, voin sanoa että siellä ruoka oli todella, todella hyvää.
Tapauskohtaisesti osalle paras ratkaisu. Mulle näissä kolmessa oli ehdottomasti paras ratkaisu. Ehkä ap tekee vaan samantyyppisiä matkoja ettei ko tilanteita ole vastaan tullut.
Me myös olimme äskettäin AI-hotellissa Kanarialla juuri siksi, että 2-vuotiaamme on todella levoton, eikä viihdy paikallaan 5 min. kauempaa. Pari kertaa ollaan kokeiltu hänen kanssa fine dining-paikkoja Keski-Euroopassa ja siitä ei ole tullut kuin stressi. Olen todennutkin, että lähivuodet mennään niin, että jos lapsen kanssa syödään, niin tärkeintä on paikan lapsiystävällisyys.
Tasokas AI-hotelli toimi loistavasti; ruoan sai buffetista odottelematta ja ravintolassa oli mahdollisuus muksun leikkiä pöydän läheisyydessä oman ruokansa syötyään. Me vanhemmat ruokailimme itsellemme sopivaan tahtiin ja siinä sivussa katsoimme naperon perään.
Hassua sinänsä, että olisin voinut tehdä ap:n aloituksen ennen kuin lapseni oli syntynyt. En voinut ymmärtää, miksi joku lähtee seuramatkalle, Kanarialle tai AI-hotelliin. Minulle matkailu oli ehdottomasti omatoimimatkailua paikoissa, joihin seuramatkoja ei järjestetä ja syömässä käytiin vain ja ainoastaan joko tasokkaissa taikka sitten paikallista eksotiikkaa edustavissa paikoissa.
No, nyt sitten oltiin seuramatkalla siellä Kanarialla (ensimmäistä kertaa elämässäni, vaikka muuten olen noin 50 maassa ehtinyt käymään) ja vielä AI-hotellissa. Saarella ei juuri ollut nähtävää, se mikä oli nähtiin yhtenä päivänä, kun vuokratiin auto ja ajeltiin saaren ympäri. Ja nautin lomasta todella; tärkeää oli juuri se, ettei tarvinnut tehdä mitään tai nähdä mitään. Käveltiin paljon rattaiden kanssa, tehtiin hiekkakakkuja rannalla ja syötiin masut pullolleen AI-ruokaa kolme kertaa päivässä. Oli muuten ihan hyvää, vaikkei tietenkään mitään gourmet-tasoa.
Niin se ihmisen mieli muuttuu.
5 tähden hotellissa huonoon ruokaa. Ai-vaihtoehto on ihan hyvä. Kyllä siitä esitteestä saa paljon irti kun hiukan lukee sitä.
Meillä on aina ai tai puolihoito kun ollaan lasten kanssa reissussa. Vaivaton ja helppo. Ollaan sitten enemmän rannalla kun ei tarvii miettiä ruoka-asioita.
Helpommalla sieltä illalla valitusta ravintolasta saat epämiellyttävän yllätyksen lautaselle.
Jokainen valitsee itselleen sopivan vaihtoehdon.
En voi ymmärtää miten se rassaa jotakuta.
Hotellimme on 4 tähden hotelli. Ei läheskään aina AI maksa "lisää", meillä tämä vaihtoehto on jopa 500e halvempi ns.ei-AI-hotelliin verrattuna. Ja kolme pienen lapsen kanssa tämä on helpoin tapa olla matkalla.
Olimme juuri omatoimimatkalla ja asuimme AI-hotellissa, koska muita ei ollut. Hintakaan ei päätä huimannut. Tosin matkakohde oli muutenkin sellainen, etten olisi uskaltanu ihan missä tahansa ravintolassa syödäkään mahatautien pelossa. Ja pieni lapsikin matkusti mukana. AI ei todellakaan ole välttämättä mitään mättöä. Ainakin meidän hotellissamme oli lähes 15 eri ravintolaa, joista suurin osa oli alacartea ja vain muutama buffet-paikka. Kertaakaan ei syöty samassa ravintolassa ja jokainen ravintola edusti eri ruokakulttuuria. Olimme todella tyytyväisiä.
Niin ja ehdimme kierrellä paljonkin muualla kuin hotellialueella. Vuokrasimme auton ja ajelimme sillä satoja kilometrejä. Eipä tuo AI sitä estä.
En minäkään ennen olisi ymmärtänyt All Inclusive -matkailua, mutta nyt kun meillä on kolme pientä lasta ja olemme töistä ja opiskeluista ym. väsyneitä, tuntuikin yllättäen ihan ihanalta ajatukselta lähteä kerrankin lomalle, jossa ei välttämättä tarvitse tehdä mitään!
Olen perehdyn yleensä viimeisen päälle asioihin, kulttuuriin, innostun tutkimaan kaikenlaista ja luen ennen matkaakin pinon kirjoja, jotta osaan varmasti käydä kaikissa mahdollisissa kiinnostavissa paikoissa ja tiedän niistä etukäteen. Viime kesänä teimme sellaisen matkan ja meillä oli huoneistohotelli, jossa laitoimme itse välipalat ja aamiaiset ja etsimme aina eri ravintolan, jossa söimme lounaan ja/tai päivällisen.
Siinä vaiheessa kun kaikilla on kiljuva nälkä ja kulkee viisihenkisen perheen kanssa kuumuudessa haeskellen seuraavaa ruokapaikkaa, voi ajatus All Inclusivesta alkaa tuntua ihan kiinnostavalta.
Meillä oli aivan mahtava matka, mutta tänä vuonna teemme ensimmäisen Inclusive-matkan, ja kohteeseen, jossa ei ole ihan hirveästi kulttuurinähtävyyksiä vaan paikka sinänsä on kiinnostava, ruoka todennäköisesti hyvää ja lämmintä ja uimista riittää.
Vaikuttaa hieman tarkoitushakuiselle elitismille alkaa kysellä muiden All Inclusive -ratkaisuista ja korostaa omaa kulinarismia ja "järkevää tekemistä". Niin kuin joku sanoi, loma on lomaa ja kukin tekee omat ratkaisunsa, joilla siitä lomasta saa todellakin loman.
miksi joku haluaa matkustaa ulkomaille linnoittautuakseen hotellialueelle, olkoonkin vaikka lasten kanssa. Mun mielestä hotelli on lomalla se pakollinen tukikohta yöpymistä varten, josta sitten lähdetään tutustumaan uusiin paikkoihin ja katselemaan oikeaa paikallista elämää, ei suinkaan se pääasia jonka perusteella lomakohde valitaan.. Saatika että sinne jäätäisiin vapaaehtoisesti tuhlaamaan lomapäiviä. Oksettaa muutenki ajatuskin uima-altaan reunalla löhöämisestä ja itseään palveluttamisesta. Kukin tietty tavallaan, mutta itselleni tuollainen junttimatkailu ei kyllä tuo minkäänlaista elämystä eikä mielihyvää. Enkä usko että lapsetkaan siitä kovin paljoa kostuisivat, ei ainakaan yhtä paljon kuin vähän aktiivisemmasta ja järkevämmästä lomailutavasta.
Vaikkei mekään nyt mitään kulttuurilomia vietetä niin täytyy reissulla jotain muutakin nähdä kuin hotelli ja turisteja! Ja tuossa aiemmin kun joku kertoi tuosta Egyptin "erämaa-lomasta", ei ikinä suostuisi lähtemään moiseen paikkaan!! Mä näivetyn mielummin Suomessa räntäsateessa kun lojun jossain helteessä "keskellä-ei-mitään"!
Kerran olen ollut puolihoito-lomalla, sekin vain siitä syystä että otettiin äkkilähtö eikä muuta vaihtoehtoa ollut. Aluksi meinattiin ettei juuri syödä hotellilla, mutta ruoka oli sen verran hyvää että taisi vain yksi ateria jäädä väliin. Eikä se ollut mikään buffet, vaan annokset tuli nenän eteen. Tämä oli Italiassa.
Vaikuttaa hieman tarkoitushakuiselle elitismille alkaa kysellä muiden All Inclusive -ratkaisuista ja korostaa omaa kulinarismia ja "järkevää tekemistä". Niin kuin joku sanoi, loma on lomaa ja kukin tekee omat ratkaisunsa, joilla siitä lomasta saa todellakin loman.
Mutta tätähän tämä AV on: omia valintoja nostetaan jalustalle julistamalle, ettei "ymmärretä", miten joku
- voi matkustaa turistirysään jä pysytellä siellä
- voi viedä lapsensa hoitoon X ikäisenä
- voi tehdä puolisolleen eväät töihin
- voi peseytyä/olla peseytymättä X kertaa vuorokaudessa
- voi ostaa lapselleen X-merkkisen vaatteen tai vastaavasti tulla toimeen ilman X-merkkistä vaatetta
- voi tehdä avioehdon...
Useimmat ketjut menevät juuri näin: ketjun aloittaja ei mukamas ymmärrä jotakin ja muut puolustelevat, miksi tekevät juuri näin. Ap koettaa osoittaa olevansa parempi kuin muut ja toiset kieltäytyvät olemaan huonompia kuin ap. Ja sama jatkuu päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen. Aihe vain olevinaan vaihtuu. Viime kädessä on kyse siitä, kuka on "paras".
Siellä on niin isot hotellit, että ei muuta tarvitsekaan.
Useita lastenaltaita, leikkipaikkoja, ravintoloita, kauppoja jne.
Ja lämmintä! Ja hyvä palvelu.
Aiotaan mennä ensi vuonna uudestaan. Ei kaivata räntää yhtään kun siellä ollaan.
turistien suosimat ravintolat ovat tavallista huoltamotasoa vaikka hinnat ovat pilvissä, katsokaa siis koostuuko asiakaskunta pelkistä turisteista. All-inclusive saattaa olla hyväkin idea jos sattuu olemaan laadukas hotelli missä asuu.
pärjää kun syö paikallisten viljelemiä hedelmiä ja vihanneksia, vastaleivottua leipää (ei lisäaineita), juustoja, oliiveja ja leikkeleitä. Ylensyöminen ja/tai syöminen hygienialtaan kyseenalaisissa turistirysissä ei ole jaksamisen ja terveyden kannalta parasta lomallakaan. Myös itse kokkailemisen saa unohtaa, kuuma ruoka ei ole hyväksi terveydelle kuumassa ilmastossa, parempi pysytellä kasvispainotteisessa ruokavaliossa niin jaksaa enemmän.
on useampi erityyppinen ravintola, missä voi syödä. Ja samaa ruokaa ei ole tarvinnut meidän reissuilla puputtaa, vaikka kaksikin viikkoa ollaan all inclusive-hotellissa oltu. ja pääseehän sieltä muualle syömään jos siltä tuntuu. Musta vaan on helppoa kolmen lapsen kanssa, kun jokainen löytää itselleen jotakin, välipalat ja jälkkärit kuuluvat automaattisesti valikoimaan,mikäs sen helpompaa. Ja se että matkustaa pakettimatkalla, ei tarkoita sitä että pitäisi nysävät koko reissu oppaan perässä tai hotellin alueella.
ja ymmärsin kaikki argumentit ai-loman hyvistä puolista, voin jopa ymmärtää, että joissain tilanteissa siinä on jopa järkeä. En silti edelleenkään voisi kuvitella lähteväni perheeni kanssa ai-lomalle.
En ylipäätään tykkää hotelleista enkä uima-altaista. Miljoona kertaa ihanampaa, kun on oma huvila vuokrattu ja meri on lähellä. Ruuanlaitto ei ole meidän perheessä stressitekijä, joten enimmäkseen pyöräytetään perusruuat omassa keittiössä ja satunnaisesti käydään ulkona syömässä, missä milloinkin. On myös tosi hauskaa laittaa ruokaa, kun kaupasta saatavat raaka-aineetkin on isoja eroja kotimaahan. Saa laatia itse omat aikataulunsa tuijottamatta hotellin vellikelloa. Eikä tämä vaihtoehto taatusti tule ai-lomaa kalliimmaksi, varmasti päin vastoin, kun osaa itse varata lennot ja talon suoraan netistä.
Ei kiitos ai:tä meille, neljän lapsen kanssa reissaavalle.
talo ja meri lähellä. Ja saa laittaa ruoat itse. Sama juttu mökillä.
Haluan lomalla jotain muuta...
Oletkos ajatellut, että jotkut menevät talven pakkasilla ns. harjoitusleirille lämpimiin maihin, tarkoituksena urheilla tosi paljon.
Silloin ei ole aikaa, eikä kiinnostusta miettiä joka päivä ruokapaikkaa erikseen.